Permalänk
Medlem

Skärm flimrar vid belastning

Hej!

Jag har köpt och byggt ihop en ny dator i helgen och allt funkar fint.
Problemet är att skärmen flimrar lite vid stor belastning som tex när Crysis Warhead laddar eller om jag kör igång två wow samtidigt.

Skärmen flimra aldrig när jag använde min gamla dator. Har uppdaterat drivrutiner men problemet kvarstår.

Jag skulle gissa på att nätaggregatet flaskar. Den låter lite extra vid belastning med ett pipande ljud.
Men skulle gärna vilja få synpunkter och tips innan jag skickar tillbaka den.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ulimate 64-bitar
Processor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760
Moderkort: ASUS P7P55D-E LX
Minne: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT CL9
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 470 1280MB
Hårddisk:Seagate Barracuda 7200.12 500GB
Nätaggregat: Corsair TX 650W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan bero på, men det är absolut inte nätagget som "flaskhalsar".

Permalänk
Medlem

jag tror det är grafikkortet som det är fel på, hände så på mitt gamla grafikkort

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Vad har du för sladd till skärmen?

Jag hade en vga sladd och då flimrade det ganska bra när man skulle spela

Permalänk
Medlem

det bör absolut inte vara agget som flaskhalsar.

Det du kan göra till o bärja med är o byta skärm sladden.
Om inte det funkar prova med ett annat grafikkort då du kan ha fått ett "måndags" exemplar

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att problemet är att du kör med DVI och hög upplösning vilket kan vara känsligt.
Isåfall bör du ha en kort dvi kabel som är ordentligt skärmad, kablar man får med kan ofta vara skit.

Om du kör med VGA försvinner problemen??? Isåfall så är de dvi kabeln.
Kolla också att du kör med rekommenderad upplösning för skärmen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kör jag vga kabel med dvi-adapter. Det vore konstigt om det är fel på sladden eftersom den funka bra på min gamla dator.

Jag trodde det var nätagget eftersom den ger ifrån sig ljud samtidigt som skärmen flimrar. Och om det är grafikkortet varför funkar det fint när man har ett wow uppe ? borde den inte alltid flimra i spel då?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är grafikkortet som ger ifrån sig ett ljud när det laddar, och det är "normal" på många grafikkort i dagens läge. Dåliga kondensatorer tror jag det beror på.

Har du överklockat något? Isf prova med stock-frekvenser och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

a fast tydligen är mitt nätaggregat tydligen "känt" för att ge ifrån sig ljud vid belastning. Men jag testade mitt gamla 550 W nätaggregat och gav samma resultat.

Håller på att installera mitt gamla grafikkort nu för att se hur resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj! Det flimrar med mitt gamla grafikkort också! Då kan vi utesluta grafikkort och nätdel. Moderkortet kanske? Eller windows? Nu har jag ingen aning om vad det är...

Har samma windows på min gamla dator som på min nya... Skumt

Permalänk
Medlem

Flasha bios kanske?

Permalänk
Medlem

Efter att jag hade läst på ett forum om att vga kablar kan påverkas av hög watts nätaggregat fatta jag!
Jag installerade mitt nya grafikkort i min gamla dator och fick lite flimer där också. Alltså drar grafikkortet tillräckligt mycket ström för att
påverka vga kabeln.

Köpte dvi kabel och nu funkar allt prima!

Solved.