Permalänk
Medlem

IBM = farligt?

Är det "farligt" att köra IBM diskar?

Har tänkt köpa en 120GB disk..
Har ju hört en del om att IBM GXP bara skulle vara skräp och kraschar men man vet ju aldrig.
Dom nya kan ju vara bättre..

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Avstängd

joo jag tror dom nya e bra.. om du kolla på returfrekvensen på datorbutiken så är den rätt låg...
har precis beställt en btw... fast från itbutikken

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
joo jag tror dom nya e bra.. om du kolla på returfrekvensen på datorbutiken så är den rätt låg...
har precis beställt en btw... fast från itbutikken

Det trodde vi om 60GXP oxå...

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

hoho rote vet vad han snackar om? :> har en 120 gb som funkar prima kört i 3 månader nu, inget skumt med den!

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoTe

Det trodde vi om 60GXP oxå...

`
spelar nog ingen roll vilken hårddisk man köper idag.. alla krashar förr eller senare...
nej , bättre var det minsann på den gamla goda tiden....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, prylarna blir för avancerade och snabba idag så dom pajjar tillslut

Har haft en 120 GXP 120 Gigare sen i Januari, den funkar fint än iaf...pepparpeppar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
hoho rote vet vad han snackar om? :> har en 120 gb som funkar prima kört i 3 månader nu, inget skumt med den!

3 månader klarar väl alla diskar?! Det är oftast kring ett år dom håller för mig. Då snackar jag load på disken dygnet runt i ett år, det är ca 10000 timmar. Jag tror jag vet vad jag snackar om, har haft många diskar och vissa har kraschat, vissa inte. Äger just nu bara 4 diskar för jag har sålt flera mindre och skaffat färre större. Jag har alltid en 100GB ledigt så jag kan evakuera en hel disk i fall nån skiter sig.

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem har själv 8 st 120gxp och det har bara varit fel på en av dom å den hadde nån på posten misshandlat när ja fick den dom går 24/7 sen i alla fall ett år utan några som helst problem.

Permalänk

köp 120 eller 60 gb det ska tydligen vara ett smärre fabriksfel på 80/40 vilket gör att de får högre felfrekvens

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
köp 120 eller 60 gb det ska tydligen vara ett smärre fabriksfel på 80/40 vilket gör att de får högre felfrekvens

Har du någon källa till de uppgifterna?, har en 80GB 120GXP som beter sig skumt ibland (liksom "piper" till och sedan ett lite "skramlande" ljud, händer kanske en/ett par ggr i veckan)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiBe

Har du någon källa till de uppgifterna?, har en 80GB 120GXP som beter sig skumt ibland (liksom "piper" till och sedan ett lite "skramlande" ljud, händer kanske en/ett par ggr i veckan)

har hört talas om något självtest diskarna gör.
mina piper till och sen låter de som om armen far över hela disken å slår i väggen som.
detta sker en gång om dagen (eller dag å dag, kring 2 på natten), regelbundet, så ja antar att de ska vara så.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ja, just det verkar vara samma sak, det låter ju lite lugnande. Tack. Är det någon ny "funktion" med 120GXP?, min 60GXP låter aldrig sådär (eller rättare sagt, jag antar att det är 120GXP:n som låter eftersom jag aldrig hörde något sådant när jag bara hade 60GXP:n...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber

mina piper till och sen låter de som om armen far över hela disken å slår i väggen som.
detta sker en gång om dagen (eller dag å dag, kring 2 på natten), regelbundet, så ja antar att de ska vara så.

Mina låter typ så med i bland. Värkar kommer med 24 eller 12h mellanrum vet inte har inte tagit nån tid.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiBe

min 60gxp började låta så för ett tag sedan...
sen krashade den...
Vet inte om det har med det att göra men det e först på senare tid den låtit så... har haft den i ett år

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 15gb ibm i ca 1,5år och det har inte varit några problem med den. Nu har jag 2 ibm 60gb 120gxp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber

Vi diskuterade det HÄR i en annan tråd för några veckor sedan.

Aloha mailade IBM o frågade vad ljudet beror på: "Har fått bekräftat ifrån IBM att ljudet är normalt samt vad det är som låter.
'fjiiiong' ljudet är huvudena som snabbt scannar plattorna i hårddisken och klick ljudet uppstår när huvudena går tillbaks tillbaks till ursprungsläge. Ljudet skall komma regelbundet och gäller endast för IMB's 3,5" diskar, alltså inte hårddiskar som är till bärbara. På bärbara uppstår ett liknande ljud ganska ofta och det beror på att hårddisken går in och ut ur en sorts vila som ska spara energi."

Alltså helt normalt.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL

'fjiiiong' ljudet är huvudena som snabbt scannar plattorna i hårddisken och klick ljudet uppstår när huvudena går tillbaks tillbaks till ursprungsläge. Ljudet skall komma regelbundet och gäller endast för IMB's 3,5" diskar, alltså inte hårddiskar som är till bärbara. På bärbara uppstår ett liknande ljud ganska ofta och det beror på att hårddisken går in och ut ur en sorts vila som ska spara energi."

Alltså helt normalt.

Jag vågar ändå inte slänga pengarna i sjön..

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Har en IBM 46.1 GB 75GXP och en 80Gb 120GXP 120gxp är ny så den vet jag inte om den är bra. Men 46gb är 1.5 år nu och har fått jobba rätt friskt. Inte som server med max load utan normal användning (spel etc) Inga problem där även om många haft det.

Permalänk
Medlem

IBM = Ofarligt...
iaf enligt mej

Permalänk

ja tror att min hdd har sagt sitt sista ord snart,ja fruktar att den e på väg att krascha.har en ibm 120 gigs 7200rpm,har haft den i snart 2 månader.den gör ett ljud som får mej att bli orolig varje gång ja hör d,den lixom först börjar tok ladda,sen så blir d ett fadeande pip och sen skakar hela hårdisken till......va kan vara felet???har ja nått att frukta???

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

--------------------------------------------------------------------------------

hmm, har läst igenom lite här..
verkar lite farligt
har själv 2st ibm 120gb diskar, har haft dom typ 2-3veckor.
Och dom låter så ibland, vet inte om det är regelbundet, men ibland ialfall
och alltid när jag stänger av datorn.
I en hyrdator från compaq tror jag det är en ibm 120gxp disk 120gb, den låter inte så..
känns farligt, betalar komplett frakten ifall jag måste returnera skräpet ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azer
--------------------------------------------------------------------------------

hmm, har läst igenom lite här..
verkar lite farligt
har själv 2st ibm 120gb diskar, har haft dom typ 2-3veckor.
Och dom låter så ibland, vet inte om det är regelbundet, men ibland ialfall
och alltid när jag stänger av datorn.
I en hyrdator från compaq tror jag det är en ibm 120gxp disk 120gb, den låter inte så..
känns farligt, betalar komplett frakten ifall jag måste returnera skräpet ?

nej det gör dom inte...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoTe

3 månader klarar väl alla diskar?! Det är oftast kring ett år dom håller för mig. Då snackar jag load på disken dygnet runt i ett år, det är ca 10000 timmar. Jag tror jag vet vad jag snackar om, har haft många diskar och vissa har kraschat, vissa inte. Äger just nu bara 4 diskar för jag har sålt flera mindre och skaffat färre större. Jag har alltid en 100GB ledigt så jag kan evakuera en hel disk i fall nån skiter sig.

Dags för SCSI kanske?

Maffigt med typ 3st 15k rpm SCSI diskar @ 120GB stycket... *mums*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ljudet som Azer hör är helt normalt, det är en självtest som 120GXPn gör.

Läs mitt inlägg lite högre upp + läs tråden som jag länkade till.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.