Fula fiskar och bedragare - Lurad på pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om nu pengarna fanns inne på ditt konto och banken tagit "tillbaka" dem så som det verkar antydas i inläggen ovan så är det rimligt att anta att banken får ta smällen för detta.

Skrivet av N!klas:

Ja, banken har ju tagit tillbaka pengar som egentligen var dina så, någon har väl begått ett fel på banken? De har alltså tagit ut pengar från DITT konto.

Yep, +1 !

Deathdancer kontakta banken och säg som det är. Banken är tvungen att betala tillbaks dina 9,9k. De har gjort fel, om de betalat tillbaks när kreti eller pleti påstår sig betalat in till fel konto.
STÅ PÅ DIG HÄR! En förklaring är det minsta de är skyldiga dig.

Permalänk
Medlem

Ta med dig polisanmälan och prata med banken , de hjälper dig nog då ska du se!
Om inte så borde ju polisen ha rätt lätt o kolla vem som står bakom överföringen och på det viset få fast fulingen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harakiri:

Ta med dig polisanmälan och prata med banken , de hjälper dig nog då ska du se!
Om inte så borde ju polisen ha rätt lätt o kolla vem som står bakom överföringen och på det viset få fast fulingen.

Mycket bra förslag!(Y):) Bankerna brukar inte hjälpa kunder i normala fall men i detta fallet är det så uppenbart att om banken inte hjälper dig hade jag gått till tidningarna.:)

Jag trodde jag hade blivit lurad en gång och ringde min bank men det enda dom sa var typ:
-"Kontakta polisen" *klick* :/:S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Banken får inte ta bort pengar från ett konto hur som helst. Har de gjort det här så har de gjort fel och får stå sitt kast, d.v.s ersätta dig.

Personer som sysslar med denna typen av bedrägerier har som regel ingen registrerad bostad, de nolltaxerar och är allmänt svåra att komma åt. Det betyder inte att de inte har pengar, bara att det inte finns något registrerat på dom. Ska man få tillbaka sina pengar får man gå andra vägar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Själv har jag råkat ut för nått liknande och jag fick tillbaka pengarna från personen ifråga. Men det var lite annorlunda omständigheter.

Det jag gjorde var att jag bifoga all mail kontakt med personen, ett konto utdrag från banken med transaktionen,( i ditt fall den avbrutna transaktionen, kontakta bank och informera polisen om det, viktigt!- skicka en kopia på kontohändelserna, ev så får polisen ta fram uppgifterna från banken om du inte har den avslutade transaktionen på kontohändelserna, eftersom konto nr är brottslingen id-handling kan man säga. Banken får heller inte uppge till dig, vem som äger kontot men polisen kan ta reda på det) och all övrig information lämnade jag till polisen tex att du hade lagt ut en annons på blocket och reg nr. på bilen.

All bevisning med andra ord, som knyter personen till brottet.

När det gäller konto och transaktioner från konto till konto så är varje kontoöverföring en bindande verifikationshandling precis som att visa id-handling och det bästa är att allt lagras och sparas, och kan därför spåras.
Hade jag tex varit brottslingen så hade jag aldrig fört över några pengar överhuvudtaget till dig utan jag hade mer eller mindre stulit din vara och dragit. Kan därför spåras och kopplas till mig, för stor risk enligt mig. Största misstaget brottslingen gjorde och till fördel för dig.)

Men det stora problemet är att brottslingen kan ha gjort av sig med föremålet och då blir det svårare att binda brottslingen till brottet.

Han kan i en sådan situation hävda att han aldrig köpte nått av dig eller att han ångra sig och därefter tog tillbaka transaktionen. Men den situationen fungerar bara om föremålet inte blir påträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej SweClockers

Ja det här är en till tråd om min dator. Nu med en annorlunda nisch.

Jag fick i veckan ut min HP Envy 15 från Siba då den varit på service. Datorn funkar bra och livet lekte. La ut en annons på blocket där jag satte 9.900 för den. Några stycken ringer, men det var bara en som kunde hämta den hemma hos mig så han fick gå före. Denna person ber om kontonummer och sätter över pengar på mitt konto(som jag såg direkt) och dyker sedan upp hos mig och vi surrar lite fram och tillbaka. Packar ihop datorn, skriv köpeskontrakt och han tar datorn, vi skakar hand och sedan försvinner han.

Nu till eländet. Imorse när jag gick in på min bank är alla de pengar han fört över borta, och när jag ringer banken säger de att personen avbrutit transaktionen. Börjar ana ugglor så jag försöker få tag på killen, men han svarar inte. Så nu under lunchen har jag kollat kontraktet och han har dragit en rejäl bluff, personnummret stämmer inte, och hans Eniro-profil är borta, telefonen avstängd osv.

Har gjort en polisanmälan och gett polisen hans kontonummer och reg-nr på bilen.

Det jag undrar är vad ni tror att jag har för chanser att få tillbaka datorn eller få pengar tillbaka? Vet inte om hemförsäkringen täcker bedrägerier, men det kan vara värt att kolla upp då datorn var värd ganska mycket.

Hoppas ni vill ge mig lite förslag och tips

Mvh
En lurad dåre

Någon uppdatering?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla med konstumentvägledare beträffande genomförd transaktion där banken drog tillbaka pengarna från ditt konto utan din medgivelse. Jag tycker att det är banken som gjort fel om pengarna försvunnit från ditt konto. Men jag är ju inte insatt i hur reglerna egentligen förhåller sig...

Detta med banköverföringen kanske är ett fall för konsumentprogrammet ”Plus” där Sverkers soptunna mottar diverse produkter och tjänster, eller "Insider" där personal inom bakväsende tillåter skumma valutaöverföringar.

Permalänk
Medlem

En fråga är ju om du såg pengarna som "saldo" eller "disponibelt"?

Såg du det som "saldo" så var pengarna transferrerade till ditt konto, och banken ska inte kunna ta bort dom utan din tillåtelse.

Såg du det som "disponibelt" så innefattar det aviserade men ej genomförda transfereringar och då kan överföringen stoppas av den som skickar pengarna.
(Precis som du kan be banken stoppa en betalning om du upptäcker att någon du köpt av är en bluffamakare.)

Och i det senare fallet så "är" inte pengarna på ditt konto och det blir svårt att kräva dom av banken.

Permalänk
Medlem

Har skummit igenom tråden lite och tänkte dela med mig av en liknande händelse då jag helt oväntat fick in 17k på ett konto.

Jag ringde banken och det visade sig vara en tidigare arbetsgivare som satt in någon annans lön på mitt konto. De kunde inte häva överföringen eller något liknande utan jag fick själv föra tillbaka pengarna. Så dethär med att du sett pengarna på kontot och de sedan försvunnit tror jag inte på.

Men, om det nu verkligen är så har banken agerat kraftigt fel i mina ögon. Borde inte vara svårt att få fast killen med bankens hjälp. Har han på något sätt hävt betalningen måste han gjort det inne på ett bankkontor och där har väl alla security-cams nuförtiden?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att få veta hur det här slutade och hur banken motiverar sitt beslut.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Det vore intressant att få veta hur det här slutade och hur banken motiverar sitt beslut.

Hur har det gått för dig TS?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk

Nu har jag fått lite svar från banken, och de säger att överföringen aldrig ägt rum, och att hans kontonummer inte finns.

Fan att jag inte tog en skärmdump på kontoutdraget där det stod "Planerade överföringar"

Usch

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga in en överföring som "framtida överföring" då ser det ut som att pengarna finns på kontot om man har swedbank..
Så är det med min lön jag kan flera dagar innan lönedag se min lön på kontot men om jag kollar på tillgängligt belopp så är det dom pengarna jag faktiskt har.. en sådan öveföring kan man häva å då "försvinner pengarna från kontot"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu har jag fått lite svar från banken, och de säger att överföringen aldrig ägt rum, och att hans kontonummer inte finns.

Fan att jag inte tog en skärmdump på kontoutdraget där det stod "Planerade överföringar"

Usch

Finns det inget kvar i "Händelseloggen" över dina betalningar/överföringar etc som kan tyda på att en transaktion är på gång.

För på mina sidor (Nordea), t.ex. om lönen skall komma på en måndag så kan jag ju fortfarande se den på lördagen och söndagen som planerad överföring och sen att den dimper in som en riktig transaktion väl på måndagen, d.v.s att den första handlingen som är planerad ligger kvar?.

Ibland kan man ju behöva logga in med engångskoder etc för att se detaljerade saker som dessa.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Skrivet av Bebopp:

Finns det inget kvar i "Händelseloggen" över dina betalningar/överföringar etc som kan tyda på att en transaktion är på gång.

För på mina sidor (Nordea), t.ex. om lönen skall komma på en måndag så kan jag ju fortfarande se den på lördagen och söndagen som planerad överföring och sen att den dimper in som en riktig transaktion väl på måndagen, d.v.s att den första handlingen som är planerad ligger kvar?.

Ibland kan man ju behöva logga in med engångskoder etc för att se detaljerade saker som dessa.

Jo, och i Swedbank har vi våra säkerhetsdosor med speciella pin-koder och svars-koder. Men det förs ingen historik på planerade transaktioner, utan bara på réella överföringar.

Polisen meddelade precis att förundersökningen skulle läggas ned. Frågade vad de hade gjort för förundersökning, och då sa han att de inte kunde göra något på grund av bristande underlag.

De har inte:
- Provat att ringa/spåra de två nummer eller två namnen jag gett dem
- Spårat reg-nr till deras bil
- Pratat med deras bank för att få mer uppgifter

De har bara konstaterat att kortnumret och personnumret var ogiltigt...

Jag börjar tappa tron på rättsväsendet. Får bra lust att spåra upp bilen själv och knäcka knäskålarna på dom. Inte för att jag någonsin skulle göra det, men när polisen inte gör ett skvatt får man ju bra lust att ta lagen i egna händer...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag börjar tappa tron på rättsväsendet. Får bra lust att spåra upp bilen själv och knäcka knäskålarna på dom. Inte för att jag någonsin skulle göra det, men när polisen inte gör ett skvatt får man ju bra lust att ta lagen i egna händer...

Jag förstår hur du känner. Att överlåta rättsskipningen till rättsväsendet förutsätter ju att dom faktiskt skipar rätt. Jag är också för snäll för att "lösa" sånt själv men man kan alltid hoppas att han blåser fel kille nån dag.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

lust o skriva ner reg-nr till bilen här? det borde inte bryta några regler

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Jag förstår hur du känner. Att överlåta rättsskipningen till rättsväsendet förutsätter ju att dom faktiskt skipar rätt. Jag är också för snäll för att "lösa" sånt själv men man kan alltid hoppas att han blåser fel kille nån dag.

Ja det är precis vad jag hoppas på! Tack för medlidandet
Hade bara hoppats att polisen hade gjort något...

Skrivet av nektar:

lust o skriva ner reg-nr till bilen här? det borde inte bryta några regler

Det skulle jag gjort, men jag har lovat min familj och flickvän att inte starta någon häxjakt. Man får helt enkelt se pengarna jag blev blåst på som läromedelskostnad inför framtiden

Visa signatur

Permalänk

Tycker synd om dig TS, jag hade personligen gjort något åt saken om inte polisen hade hjälp mig, hade inte brytt mig om jag åkt fast heller för den delen.

Permalänk
Avstängd

Hyr några muskler för ½ summan så får du iallafall tillbaka 4500 och ett leende på läpparna när dom förklarar hur dom fick stålarna ^^

Skämt osido

Fan va oärligt folk det finns alltså..

Men har du reg nummret som förövrigt va väldigt smart av dig att ta så ska väl polisen kunna spåra upp snubben och förmodligen så har han blåst fler som kanske får upprättelse

Lycka till

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Som andra människor nämnt innan låter det som att det är banken som drog tillbaka pengarnas ansvar i denna fråga. Har du kontaktat din egen bank eller den andra banken? Någon av dem har antagligen gjort ett juridiskt fel eller agerat mot sin policy. Kontakta åtminstånde din egen bank. Dem kan säkert hjälpa dig med minst råd. Boka ett personligt möte och förklara situationen. Fråga hur det var möjligt för honom att dra tillbaka pengarna. Din egen bank borde i alla fall visa good will och hjälpa på nått sätt.
Sen om du ska göra försäljningar i framtiden så finns det något som heter postväxel eller liknande, men det kan du ju fråga din bankman(/kvinna) om.
Lider med dig

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det låter som att köparen har visat en sida, kanske manuellt editerad, där en överföring är planerad till säljarens konto. Märk väl, planerad (TS egna ord till och med). Det betyder ju att överföringen inte har ägt rum, varför banken inte heller kan dra tillbaka den och därmed inte heller har gjort fel.

Kan för övrigt tipsa om att kontakta banken när ni ska sälja bil. De kan klart och tydligt redogöra för fördelar och nackdelar med olika betalningsalternativ tex beroende på vilken bank man har och hur mycket pengar det rör sig om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Som andra människor nämnt innan låter det som att det är banken som drog tillbaka pengarnas ansvar i denna fråga. Har du kontaktat din egen bank eller den andra banken? Någon av dem har antagligen gjort ett juridiskt fel eller agerat mot sin policy. Kontakta åtminstånde din egen bank. Dem kan säkert hjälpa dig med minst råd. Boka ett personligt möte och förklara situationen. Fråga hur det var möjligt för honom att dra tillbaka pengarna. Din egen bank borde i alla fall visa good will och hjälpa på nått sätt.
Sen om du ska göra försäljningar i framtiden så finns det något som heter postväxel eller liknande, men det kan du ju fråga din bankman(/kvinna) om.
Lider med dig

Om jag förstått TS rätt så har det inte överförts några pengar. Det var en 'kommande' överföring som skurken kört på, och på något vis såg TS detta på sitt konto. Tydligen kan man göra det vid vissa banker. Någon överföring skedde alltså inte, och banken har redan blivit kontaktat och detta konstaterat tidigare i tråden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att han äger bilen, kan ju vara nån som provkör vilken bil som helst på blocket.

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt lösning o komma med, men det är alltid så himla tråkigt när skit händer bra folk.

Jag hoppas att du får ett bra avslut på denna tråkiga historia.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du har killens reg-nummer till bilen plus att han fört över pengar till ditt konto så låter det som att du borde ha en god chans att kunna få tillbaka pengarna. Jag kan inte tänka mig att nån stjäl en bil för att lura dig på en dator. Frågan är väl mer om polisen väntar i nån vecka med att ta tag i det eller dyl. Jag fick själv en hoj för 70.000 stulen i ett garage och gjorde en polisanmälan. Ringer in dagen efter igen för att lämna lite fler uppgifter och då har dom REDAN lagt ner ärendet. Helt idiotiskt. Jag fick ringa in och tjata på dom för att dom skulle komma och titta i garaget. Men till ditt ärende så låter det iaf för mig som att din bank har gjort en jäkla stor miss och du måste ju kunna kräva dom på pengar som tagit pengar från ditt konto som ju ÄR dina. Har du provat kontakta banken och kräva tillbaka pengarna? Jag tror inte detta funkar men hade varit kul att höra vad dom säger. Speciellt om du hotar med polisanmälan. För dom har ju uppenbarligen nån blåst person som jobbar på banken.
Själv hade jag ingen aning om att man kunde blåsa folk på detta sättet och har aldrig läst om nåt liknande heller. Så som TS gjort affärer har jag själv gjort många gånger förr.

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att han skulle ha stulit en bil, han kan ha bilen för att provköra den, men visst, man kan ju alltid prova regnumret, men menar att man inte ska tro at ägaren där de facto behöver ha något med detta att göra.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Usch

Jag menar inte och vara något smartass nu:)<3 Men jag brukar alltid skriva ut grejer från internetbanken så jag har det på papper (ibland skärmdumpar) etc. Synd att du inte gjorde det. Vad värre är att man ofta tror (jag har slutat tro dock:D) att banken är ens MED-part och inte MOT-part men ofta så - detta har man ju sett på PLUS X antal gånger genom åren :S - så är det tyvärr så att banken är ens motpart...:(

Skrivet av Staropramen:

Mmm...det hoppas jag verkligen!:D Det hjälper inte TS men kan meddela - många år sen nu - att en tjej blev våldtagen (hon hade flyttat från sitt ställe till killen X antal *många* mil och flyttat in till honom) och polisen som kom dit trodde inte henne osv. Hon berättade det hela för en annan killkompis (helt vanlig svenssonkille) och på något magiskt vis så ramlade han som hade våldtagit tjejen i en trappa så illa att att bägge knäskålarna gick sönder, samt att han fick svårt och äta (måste ha varit något som tog så illa att det träffade strupen när han fallit(A)) och nu sitter han på ett ålderdomshem (more or less) i rullstol och får "krossad föda" (he he;)) med hjälp av en stavmixer för att han inte kan inta vanligt dito.:)

Skrivet av Bigsweede:

Sånna borde där HA få hantera mot en smärre inkasseringsavgift..

Man får ju inte säga sådant som inte är politiskt korrekt men tjaa...:D Kan säga att det låter som ett intressant ämne att forska i och för staten att utreda!:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn tar ni inte kontanter när om ni gör upp en affär öga mot öga! Redan när köparen ville göra en banköverföring innan han har träffat dig och kollat på datorn borde starta varningar. Har du plåtarna på hans bil så borde det ju inte vara så svårt att kolla upp killen. Kan du tom göra själv utan problem.

Jag sålde en dator för 10 000 inte fanken var det på tal om banköverföring när jag träffade killen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte, men....

Alla har vi gått på en och annan nit. Det är ingen tröst, men om du nu tyvärr inte får tillbaka pengarna eller datorn så kan du åtminstone veta att det alltid finns såna som har gjort värre grejer. Min svåger sålde sin BMW 320 Touring och skrev över den på nye ägaren innan betalningen var genomförd. De 200 000 kronorna blev en dyrköpt läxa. Fatta vilken ångest...

Visa signatur

Dator (2025): Shark Great White - Gigabyte B650 Eagle AX Wifi, AMD Ryzen 7 9800X3D m. SharkGaming Bloodfreezer 360 vattenkylning, Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x32GB RAM, ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC 16GB, KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD, HYDRO K PRO 850W PSU 80+ Bronze, Windows 11. Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO White Monitor: Samsung 28" 4K LED U28E570D

Dator (2012): MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitor: Philips Brilliance 23" TFT Wide.