Frustration över webbläsare och webbutveckling

Permalänk
Medlem

Frustration över webbläsare och webbutveckling

Jag tycker hemsideutveckling är fruktansvärt tråkigt och allmänt frustrerande. Det skulle kunna vara roligt, kreativt och stimulerande, men alla gånger jag har försökt göra en webbsida har det slutat med att jag tvingas lägga 70% av tiden på att hoppa fram och tillbaka mellan olika webbläsare för att kontrollera att min CSS-kod ger liknande resultat i firefox, chrome, opera, o.s.v. Detta suger hästpung. Mina två favoritsysselsättningar är programmering och grafisk design, så i teorin borde jag vara en hejare på att göra snygga fungerande hemsidor. Varför kan man inte skrota allt vad html och css heter och börja om från början med ett format som helt och hållet bygger på pdf? Seriöst alltså, då skulle man få jobba grafiskt och alla hemsidor skulle se lika dana ut på alla datorer och man kan välja att göra sin hemsida i Photoshop, Illustrator, Word, open office, osv.

I vilket fall så har jag mycket ledig tid nu, och jag har tvingat mig själv att skapa en portfolio i form av en webbsida. Jag började med en skiss i photoshop och implementerade sedan den m.h.a css och en xhtml-mall jag hittade nånstans. Efter enormt mycket pillande ser sidan faktiskt ut som jag vill i firefox, chrome och IE7. Antagligen är den full av buggar och annat elände, men så länge den ser bra ut är jag nöjd.

Problemet är att IE7 väljer att visa den i nått slags kompatibilitesläge för IE6 ibland. Då funkar ingenting, och det är bara på vissa datorer som detta händer. Det optimala vore naturligtvis att den funkar för alla webbläsare, men jag är beredd att offra IE6 så länge den funkar för IE7. Vad ska jag göra för att min hemsida skall fungera bra i IE7 oavsett vilken dator som öppnar den? Hur vet man sånt här? Hur ska jag kunna veta vilka trick och buggar man skall utnyttja för att alla sidor skall se lika dana ut på alla webbsidor?

Här är sidan: http://filip.lundeholm.se

Allmäna tips om webbutveckling och om sidans design/struktur/kod uppskattas också.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Svaret kan vara enkelt. IE6 och 7 vill att det första tecknen i en HTML-fil skall vara <!DOCTYPE html> för att de ska rendera sidan i strikt läge.

Din HTML verkar däremot börja med ett radbryt. Kolla också vilket format HTML-filerna är i (med Notepad++ kan man konvertera mellan format). Om det inte räcker med att ta bort radbrytningen, prova att konvertera filerna till UTF8-format utan BOM. BOM, byte order mark, är en signatur i början på filen som kan ibland göra att IE6-7 tolkar de första tecken till (BOM)<!DOCTYPE html> istället för <!DOCTYPE html>.

En notis är att XHTML är helt poänglöst att använda som DOCTYPE när du levererar HTML. Se Any reason not to start using the HTML 5 doctype? - Stack Overflow
Glöm inte att ta bort xmlns/xml:lang.

Ser lite märkligt ut att importera CSS i ett style-element istället för att bara lägga in en <link> ? Någon anledning?
Sedan är * { ... } inte ett rekommenderat sätt att sätta standardformat på element. Använd en CSS reset istället, t.ex. CSS Tools: Reset CSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

Jag tycker hemsideutveckling är fruktansvärt tråkigt och allmänt frustrerande. Det skulle kunna vara roligt, kreativt och stimulerande, men alla gånger jag har försökt göra en webbsida har det slutat med att jag tvingas lägga 70% av tiden på att hoppa fram och tillbaka mellan olika webbläsare för att kontrollera att min CSS-kod ger liknande resultat i firefox, chrome, opera, o.s.v. Detta suger hästpung. Mina två favoritsysselsättningar är programmering och grafisk design, så i teorin borde jag vara en hejare på att göra snygga fungerande hemsidor. Varför kan man inte skrota allt vad html och css heter och börja om från början med ett format som helt och hållet bygger på pdf? Seriöst alltså, då skulle man få jobba grafiskt och alla hemsidor skulle se lika dana ut på alla datorer och man kan välja att göra sin hemsida i Photoshop, Illustrator, Word, open office, osv.

I vilket fall så har jag mycket ledig tid nu, och jag har tvingat mig själv att skapa en portfolio i form av en webbsida. Jag började med en skiss i photoshop och implementerade sedan den m.h.a css och en xhtml-mall jag hittade nånstans. Efter enormt mycket pillande ser sidan faktiskt ut som jag vill i firefox, chrome och IE7. Antagligen är den full av buggar och annat elände, men så länge den ser bra ut är jag nöjd.

Problemet är att IE7 väljer att visa den i nått slags kompatibilitesläge för IE6 ibland. Då funkar ingenting, och det är bara på vissa datorer som detta händer. Det optimala vore naturligtvis att den funkar för alla webbläsare, men jag är beredd att offra IE6 så länge den funkar för IE7. Vad ska jag göra för att min hemsida skall fungera bra i IE7 oavsett vilken dator som öppnar den? Hur vet man sånt här? Hur ska jag kunna veta vilka trick och buggar man skall utnyttja för att alla sidor skall se lika dana ut på alla webbsidor?

Här är sidan: http://filip.lundeholm.se

Allmäna tips om webbutveckling och om sidans design/struktur/kod uppskattas också.

Jag kände också som du att det är jobbigt med att få sakerna att bli precis lika i alla webbläsare, men sen bestämde jag mig för att sluta bry mig lika mycket

Först och främst måste du se vilken målgrupp din sida har, är det ett krav att sidan ska vara lika fin i IE6 och IE7, eller räcker det med att de är läsbara? Jag personligen tycker att fler borde försöka fasa ut gamla webbläsare och sålänge jag inte gör något kritiskt (vilket det inte känns som ett portfolio är) nöjer jag mig om det ser bra (inte exakt lika alltid) ut i de senaste versionerna av firefox, safari och chrome (har ej IE men kan kika ibland när jag får tillgång till en).

Med andra ord är det lite alltid en avvägning, så ställ dig själv frågan inför ett projekt hur viktigt det är att det ska vara samma upplevelse på din hemsida för alla?

Permalänk
Medlem

azoapes, tack för hjälpen och tipsen! nu har jag tagit bort alla konstigheter i doctypen, får hoppas att det fungerar. Anledningen till att stylesheetet importeras på det sättet är att det såg ut så i den mallen jag hittade det fungerade så då lät jag det vara.

jangs, jag har försökt tänka lite så och det är inte allt som ser exakt lika ut på alla webbläsare, några pixlar här och där hoppar till ibland men jag försöker titta bort och undvika sådana problem!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."