Bästa lagringslösning? Raid1,Raid5 hård eller mjukvaruraid

Permalänk
Medlem

Bästa lagringslösning? Raid1,Raid5 hård eller mjukvaruraid

Hej!

Jag har sedan ett tag tillbaka byggt ihop en filserver av gamla datordelar för att ha som lagringsställe och NAS. Den har just nu bara en WD 2GB EARS för både system och lagring, men jag behöver nu bygga ut den för större kapacitet. Behöver handla nya hårddiskar och vill köra RAID för högre säkerhet åt min foto- och musiksamling. Vad jag förstått går det inte att RAIDa med WD EARS hårddiskarna utan massa trassel, så det får bli två eller 3(RAID5) nya diskar av annan modell. Har kollat på Samsungs nya Ecogreen F4 och den verkar fått genomgående bra betyg, är den bra för RAID?

Rent spontant verkar raidkort och RAID5 som bästa men överlägset dyraste lösningen. Och med R5 vinner man extra lagring mot R1. Men jag har hört att R5 i mjukvaruraid kan bli väldigt långsamt, vilket kanske inte är så bra om man strömmar 1080p film till TVn. Tappar man mycket prestanda på att köra mjukvaruraid i R1 eller R5? Eller är en mjuk R1 den bästa kompromissen?

Spec:
Asus P5QL s775 (notera har ej inbyggt raidkort i sydbryggan)
E7400 2.8GHz
3GB Ram
Windows7 64bit

Permalänk
Medlem

RAID 1+0 säger jag.

Raid - Wikipedia

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

RAID 1+0 säger jag.
Raid - Wikipedia

Okej, RAID10 såg jag inte stod med i RAID FAQen, men den verkar lovande. Vilket raidkort är det som gäller? Lite googling gav mig rekommendationer på raidkort bortåt 3k vilket känns overkill för en amatör som mig

Permalänk
Inaktiv

RAIDZ2 mjukvara (ZFS)

Permalänk
Medlem

Nackdelen med hw-raid är att du inte har redundans mot kortfel (såvida du inte köpt ett extra kort och har i byrålådan).
Pajjar kortet måste du köpa ett liknande kort eller få datafel.
Andra nackdelen är att vettiga kort är dyra (om du ska köra någon med XOR).
Mjukraid slipper du detta, men får kanske inte samma prestanda om du inte har en rejäl cpu.

Det viktigaste är att du har någon form av backup för det som är viktigt.

Prova mjukraid med din setup och se om det funkar, alt. ZFS med bsd/solaris. Det kostar inget.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det viktigaste är att du har någon form av backup för det som är viktigt.

Prova mjukraid med din setup och se om det funkar, alt. ZFS med bsd/solaris. Det kostar inget.

Håller med ovanstående postare... tycker det presterar bra och har alla nödvändiga funktioner, som grädde på moset är OSet otroligt litet så i princip all disk går till lagring.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Men jag har hört att R5 i mjukvaruraid kan bli väldigt långsamt, vilket kanske inte är så bra om man strömmar 1080p film till TVn.

Om du menar långsam som i antal MB/s så är det nog ingen fara. 1080p i bluray format kräver väl cirka 7 MB/s inklusive ljud. Kör du 1080p "semesterfilmer" räcker det med cirka 2 MB/s.
Och mjukvaruraiden bör inte äta speciellt mycket cpu om den endast streamar.

Men, är du rädd om dina bilder så räcker det inte med att bara sätta upp hårddiskarna i raid och tro att man är säker. Backup behovet finns fortfarande.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Men, är du rädd om dina bilder så räcker det inte med att bara sätta upp hårddiskarna i raid och tro att man är säker. Backup behovet finns fortfarande.

Kotan snackar väldigt viktig sanning.

Min setup hemma består av ett PERC6-raidkort från Dell och fn 4st Seagate LP 2TB i RAID6.

Jag funderade länge över att köra raidz2 på ZFS. Anledningen till att det blev HW-raid i slutändan var att ZFS inte klarar single disk expansion, alltså att ploppa i en disk till när utrymmet är slut. Det går med ett bra hw-kort och ext4 i linux. Mitt raid-kort köpte jag på ebay för ca 175$ eller 1200 sek fraktat och klart. För mig var det en rimlig kostnad.
Min server är inte färdigkonfigurerad än, men när jag blir klar kommer jag även ha offsite-backup mot en polare så att jag inte förlorar något viktigt vid en eventuell krasch. (Än så länge har jag all data kvar på de gamla diskarna, så inget som kan förloras för tillfället.)

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kan vara smart att köpa olika märken på diskarna. Det är inte helt ovanligt att det är något tillverkningsfel på en viss "serie" som gör att kanske alla diskar går sönder ungefär samtidigt. Generellt skulle jag säga att RAID5 (hårdvara) är det bästa, men det beror givetvis på vad du ska ha diskarna till. Är du ute efter prestanda, kör RAID0 är du endast ute efter Backup, kör RAID1. Vill du ha både prestanda och backup så kör du RAID5.

Permalänk
Skrivet av dole_95:

Tänk på att det kan vara smart att köpa olika märken på diskarna. Det är inte helt ovanligt att det är något tillverkningsfel på en viss "serie" som gör att kanske alla diskar går sönder ungefär samtidigt. Generellt skulle jag säga att RAID5 (hårdvara) är det bästa, men det beror givetvis på vad du ska ha diskarna till. Är du ute efter prestanda, kör RAID0 är du endast ute efter Backup, kör RAID1. Vill du ha både prestanda och backup så kör du RAID5.

Det är en bra idé. I mitt fall med 2tb-diskar finns inte så många att välja på och WD's GP diskar ska man inte köra i raid. Finns många trådar om det. Jag kör på samma rakt igenom och hoppas att jag ska få hem ny disk innan 2st har kraschat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Det är en bra idé. I mitt fall med 2tb-diskar finns inte så många att välja på och WD's GP diskar ska man inte köra i raid. Finns många trådar om det. Jag kör på samma rakt igenom och hoppas att jag ska få hem ny disk innan 2st har kraschat.

i raid5 om du kör med 3 diskar och en krashar så måste du ersätta den trasiga innan du får igång systemet --

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av raid-5 men man kan köra med en avsaknad hårddisk med de flesta sw/hw-raid lösningar. Den ursprungliga idén bakom raid-5 är hög tillgänglighet.

Permalänk
Skrivet av Akarr:

i raid5 om du kör med 3 diskar och en krashar så måste du ersätta den trasiga innan du får igång systemet --

Det stämmer bra, om jag hade kört R5. Om du hade läst mitt tidigare inlägg står det att jag kör 4st 2tb i R6

De flesta raidkorten tillåter även att man kör "degraded"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Tänk på att det kan vara smart att köpa olika märken på diskarna. Det är inte helt ovanligt att det är något tillverkningsfel på en viss "serie" som gör att kanske alla diskar går sönder ungefär samtidigt. Generellt skulle jag säga att RAID5 (hårdvara) är det bästa, men det beror givetvis på vad du ska ha diskarna till. Är du ute efter prestanda, kör RAID0 är du endast ute efter Backup, kör RAID1. Vill du ha både prestanda och backup så kör du RAID5.

Ojojdå!

Du lär vara tämligen ensam om att använda:

1. diskar från olika MÄRKEN i arrayen
2. RAID1/5 isf backup

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av raid-5 men man kan köra med en avsaknad hårddisk med de flesta sw/hw-raid lösningar. Den ursprungliga idén bakom raid-5 är hög tillgänglighet.

"citerar"

RAID 5 disk failure rate
The maximum number of drives in a RAID 5 redundancy group is theoretically unlimited. The tradeoffs of larger redundancy groups are greater probability of a simultaneous double disk failure, the increased time to rebuild a redundancy group, and the greater probability of encountering an unrecoverable sector during RAID reconstruction. As the number of disks in a RAID 5 group increases, the mean time between failures (MTBF, the reciprocal of the failure rate) can become lower than that of a single disk. This happens when the likelihood of a second disk's failing out of N − 1 dependent disks, within the time it takes to detect, replace and recreate a first failed disk, becomes larger than the likelihood of a single disk's failing.

Solid-state drives (SSDs) may present a revolutionary instead of evolutionary way of dealing with increasing RAID-5 rebuild limitations. With encouragement from many flash-SSD manufacturers, JEDEC is preparing to set standards in 2009 for measuring UBER (uncorrectable bit error rates) and "raw" bit error rates (error rates before ECC, error correction code).[8] But even the economy-class Intel X25-M SSD claims an unrecoverable error rate of 1 sector in 1015 bits and an MTBF of two million hours.[9] Ironically, the much-faster throughput of SSDs (STEC claims its enterprise-class Zeus SSDs exceed 200 times the transactional performance of today's 15k-RPM, enterprise-class HDDs)[10] suggests that a similar error rate (1 in 1015) will result a two-magnitude shortening of MTBF.

In the event of a system failure while there are active writes, the parity of a stripe may become inconsistent with the data. If this is not detected and repaired before a disk or block fails, data loss may ensue as incorrect parity will be used to reconstruct the missing block in that stripe. This potential vulnerability is sometimes known as the write hole. Battery-backed cache and similar techniques are commonly used to reduce the window of opportunity for this to occur. The same issue occurs for RAID-6.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ditt citat (med källa Wikipedia) motbevisar inget av vad jag påstår. Det HaboMaster beskriver som "degraded" fungerar med de flesta lösningar, som min egna.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla svar.

Jag har nu monterat 2st Samsung Ecogreen F4 2TB och kom på att det kanske är bäst att kolla hur de mår innan jag börjar fylla på med data. Inet använde rikligt med skumplast och luftkuddar men jag vill ändå vara på den säkra sidan. Western Digital har ett eget diagnostikprogram ("Data Lifeguard Diagnostic for Windows") för hårddiskar som jag just nu kör en "extended search" med för att kolla om första disken är 100% frisk. Estimated tid kvar är ca 4timmar så det känns säkert om båda hårddiskarna klarar hela testet att sätta dem i RAID. Finns det något annat program som är bra att kolla med innan man inviger nya hårddiskar?

Förresten blir det mjuk(Windows egna) RAID1 för stunden och tanken är att när dessa blir fyllda att jag ska byta till RAID5 och bygga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ojojdå!

Du lär vara tämligen ensam om att använda:

1. diskar från olika MÄRKEN i arrayen
2. RAID1/5 isf backup

?

Det är mycket möjligt att det inte är så vanligt att man använder sig av olika märken på sina diskar, det finns dock en del skräckhistorier om att alla diskar rasat under en väldigt kort period pga. tillverkningsfel (vilket innebär förlorad data).

Förstår inte riktigt var du vill komma med fråga #2? Vill man ha backup så kör man såklart Raid5 ifall man har 3 diskar, alternativt Raid1 om man bara har två diskar.

Permalänk
Medlem

1. Du skall ALLTID sträva efter samma märke/modell av disk för att få exakt samma storlek, dock kan man köpa från olika batchar.

2. Om du TROR att RAID1/5 är isf backup så förstår jag varför du inte förstår va ja menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Förresten blir det mjuk(Windows egna) RAID1 för stunden och tanken är att när dessa blir fyllda att jag ska byta till RAID5 och bygga ut.

Du bör fortsätta köra sw-raid för raid5 med Samsung hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Du skall ALLTID sträva efter samma märke/modell av disk för att få exakt samma storlek, dock kan man köpa från olika batchar.

2. Om du TROR att RAID1/5 är isf backup så förstår jag varför du inte förstår va ja menar

Jag är väl medveten om hur raid fungerar, och självklart ska du använda dig av precis samma diskar ifall du vill uppnå maximal prestanda. Däremot skiljer det sig väldigt lite prestandamässigt ifall du köper två olika märken men med samma specifikationer, då får du dessutom högre pålitlighet. Jag antar att det är mindre risk att få diskras på flera diskar samtidigt ifall man köper från olika batchar, det är dock svårt att veta vilken batch man får på sin disk. Man brukar ju trotsallt vilja köpa alla diskar samtidigt.

Backup kanske är ett slarvigt ord, men de flesta vet vad det innebär. Ska man dra upp spegling/cachesummor hit och dit så blir det lätt väldigt frustrerande för en läsare som söker råd om raid (är ju lätt att hitta denna information ifall man är intresserad och då hade man antagligen inte behövt skapa en tråd om det).

Jag känner inte direkt att vi tillför något i denna tråd så vill du fortsätta diskutera detta så kan du ta det via PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Tänk på att det kan vara smart att köpa olika märken på diskarna. Det är inte helt ovanligt att det är något tillverkningsfel på en viss "serie" som gör att kanske alla diskar går sönder ungefär samtidigt. Generellt skulle jag säga att RAID5 (hårdvara) är det bästa, men det beror givetvis på vad du ska ha diskarna till. Är du ute efter prestanda, kör RAID0 är du endast ute efter Backup, kör RAID1. Vill du ha både prestanda och backup så kör du RAID5.

Tycker du kan läsa ditt inlägg en gång till där du klart och tydligt skriver "är du endast ute efter Backup, kör RAID1" och "Vill du ha både prestanda och backup så kör du RAID5."

Min kommentarer utifrån detta är helt relevant när jag menar att RAID1/5 är ALDRIG ersättare till backup. Redundanta system erbjuder inte nånslags automagisk backup som följer me på köpet.

Dock är du inte ensam om att invaggas i falsk säkerhet om du kör redundant lagring och tror/hoppas att du inte behöver backup.

Själv anser jag att backup är viktigare än redundans vilket inte hindrar att man kör original + backup på redundanta filsystem för att underlätta restaureringen efter en diskkrasch.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Hej, tack för alla svar.

Jag har nu monterat 2st Samsung Ecogreen F4 2TB och kom på att det kanske är bäst att kolla hur de mår innan jag börjar fylla på med data. Inet använde rikligt med skumplast och luftkuddar men jag vill ändå vara på den säkra sidan. Western Digital har ett eget diagnostikprogram ("Data Lifeguard Diagnostic for Windows") för hårddiskar som jag just nu kör en "extended search" med för att kolla om första disken är 100% frisk. Estimated tid kvar är ca 4timmar så det känns säkert om båda hårddiskarna klarar hela testet att sätta dem i RAID. Finns det något annat program som är bra att kolla med innan man inviger nya hårddiskar?

Förresten blir det mjuk(Windows egna) RAID1 för stunden och tanken är att när dessa blir fyllda att jag ska byta till RAID5 och bygga ut.

Nu har jag inte provat windows-raid, men jag tror inte du kan byta från raid1 till raid5 utan att formatera, då måste du ju dessutom kunna lagra all din information på annat ställe under tiden. Raid5 ska du däremot kunna utöka med fler diskar när det blir fullt.

Permalänk
Medlem

Vissa RAID5-kort kan klara expansion med fler diskar av befintlig array, annars måste den gamla femman slaktas (backas innan) för att byggas ut.

TS: Har du chipsetRAID ? Isf vilken?

Permalänk
Medlem

Håller med jookeer at det är väl viktigt att poängtera skillnaden mellan backup och RAID, dole_95 blandar begreppen friskt i sitt inlägg.

Det är inte mitt jobb att se till att varenda kotte har ett lagringssystem de förstår sig på och som fyller den uppgift de förväntar sig men man kan unvika spridning av direkt desinformation.

Det händer att folk tabbar sig med sin RAID eller andra problem uppstår som det inte löser och då kan den enklaste bonna-backup kringgå dom bitarna enkelt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Raid 5. Med mitt Asus P5Q Deluxe. Jag är sådär nöjd med Intels mjukvara till raiden, haft sjukt mycket meck.

Många här inne är positiva till Mjukvaruraid (Kalla det MR). Jag tycker det är sämre med MR än HR. Då jag vill ha kvar min data även till nästa system. Kör 4x 1tb WD Black i Raid 5. Så har börjat fundera på att gå över till HR just då det är lättare att bara ta ut ett instickskort än att backuppa allt och sen överföra tillbaka vid köp av nytt system.

Det finns en hel del bra kort på Ebay, vissa med egna ram-minnen (ddr2).

Ett hett tips, om du nu skulle bli sugen på att testa. Intels mjukvara kan omvandla raidenheter utan att förlora data t.ex Raid 0- Raid 5 osv. TESTA INTE, det fungerar sjukt dåligt. Bara en heads up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag kör själv Raid 5. Med mitt Asus P5Q Deluxe. Jag är sådär nöjd med Intels mjukvara till raiden, haft sjukt mycket meck.

Många här inne är positiva till Mjukvaruraid (Kalla det MR). Jag tycker det är sämre med MR än HR. Då jag vill ha kvar min data även till nästa system. Kör 4x 1tb WD Black i Raid 5. Så har börjat fundera på att gå över till HR just då det är lättare att bara ta ut ett instickskort än att backuppa allt och sen överföra tillbaka vid köp av nytt system.

Det finns en hel del bra kort på Ebay, vissa med egna ram-minnen (ddr2).

Ett hett tips, om du nu skulle bli sugen på att testa. Intels mjukvara kan omvandla raidenheter utan att förlora data t.ex Raid 0- Raid 5 osv. TESTA INTE, det fungerar sjukt dåligt. Bara en heads up!

Har du något bra tipps på HW-raid kort?
Jag är ute efter en ganska billig men ändå hyffsat tillförligtlig lagringslösning till min desktop.
Skall vara för "mellanlagring" på huvuddatorn.
Har en Qnap för "slutförvaring" på en annan adress vid eventuell brand/inbrott osv i min bostad, men jag kan ibland slarva med att lägga upp allting i tid på Nasen och det vore synd om ens några dagars arbete går förlorat av något så enkelt som en hddkrash.

Kom gärna med tipps, Raid 5 vore bäst med tanke på att jag inte förlorar så mycket utrymme och det är ganska billigt? Det känns onödigt med FÖR hög säkerhet även hemma eftersom jag lagrar på en annan adress där jag kör Raid5.

Använder totalt 3st 2tb 5400rpm samsung om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Dells PERC 5/i eller 6/i finns till bra pris på ebay. Jag fick mitt 6/i med batteri för ca 1200 sek inkl frakt. Billigaste nya kort som klarar raid6 jag har hittat i sverige ligger på ca 3000:- utan batteri.

Tydligen är det lite lotteri om batteriet som följer med när man köper över ebay faktiskt fungerar, en polare hade fått flera som inte fungerade, men jag hade väl tur. Allt funkar perfekt.

Dells PERC-kort är i princip rebrandade LSI-kort, man kan använda deras drivar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Hej!

Jag har sedan ett tag tillbaka byggt ihop en filserver av gamla datordelar för att ha som lagringsställe och NAS. Den har just nu bara en WD 2GB EARS för både system och lagring, men jag behöver nu bygga ut den för större kapacitet. Behöver handla nya hårddiskar och vill köra RAID för högre säkerhet åt min foto- och musiksamling. Vad jag förstått går det inte att RAIDa med WD EARS hårddiskarna utan massa trassel, så det får bli två eller 3(RAID5) nya diskar av annan modell. Har kollat på Samsungs nya Ecogreen F4 och den verkar fått genomgående bra betyg, är den bra för RAID?

Rent spontant verkar raidkort och RAID5 som bästa men överlägset dyraste lösningen. Och med R5 vinner man extra lagring mot R1. Men jag har hört att R5 i mjukvaruraid kan bli väldigt långsamt, vilket kanske inte är så bra om man strömmar 1080p film till TVn. Tappar man mycket prestanda på att köra mjukvaruraid i R1 eller R5? Eller är en mjuk R1 den bästa kompromissen?

Spec:
Asus P5QL s775 (notera har ej inbyggt raidkort i sydbryggan)
E7400 2.8GHz
3GB Ram
Windows7 64bit

Òm det är högre datasäkerhet du är ute efter, är det inte raid du söker. Raid ger dej "säkrare" åtkomst till data, men säkrar inte din data! Det är säkerhetskopiering som gäller för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Òm det är högre datasäkerhet du är ute efter, är det inte raid du söker. Raid ger dej "säkrare" åtkomst till data, men säkrar inte din data! Det är säkerhetskopiering som gäller för det.

Klart det gör datan säkrare, det är ju en av anledningarna till att man använder raid överhuvudtaget.