Elektronikbranschen i upprop mot Copyswede

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen i upprop mot Copyswede

Branschkansliet där bland annat Elektronikbranschen ingår är inte nöjda med Copyswedes nya avgifter på externa hårddiskar och USB-minnen. Istället manar organisationen till motstånd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kanon! Hoppas man inte låter copyswede komma undan med det här!

Permalänk
Moderator
Moderator

Helt rätt

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående två talare !

Är inte okej att göra vad copyswede försöker göra här..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

"Vi avser därför att överväga någon slags aktion mot CopySwede."

propirater?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Lycka till!!

hippas dom lyssnar

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av astrob0y:

"Vi avser därför att överväga någon slags aktion mot CopySwede."

propirater?

"Proprivater" i sådana fall

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja, låt detta bli en läxa så att de lägger ner denna förbannade straffskatt vars behov aldrig ens blivit bevisats än mindre motiverats rent logiskt på ett hållbart sätt i flera steg. Är det inte lustigt att WD 1TB ska beläggas med 33% extra kostnad för att Copyswede "tycker att dem behöver det". Det är förövrigt ungeför samma skatt som är på öl. Men med öl så går pengarna till att kompensera de faktiskt mätbara skadorna på samhället av allvarlig karaktär som personskador, materiella skador och belastning av statens resurser.

Copyswede är och förblir en korrupt organisation som tar ut skatt på produkter av tveksam relevans för att stoppa i egna fickor. Detta hör inte till en fri markand där varje producent oavsett om det är kultur, mjukvara eller bilar tar betalt själva och inte via saten och någon slags lobbyorganisation som inte kan hållas ansvariga i sin redovisning.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som fnissade åt "padawan-dom"

Men annars så är det här ju trevligt. Det känns dock lite långsökt att straffbeskatta för att vi ska få göra något som är lagligt... Ju mer jag tänker på det desto konstigare blir det... Framförallt när det är såpass inkonsekvent som det är.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

Hmm undrar om jag ska ta ut en avgift för dom som har Internet och datorer då, vem vet om dom är tillräkligt dumma för att komma med sitt förslag så kan jag ju komma med mitt

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkerligen copyswede gnälla massor

Permalänk
Medlem

Visst, ta ut extra skatt - men det betyder då att det är fritt fram att tanka vadfan man vill - hur mycket man vill.. eller?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Juggernawt:

Visst, ta ut extra skatt - men det betyder då att det är fritt fram att tanka vadfan man vill - hur mycket man vill.. eller?

Nope.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Visst, ta ut extra skatt - men det betyder då att det är fritt fram att tanka vadfan man vill - hur mycket man vill.. eller?

Det handlar om PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering.

Det är fullt lagligt att kopiera film och musik och dela med sig till familj och nära vänner.
Som kompensation för det tar man ut en privatkopieringsavgift.
En avgift jag tycker är bra i sig men den appliceras rätt fånigt och detta förslag är riktigt kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det handlar om PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering.

Det är fullt lagligt att kopiera film och musik och dela med sig till familj och nära vänner.
Som kompensation för det tar man ut en privatkopieringsavgift.
En avgift jag tycker är bra i sig men den appliceras rätt fånigt och detta förslag är riktigt kasst.

Någon som har en länk till hur lagen fungerar mer exakt. Ser inte riktigt skillnaden mellan att dela med sig av film och musik till någon man känner gentemot någon snubbe i Brasilien.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Padawan-dom? är de Jedi eller?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Kommer en sådan här avgift även att gälla företag? Själv använder jag usb-minnen i stort set enbart för jobb eller plugg relaterade saker. Har inte ens nån extern hårddisk.

Sen tycker jag förövrigt att det är en total idiotisk idé och att förhandla ned avgiften tycker jag inte känns okej heller, hela principen är fel. Klart artister osv ska ha betalt, men att spela en låt i tv och sedan få betalt av copyswede i efterhand för att någon kan ha spelat in musiken och lyssnar på är ju så jävla dumt, om nån som tittar nu tycker att det är så jävla bra att de spelar in så kommer de förmodligen köpa skivan också.

Sen att folk spelar in tv-program/filmer och lägger upp är ju en annan sak, det här har ju absolut ingenting med piratkopiering att göra.

Permalänk

Känns precis som det är lika relevant med en avgift på lagringsenheter som på bandbredd isåfall? Folk skickar säkerligen rippad musik till vänner och bekanta via tex. Live Messenger?

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Känns precis som det är lika relevant med en avgift på lagringsenheter som på bandbredd isåfall? Folk skickar säkerligen rippad musik till vänner och bekanta via tex. Live Messenger?

Givetvis! Men förhoppningsvis har de inte tänkt så långt. Det var ju snack om någon multimediaavgift förut men minns inte riktigt hur det var tänkt att det skulle fungera.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i stort sett bara lyssnar på utländska artister/grupper vars musik jag köpt helt lagligt från butiker som bla cdon och ginza så borde jag slippa sponsra dessa ljuspudlar med guldtoaletter och fan och hans moster.

Permalänk
Medlem

Haha, snart blir det 33% skatt på varje MB bandbredd också

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ChipZ:

Haha, snart blir det 33% skatt på varje MB bandbredd också

Hur menar du? För varje MB man använder så skickar man ~341 KB till skatteverket? ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Hur menar du? För varje MB man använder så skickar man ~341 KB till skatteverket? ^^

Åja, beror ju på var man bor och hur mycket man tankar! Inte omöjligt att stortankare får skicka hälften till skatteverket!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Juggernawt:

Åja, beror ju på var man bor och hur mycket man tankar! Inte omöjligt att stortankare får skicka hälften till skatteverket!

Givetvis ska man "skatta" på bandbredden man använder för att skicka till dem också!
Och på den bandbredden, osv!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det handlar om PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering.

Det är fullt lagligt att kopiera film och musik och dela med sig till familj och nära vänner.
Som kompensation för det tar man ut en privatkopieringsavgift.
En avgift jag tycker är bra i sig men den appliceras rätt fånigt och detta förslag är riktigt kasst.

Det ÄR fullt lagligt att kopiera film och musik och dela med sig till familj och nära vänner men det går ej att göra detta lagligt då du bryter mot DRM, alltså går inte deras resonemang igenom. Jag tror dessutom dom menar att de ska ha pengar många gånger för båda pirat och privatkopiering som du ser på de nedanstående citaten.

Skrivet av Copyswede:

Vi får inte ersättning för hårddiskar eller telefoner i dagsläget. Men lagstiftningen säger att produkter som är särskilt ägnade för privatkopiering ska man ta ut avgift på. Vi ser ett mönster där vi tycker att privatkopieringen flyttar till externa hårddiskar, usb-minnen och att man använder sina telefoner för att lagra

Skrivet av Copyswede:

Både fildelare och andra har börjat använda andra tekniker. Man kan lagra på datorns hårddiskar eller på sina telefoner i stället

Vad menar dom här egentligen? Är det privatkopiering eller piratkopiering som sprids på usb och externa hårddiskar??

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Vad menar dom här egentligen? Är det privatkopiering eller piratkopiering som sprids på usb och externa hårddiskar??

Det som dom planerar att skatta på är den privata kopieringen. Med andra ord om du lägger över via en fysisk enhet. Såvitt jag förstått det så bygger den här på att det du laddat hem är från det läget ditt och du får då sprida det till vänner och bekanta...

Nej, jag är lika förvirrad som du är.

Permalänk

Frågan om de kan kolla beställningar från utlandet ifall det beställs hårddiskar därifrån utan avgiften.

Vill de säkert ha avgift på molnet med.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ju arbeten på usb-minnen och familjebilder och backups på mina externa hårddiskar totalt runt 1-2 tb.. -.-
Känns bra att jag ska behöva betala extra för ingenting.. alt att man ska få ha kopieringsskyddat material på de diskarna som man betalar extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martennyk:

Frågan om de kan kolla beställningar från utlandet ifall det beställs hårddiskar därifrån utan avgiften.

Vill de säkert ha avgift på molnet med.

fri ekonomisk rörlighet gäller inom EU vad jag vet och vem skulle de dra inför rätta?
som jag ser det är det här ändå ett påhopp från en organisation utanför våldsmonopolet, lika lite som att din granne kan kräva att du ska ha samma färg på julgranbelysningen för att han och den förre hyresgästen hade avtalat det. Det är svagt av handlarna att ens lyssna på copyswede, skit i avgiften visa fingret vad kan de göra åt det? dra dem inför rätta och uppvisa vilket avtal mellan vem?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Det som dom planerar att skatta på är den privata kopieringen. Med andra ord om du lägger över via en fysisk enhet. Såvitt jag förstått det så bygger den här på att det du laddat hem är från det läget ditt och du får då sprida det till vänner och bekanta...

Nej, jag är lika förvirrad som du är.

Att sprida till bekanta hamnar snarast under rubriken piratkopiering.
Exempel på överskriden privatkopiering bruka vara att någon i en klass kopierar/lånar ut en skiva till alla i klassen. Det ska vara vänner och man ska se till att vara/bli ovän med några i en klass. Det exemplet borde kanske höra till ett diskrimineringsärende.