Konvertera Raid 1 (ext3) till Raid 1 (NTFS)

Permalänk

Konvertera Raid 1 (ext3) till Raid 1 (NTFS)

Hejsan!

Jag undrar hur man ska gå till väga för att ta ut hårddiskarna ur en Dlink DNS323 (NAS) som är formaterade som ext3 och i raid 1 till min nybyggda hemagjorda NAS med Windows Server?

Vill använda NTFS, i fall man behöver installera om servern någon gång.

Jag har fattat så mycket som att man måste installera stöd för Ext3 i windows. Efter det så måste jag ta ena hårddisken, formatera den till NTFS, flytta filerna från den andra hårddisken till den som nu har NTFS.

Hur gör jag sedan för att få hårddiskarna i Raid 1 igen?

Permalänk

Eftersom du skapat en diskspegling (RAID1) så skall NAS'en klara sig med ena disken utdragen... vilket du kan kontrollera.
Om så är fallet så kan du flytta över och formatera ena disken till NTFS i nya servern.

Är nu detta inte en boot/system -disk så kan du lätt kopiera över befintliga NAS'ens filer till NTFS disken och därefter singel-RAID'a disken
via moderkortets RAID-programvara. Verkar det bra så flyttar och raidar du in den återstående NAS disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Annat kanske enklast förslag:
1. Ur med diskarna
2. Formatera en av dem till NTFS.
3. Boota upp på en Linux (Ubuntu) LiveCD.
4. Kopiera från EXT3-disken till NTFS-disken.

Jag skulle dock rekommendera att du kör en Linux-dist alt. xBSD på servern, och undvika windows-härket.
Du kan då välja filsystem efter behov och slippa NTFS.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag ska prova någon dag och se om det fungerar. Det jag undrar mest är hur man återbygger en Raid 1 utan att förlora data.

Kör Windows just för att jag inte förstår ett dugg av Linux och tycker det är allt för svårt att lära sig.

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

Jag ska prova någon dag och se om det fungerar. Det jag undrar mest är hur man återbygger en Raid 1 utan att förlora data.

Kör Windows just för att jag inte förstår ett dugg av Linux och tycker det är allt för svårt att lära sig.

RAID1 består av speglade diskar där varje disk klarar sig på egen hand. Av denna anledning kan man alltid ta en av enheterna och addera till nya medlemmar. I alla övriga RAID system (0, 5, 6...) är varje diskenhet värdelös utanför sitt RAIDset.

Dagens Linux varianter (Ubuntu m.fl.) är Windowsbaserade så man behöver inte kunna unix (bara peka och klicka). Man behöver inte ens installera operativsystemet utan bara boota upp på en CD-distribution.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Har provat mig fram med två mindre hårddiskar och får inte det att fungera som jag vill. Jag provade installera diskarna som raid1, lade in lite filer på disken(diskarna) och sedan försökte jag köra "delete raid" i kontrollerkortets bios, men detta resulterade bara i att jag fick två tomma diskar.

Provade även med att lagra lite data på en av de tomma diskarna och försökte "Create raid 1" men detta resulterade i en tom raid 1 disk.

Hur går jag tillväga att ta två identiska diskar och återskapa en raid 1 med dessa utan att förlora datan? Jag hittade något som heter "Reserve for Raid" och "Change to passtrough".

I värsta fall blir jag tvungen att skaffa en tom 1.5TB hårddisk enbart för att backa upp mina data och sedan fixa dessa diskar i Raid 1 för att sedan flytta tillbaka datan till Raid 1 disken och sedan få en 1.5TB disk liggande. Vill hellst undvika detta, därför jag ber om hjälp.

Permalänk

Det du ska göra är att rycka en disk ur ditt nuvarande Raid-set, vi kan kalla det rOld. Sedan skapar du ett nytt Raid-set, rNew, med den disken du rykte ur. Därefter formaterar du rNew till NTFS och kopierar över all data från rOld till rNew. När du har kollat att all data är ok på rNew kan du ta bort rOld och lägga till den kvarvarande disken till rNew. Under tiden du gör detta kommer ditt raid-kort klaga på att dina raid-set är "degraded".
Det är jättebra att du har mindre diskar att testa med, då behöver du åtminstone inte riskera din data