Skriva ut samma A5-pdf 2x på ett A4

Permalänk
Medlem

Skriva ut samma A5-pdf 2x på ett A4

Hej!

Jag har ett problem som kan tyckas lite löjligt, men jag har försökt hitta svaret på nätet utan lycka. Som rubriken beskriver försöker jag skriva ut ett reklamblad i A5 storlek (pdf). Jag vill skriva ut samma reklamblad två gånger på ett A4 - för att på så vis spara papper och tid.
Hur gör jag detta? Jag har googlat och försökt själv utan resultat. Det finns plugins att köpa till Adobe Acrobat, men det måste gå att lösa utan att köpa till något extra?

Hjälp!

Mvh Andreas

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

*tråd flyttad*

Jag tror du har större chans att få hjälp i Windows-forumdelen då det låter som att ditt problem kan lösas med mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

*tråd flyttad*

Jag tror du har större chans att få hjälp i Windows-forumdelen då det låter som att ditt problem kan lösas med mjukvara.

Ok, tack!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Skriv ut en gång på vänstra sidan av pappret och sedan högra sidan. Kan åtminstone göras med PDF-XChange viewer

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det låter definitivt som nåt som går att göra med pdftk (pdf toolkit). Kommer inte på på rakt arm exakt hur, men kan vara värt att kolla upp?

Eventuellt kan du skriva ut det med inställningen "2 sidor per sida", det vore ju ännu enklare och borde låta sig göras enkelt oavsett vilket PDF-läsarprogram du använder.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har kollat på pdf toolkit men det är för omständigt och kompicerat. Jag vill ha ett enkelt grafiskt användargränssnitt där jag enkelt kan välja hur jag vill skriva ut vad. Hur svårt kan det vara? Jag kan ju orimligtvis vara den första personen som vill göra denna typ av utskrivft?

Jag kollade denna tråden: Adobe Forums: Printing the same A5 page twice on an... för info, men utan success där heller.
hmm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte printa om A5 -> A4 sedan printa 2*A4 på ett A4 blad.

Dvs du skriver ut din A5 sida till A4, inklusive skalering, med någon PDF skrivare. Sedan konkatenerar du 2 av dessa sidor till en fil. Sedan skriver du ut 2*A4 -> A4 med (PDF-)skrivarens inbyggda funktioner.

Det är kanske inte den bästa lösningen

Permalänk
Medlem

Där finns många lösningar så klart. Skulle enkelt kunna öppna filen i Photoshop, ska en A4 bild och kopiera A5an dubbel och sedan printa. Men det är ohållbart i längden. Jag vill trycka Ctrl + P, välja att filen ska skrivas ut 2 ggr på samma papper. Sedan PRINT. Inget tjaffs, bara just så!

Visa signatur

Permalänk

Microsoft Office Publisher

Jag har använt Microsoft Office Publisher för att få till det. Då fixar jag en mittlinje för att se vart som är mitten på A4 (alltså A5), sen klistrar jag in det jag vill ha i A5 där.