Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byte av DC-jack på laptop

Ja som rubriken lyder så har jag råkat ut för ett litet missöde med min laptop.

Den föll i backen och oturligt nog så satt laddningskabeln i dc-jacket. Detta medförde att själva dc-jacket (pinnen som sticker ut), gick av.

Har öppnat upp datorn nu och skall ge mig på ett försök att byta ut det trasiga jacket med ett nytt, nu till mitt problem!

Vart kan jag finna en DC-jack till en Packard Bell EasyNote TJ65 http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/c...l/EN.00417.576 !?

Har hittat en sida som säljer reservdelar men hittar inte exakt den modellen som jag har
Packard Bell Laptop Parts , Tror ni att det är så enkelt att det sitter samma typ av jacks i de olika modellerna eller måste jag ha exakt den som är till TJ65?. För övrigt så kostar ett jack $25, (174:- SVK) + frakt. Lite dyrt i mina ögon..

Edit: Är det någon som har erfarenhet av lödning som vet om detta är någon svårare operation?
för en som inte har någon som helst erfarenhet av att löda
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag bytte DC-kontakten på en IBM Thinkpad T40. Jag tog med mig laddaren till Elfa och fick hjälp att hitta en kontakt som passade rätt på. Enda skillnaden nu är att den sticker ut 2mm från datorn. Lödningen är busenkel.

Permalänk

eet.se men generellt är det så att ofta kostar frakten mer än prylen. EET säljer inte till slutkund men du kan kika vad den kostar iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för svaren grabbar! Har nu beställt jacket och väntar ivrigt på att det skall anlända. Kommer med mer info när den kommit! Fick tag på ytterliggare en sida som sålde delar till diverse olika tillverkare:

Acerparts för dom som är intresserade