Bästa lagringslösning? Raid1,Raid5 hård eller mjukvaruraid

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Strogge:

Klart det gör datan säkrare, det är ju en av anledningarna till att man använder raid överhuvudtaget.

Nej, skilj på säker åtkomst och säker förvaring.
RAID1 som jag kör ger så gott som ingen extra lagringssäkerhet alls. Det skyddar möjligtvis mot en diskkrasch men korrupta filer, elaka virus, filsystemproblem och allt annat mjukvarurelaterat du kan komma att tänka på ger det inget skydd mot alls. Vidare är det en extra risk med RAID då det är en extra kontroller som bråkar. Det RAID1 ger är inte en backup utan det är driftsäkerhet då du kan tappa en hårddisk och det enda som händer är att du får en varning om att du måste köpa en ny. I övrigt fungerar systemet som vanligt.
Backuper har jag på externa diskar som inte är inkopplade i varken dator eller nätström. De är då helt oberoende av vad som händer med själva datorn. Håller just nu för övrigt på att fixa en enkel off site backup som kommer bestå av en extern hårddisk och ett bankfack. Inte världens smidigaste lösning men den funkar.
Alltså, RAID är till för driftsäkerhet och backup är till för att skydda filerna mot otrevliga olyckor. Två helt olika saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strogge:

Klart det gör datan säkrare, det är ju en av anledningarna till att man använder raid överhuvudtaget.

Det är vad flertalet tror, och därför tror jag inte att jag kan nämnda det i för många trådar. Eftersom det ständigt finns folk som tror att raid är data-säkerhet.
Raid är utvecklat i första hand för datorer med kritiska uppgifter att få upptiden för datorn så lång som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Det är vad flertalet tror, och därför tror jag inte att jag kan nämnda det i för många trådar. Eftersom det ständigt finns folk som tror att raid är data-säkerhet.
Raid är utvecklat i första hand för datorer med kritiska uppgifter att få upptiden för datorn så lång som möjligt.

När det är raid man snackar om så brukar det vara redudans man menar såklart, men jag kanske missförstod vad TS syftade på ...

Permalänk
Medlem

Och den redundans som raid ger är för att säkra upptiden för datorn, inte för att säkra datan. På grunder som Zotamedu nämde.
Och så som jag tolkade trådskaparen, var att det var data-säkerhet h*n var ute efter. Trots att denne frågade efter ett sätt att säkra upptiden för datorn, inte att säkra datan.

Men människan är lat. Om hon tror att hon kan göra något på ett lätt sätt lika säkert som det jobbiga sättet kommer hon att välja det. Och många övertygar sig om att det är lika bra, för att undvika att konstatera att de måste göra det enligt gammal sed. Därför har riad1 och uppåt fångat så mångas intresse, för att folk går runt och säger att det ger datasäkerhet. Men när väl ett virus varit framme och raderat semesterbilderna gråter de framför mig och funderar hur det kunde hända, trots att de hade raid och allt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Inte nog med att vi är lata - somliga är därtill väldigt okunniga - vi har den värld vi förtjänar....

Lathet och okunnighet går många gånger hand i hand. Men det finns även lathet som gjort nya innovationer. Men det var inte den latheten att man inte behöver arbeta för att göra förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har du något bra tipps på HW-raid kort?
Jag är ute efter en ganska billig men ändå hyffsat tillförligtlig lagringslösning till min desktop.
Skall vara för "mellanlagring" på huvuddatorn.
Har en Qnap för "slutförvaring" på en annan adress vid eventuell brand/inbrott osv i min bostad, men jag kan ibland slarva med att lägga upp allting i tid på Nasen och det vore synd om ens några dagars arbete går förlorat av något så enkelt som en hddkrash.

Kom gärna med tipps, Raid 5 vore bäst med tanke på att jag inte förlorar så mycket utrymme och det är ganska billigt? Det känns onödigt med FÖR hög säkerhet även hemma eftersom jag lagrar på en annan adress där jag kör Raid5.

Använder totalt 3st 2tb 5400rpm samsung om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Det jag hade gjort är att köpa ett begagnat Raidkort ifrån Dell. Finns på Ebay, är helt klart mest prisvärt. Vissa säljs med lödningsfel billigt, så om du är händig kan du fixa till det själv.
En av mina vänner gjorde det och han ligger på 100 meg i överföringshastighet från server till klient. Vilket är brutalt bra prestanda (självklart väger andra faktorer in än hdds men hdd är en stor flaskhals).

Ska själv sätta mig in mer i "träsket" när jag köpt ett R3-chassi med mer plats än mitt Sonata.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

diskar från olika MÄRKEN i arrayen

Jag har en salig blandning av diskar i min dator... och det fungerar ju helt problemfritt.

Varför jag gör det? Jo eftersom jag inte hade råd att köpa flera hårddiskar vid samma tillfälle.

Är sugen på att skaffa mig en separat server för lagring... så man kan ha en lite mindre, smidigare datorlåda... skulle vilja ha bara två diskar eller så i den istället för 12 st som idag. :/

Men det lär väl dröja några år innan man kan undanvara pengar för det... har viktigare saker att lägga dem på de kommande månaderna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

PCI Express SATA RAID Controllers For SMB Servers : Semi-Professional PCI Express RAID Controllers
En test på tomshardware. Kollade på Ebay efter korten, finns väldigt få ute just nu. Gissar att du vill ha PCI-E och plats för fyra satadiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har en salig blandning av diskar i min dator... och det fungerar ju helt problemfritt.

Varför jag gör det? Jo eftersom jag inte hade råd att köpa flera hårddiskar vid samma tillfälle.

Är sugen på att skaffa mig en separat server för lagring... så man kan ha en lite mindre, smidigare datorlåda... skulle vilja ha bara två diskar eller så i den istället för 12 st som idag. :/

Men det lär väl dröja några år innan man kan undanvara pengar för det... har viktigare saker att lägga dem på de kommande månaderna.

Att köra diskar från OLIKA tillverkare i RAID5-arrayen är INTE att rekommendera, undrar varför du gör det?
Det funkar i mjukfemma men tänk på att då en kraschad disk skall ersättas så skall den ha exakt samma antal sektorer eller fler.

Annars har ingen i tråden påstått att man måste ha samma diskmodell/märke utanför arrayen.

Permalänk
Medlem

Jag är ny inom området så här kommer några frågor.

De flesta moderkort har ju RAID inbyggt.. vad är de för fel på det?
Om jag kör RAID 1 och RAID kontroller pajar eller jag vill inte köra RAID längre, kan jag använda diskarna för sig utan nån RAID kontroller?

Om jag är ute efter data säkerhet som är automatiserad, alltså jag vill inte hålla på och koppla in en extern disk och manuellt kopiera min data... vad rekommenderar ni då?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Om jag är ute efter data säkerhet som är automatiserad, alltså jag vill inte hålla på och koppla in en extern disk och manuellt kopiera min data... vad rekommenderar ni då?

Att inte lagra viktig data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Att inte lagra viktig data!

vaa??
menar du att det inte går?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

vaa??
menar du att det inte går?

Det beror på vilken grad av säkerhet. Men iom att du ständigt kommer att ha någon kabel fast kopplad i mediet som tar backup, betyder det att även det medie ryker i samma väva som en strömpik går igenom elnätet. Närmast möjliga är väll backup mot internet. Men det förutsätter ju att du litar på den du gör backup till.

Så visst är det möjligt till viss del, men man får kompromissa med annat. Jag å min sida har så mycket viktig data som jag lagt ner så många timmar på. Så för mig är jobbet att lägga fast en hårdskiva nu och då inte nära på lika jobbigt som att försöka återskapa all data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Att köra diskar från OLIKA tillverkare i RAID5-arrayen är INTE att rekommendera, undrar varför du gör det?

Jag skrev varför jag gör det... eftersom jag inte hade råd att skaffa så många diskar samtidigt. Och när man väl får råd att skaffa sig fler diskar, så har den gamla modellen man köpte senast UTGÅTT ur sortimentet.

Men någon gång så kanske man kan undanvara lite pengar till en lagringsserver som sagt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag skrev varför jag gör det... eftersom jag inte hade råd att skaffa så många diskar samtidigt. Och när man väl får råd att skaffa sig fler diskar, så har den gamla modellen man köpte senast UTGÅTT ur sortimentet.

Men någon gång så kanske man kan undanvara lite pengar till en lagringsserver som sagt.

Du skrev aldrig vilken typ av RAID5 du kör!

?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Du skrev aldrig vilken typ av RAID5 du kör!

?

Hårdvaruraid med ett highpoint-kort. Dock ingen aning vad det är för modell, står nämligen inget i enhetshanteraren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dells Perc 5/6 fungerar väldigt bra och går att få tag på billigt med lite tur.
Jag använder ett sånt med 8 diskar i RAID 5, blir helt ok prestanda.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG