Permalänk

Dator startar inte efter rengöring.

Innehåll:

Grafikkort: Powercolor 3870x2
Mobokort: EP35-DS3
Minnen: 2x2048 A-Data
Agg: 650w Corsair
proseccor;Gigabyte GA-EP43-UD3L
Hårddisk: 2x250

Rengjorde processorfläkten från igenkloggat damm rengjorde och ersatte kylpastan med ny.
Startar datorn kommer in i läget där jag skall välja OP väljer OP och då stänger den av. försöker starta bios men datorn väljer att stänga av sig ändå.

Någon som har någon aning om möjligt fel?

och nu när jag skulle se om skiten satt riktigt jag en av piggarna på fläkten som håller fast allt av.
Måste jag skaffa nyy mobokort?
Någon som kan tipsa om ett bra? och som passar.

GAH!

Permalänk
Medlem

Är fläkten kabeln isatt?
Startar datorn om hela tiden, typ efter Windows loggan eller dylikt, eller dör den bara helt?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Se efter att du inte lagt för mycket kylpasta, så överhettas processorn och orkar inte starta upp.
Pastan skall vara så tunn och så lite som möjligt.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Är fläkten kabeln isatt?
Startar datorn om hela tiden, typ efter Windows loggan eller dylikt, eller dör den bara helt?

Den stänger av sig efter windowsloggan oavsett operativsystem jag startar (dvs Win7 och XP)

Skrivet av Thxsen:

Se efter att du inte lagt för mycket kylpasta, så överhettas processorn och orkar inte starta upp.
Pastan skall vara så tunn och så lite som möjligt.

Skall testa detta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Se efter att du inte lagt för mycket kylpasta, så överhettas processorn och orkar inte starta upp.
Pastan skall vara så tunn och så lite som möjligt.

Precis, som ett riskorn ungefär, sen bara tryck dit kylaren så smetas den ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag önskar jag kunde försöka hjälpa till men jag förstår inte ens vad du menar.

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk

Är det någon som har ett tips på nytt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom ett av fästena till kylaren är trasig blir inte kontakten ordentlig, därför överhettar CPUn. Du får skaffa en ny kylare som är hel. Problem löst.

Konstigt att ingen annan tipsar om detta. Brukar ni använda endast 3 av 4 fästen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av diezel:

Jag önskar jag kunde försöka hjälpa till men jag förstår inte ens vad du menar.

Ingen fara är inte såå hemma på datoer så jag ser mig själv som noob angående detta

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom ett av fästena till kylaren är trasig blir inte kontakten ordentlig, därför överhettar CPUn. Du får skaffa en ny kylare som är hel. Problem löst.

Konstigt att ingen annan tipsar om detta. Brukar ni använda endast 3 av 4 fästen?

Samma sak hände även innan den gick sönder dock. Letar en ny fläkt för fulla muggar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Childofshades:

Samma sak hände även innan den gick sönder dock. Letar en ny fläkt för fulla muggar

Efersom du lyckats förstöra ena fästet, satt den säkert inte rätt från början heller.

Edit: Försök skriva vilken CPU du har om du vill få råd till bra kylare. Gigabyte tillverkar inga CPUs, som du angett. Arctic Cooling är annars utmärkta till bra pris, som denna: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

*rubrik ändrad*

Tänk på att skriva en tydlig rubrik som berättar vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Childofshades:

Den stänger av sig efter windowsloggan oavsett operativsystem jag startar (dvs Win7 och XP)

Det där har hänt mig 2 gågner, och det som brukar funka då är att omistallera Windows, det brukar hända om hårdiskens störm stängs av, testa att reparera Windows först.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.