Permalänk
Medlem

Scsi

Jag har en server med en 80Gb HD, men den börjar bli full. I min arbetsdator har jag också en 80Gb HD. Så jag funderar på att flytta över denna till servern och sedan funderar jag på skaffa SCSI i arbetsdatorn. Jag arbetar ganska mycket i Adobe Photoshop, men även mycket annat som att spela spel osv. och jag tror att det skulle bli en ganska tydlig förbättring med SCSI, eller?

Vad skulle det kosta att skaffa ett SCSI-kort och en 18Gb HD? Såg att Datorbutiken hade ett Controllerkort för 450:- (Adaptec 2904 SCSIConnect Kit PCI), men det verkade var lite väl billigt?

Skulle man märka stor skillnad mellan 10->15 kRpm. Det är ju en ganska saftig prisskillnad?

Förresten, jag har ett gaaaammalt SCSI-kort liggande. Adaptec AIC-7870P. Det har en 50-pins kontakt, "Single-chip PCI-to-Fast and Wide SCSI". Duger detta kort?! Såg att det fanns konverterare. från 68->50.

Är det något mer man bör veta innan man skaffar SCSI? Läste något om terminatorer.

Permalänk
Medlem

[citat]Är det något mer man bör veta innan man skaffar SCSI? Läste något om terminatorer[/citat]

* Det låter betydligt mer än IDE!
* En 80MB/S kontroler är det som är mest "ekonomiskt"
* En 160MB/S kontroller rockar fett, men kostar fett med kosing :-/
* SCSI diskar på 10k varv blir varma
* Nej, i den workstation kommer du inte märka någon skilnad mellan 15k och 10k diskar.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt och funderar på om dessa kan vara ett bra budget alternativ:

Tekram SCSI 68 pin DC-390U2B Ultra2LVD
IBM Ultrastar 73LZX 18.3GB 68pins SCSI

Vad sägs?

Permalänk
Medlem

Jag kör med det Tekram kortet, och det funkar bra.

Kör Seagate, Cheetah 18XL(ST318404LC) diskar. (mm.. jo, jag använder adapter)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

SCSI äger ... Så grymt många fördelar jämfört med IDE... Exempelvis:

Alla enheter på kedjan (upp till 15) kan vara aktiva samtidigt. Snabbare. Belastar inte processorn när det arbetar. Osv..

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

Lite OT men hur säger ni scsi? Jag säger "SKASSI", är det rätt?

Permalänk
Avstängd

ska ni köpa scsi saker så kan jag inte annat än att rekommendera att köpa från eBay .. då kan ni få en snabb seagte 15k hd samt ett 160 kort för en billig penning

jag har själv köpt en del saker därifrån och är nöjd

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av --->

Jag säger med "SKASSI" men det finns de som säger "skussi", det är de enda varianterna jag har hört.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

köp en seagate disk för dom låter inte mer än andra företags ide diskar.
jag tycker du ska satsa på en 10kr/m för i en arbetsstation kommer du inte att nyttja den lilla skillnaden där blir och specielt inte i förhålland till priset.

oft: säger skassi men de "äldre och visa" brukar sägga skussi:D

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av --->

Jag säger nog ESS-SE-ESS-I eller skassi

Permalänk

kanske ska man skaffa en 18gigare scsi till workstationen o sätta 120gigaren i servern, om man hade haft en

säger skussi btw

Visa signatur

"Så din säd på morgonen, men låt inte armen vila på kvällen" (citat från bibeln)

Permalänk
Glömsk

http://scsi.radified.com/ är det enda du behöver veta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.