Permalänk
Medlem

Ser ej tempen på min 1090t

Kan ej få upp min temperatur i CPUID CPU-z eller hwmonitor. Det är lite små drygt.
Läste dock något om att man ska stänga av acc? Någon som har koll på vart?

Permalänk
Medlem

Du har nog satt på Cpu unlocker. Stäng av det

Permalänk
Medlem

Sitter på sambon laptop just nu, hittar man detta i bios lr i något av programmen?

Permalänk
Hedersmedlem

I bios hittar du det såvida du har AMD 870 +, annars är det ACC med 770 +, egentligen sb850 resp sb710-750

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör med ett Asus M4N72-E moderkort, om det hjälper. Hittar inte direkt det ni snackar om i biosen för det. Kanske letar lite fel oxå

Permalänk
Medlem

Hittat; i bios heter det.
Nvidia Core Calibration

Disablade det så fick jag upp temperaturen i Core Temp.
Dock känns det inte som det stämmer, den ligger nämligen på 21grader idle. Eller det är normalt med så låg temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av civ:

Hittat; i bios heter det.
Nvidia Core Calibration

Disablade det så fick jag upp temperaturen i Core Temp.
Dock känns det inte som det stämmer, den ligger nämligen på 21grader idle. Eller det är normalt med så låg temp?

Det var så lite, experimenterade själv för att ta reda på det.

Vad för program använder du för att få fram siffran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av civ:

Hittat; i bios heter det.
Nvidia Core Calibration

Disablade det så fick jag upp temperaturen i Core Temp.
Dock känns det inte som det stämmer, den ligger nämligen på 21grader idle. Eller det är normalt med så låg temp?

Kolla på CPU-temp, inte core-temp den stämmer inte för AMD Thuban. Kolla i t.ex. HWinfo, där skall det stå CPU, gör det iaf för mitt moderkort.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Det var så lite, experimenterade själv för att ta reda på det.

Vad för program använder du för att få fram siffran?

Hwmonitor och Core Temp 0.99.8.

Har även nu kollat i Everest Ultimate, där ligger CPU på ca: 38grader idle och kärnorna runt 23grader.
Och kan det stämma att CPU ligger på 15grader mer hela tiden?

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det fel mellan kärnorna iaf i avläsningen så den yttre sensorn visar mer rätt, så gå efter den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, tac!
Då kan man börja klocka lite nu när man vet vilken temp man ligger på

Någon fin guide för 1090t som rekommenderas?

Permalänk
Entusiast

Ska du vara helt 100 på vad tempen är så kan du kolla det i bios.
Här är en bra guide YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Ska du vara helt 100 på vad tempen är så kan du kolla det i bios.
Här är en bra guide YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Mvh

Ibland är tyvärr även graderna i bios fu.... up så det är inte säkert där heller, men visst för det mesta är det bäst värden där

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)