Permalänk

Brygga(?) wlan anslutning?

Hej, jag var osäker på titeln, alltså vad jag egentligen ska göra men hoppas det blev bra!

Min kusin behöver lite hjälp med sitt nätverk hemma, han har först en "huvudrouter" (Thomson TG585 v7) som internet är kopplat till, och denna router är även hans enda dator kopplad till via kabel. Han har ett WII, PS3 och en Digital Box i vardagsrummet på andra sidan huset och vill inte dra en kabel, så han köpte sig en D-link DIR-615 pga. rekommendation från en på Elgiganten som han frågade där han även köpte routern. Den anställda på Elgiganten som han frågade sa att det skulle fungera och att det skulle vara enkelt att fixa.

Det han vill göra är att ställa D-linken i vardagsrummet och koppla in WII, PS3 och Digital boxen till den via kabel in i lan portarna, och via trådlöst ansluta till huvudroutern för att kunna komma åt internet/få internet anslutning. Jag är ganska "hajj" på datorer och nätverk men har aldrig gjort någon sån här lösning förut där man ska få två routrar att kommunicera trådlöst.

Om det är några missförstånd så säg gärna till. Kommer det att fungera med dessa två routrar och vad isåfall ska man behöva ställa in i routrarna för att det ska fungera? Extremt tacksam för all hjälp jag (han) kan få!

Permalänk
Medlem

Går antagligen att ställa om routern till client mode. Det är det du ska leta efter.
Finns det inte tror jag att det går att ladda in dd-wrt på den. Då får du dessutom en bättre router.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag tror inte DIR-615 kan fungera som brygga

Men denna gör däremot:
D-Link DAP-1522

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Tumvante:

Går antagligen att ställa om routern till client mode. Det är det du ska leta efter.
Finns det inte tror jag att det går att ladda in dd-wrt på den. Då får du dessutom en bättre router.

Är inte 100 på om jag såg Client Mode någonstans i original menyn, jag testade att installera dd-wrt och satt den till Repeater Bridge (vilket antagligen var fel då) men jag fick den inte att fungera, kan dock ha skrivit fel någonstans... hade bara tid att testa en gång sen var jag tvungen att sticka och han kan ingenting om det där

Skrivet av weavex:

Jag tror inte DIR-615 kan fungera som brygga

Men denna gör däremot:
D-Link DAP-1522

Med dd-wrt firmware så finns det att välja Bridge som alternativ, ska det fungera isåfall om jag sätter den till det? Som tumvante skrev skulle jag leta efter client mode dock.

Den routern du länka till såg bra ut, och beskrivningen stämmer ju in bra på de han ska göra med den, men han vill inte lägga ut allt för mycket på en router, därför han köpte DIR-615 för ~200-300kr och den skulle tydligen fungera bra till just detta enligt Elgiganten killen, men han kan ju ha fel också.

Tack