Hur är det menat att man ska spela StarCraft 2?

Permalänk
Medlem

Hur är det menat att man ska spela StarCraft 2?

Hej!

Jag köpte för ett tag sen starcraft 2 och har spelat det en del men har nu lagt ner det helt. Anledningen är för att väldigt få matcher körs på vad jag anser ett korrekt vis.

Ett korrekt vis för mig är att båda sidor bygger upp iallafall ett par enheter och sen anfaller man på ett vis som passar.

I många fall väljer motspelaren ex att istället bygga sina torn i min bas innan jag har några enheter att försvara med eller så bygger de ett par byggnader precis utanför som bara pumpar enheter in i min bas. Detta är bara ett par av många fula knep.

Dessutom börjar man med att endast bygga ett par närstrids enheter(som man ofta gör med ex Protos) så kan motståndaren anfalla med avstånds enheter. Problemet är att motståndaren springer fram, skjuter, och så fort jag flyttar in mina närstrids enheter för anfall så springer motståndsenheterna en bit och skjuter igen och så håller det på. Detta slutar oftast med att mina enheter dör, det finns inget vis att komma runt det om man inte har några avstånds enheter som kan komma in snabbt.

Väldigt ofta avgörs dessutom spelet på hur fort man hinner klicka och flytta sina enheter, detta skapar ett extremt stressigt spel om man vill sprida ut sina enheter och baser lite.

Är detta verkligen vad man tänkt sig med spelet? Jag spelade ju WarCraft3 en hel del men där hände aldrig sådant?

Jag är fullt införstådd med att mina kunskaper inom spelet är begränsade, just därför frågar jag er som är mer insatta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

gör allt som är möjligt för att vinna, finns inga fula knep!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

gör allt som är möjligt för att vinna, finns inga fula knep!

De e nog just det jag inte gillar med spelet. Det finns ett spel för mer eller mindre alla och detta är nog helt enkelt inte min typ av spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är regelrätt fusk inblandat så får du allt leve med det, medger spelet den spelformen är det bara att anpassa sig

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så länge det inte är regelrätt fusk inblandat så får du allt leve med det, medger spelet den spelformen är det bara att anpassa sig

Jo det kan jag förstå, jag förstår dock inte att detta är något som uppskattas av spelare, men alla tycker som sagt olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jo det kan jag förstå, jag förstår dock inte att detta är något som uppskattas av spelare, men alla tycker som sagt olika.

Jag "jobbar" lite med just den frågeställningen i spel, och det är helt jävla omöjligt att göra alla nöjda, kompromissa hårt nog och alla blir sura

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Du säger att du spelat Warcraft III men då undrar jag hur mycket?
Det är precis likadant där om du nu inte kör på extremt låg nivå, en blademaster som dödar arbetare tex har du aldrig varit med om det?

Det är en del av spelet, anything goes!

Permalänk
Medlem

Exakt samma saker gjorde man ju i Wc3? Har du aldrig towerrushat? Byggt in dig med torn o gått air osv. Shiet. Spela på. Man lår sig kontra det mesta. Både Sc2 och Wc3 handladar om strategi. Starcraft 2 i större utstreckning tom. Då micro har mindre betydelse.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Kör terran om det Zerg är för svårt. Eller protos.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Musikälskare

Det är inom spelets ramar, sluta whina och spela bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Vad du har råkat ut för med fiendens torn i din bas när du inte är beredd brukar kallas för en cheese strageti. En sådan cheesy strategi har endel olika definitioner på nätet. Men man kan lite förenklat säga att en cheese förlitar sig på att överraska motståndaren med ett oväntat drag, och att om motståndaren råkar vara förberedd fallerar cheesen helt. Detta kan ge cheesaren ett ruskigt dåligt läge, då han har gått all-in medan du jobbat på som vanligt.

Så lösningen är att scouta tidigt och läsa av eventuella tecken på vissa cheesiga strategier. Du måste alltså lära dig se cheesen i förväg och lära dig rätt motmedel. Lyckas du kontra cheesen har du mycket stora chanser att själv vinna snabbt.

Givetvis är detta jobbigt, men att kontra en cheese är minst lika kul som att utföra en!

Det du beskriver med at fienden flyttar fram o tillbaka så att du inte kommer in med dina närstrids gubbar, kallas micro. Ja, sc2 är ett krävande spel där du måste kontrollera enskilda enheter på micro nivå, men samtidigt sköta basen på macro nivå. Så du får helt enkelt jobba på och utveckla ditt egna micro för att stå emot fiendens trupprörelser.

Som du säger med zealots, är det svårt att komma in i närstrid, men det finns lite knep och andra taktiker att ta till. Charge på zealotsen hjälper ju en del, men se också till att skaffa stalkers för att hjälpa till med avstånds attacker. Försök att lägga bakhåll eller tränga in fienden i ett hörn och omringa denne, för när de väl kommer i närstrid är zealots riktigt effektiva.

Aja blev lite långt, hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall!
Själv är jag ganska ny, men försöker träna och titta på riktiga matcher och tutorials, och man blir bättre snabbt!

Permalänk
Medlem

Nä troligen spelade jag inte tillräckligt mycket Warcraft 3 för att stöta på liknande problem. De var kanske mest custom games jag körde.

Jo jag förstår att spelet är tänkt så, det är dock något jag inte är van vid och därför reagerar jag. Det är bara konstatera att spelet är inte för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De e nog just det jag inte gillar med spelet. Det finns ett spel för mer eller mindre alla och detta är nog helt enkelt inte min typ av spel.

Du borde kanske hålla dig från all typ av spelande som involverar spel mot andra människor, förutsatt det inte är nå teletubbiesspel där alla vinner i slutändan...

Att möta folk som dig på laddern är bland det roligaste som finns då man kan göra vad som helst o ändå vinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Att möta folk som dig på laddern är bland det roligaste som finns då man kan göra vad som helst o ändå vinna

Hehe ja de e just därför jag håller mig till BF2 för närvarande. Visst man kan ju störa sig på folk som använder wallhack och allt annat skit men de e ändå inte så väldigt vanligt som chese e i Starcraft 2.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Hehe ja de e just därför jag håller mig till BF2 för närvarande. Visst man kan ju störa sig på folk som använder wallhack och allt annat skit men de e ändå inte så väldigt vanligt som chese e i Starcraft 2.

Ska snart installera Starcraft 2 på min dator nu. (fy skäms att jag inte gjort det tidigare...) Då kan vi köra en lång fight. Jag är oxå sån som föredrar längre fighter där man får kämpa lite. Jag gillar inte det här rush-systemet som alla kör med. Det får gärna ta en timme eller mer per match. Hör av dig om du är intresserad. hehe

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Man lär sig att leva med det och som Alex sa så är känslan av att kontra en cheese underbar. Jag minns en match speciellt bra, jag spelade som Protoss mot Terran och motståndaren försökte barrack/bunker rusha mig men jag lyckades förhindra det. Direkt han misslyckades med det så kallade han mig ett antal mindre trevliga namn och lämnade spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nä troligen spelade jag inte tillräckligt mycket Warcraft 3 för att stöta på liknande problem. De var kanske mest custom games jag körde.

Jo jag förstår att spelet är tänkt så, det är dock något jag inte är van vid och därför reagerar jag. Det är bara konstatera att spelet är inte för mig.

Kör kampanjen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är inom spelets ramar, sluta whina och spela bättre

Tråkig attityd, som tyvärr är allt för vanlig. TS har en frågeställning, och jag ser inget gnäll alls.

Vi kan bara konstatera att detta inte är något spel för honom (vilket han själv redan gjort), inte mig heller för den delen. Har aldrig spelat SC. Jag föredrar att "rollspela" mer i strategispel (om jag nu öht ska spela ett sådant), bygga sitt egna imperium osv. Tyvärr är det ju inte riktigt tanken med de flesta strategispelen. Skirmish!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Tråkig attityd, som tyvärr är allt för vanlig. TS har en frågeställning, och jag ser inget gnäll alls.

Vi kan bara konstatera att detta inte är något spel för honom (vilket han själv redan gjort), inte mig heller för den delen. Har aldrig spelat SC. Jag föredrar att "rollspela" mer i strategispel (om jag nu öht ska spela ett sådant), bygga sitt egna imperium osv. Tyvärr är det ju inte riktigt tanken med de flesta strategispelen. Skirmish!

Killen jämförde wallhack i BF2 med cheese i SC2. Det är klart som fan att man bemöter sådan idioti med dålig attityd. Wallhack är ett fusk, cheese är en del av spelet, EN STOR DEL.

Permalänk

Troll?

Trollar du?

Du uttrycker dig väldigt artikulerat och förvånat kring företeelser som man bör förvänta sig när man lirar SC2. Det du beskriver är, som nämnt, cheese-taktiker. Lär dig att känna igen dem och de blir gratis-vinster, om du inte lyckas hantera dem och förlorar mycket så hamnar du till slut i en lägre liga där du har rätt nivå på motståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Killen jämförde wallhack i BF2 med cheese i SC2. Det är klart som fan att man bemöter sådan idioti med dålig attityd. Wallhack är ett fusk, cheese är en del av spelet, EN STOR DEL.

Okej, alla som säger fel eller tycker annorlunda är idioter! För TS är wallhack och cheese förmodligen lika irriterande. TS kan (änsålänge) inte heller kontra någon av dem och kan därför ur sin egen synvinkel jämföra wallhack med cheese - inte för att båda är fusk men för att han upplever likheter mellan dem. För honom har de likheter, för andra kanske inte men alla tycker vi olika.

Att säga att det han skriver är idioti och skriva "sluta whina", ja det är ju både moget och konstruktivt..

Permalänk

Grattis du har just upptäckt att RTS är bland det tråkigaste a spela i MP. Spelanded i rts MP går aldrig ut på det sätt som det sunda förnuftet föreställer sig. RTS-genren är nog den värsta när det gällar att utnyttja funktioner som endast känns störande och fel att behöva bemöta och bryter varje gnutta inlevelse. Därför avskyr jag RTS MP och alla som spelar det. En stor del av skickligheten handlar om vem som kan stå ut med att göra felst och snabbast små fulknep. Jag spyr när jag ser hur starcraftnissar utnytjar funktionen där flygande enheter klumpar ihop sig för att at mindre plats och därmed mindre risk att hamna inom skåtthåll. Funktionen var självklart menat som en nödlösning för att inte få problem med utrymme för enheterna på banan, inte som en feature some skulle utnytjas för övertag. När skickligheten handlar om saker som känns fel och störande då är det något fel i spelsättet. Var tvungen att ventilera lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Dessutom börjar man med att endast bygga ett par närstrids enheter(som man ofta gör med ex Protos) så kan motståndaren anfalla med avstånds enheter. Problemet är att motståndaren springer fram, skjuter, och så fort jag flyttar in mina närstrids enheter för anfall så springer motståndsenheterna en bit och skjuter igen och så håller det på. Detta slutar oftast med att mina enheter dör, det finns inget vis att komma runt det om man inte har några avstånds enheter som kan komma in snabbt."

- Varför skulle någon inte räddar sina avståndsenheter i det här läget? För att vara snäll mot dina zelots?

Var glad att du inte spelade när Reapers var poppis, det kunde få en att slänga ut tangetbordet genom fönstret om man inte var beredd

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Hemskt vilken debatt detta startade, det var inte min mening.

Precis som föregående skrivit så känns cheesy minnst lika frustrerande som wallhack gör även om cheesy startegi är tillåten och går att värja om man är duktig nog.

Vad jag förstår så förekommer chees främst i de lägre rangerna efter som folk i de högre har lärt sig hantera det.

Jag förstår också att lyckas man avvärja så har man stor chans att vinna men jag har varit med om ett par matcher där de vunnit trotts att jag avvärjt den första chees attacken.

Det är mycket möjligt att jag befinner mig i för hög liga efter som jag i början fick möte folk som inte körde med chees. Men även om jag skulle gå ner några ligor så lär cheesen bara öka.

Det är intressant att se hur aggressiva vissa blir med dessa påståenden? Jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå.

När jag spelar ett spel vill jag ha logik vilket cheese ställer helt på ända. Men det är skönt att nu ha insett att iallafall StarCraft 2 är inget för mig så det hamnar i soptunnan istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breadcrab:

Grattis du har just upptäckt att RTS är bland det tråkigaste a spela i MP. Spelanded i rts MP går aldrig ut på det sätt som det sunda förnuftet föreställer sig. RTS-genren är nog den värsta när det gällar att utnyttja funktioner som endast känns störande och fel att behöva bemöta och bryter varje gnutta inlevelse. Därför avskyr jag RTS MP och alla som spelar det. En stor del av skickligheten handlar om vem som kan stå ut med att göra felst och snabbast små fulknep. Jag spyr när jag ser hur starcraftnissar utnytjar funktionen där flygande enheter klumpar ihop sig för att at mindre plats och därmed mindre risk att hamna inom skåtthåll. Funktionen var självklart menat som en nödlösning för att inte få problem med utrymme för enheterna på banan, inte som en feature some skulle utnytjas för övertag. När skickligheten handlar om saker som känns fel och störande då är det något fel i spelsättet. Var tvungen att ventilera lite.

I second that. Men jag har heller aldrig förstått mig på RTS-spelare i MP. Man har sett klipp på en av de som anses vara riktigt bra... någon kines/vietnames/korean/whatever. Satan vad kul han ser ut att ha. Not. (Men han njuter säkert på sitt lilla vis). Inte meningen att starta ett flamewar här dock.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Dumpar man Starcraft 2 utan att ha spelat kampanjen så har man verkligen missat något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Dumpar man Starcraft 2 utan att ha spelat kampanjen så har man verkligen missat något..

I second that! För oss nervvrak som inte pallar trycket när man måste micro- och macropilla i überspeed för att ens ha en chans, så finns det som tur är, en fet harmonisk kampanj och om några år riktigt sköna uppföljare (hoppas jag). Annars så finns ju Anno-serien. Ingen stress där inte!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket hate mot MP här ;D

Själv har jag har spelat mycket, mycket Rome Total War. Helt klart en av de bästa spelen någonsin!

Tyvärr är cheese en del av spelet, men man kan stoppa det.

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

I second that. Men jag har heller aldrig förstått mig på RTS-spelare i MP. Man har sett klipp på en av de som anses vara riktigt bra... någon kines/vietnames/korean/whatever. Satan vad kul han ser ut att ha. Not. (Men han njuter säkert på sitt lilla vis). Inte meningen att starta ett flamewar här dock.

Du trackar ner på alla som spelar MP i vilket RTS som helst och det är inte meningen att starta ett flamewar?

....

No comment.

Permalänk
Medlem

Tips

Hej
Prova o kolla på HuskyStarcraft o HDstarcrafts kanaler på youtube. Dom har både newbie tutorials (inte så många) o replays (massor) av världens bästa SC2 spelare.
Grymt lärorikt!
Tror du kommer lära dej stå emot d mesta som slängs emot dej med deras tips.
O tänk på att d bästa spelarna i världen förlorar ca 30% av sina ladder matcher

Lycka till

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”