Nvidia problem .. tror jag

Permalänk
Medlem

Nvidia problem .. tror jag

Var ska jag börja...
Det mesta funkade bra med 8800gts320 kortet.
Uppgraderade till 4 GB ram och ett 480 kort.
Installerade win 7 och fick problem (nvd3dum.dll krascher med 258.96 drivern).
Backade till XP fick samma problem (men det syntes inte lika tydligt att det var nvd3dum.dll).
Backade till Zotecs driver (beta driver från mars) som följde med skivan och det fungerar bättre.
Har kört memtest86+ utan fel.
Civ4bts (spel som förvisso har sina brister) kraschar fortfarande efter att ha spelat några timmar, det hände även före HW-uppgradering men nu kommer kraschen tidigare.
Torchlight (spel) kraschar när det blir för mycket på skärmen samtidigt.
I sällsynta fall så hänger sig datorn.

Det borde väl inte vara ett problem med P35 moderkort (har ju inte PCIE 2.0 stöd)?
Möjligen att nätagget (zalman 600W) får det jobbigt, det driver ett 480kort, 2xraptor, ssd, ljudkort och cd-dvd?

Kör GPU benchmarksprogrammen tillräckligt hårt med datorn för att märka av om nätagget räcker till?
Vad rekommenderas för directX prestandatest?
Kan du rekommendera ett spel som fungerar riktigt stabilt med nvidia grafik och som pressar din maskin rejält?

Permalänk
Antielefant

Ett Zalman 600W bör räcka och bli över för dina behov. Det jag skulle rekommendera för att pressa grafikkortet är Furmark eller 3DMark Vantage's Extreme-test, dock krävs minst Vista för att köra dem.

Prova först och se om det strular i en annan dator, gör det inte det skulle jag mest gissa på att ditt moderkort inte gillar grafikkortet något vidare - vilket inte är särskilt konstigt då det är rätt gammalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nej det är inte moderkortet som inte "gillar" grafikkortet, den typen av fenomen sker inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muppens:

Nej det är inte moderkortet som inte "gillar" grafikkortet, den typen av fenomen sker inte.

Du har inte varit med om VIA-chipset och de första 8800GT 512MB ser jag

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Eller nForce 4xx med valfritt Radeonkort, Intel P35 och 9800 GS, AMD 690V och Radeon HD 3870x2 eller Intel X58 och GTX 470?

Finns åtskilliga exempel, det där var bara de jag kom på på rak arm.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett Zalman 600W bör räcka och bli över för dina behov. Det jag skulle rekommendera för att pressa grafikkortet är Furmark eller 3DMark Vantage's Extreme-test, dock krävs minst Vista för att köra dem.

Prova först och se om det strular i en annan dator, gör det inte det skulle jag mest gissa på att ditt moderkort inte gillar grafikkortet något vidare - vilket inte är särskilt konstigt då det är rätt gammalt.

Furmark 1.8.2 fungerade bra med XP.
Rullade stabilt med 1920+1200 även om 90 grader (c:a 70 vid idle) GPU temp var lite oroande.
Intressant att GPUn blir varmare ju mindre antialiasing jag använder.

Byta moderkort hade jag hoppats kunna vänta med tills LGA2011 finns tillgänglig.

Permalänk
Antielefant

Ett 480 rullar lätt i 93-95c, så det är ingen fara. Kortet är byggt för att tåla upp till 105c innan det throttlar.

Hur varm blir processorn dock? Kan vara så att ventilationen i chassit inte räcker till när du har 285W element sitter direkt under processorn... När jag ändå frågar, vilket GTX 480 är det? Ett med standardkylaren (inplastad och med luftutgång enbart i bakkant chassi) eller något annat (typ Zotac AMP! eller KFA2 med AC-kylare)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett 480 rullar lätt i 93-95c, så det är ingen fara. Kortet är byggt för att tåla upp till 105c innan det throttlar.

Hur varm blir processorn dock? Kan vara så att ventilationen i chassit inte räcker till när du har 285W element sitter direkt under processorn... När jag ändå frågar, vilket GTX 480 är det? Ett med standardkylaren (inplastad och med luftutgång enbart i bakkant chassi) eller något annat (typ Zotac AMP! eller KFA2 med AC-kylare)?

Proppen höll låg temp med 8800 kortet i, har inte koll på om det blivit någon skillnad.

Det är ett ZOTAC GF GTX480 1536MB (inte amp versionen), antar att det skickar ut all luft i bakkant, bättre än runt i chassit.

Permalänk
Antielefant

Ok, kolla CPU-tempen medan du kör tyngre spel, då jag kan tänka mig att den stigit rätt kraftigt i och med grafikkortsbytet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ok, kolla CPU-tempen medan du kör tyngre spel, då jag kan tänka mig att den stigit rätt kraftigt i och med grafikkortsbytet.

När jag kört furmark och GPU legat på 91-93 grader ett tag så ligger CPU på 40-41 grader och SYSTEM på 50 grader. Ska låta det vara igång en stund medan jag surfar och whatever för att se att det inte drar iväg.
Fläktarna blåser på rätt friskt må ja säga.

edit:
Lät det stå på 15-20 min och toppade i 43/53 CPU/SYSTEM.
Enl Maximum CPU Temperature | Hardware Secrets
så klarar min propp (E6850 3 GHz) 72 grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Stämmer dock inte. Hade ett MSI mobo och ett Gigabyte kort dessa ville inte fungera för fem öre. Köpte ett HIS kort till MSI brädan funkade galant!

(Komplett hittade inga fel på gigabyte kortet när det var på service)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Problemen varierar mellan app krascher och hängningar.

Har nu testat att byta tillbaka till 8800gts kortet och allt verkar stabilt igen (även med senare mindre stabila drivrutiner).
Mao räknar jag med att utesluta drivrutinsproblem.

480-kortet har två st elkontakter.
Nätaggregatet har bara en PCI-e markerad strömutgång men det är väl samma kraft ur alla kontakter .... eller?
Jag tog en annan ledig utgång från nätagg till andra strömkontakten för 480-kortet.
Kan det orsaka problem?
Om inte så återstår bara kass PCI express 1.1 kompatibilitet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att du fortfarande inte har ett nätagg som håller måttet, + är du helt säker på att du inte har två PCi-e strömkontakter på Zalmanen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jalle64:

Det verkar som att du fortfarande inte har ett nätagg som håller måttet, + är du helt säker på att du inte har två PCi-e strömkontakter på Zalmanen?

Det är det han har, men bara en fast medan den andra är modulär.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Läste på nätet

In some rare cases it is possible that a PCI-E 2.0 card will not work correctly on a PCI-E 1.0a slot.

Läste också att det krävs lite mer av nätagget om man kör med PCI-E slot och ett PCI-E 2.0 grafikort.

2.0 ger mer ström från sloten tydligen

Så det är mycket möjligt att ditt nättagg inte riktigt klarar av biffen..

NVIDIA Forums > which nvidia PCIe graphics card?

finns mer att läsa där och delade meningar så klart ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Ok.

Har grävt lite mera.
Det tycks vara problem ibland med PCI-E 1.0a.
P35 Express ska enl Intels spec vara PCI-E 1.1 .
Enl MSI's dok är moderkortet PCI-E 1.0a compliant, osäker på om de menar bakåtkompatibilitet el att det faktiskt är 1.0a.
"• Two PCI Express 16X slots with 1x16 and 1x4 operations (PCI Express Bus SPEC V1.0a compliant; supports CrossFire Technology) "

Många påstår dock att även PCI-E 2.0 är fullt kompatiblet med PCI-E 2.0, enda skillnaden ska vara bussprestanda.

Ett tips jag fick var att testa minnen på grafikkortet.
Dvs ex furmark jobbar med GPU men använder väldigt lite grafikminne.
Har någon här tips om testprogram som testar grafikkortets minne?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag hittat felet.
Hade separat ljudkort som tydligen valde att börja krångla i samband med att jag bytte grejer.
Möjligen att det satt lite löst/dålig passform mot buss.
Har kopplat ur det och in med Nivida 480-kortet, allt verkar fungerar bra.
Trist då inbyggda realtek kortet endast kör PCM och 2 speakers över spdif.

Hade inte en tanke på att koppla ur det tidigare då det inte var något av det nya jag stoppat in.

Permalänk
Medlem

Problemen har fortsatt, testade ett kraftigare nätagg (det tidigare verkade haft problem att driva allt) och det blev lite bättre men inte bra.
Någon som testat OCCT? Är det pålitligt? inga andra testverktyg har hittils kunnat visa fel men med OCCT så, ja.... "OCCT 3.1.0 GPU memtest 10 loops - test completed 60630 errors"

Dags att göra en RMA?

Permalänk
Medlem

Nu känns det lite som att jag pratar med mig själv men .... är intresserad av att dela med mig, kanske är någon som läser.

Drog ut på felanmälan skulle bara testa lite mera ....

I samband med ram utybyggnad så Bios-uppgraderade jag, minnena har kört på fabriksöverklockade 1066mhz (hade inte brytt mig om att konfa via cell menu tidigare) under hösten.
Det visade sig efter mycken felsökning, gräv i kernel-dumpar och googlande att för hög RAM-hastighet orskar minnesproblem på Nvidia kort, det får applikationer att krascha eller nvlddmkm.sys att bsod'a.

Oklart om begränsningen ligger i P35 plattformen, vissa ram-hastighetsmultiplar eller Nvidia generellt.
Igår sattes minnen ned till 800 Mhz och inte en app krasch eller bsod på hela dan.
I veckan åker 480 kortet in igen för mera test. Mao fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

Har nu kört helt utan problem i över en vecka.
Felen var alltså:
För klent nätagg.
RAM i för hög hastighet, notera dock att ram minnen i 1066 inte visade några fel öht, men av någon anledning vill Nvidia kortet inte lira ihop med minnen som kör 1066.