Urdålig prestanda med XFX 6870! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Urdålig prestanda med XFX 6870! Hjälp!

Jag köpte idag ett XFX 6870 och när jag spelar spel så har jag lägre fps än jag hade med GTX 260 oavsett spel.
Jag har de senaste drivrutinera osv och mina resultat på 3dmark vantage (trial edition) är urkassa! Result

Värmen är det absolut inga fel med och inte heller finns det några spår av NVIDIA drivrutiner kvar. Snälla hjälp! Jag kommer inte över 60fps i cod4 te.x

//Nimber

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Övrig spec på datorn? EDIT: hittade i länken om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 650watt nätagg, resten syns i länken

Permalänk
Medlem

nting är ju riktigt fel. står du har core och mem clock noll... kan de vara en bugg?...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag har ingen blekaste aning s:

Permalänk
Medlem

Jag skulle formaterat med nyaste drivisar till allt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Missat rensa bort dina gamla nvidiadrivisar ordentligt?
How To: Reinstall Video Drivers (Quick Guide) - techPowerUp! Forums

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Innan jag stoppade in nya kortet avinstallerade jag nvidia drivisarna som vanligt, rensade sedan de kvarliggande med Driver Sweeper i felsäkert läge så jag antar att det ska vara borta

Permalänk
Medlem

Om den maxar på 60 fps så kanske vsync är på helt enkelt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om den maxar på 60 fps så kanske vsync är på helt enkelt?

Hehe nej, det har jag redan kollat
Kan även tillägga att i SC2 maxar jag 30fps och droppar till ~5 när det sker strider.
I wow kommer jag knappt över 6fps i storstäder.

Fast man ser ju direkt på 3dmark resultatet att någonting är fel S:

Formaterade för 2veckor sedan för att försöka få upp prestandan igen men bestämde mig idag för att skaffa ett nytt grafikkort, såhär lyckat blev det Cataclysm släpps ju imorn så jag kan inte direkt påstå att jag välkomnar det här strulet.

Permalänk
Medlem

Ser ju även ut som att den bara kör på 1 av fyra processorkärnor, men det kanske bara är jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Hehe nej, det har jag redan kollat
Kan även tillägga att i SC2 maxar jag 30fps och droppar till ~5 när det sker strider.
I wow kommer jag knappt över 6fps i storstäder.

Fast man ser ju direkt på 3dmark resultatet att någonting är fel S:

Formaterade för 2veckor sedan för att försöka få upp prestandan igen men bestämde mig idag för att skaffa ett nytt grafikkort, såhär lyckat blev det Cataclysm släpps ju imorn så jag kan inte direkt påstå att jag välkomnar det här strulet.

Ojoj det klår jag på SCII allt på ultra med mitt gts 250 Har du kontaktat försäljaren?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Ser ju även ut som att den bara kör på 1 av fyra processorkärnor, men det kanske bara är jag?

Hmm såg också det där "1/4"
Det vore ganska rimligt, eftersom den flaskar allting då.

Annars lär ju grafikkortet vara defekt

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hmm såg också det där "1/4"
Det vore ganska rimligt, eftersom den flaskar allting då.

Menas det inte som:
Physical: 1
Logical processors: 4
# of cores: 4

Och det bör väl då stämma...? Handlar ju inte om mer än 1 fysisk.

Visa signatur

Intel 9700K // EVGA RTX 2080 XC // Corsair LPX 16GB 3200MHz // Samsung 860 EVO 500GB // GIGABYTE Z390M // Corsair RM750X // Noctua NH-U12S // Asus 27" ROG PG278QR // Logitech G Pro // Ducky One 2 TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakazato:

Menas det inte som:
Physical: 1
Logical processors: 4
# of cores: 4

Och det bör väl då stämma...? Handlar ju inte om mer än 1 fysisk.

stämmer bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ojoj det klår jag på SCII allt på ultra med mitt gts 250 Har du kontaktat försäljaren?

Får nog ta och göra det när jag kommer hem från skolan.

Permalänk
Hjälpsam

Kolla i CPU-Z att HT-Link går i 2000MHz och PCI-express i 16x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kolla så kortet går över 300mhz, mitt kort fastnar där ibland... Dock har jag inte kommit på ett sätt att komma förbi det.
Men kolla så du inte har någon film eller annat igång, youtube och liknande brukar fucka upp det med.
Har man det avstängt så skall det gå upp till normal klock igen när kortet belastas.

Dock händer detta bara när jag har överklockat med Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kolla i CPU-Z att HT-Link går i 2000MHz och PCI-express i 16x.

HT-link går i 1800MHz och PCI-Express i 16x

Skrivet av Celcius:

Kolla så kortet går över 300mhz, mitt kort fastnar där ibland... Dock har jag inte kommit på ett sätt att komma förbi det.
Men kolla så du inte har någon film eller annat igång, youtube och liknande brukar fucka upp det med.
Har man det avstängt så skall det gå upp till normal klock igen när kortet belastas.

Dock händer detta bara när jag har överklockat med Afterburner.

Kollar upp imorn, varit lite upptagen med att spela cata

Permalänk
Medlem

Testade med 3dmark 11 och resultaten blev inte allt för fräscha där heller
Result

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Testade med 3dmark 11 och resultaten blev inte allt för fräscha där heller
Result

Mitt kort får också den poängen i 3dmark 11 men det kanske är normalt

Visa signatur

| q9400 @ 3,2ghz | Asus p5ql pro | 2x2gb 800mhz corsair | Amd 6870 |
| Chieftec aps-650c 650w | Samsung HD 160gb + 750gb |

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat så att din PCI-E-port går i x16? Går att kolla i CPU-Z. Kolla även med t ex MSI Afterburner hur hög GPU-användning (GPU usage) du har i spel/benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Testade med 3dmark 11 och resultaten blev inte allt för fräscha där heller
Result

Vad jag förstått så får man inte direkt så högt där. Mitt fungerar jätte bra, har 16tusen i ventage och ca 3tusen i 11

Permalänk

standar clock på ht link är ju 2000mhz.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

kollade i ditt dx 11 resultat och påstår kunna mig se att det verkar vara knas med dina drivisar, men är inte alls säker.

"driver status: not FM approved"

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Hedersmedlem

Använder man driversweeper och inte är uppmärksam var man trycker, så plockar det bort även drivrutinerna till moderkortet, speciellt att tänka på iom ditt nvidia-mobo.

Har du testat installera om dessa?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

Kolla i GPU-Z att kortet går i rätt klockfrekvens under belastning.
Vad har du för nätagg, är alla kablar anslutna som de skall?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Se till att du inte har webbläsaren igång i bakgrunden, om du hade det kan jag nästan garantera att detta orsakade felet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_opell:

standar clock på ht link är ju 2000mhz.

Inte på den processorn, där ligger den just på 1800MHz så det stämmer faktiskt. Dock kan man ju ändra detta manuellt i bios om man vill dock blir det inte så mycket snabbare ändå så "felet" ligger inte där iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Använder man driversweeper och inte är uppmärksam var man trycker, så plockar det bort även drivrutinerna till moderkortet, speciellt att tänka på iom ditt nvidia-mobo.

Har du testat installera om dessa?

Moderkortsdrivisarna har jag uppdaterat