Permalänk
Medlem

Extern hårdisk till TV och nätverk

Tjena SC!

Har lite funderingar angående en koppling till en TV som jag har beställt.

TVn har en USB port som kan användas till en extern lagringskälla, för att kunna spela upp film, bilder m.m.
Satt dock och tänkte om på hur man skulle kunna koppla denna hårddisk så att man når den via nätverket. Vilket skulle enkelt göra att man kan överföra nya bilder och filmer direkt till TVn.

Har en router med USB port som då delar ut denna källa till nätverket men det går ju inte riktigt ihop.
Ni förstår säkert vad jag är ute efter...
Har någon en bra idé på hur man skulle kunna få ihop en bra koppling så att jag både kommer åt hårddisken från TV och anslutning till nätverket?

Tackar så mycket på förhand!

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en NAS så kommer du åt den från båda.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem

Ja detta undrar jag också över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Några förslag på NAS?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Skrivet av mobe:

Gör han väll inte? Tvn har usb kontakt inte nätverkskontakt?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Gör han väll inte? Tvn har usb kontakt inte nätverkskontakt?

Aldelles sant! TVn har usb inte nätverk. Några idéer Glimbrink?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk

Ja jag kan tänka mig att du skippar det här med usb i tvn helt, köper en liten media streamer typ WEBHALLEN.com - Western Digital WD TV HD Live Mediaspelare (Ej Hårddisk)

Sedan kopplar du den till en nas eller en hårddisk, server eller vad som helst något i nätverket som både din dator och den kan komma åt.

Det smidigaste är ju

dator -> nas <- streamer -->hdmi-->tv

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Ja jag kan tänka mig att du skippar det här med usb i tvn helt, köper en liten media streamer typ WEBHALLEN.com - Western Digital WD TV HD Live Mediaspelare (Ej Hårddisk)

Sedan kopplar du den till en nas eller en hårddisk, server eller vad som helst något i nätverket som både din dator och den kan komma åt.

Det smidigaste är ju

dator -> nas <- streamer -->hdmi-->tv

Tackar så mycket för svaret Glimbrink!
Kan hålla med om att det säkert är smidigaste lösningen.
Dock så mycket dyrare om man tänker på att jag endast vill komma åt en hårddisk från nätverket som är kopplad till TVn...
Att införskaffa en NAS och streamer för att få detta att fungera känns för exklusivt...
Någon som har en "billigare" idé?

Visa signatur

SweeZ

Permalänk
Skrivet av SweeZ:

Tackar så mycket för svaret Glimbrink!
Kan hålla med om att det säkert är smidigaste lösningen.
Dock så mycket dyrare om man tänker på att jag endast vill komma åt en hårddisk från nätverket som är kopplad till TVn...
Att införskaffa en NAS och streamer för att få detta att fungera känns för exklusivt...
Någon som har en "billigare" idé?

Utifrån mina kunskaper kan du inte göra på något annat vis med usb hårddisk. Det får bli byta sladd mellan datorn och tvn isåfall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns väl NAS lösningar som har USB port?

Permalänk
Skrivet av hkq8:

Finns väl NAS lösningar som har USB port?

Ja, min NAS har usb men han vill inte ha NAS om du läser..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han kan ja ha en usb kabel inkopplad till tvn och ha en tp kabel till hans router så kan han lägga över filmerna till nasen och spela upp dom via usb på tvn eller?