Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Tjenare, köpte en ny dator för ett år sen ungefär men börjar bli lite sugen på att kolla runt på lite uppgraderingar till den. Har ju inte ett starkt nät agg precis så antar att det är väll en av sakerna man får börja med om man vill ha lite kraftfullare komponenter. Använder mest datorn till spelande och film.
Undrar också om det är värt att börja uppgradera eller om man ska vänta ett tag och köpa en helt ny.

Här är datorn i dagsläget.

Cooler Master Elite 310 Svart/Blå Fläkter: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio
Corsair CX 400W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6+2-pin PCIe,
Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed
ASUS P5QPL-AM, G41, Socket-775 m-ATX, DDR2, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16
Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4GB KIT CL5 Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2
XFX Radeon HD 4770 512MB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black
Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB
Western Digital Caviar GreenPower 500GB Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
Windows 7 prof. 64bit

Tacksam för hjälp, är inte jätte kunnig med beteckningar och liknande.

// Johan

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt chassi och köpt några fina fläktar först och främst, CM elite är inte så mysiga att titta på ... Hårddiskarna ser bra ut, nätagget pallar för ditt system som det är nu. Det skulle vara om du vill byta sockel till lga1156 eller motsvarande AMD - men det kostar ju å andra sidan en del.

Hur mycket hade du tänkt lägga?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta ett tag, och sedan köpa en helt ny.:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Mjaa, runt en 4000 kanske 5000. Man behöver ju inte ta allt på en gång kanske. Jag har funderat på ny processor och i sådana fall blir det intel, antingen i5 eller i7. Men då känns det som man bör köpa nytt moderkort också eller? Hade känts bra och ta det samtidigt så man kan få in DDR3 minnen också. Har funderat på ett nytt chassi också gärna rymligt men ändå midtower med bra möjligheter till fläktar.

Permalänk

om du ska köpa i5/i7 så måste du byta mobo ja pga olika sockets.
det som ger mest prestanda boost tror jag är att köpa ny prolle + mobo + minnen + graffe, kanske blir lite över vad du tänkt lägga men du kan kanske vänta lite med nytt graffe då.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Något bra tips på kylaren till processorn då? Känns lite som, om man köper ny processor, MB, minnen och grafik kort (samt bör man väll köpa nytt nät agg då också) så har man 2/3 av en ny data typ. Man kanske bör vänta ett tag och göra lite mindre uppgraderingar på datan jag har(typ klocka processorn och nytt chassi med bättre fläktar) och sen slå till på en ny om nått år så att allt blir up to date.