Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

M3A32-MVP Delux/Wifi-AP Problem.

Stötte precis på mitt första problem med detta kortet efter att ha använt det bra länge, kan inte ens hitta om jag har kvar garanti eller inte aja,

"Not enough space in Runtime area. SMBIOS data will not be available. Press f1 to resume."
Verkar vara ett rätt så "ovanligt" problem, dock inte endast asus som råkar ut för det.

har suttit hela dagen och läst igenom google mm.
SMBIOS är alltså fullt och tillåter inte datorn att fortsätta som vanligt förns det går att tömma SMBIOS. problemet ska tydligen gå att lösa bara man har original cd'n vilket jag självklart inte har, så om du äger ett av dessa kort så hör gärna av dig, skulle uppskatta en iso image på original cd'n så jag kan köra ctrl+page up varianten.

Det jag testat och som inte fungerar.
Boot funktionen och uppstart av windows.
alt+e vid uppstart. (ska tydligen vara en nvram/SMBIOS cleaner... thingy mc fiddle)
ctrl+page up vid uppstart. (måste ha original cd'n för boot från dvd/cd)
ctrl+alt+page up (enligt vissa så funkar detta)
up/downgrade av bios. (körde 2104 när problemet uppstod, testade senaste men även äldre versioner.)
har provat clear cmos, tagit bort batteriet, väntat ett bra tag, kopplat ur psu'n, hållt nere powerknappen så transarna drar sig tomma, och allt det där tråkiga osv. enligt viss information på det externa nätet så ska det finnas SMBIOS inställningar/allternativ i BIOS men det stämmer inte, har aldrig funnits något sådant vad jag vet, om dom nu inte lyckats gömma det från den vardagliga användaren såklart ^^

Det jag testat som fungerar.
.........perkulatorn \o/

På hårdvaru fronten så är det inga som helst problem i övrigt.
har kört memtest utan fel med alla 4 moduler.
temp/volt på allt stämmer.
ssd'n (corsair f60) och hdd'arna (2wd) no problemo!
GFX't nydammad å shiny clean.
psu'n är testad med antec's psu tester utan problem.

Om du eller någon du känner har haft samma fel och lyckats göra nått åt det så skriv gärna.
i värsta fall så får jag beställa nytt bios chip från ebay för en 7'a dollah, "oh dyrt"
Note to whomever... frågor som "har du provat att starta med endast en minnesmodul?" eller "är du helt säker att du inte saknar din värmeplatta till Välling muggen?" kommer ignoreras fullständigt då detta är ett BIOS relaterat problem och inget annat, tyvärr. allt pekar på Moderkortet och BIOS.
Dator specs enligt sig. och det är för tidigt för att stava som "ordentligt" folk ><

Tack på förhand.
//Redundant

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt kort, kan leta skivan efter jobbet om ingen annan hunnit lägga upp

Permalänk
Skrivet av pritect:

Jag har ett sånt kort, kan leta skivan efter jobbet om ingen annan hunnit lägga upp

Ooh nice ^^ borde funka med vanlig iso image på den. gör den till en torrent.
bugar och bockar i förväg.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Ooh nice ^^ borde funka med vanlig iso image på den. gör den till en torrent.
bugar och bockar i förväg.

Hittade skivan, PMar ftp inlogg så fort jag har rippat den

Permalänk

Tankad, bränd och testad. och det löste inte mitt problem tyvärr.
har läst att det bara funkar med sata dvd men tänker ändå testa med ide lite senare idag. är det nån annan som haft detta problem och lyckats lösa det?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Synd att det inte lösta sig, jag har tyvärr inga vidare förslag

Permalänk

Det verkar vara ett problem som många misslyckats med att lösa, den ända lösningen jag sett hittills som funkat är att byta BIOS chip ><

någon enstaka person har lyckats med original cd'n men problemet är att jag inte kan komma förbi "not enough space in runtime area . smbios data will not be available. Press f1 to resume"

vilket betyder att jag inte kan boota från varken dvd eller usb. även om jag trycker F8 och det kommer upp att den kommer starta boot menyn så stannar den vid fel meddelandet. trycker man F1 händer inte ett skvatt =/

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

har du tangentbordet på USB lr ps/2? tror inte det gör skillnad, men man vet aldrig

Permalänk
Skrivet av pritect:

har du tangentbordet på USB lr ps/2? tror inte det gör skillnad, men man vet aldrig

USB Tangentbord och mus.
Tangentbordet fungerar utan problem, jag kan snurra omkring i bios osv så det är okey.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av pritect:

Ok, då är det slut på idéer

Vilket moderkort är skivan ifrån som du skickade?
ASUS M3A32 MVP eller ASUS M3A32 MVP Delux/Wifi-AP
För det ligger med bios på skivan som jag tänkte prova men vet inte riktigt vilken skillnad det är mellan korten förutom att delux versionen har wifi.

EDIT: Jag kan fortfarande flasha om BIOS utan problem men hittills har det inte hjälpt.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

MRA32-MVP Deluxe Series står det på den, dvdn har Rev.345.03

Permalänk
Skrivet av pritect:

MRA32-MVP Deluxe Series står det på den, dvdn har Rev.345.03

Ursäkta om jag frågar men du menar väll M3A32-MVP Delux och inte MRA32...?
Tog på mig ögonen för jag trodde jag läste helt fel först ^^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Ursäkta om jag frågar men du menar väll M3A32-MVP Delux och inte MRA32...?
Tog på mig ögonen för jag trodde jag läste helt fel först ^^

du har så rätt, menar självklart M3A32-MVP. Av någon andleding brukar jag blanda ihop 3 och R, vet inte varför

Permalänk
Skrivet av pritect:

du har så rätt, menar självklart M3A32-MVP. Av någon andleding brukar jag blanda ihop 3 och R, vet inte varför

Ingen fara, händer mig också, var bara tvungen att dubbelkolla ^^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk

Är det nån som har ett trasigt M3A32 MVP DELUX/WIFI-AP liggandes? tänkte om man kunde återanvända bios chipet med en liten transplantation, eller om nån vet en adress/person som säljer bios chip här i sverige.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk

Ursäkta bumpen men tänkte bara informera om att byte av BIOS löste problemet med att SMBIOS minnet var fullt, går att komma åt usb/cd osv men den vägrar att installera OS på datorn, hänger sig under uppackningen av windows filerna. har testat byta ut allt utom moderkortet och får samma problem oavsett så det vart ett nytt MSI 890FXA-GD70 & 2x2GB Corsair XMS3 1600MHz minnen.

kommer fortsätta försöka lista ut vad problemet kan vara med asus kortet, får sätta upp en ny testrigg och leka lite, kom gärna med förslag om ni känner igen problemet.

MvH Redundant

Visa signatur

- Citera för svar -