Permalänk
Medlem

Suddighet med geforce 4

Jag har nu ett POV ti4200 xp 128 mb, som är märkbart suddigt i högre uppdateringsfrekvenser än 60hz.
Är det bara POV som har detta problem?
Kanske bara gäller just det kort också?
Har nog tänkt få det återköpt av datorbutiken, och byta mot nåt annat...

Permalänk
Medlem

PoV från Datorbutiken

Hej Stefan. Jag har även jag köpt ett PoV grafikkort från Datorbutiken. Fast ett Ti4400 128MB. Och jag har samma problem, dvs. all 2D blir suddigt över 60Hz.

Jag var i kontakt med Datorbutiken (DB) för en timme sedan där jag i samtal med deras tekniska support försökte komma överens om vad det var för fel. Jag skickade ner en skärmdump till till dom och i deras tycke så var det inget fel på den. Fast hos mig var det suddigt. De rådde mig att kontrollera skärmen. Så jag letade efter drivrutiner till min 19" iiyama Vision Master Pro 450. Det fanns inga. Så jag ringde till iiyama där jag fick tala med en tekniker. Han sa att det var konstigt och bad mig kontrollera skärmkabeln genom att använda skärmen på en annan dator, vilket jag har gjort utan att det visade något fel. Så. Efter att ha uppdaterat drivrutiner till allt i datorn (tom. Ljudkortet) så har jag inte funnit någon lösning på problemet.

Fast jag upptäckte en sak. Med hjälp av en vän, att när vi skickade skärmdumar av våra skrivbord (Jag XP Home Ed. Han Win2k) till varandra så såg han ingen skillnad på skärpan i mina skärmdumpar som jag tog av 85 Hz och 60 Hz (Där i 60 Hz jag har skarp bild, fast ögonen blöder av den låga Hz). Däremot så upptäckte han att det var väldigt mycket blåa pixlar i anslutning till texten på skärmen. Så detta ledde oss in på XP's fonter. Jag misstänker att det ligger någon sort Anti Aliasing filter 'globalt'.
Jag har även provat med att stänga av och sätta på Cleartype. Även med att ställa in det för att se om det blir någon skillnad. Viss skillnad blir det. Men inte till det bättre.

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/cleartypeactiva...

Ett spel jag har, som jag kör i fönsterläge med D3D, använder dels 3D för själva spelvärlden med ett 2D semi transparent chatfönster i nedre vänstra hörnet. Där händer det att bokstäverna i orden får olika nyanser beroende på vad bakgrunden i 3D världen visar.

Nu kanske ni tycker att varför jag tjafsar om det när det bara är att skicka tillbaka kortet om jag inte är nöjd. Jo, för att PoV kortet fungerar. Det gör det. Det tuggar polygoner som den väntas göra. Fast jag får ont i huvudet när jag gör allt annat än spelar. Sen är det en, för mig väsentlig merkostnad att skicka tillbaka kortet, låta DB gå igenom det, och troligtvist, skickar tillbaka det. Det betyder extra kostnad för frakt fram & tillbaka samt 'hanteringsavgift' på 250 Kr av nåt som troligtvist inte kommer att hjälpa ett dugg.

Så, jag vänder mig till experterna (Er) och hör om ni har något förslag på någon lösing? Det är inte bara jag som har det här problemet.

Mitt system:
Point Of View GeForce4 Ti4400 128Mb DDR DVI TV-out Retail AGP
iiyama 19" Vision Master Pro 450
Windows XP Home Edition med SP1 installerat.
NVIDIA Detonator 30.82
Jag använder 1280 x 1024 x 32 Bit upplösning.

/Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa ett PoV geforce4 ti-4200 XP men börjar nu fundera på att köpa annat efter att ha hört att det är så pass många spm har problem med deras kort.

Permalänk
Medlem

Det är ganska många som har problem med suddiga POV kort. Den enda lösningen är att byta ut kortet mot något annat märke. Det är bara att söka lite i detta forum för att se hur många som har problem med POV kort.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lagen är när det gäller reklamationer av varor som man har köpt online?

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall skickat mitt kort nu, får väl se vad de säger...

Permalänk
Medlem

Re: PoV från Datorbutiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evercast
Hej Stefan. Jag har även jag köpt ett PoV grafikkort från Datorbutiken. Fast ett Ti4400 128MB. Och jag har samma problem, dvs. all 2D blir suddigt över 60Hz.

Jag var i kontakt med Datorbutiken (DB) för en timme sedan där jag i samtal med deras tekniska support försökte komma överens om vad det var för fel. Jag skickade ner en skärmdump till till dom och i deras tycke så var det inget fel på den. Fast hos mig var det suddigt. De rådde mig att kontrollera skärmen. Så jag letade efter drivrutiner till min 19" iiyama Vision Master Pro 450. Det fanns inga. Så jag ringde till iiyama där jag fick tala med en tekniker. Han sa att det var konstigt och bad mig kontrollera skärmkabeln genom att använda skärmen på en annan dator, vilket jag har gjort utan att det visade något fel. Så. Efter att ha uppdaterat drivrutiner till allt i datorn (tom. Ljudkortet) så har jag inte funnit någon lösning på problemet.

Fast jag upptäckte en sak. Med hjälp av en vän, att när vi skickade skärmdumar av våra skrivbord (Jag XP Home Ed. Han Win2k) till varandra så såg han ingen skillnad på skärpan i mina skärmdumpar som jag tog av 85 Hz och 60 Hz (Där i 60 Hz jag har skarp bild, fast ögonen blöder av den låga Hz). Däremot så upptäckte han att det var väldigt mycket blåa pixlar i anslutning till texten på skärmen. Så detta ledde oss in på XP's fonter. Jag misstänker att det ligger någon sort Anti Aliasing filter 'globalt'.
Jag har även provat med att stänga av och sätta på Cleartype. Även med att ställa in det för att se om det blir någon skillnad. Viss skillnad blir det. Men inte till det bättre.

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/cleartypeactiva...

Ett spel jag har, som jag kör i fönsterläge med D3D, använder dels 3D för själva spelvärlden med ett 2D semi transparent chatfönster i nedre vänstra hörnet. Där händer det att bokstäverna i orden får olika nyanser beroende på vad bakgrunden i 3D världen visar.

Nu kanske ni tycker att varför jag tjafsar om det när det bara är att skicka tillbaka kortet om jag inte är nöjd. Jo, för att PoV kortet fungerar. Det gör det. Det tuggar polygoner som den väntas göra. Fast jag får ont i huvudet när jag gör allt annat än spelar. Sen är det en, för mig väsentlig merkostnad att skicka tillbaka kortet, låta DB gå igenom det, och troligtvist, skickar tillbaka det. Det betyder extra kostnad för frakt fram & tillbaka samt 'hanteringsavgift' på 250 Kr av nåt som troligtvist inte kommer att hjälpa ett dugg.

Så, jag vänder mig till experterna (Er) och hör om ni har något förslag på någon lösing? Det är inte bara jag som har det här problemet.

Mitt system:
Point Of View GeForce4 Ti4400 128Mb DDR DVI TV-out Retail AGP
iiyama 19" Vision Master Pro 450
Windows XP Home Edition med SP1 installerat.
NVIDIA Detonator 30.82
Jag använder 1280 x 1024 x 32 Bit upplösning.

/Tack för all hjälp!

Vill bara medela att du inte kan ta skärmdumpar på en suddig bild.
När du tar en skärmdump så tar du detta "digitalt". Du får en bild av det som visas på skärmen INNAN det har gått igenom själva grafikkortet.
Så att skicka en skärmdump till någon på ex DB går inte.

Du kan häller inte få skarpare bild genom att uppdatera drivrutinerna.

Det låter som om ditt grafikkort är dåligt, inte sönder. Jag föreslår att du lägger lite mer pengar på ett bättre.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag ska höra i morgon med DB om återköp ev. byte till annat kort.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med återköpet?? ska få mitt Pov ti4200 128 mb snart , det väntar på posten... ..börjar ångra mig att jag valde just detta kort!

Visa signatur

M@rtini

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt ett Pov ti4200 xp 128mb börjar också ångra mig jag kollade på ett Asus men det var 300spänn dyrare så jag tog ett pov FAN =(

hoppas det funkar ändå för precis när man får nya datorn då ska man skicka tillbaka kortet WEEE =(

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M@rtini
Hur har det gått med återköpet?? ska få mitt Pov ti4200 128 mb snart , det väntar på posten... ..börjar ångra mig att jag valde just detta kort!

Inom 14 dagar kan du ångra ditt köp oavsett anledning. Detta förutsätter att du kan lämna tillbaka sakerna i ursprungligt skick. Se ångerrätt.

Permalänk

Z3roX: Har du fått ditt kort än? Och i så fall, var det suddigt eller fungerade det som det skall?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB