Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Jag skulle säga att ATI 5000 serien droppat i pris pga. att AMD 6000 serien släppts.
Sen sänkte Nvidia priset på sitt 460 som en motreaktion.

Hmm, jo det är sant. Men med tanke på all teknik tycks sjunka i pris relativt fort och att det är efter julen, tror ni att det är någon hundralapp eller får man kanske hoppas på så mycket som en tusenlapp?

Permalänk
Medlem

Sen är väl ett bättre chassi att föredra om du värdesätter ljudnivå. Då kommer även din gode vän som ska hjälpa dig bygga datorn att få det ordentligt mycket lättare.
Fractal Design Define R3, Svart - Inet.se är ett chassi som har blivit väldigt populärt.

Och behöver TS verkligen ett moderkort för 1.6k? Verkar inte som att det finns några planer på att överklocka-
Gigabyte GA-P55A-UD3 - Inet.se till exempel. 4x på andra pci-x porten ger ju inte mer än 5% minskning i prestanda jämtemot x8. Detta kort fungerar relativt bra att klocka med också.

Permalänk
Skrivet av Skaldjur:

Sen är väl ett bättre chassi att föredra om du värdesätter ljudnivå. Då kommer även din gode vän som ska hjälpa dig bygga datorn att få det ordentligt mycket lättare.
Fractal Design Define R3, Svart - Inet.se är ett chassi som har blivit väldigt populärt.

Och behöver TS verkligen ett moderkort för 1.6k? Verkar inte som att det finns några planer på att överklocka-
Gigabyte GA-P55A-UD3 - Inet.se till exempel. 4x på andra pci-x porten ger ju inte mer än 5% minskning i prestanda jämtemot x8. Detta kort fungerar relativt bra att klocka med också.

Tanken var att jag i framtiden skall köpa ett grafikkort till? (om det nu är en bra idé?)
Moderkortet du rekommenderar har bara 1st 16x PCI-E. Finns säkert bättre alternativ, därför jag rådfrågar er

Att göra livet lätt för sig själv och slippa höra en massa surr är ju alltid att föredra, lätt värt 200 riksdaler. Tack för det tispet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Tanken var att jag i framtiden skall köpa ett grafikkort till? (om det nu är en bra idé?)
Moderkortet du rekommenderar har bara 1st 16x PCI-E. Finns säkert bättre alternativ, därför jag rådfrågar er

Att göra livet lätt för sig själv och slippa höra en massa surr är ju alltid att föredra, lätt värt 200 riksdaler. Tack för det tispet!

Pengar kan även sparas om vi följer ovanstående tips med till exempel ett:

Asus P7P55D - Inet.se

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Pengar kan även sparas om vi följer ovanstående tips med till exempel ett:

Asus P7P55D - Inet.se

Huzza! 500 riksdaler att lägga på andra trevligheter

Hur mycket påverkar det om t.ex. moderkortet är SLI medans grafikkortet inte är det?

Permalänk

Fick inte svar på det angående dubbla grafikkort. Är det något att ha i mitt fall? Eller borde man kräma på med ett rejält? FInns risken att datorn bara blir obalanserad och man inte får ut maximal prestanda?

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

Hur mycket påverkar det om t.ex. moderkortet är SLI medans grafikkortet inte är det?

Intels P55 chipset stödjer både SLI och CrossfireX

Permalänk
Medlem

Vill du ha 1156 kan du lika gärna vänta på 1155 som kommer i januari. Nyare sockel med snabbare processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

För moderkortets del spelar det ingen som helst roll om du kör med ett eller två kort.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Dubbla grafikkort skulle jag mest bara rekommendera om man tänker köra i väldigt höga upplösningar. Typ om man tänker köra med 3 skärmar, eller typ med 3d glasögon.

Sen är man lite beroende av drivrutiner optimerade för ett visst spel för att SLI/Crossfire ska kunan funka i det. så ibland när ett nytt spel kommit ut så kan man bli tvungen att vänta tills nya drivers komemr ut som stödjer det.

Själv föredrar jag att man bara köper ett kraftigt singel GPU kort. Mindre strul och problem då.

Typ ett 6870 eller GTX 470 kommer räcka rätt länge innan man känner behov att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Vill du ha 1156 kan du lika gärna vänta på 1155 som kommer i januari. Nyare sockel med snabbare processorer.

Mycket bra poäng, men jag tror han var ute efter att köpa så mycket så möjligt på mellandagsrean.
Dock så lär ju releasen av 1155, se en prispressning av just 1156 serierna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av NiklasN:

Ja, läste att det kommer ut den 5:e januari.

Skrivet av Eltarion:

För moderkortets del spelar det ingen som helst roll om du kör med ett eller två kort.

Men hur blir det prestandamässigt på datorn? Hur stor skillnad blir det ingame? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Ja, läste att det kommer ut den 5:e januari.

Men hur blir det prestandamässigt på datorn? Hur stor skillnad blir det ingame? o.O

Vissa spel vinner på SLI eller Crossfire, medan andra tappar prestanda mest pga. dåligt optimerad kod.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

I flesta spel så skalar det rätt bra. Man kan få ca 50-90% extra fps.
Men som sagt. sitter man på bara en skärm i standard upplösning på typ 1680x1050 eller 1920x1080 så räcker det med att köra på ett 6870 eller GTX 470 för att kunna maxxa grafiken på alla nuvarande spel.
Tja kanske inte Metro 2033. Dock funkar det bra i High settings.

Permalänk
Skrivet av ParanoiaX:

I flesta spel så skalar det rätt bra. Man kan få ca 50-90% extra fps.
Men som sagt. sitter man på bara en skärm i standard upplösning på typ 1680x1050 eller 1920x1080 så räcker det med att köra på ett 6870 eller GTX 470 för att kunna maxxa grafiken på alla nuvarande spel.
Tja kanske inte Metro 2033. Dock funkar det bra i High settings.

Lite som jag trodde att det var då. Men jag vill ju att datorn skall hålla i ett tag, självklart med en uppgradering eller två. Har en liten fetisch för bra grafik

Så vad rekommenderar ni? Ett gediget eller två av det grafikkortet jag har valt? D.v.s. 6870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Lite som jag trodde att det var då. Men jag vill ju att datorn skall hålla i ett tag, självklart med en uppgradering eller två. Har en liten fetisch för bra grafik

Så vad rekommenderar ni? Ett gediget eller två av det grafikkortet jag har valt? D.v.s. 6870

Ett gediget till att börja med, uppdatering efter behov.

That is how I would want to put it.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Ett gediget till att börja med, uppdatering efter behov.

That is how I would want to put it.

Om man skall ha två, är det inte bättre att ha två likadana då? Eller är jag helt ute och cyklar? Gediget som i GTX 580 1536MB eller gediget som i 6870? ^^

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

Om du ska nått gediget som varar ett bra tag i dags läget.. då skulle jag nog säga en GTX 580 kommer hålla bra. Lite av en ström slukare dock. Men presterar väldigt bra. Själv hade jag personligen väntat på AMDs kommande 6900-serie kort.

Annars så kommer ett 6870 hålla ett bra tag det också. Sitter själv på en 5870 som maxxar spelen väldigt väl. Får stabil kosntant fps på 50-60+fps (har vsync igång så den kappar fps till min skärms frekvens)

Och känner du att du kanske i framtiden behöver extra kräm så kan du alltid köpa till ett extra 6870 kort.

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

Om man skall ha två, är det inte bättre att ha två likadana då? Eller är jag helt ute och cyklar? Gediget som i GTX 580 1536MB eller gediget som i 6870? ^^

Modellen måste helst vara samma. te.x 6870+6870 eller gtx470+gtx470.

Går på AMD kort att mixa typ 5850+5870. Men då går det efter det slöaste kortet så det presterar samma som om man körde dubbla 5850.

Gör inget om det är från olika tillverkare. så länge kretsen är det samma. Går även om ena kortet är fabriks klockat. dom syncar bara sin klock då med varandra.

Permalänk
Skrivet av ParanoiaX:

Om du ska nått gediget som varar ett bra tag i dags läget.. då skulle jag nog säga en GTX 580 kommer hålla bra. Lite av en ström slukare dock. Men presterar väldigt bra. Själv hade jag personligen väntat på AMDs kommande 6900-serie kort.

Annars så kommer ett 6870 hålla ett bra tag det också. Sitter själv på en 5870 som maxxar spelen väldigt väl. Får stabil kosntant fps på 50-60+fps (har vsync igång så den kappar fps till min skärms frekvens)

Och känner du att du kanske i framtiden behöver extra kräm så kan du alltid köpa till ett extra 6870 kort.

AMD:s nya Radeon HD 6900-serie kämpar för 2010-lansering - www.nordichardware.com

Drar nog iväg lite för mycket i tiden för min del Står att GTX 570 kommer 7:e december. Borde inte priset på 580 sjunka då?

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

AMD:s nya Radeon HD 6900-serie kämpar för 2010-lansering - www.nordichardware.com

Drar nog iväg lite för mycket i tiden för min del Står att GTX 570 kommer 7:e december. Borde inte priset på 580 sjunka då?

Kanske.. Men känns som nVidia tänker utytja sitt nuvarande försprång och hålla priserna relativt det samma tills AMD släpper sina monster kort.
Är jävligt synd att AMD missar jul handeln. Kommer tappa en hel del försäljningar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Nej då 570 är den något svagare varianten av 580.
580 är premium kortet så att säga.

Visa signatur

Permalänk

Hmm... Det brukar väl vara rea efter nyår också? Bara det att den inte är lika förmånlig som under mellandagarna. Kan det vara värt att vänta eller tjänar jag överlag på att dra det under mellandagarna?

Permalänk

Oh ja. Sen att nämna. GTX 580 är just nu en brist vara. Så det är ytterligare en anledning till att dom troligen inte kommer sänka priserna på det nått vidare inför julhandeln.

Så som sagt. Kör på ett 6870 är vad jag rekommenderar just nu.

Hmm börjar bli lite sent nu.. tror nog det är dax att sova ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParanoiaX:

Oh ja. Sen att nämna. GTX 580 är just nu en brist vara. Så det är ytterligare en anledning till att dom troligen inte kommer sänka priserna på det nått vidare inför julhandeln.

Så som sagt. Kör på ett 6870 är vad jag rekommenderar just nu.

Hmm börjar bli lite sent nu.. tror nog det är dax att sova ;D

Vissa har det bra Andra måste slita med tenta

Visa signatur

Permalänk

Sova är överskattat! (not, jäkligt gott faktiskt) But still...

Okej, men då har jag nog bestämt mig. Får tacka så mycket för all hjälp jag har fått här. Sjukt bra forum
Börjar nog med att köpa ett grafikkort och om jag inte är nöjd så köper jag bara ett till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Sova är överskattat! (not, jäkligt gott faktiskt) But still...

Okej, men då har jag nog bestämt mig. Får tacka så mycket för all hjälp jag har fått här. Sjukt bra forum
Börjar nog med att köpa ett grafikkort och om jag inte är nöjd så köper jag bara ett till.

Kan inte annat än att hålla med, sömn är sjukt överskattat.. but still I miss it so!

Det låter som en bra plan, varför lägga ut pengar i onödan direkt, bättre att se om man är nöjd först om inte då plocka upp ett extra kort.

Visa signatur

Permalänk

Lite nyfiken. Vad lirar du för spel på din dator? Och med vilken prestanda? Ser ju dina specs i din signatur

Permalänk
Medlem

lite svårt att veta om man ska slå till på mellandagsreorna eller vänta tills efter nyår i just ditt fall .
beror ju helt på om komponenter som ingår i ditt bygge kommer realiseras eller inte.

vänta och se helt enkelt , uteslut inget.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Lite nyfiken. Vad lirar du för spel på din dator? Och med vilken prestanda? Ser ju dina specs i din signatur

För tillfället är det mest faktiskt World of Warcraft, med tanke på hur nära Cataclysm nu är så är detta kanske inte så konstigt. Men även Dawn of War 2 och Starcraft 2, alla nämnda spel presterar utmärkt.

Visa signatur