windows xp startar inte efter grafikkortsbyte.

Permalänk
Medlem

windows xp startar inte efter grafikkortsbyte.

Hej, jag fick hem mitt nya grafikkort igår och följde alla instruktioner jag fick med.
jag startade datorn och asus m4a77 kom upp, läget där man kan trycka på del för att komma in i bios. väntade ett tag, Windows laddade färdigt. sen kom inloggningsmenyn upp. allting var väldigt stort, tänkte att det hade med drivisarna och göra, eller upplösningen. jag loggade in och installerade drivrutinerna som följt med grafikkortet och stängde av datorn.
När jag sen skulle starta datorn så kom det upp som vanligt Asus M4a77, alltså i det läge man kan trycka på delete för att komma in i bios.
när det hade försvunnit så kommer det upp en svart bild med vit text där det står att Windows inte kunde startas, alltså där man kan välja att starta datorn i felsäkert läge eller vanligt läge, felsäkert med Kommandotolk, och felsäkert med nätverksblablabla..
väljer jag felsäkert läge så kommer windows upp, och så börjar det ladda. den blå laddningsbaren hinner gå ett "steg" och sen slutar den ladda. och då börjar allting om från början, asus kommer upp, sen får man välja vilket läge man ska starta datorn i.
jag tänkte att det måste vara något fel i systemmappen så jag tog fram windows skivan och satt i, stängde av datorn, väntade 10 sek och sen startade jag datorn igen. fortfarande lika, jag kan inte göra en systemåterställning eller formatera.
jag har provat med gamla grafikkortet som fungerade innan men det fungerar inte heller nu.
jag har nyligen bytt ALLT i datorn förutom nätaggregatet.
jag är inte bra på sånt här!
tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om du inte ens kan komma in i felsäkert läge är något knasigt. För då är det med största sannolikhet inte drivrutinsproblem.

Om du ändå tror på mjukvarufel kan du försöka göra en reparation av windows, annars skulle jag rekommendera att du testar grafikkortet på en annan dator. Kan vara något knas där.

Du har kollat så ditt nätagg klarar strömkraven och så? Alla extra strömkablar sitter i?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Om du inte ens kan komma in i felsäkert läge är något knasigt. För då är det med största sannolikhet inte drivrutinsproblem.

Om du ändå tror på mjukvarufel kan du försöka göra en reparation av windows, annars skulle jag rekommendera att du testar grafikkortet på en annan dator. Kan vara något knas där.

Du har kollat så ditt nätagg klarar strömkraven och så? Alla extra strömkablar sitter i?

/s

drivrutinsproblem tror jag inte heller.. men jag tror det är något i systemmappen som spökar.
grafikkortet är HELT nytt. provade även med gamla utan framsteg.
hur gör jag en reparation av windows? har stoppat i windows skivan men den läser inte av den. blir ingen skillnad med den i.
kan hända att mitt nätagg inte ger tillräckligt. stod något på det om max 200w, och mitt grafikkort har rekommenderat 400.
men startar inte windows då?
alla kablar sitter i förutom hdmii kabeln från kortet till moderkortet..

Permalänk
Medlem

testa att nollställa bios "clear cmos"
du har säkert en jumper på moderkortet eller så kanske det går snabbare att bara pilla ur batteriet och låta det va ur någon minut.
bryt strömmen först bara

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

testa att nollställa bios "clear cmos"
du har säkert en jumper på moderkortet eller så kanske det går snabbare att bara pilla ur batteriet och låta det va ur någon minut.
bryt strömmen först bara

vart sitter batteriet?
och vad är jumper?
tack för att ni hjälper mig, det är gult värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

vart sitter batteriet?
och vad är jumper?
tack för att ni hjälper mig, det är gult värt!

Har du ingen manual? Finns på nätet om inte annat. Batteriet är den stora, runda, metallfärgade cirkeln på moderkortet

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

testa att nollställa bios "clear cmos"
du har säkert en jumper på moderkortet eller så kanske det går snabbare att bara pilla ur batteriet och låta det va ur någon minut.
bryt strömmen först bara

Skrivet av Sjodden:

Har du ingen manual? Finns på nätet om inte annat. Batteriet är den stora, runda, metallfärgade cirkeln på moderkortet

jag tog nu ur batteriet, sätter i det igen snart:p tack !
hade inget "clear cmos i bios!:(
EDIT: har provat sätta tillbaks batteriet nu utan framsteg:(
Edit igen!:

okej, jag gick in i bios och valde cd läsaren som första "sata" som den skulle boota ifrån, cd läsaren började surra, stoppade i installationscdn. inga framsteg, händer fortfarande inget mer än att det står att windows inte kunde startas, och att jag kan välja läge datorn ska starta i. jag provade att gå in och ta bort helt att den skulle boota från hårddisken och bara boota från installationscdn. jag startade om datorn och cd läsaren började surra.
men då gick det heller inte att boota från cdn.
den måste ju boota från hårddisken där alla filer ligger, men eftersom jag valt bort att boota ifrån den och bara tagit cdn så kan den ju inte boota därifrån. Den försöker boota från hårddisken men det är uppenbart att något i hårddisken (mjukvaran) inte står rätt till.
men vad ska jag göra när det inte går att formatera?

Permalänk
Medlem

För att starta från Windows CD/DVD så måste man in i bios till boot lista och se till att CD/DVD är först eller före hårddisken.

Även om det låter konstigt låter det som ett typiskt Windows fel. Inte för att jag vet varför det hände. Bara att egentligen ska man ta bort gamla drivrutiner innan man lägger in de nya. Sen kan det ha varit ett sammanträffande och varit något annat som böra bråka.

Sen ska du skriva EXAKT vad du har för nätagg och grafikkort. Att rabbla antal watt säger inte oss ett skvatt. Tillverkare, modell och ålder är mycket viktigare än antal watt för vissa är för dåliga oavsett antal watt som står på klisterlappen.

Edit:
När du startar från CD/DVD bruka det komma upp ett meddelande om att trycka på valfri knapp. Gör du inte det inom 5 sekunder går den till nästa grej i boot listan. I ditt fall hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

För att starta från Windows CD/DVD så måste man in i bios till boot lista och se till att CD/DVD är först eller före hårddisken.

Även om det låter konstigt låter det som ett typiskt Windows fel. Inte för att jag vet varför det hände. Bara att egentligen ska man ta bort gamla drivrutiner innan man lägger in de nya. Sen kan det ha varit ett sammanträffande och varit något annat som böra bråka.

Sen ska du skriva EXAKT vad du har för nätagg och grafikkort. Att rabbla antal watt säger inte oss ett skvatt. Tillverkare, modell och ålder är mycket viktigare än antal watt för vissa är för dåliga oavsett antal watt som står på klisterlappen.

Edit:
När du startar från CD/DVD bruka det komma upp ett meddelande om att trycka på valfri knapp. Skynda dig för du har bara ca 5 sekunder.

jag har tagit bort de gamla grafikdrivrutinerna INNAN jag tog ur gamla grafikkortet, jag tog bort dom och stängde av och drog ur strömmen och bytte.
jag har ett nvidia geforce gigabyte 9800GT 1gb, nätagg har jag inte en blekaste aning,det står inte på det. står bara A open. och "dc output 300w"
jag har valt cd/dvd som första val om du inte läste det jag skrev ovan. och hårddisk som andra. cdläsaren går igång, den surrar för fullt. men inget mer händer, det enda som händer är att valmenyn där man kan välja läge kommer upp.

Edit: tror att det är ett Aopen FSP300-60S 300W nätagg.

Permalänk
Skrivet av nvidiaa:

....
jag har nyligen bytt ALLT i datorn förutom nätaggregatet.

Det är tydligen nätaggregat som inte är tillräckligt för systemet. När du gör en stor uppgradering av datorn, så är det mycket viktigt att räkna in nätaggregat innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostEden:

Det är tydligen nätaggregat som inte är tillräckligt för systemet.

men det kan ju inte vara det som gör att datorn inte vill starta?
visst REKOMMENDERAT är 400, och jag har 300. men det funkade ju fint förut med mitt gamla grafikkort, hade det varit det som var felet borde ju datorn starta med gamla grafikkortet.
EDIT: nu tog jag en operativsystemsskiva och tryckte på r,r,r,r,r,r,r hela tiden. då kom det upp att jag ville göra en systemåterställning, yes, tänkte jag.
sen stod det att jag skulle sätta i en diskett för automatisk systemåterställning för Windows xp..
diskett? jag har ju ingen mer än xp skivan..