Permalänk
Medlem

Windows Phone 7 fråga

Hej, det är så här att jag planerar på att skaffa en mobil med Windows Phone 7 som operativsystem, då jag tröttnat på Android som OS.

Jag har hört att det krävs (Tre abonnemang) för att använda Windows Phone 7, är det sant?
Någon som driver sin WP7 med Telia, Tele2 eller Telenor som operatör?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Hedersmedlem

3 har ensamrätt på Samsung Omnia 7 vad jag vet men annars kan du köra vilken operatör som helst.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Fan, det är ju klart den som har fått den bästa kritiken, Omnia 7:an alltså..
Någon som har hört bra reviews om LG's eller HTC'S? HTC har HD7, Surround, Trophy och Mozart.
LG har Optimus 7.

Hade tagit en Dell Venue då den har en ganska tålig yta, men att den endast säljs i USA =(

Permalänk
Medlem

Omnia 7 skall vara 3-exklusiv fram till Mars säger bättre vetande i Windows Phone-tråden. Har du inte allt för bråttom kan du ju vänta lite.

Får man fråga varför du tröttnat på Android. Jag står i valet och kvalet att köpa ny telefon och jag väljer mellan Omnia 7, Nexus S och iPhone 4. Det skulle vara roligt att veta varför du tröttnat på Android.

Edit: God Jul btw.

Permalänk

Har en Omnia7, köpt från Tre och upplåst med kod från Tre. Har Telia abonnemang och det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

LG Optimus 2X verkar ju vettigast. Dual-core 1GHz, Nvidia GPU, Android 2.3 Gingerbread, 1080p videoupp- och inspelning, samt en mini-hdmi-utgång, 8GB inbyggt minne och plats för 32GB minneskort. Samt en lägre prislapp på 5000kr än Omnia 7 som kostar runt 6000kr.

En grej jag ogillar med Omnia 7, som de även nämnde i Engagdget's recension, är On/Off-knappen, som sitter i övre högra hörnet, ungefär där man har tummen när man håller i telefonen vid samtal.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

LG Optimus 2X verkar ju vettigast. Dual-core 1GHz, Nvidia GPU, Android 2.3 Gingerbread, 1080p videoupp- och inspelning, samt en mini-hdmi-utgång, 8GB inbyggt minne och plats för 32GB minneskort. Samt en lägre prislapp på 5000kr än Omnia 7 som kostar runt 6000kr.

Fast det är ju, som du skriver, en Android-lur, inte en Windows Phone 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Fast det är ju, som du skriver, en Android-lur, inte en Windows Phone 7.

Jo, fast sen är det ju ännu oklart om alla W7P-funktioner kommer få stöd i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog invänta köp av W7P. Känns mer som Alpha/beta idag samt att Sverige stöd saknas. Har känt på en LG variant och verkade inte vara något att hurra över precis.

Uppdateringar kommer runt februari. Kanske blir bättre...

Isf skulle jag ta Iphone som är mer som W7P samt inte är beta phone.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Jo, fast sen är det ju ännu oklart om alla W7P-funktioner kommer få stöd i Sverige.

Men op hade ju tröttnat på Android, känns kontraproduktivt att förelås ännu en droidlur då - det var det jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

LG Optimus 2X verkar ju vettigast. Dual-core 1GHz, Nvidia GPU, Android 2.3 Gingerbread, 1080p videoupp- och inspelning, samt en mini-hdmi-utgång, 8GB inbyggt minne och plats för 32GB minneskort. Samt en lägre prislapp på 5000kr än Omnia 7 som kostar runt 6000kr.

En grej jag ogillar med Omnia 7, som de även nämnde i Engagdget's recension, är On/Off-knappen, som sitter i övre högra hörnet, ungefär där man har tummen när man håller i telefonen vid samtal.

Har en SE X10i och tycker Sony Ericsson är väldigt sega med att få OS uppdateringarna, fick 2.1 för inte så längesen.

Vilken version av Android står LG Optimus 2X på just nu?

Märkte av Google Nexus S, och det är något jag fick i halsen bara jag såg en video av den på youtube.
När lanseras den till Sverige? Hittar inget från prisjakt, men på blocket hittar man dem som har kvitto och garanti tillgängligt.

Finns det någon svensk språkig hos en pålitlig svensk nät/fysisk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har en SE X10i och tycker Sony Ericsson är väldigt sega med att få OS uppdateringarna, fick 2.1 för inte så längesen.

Vilken version av Android står LG Optimus 2X på just nu?

Märkte av Google Nexus S, och det är något jag fick i halsen bara jag såg en video av den på youtube.
När lanseras den till Sverige? Hittar inget från prisjakt, men på blocket hittar man dem som har kvitto och garanti tillgängligt.

Finns det någon svensk språkig hos en pålitlig svensk nät/fysisk butik.

Enligt LG kommer den släppas med Android 2.2, men kommer få 2.3 så fort Google släpper det. Ska släppas i Korea i januari (förmodligen Sydkorea), sedan Europa och sist övriga asiatiska länder. Ev. USA också. Så i mitten av februari skulle jag väl tippa att den kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Fast det är ju, som du skriver, en Android-lur, inte en Windows Phone 7.

Skrivet av TAG9217:

Jo, fast sen är det ju ännu oklart om alla W7P-funktioner kommer få stöd i Sverige.

Skrivet av Sockan:

Jag skulle nog invänta köp av W7P. Känns mer som Alpha/beta idag samt att Sverige stöd saknas. Har känt på en LG variant och verkade inte vara något att hurra över precis.

Uppdateringar kommer runt februari. Kanske blir bättre...

Isf skulle jag ta Iphone som är mer som W7P samt inte är beta phone.

Om är inte så oklart, frågan är bara när.

Sen så tycker ju jag att även Android känns som att det fortfarande är i beta ibland, och det är efter mer än 2 år på marknaden...

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta vad som gör att WP7 känns som beta och till och med alpha.

Jag har en WP7 och den känns hur färdig som helst. Det enda negativa för vissa användare är avsaknaden av svensk marketplace och svensk xbox live. För många användare spelar detta dock ingen roll eftersom man kan använda ett US/UK-konto istället.

Vad gäller UI så är det en smaksak som med allt annat. Enligt mig är det överlägset alla andra på marknaden och är stilbildande för framtida telefoner.

Annars är det två saker, som knappast kan vara dealbreakers:
- Ingen cut and paste; kommer nu i Januari
- Ingen multitasking för tredjepartsapps; Du som användare kommer oftast inte märka detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Det skulle vara intressant att veta vad som gör att WP7 känns som beta och till och med alpha.

Jag har en WP7 och den känns hur färdig som helst. Det enda negativa för vissa användare är avsaknaden av svensk marketplace och svensk xbox live. För många användare spelar detta dock ingen roll eftersom man kan använda ett US/UK-konto istället.

Vad gäller UI så är det en smaksak som med allt annat. Enligt mig är det överlägset alla andra på marknaden och är stilbildande för framtida telefoner.

Annars är det två saker, som knappast kan vara dealbreakers:
- Ingen cut and paste; kommer nu i Januari
- Ingen multitasking för tredjepartsapps; Du som användare kommer oftast inte märka detta

Precis. Har även jag en WP7 (Omnia 7) och är hur nöjd som helst. Tycker absolut inte att den känns beta/alpha - tvärtom den känns riktigt snabb, stabil, grym respons och bättre än en Android och i stil med iPhone.

Däremot, som du säger, så märker man av att man är early adopter eftersom den inte egentligen finns i Sverige ännu med marketplace osv. Detta är ju dock busenkelt att komma förbi genom att bara skapa ett gratis US/UK konto istället.

Tycker för övrigt att det är intressant att trots allt försprång Android och iPhone har haft så är WP7 bättre på vissa punkter (kamera-funktioner, integration med Internet-tjänster, hubbar, live tiles osv.). Det enda den brister på är ju egentligen avsaknaden av vissa appar men det kommer ju med tiden och just nu ökar ju antalet appar snabbare än Android och iPhone när de var nylanserade.

Om inte Android och iPhone rycker upp sig så skulle jag tro att WP7 ger en mycket bättre upplevelse (med appar, funktioner osv.) inom ett halvår. Microsoft satsar stenhårt på WP7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Precis. Har även jag en WP7 (Omnia 7) och är hur nöjd som helst. Tycker absolut inte att den känns beta/alpha - tvärtom den känns riktigt snabb, stabil, grym respons och bättre än en Android och i stil med iPhone.

Däremot, som du säger, så märker man av att man är early adopter eftersom den inte egentligen finns i Sverige ännu med marketplace osv. Detta är ju dock busenkelt att komma förbi genom att bara skapa ett gratis US/UK konto istället.

Tycker för övrigt att det är intressant att trots allt försprång Android och iPhone har haft så är WP7 bättre på vissa punkter (kamera-funktioner, integration med Internet-tjänster, hubbar, live tiles osv.). Det enda den brister på är ju egentligen avsaknaden av vissa appar men det kommer ju med tiden och just nu ökar ju antalet appar snabbare än Android och iPhone när de var nylanserade.

Om inte Android och iPhone rycker upp sig så skulle jag tro att WP7 ger en mycket bättre upplevelse (med appar, funktioner osv.) inom ett halvår. Microsoft satsar stenhårt på WP7.

Precis. Det största problemet med WP7 idag är att Marketplace tenderar att krascha, så att man måste starta om telefonen för att komma åt Marketplace eller Zune igen. Vilket iofs inte tar mer än 30 sekunder, men är fortfarande vaäldigt irriterande. Jag vet inte hur välspritt problemet är men förhoppningsvis så kommer de att fixa det i updaten.
I övrigt så tycker jag att allt fungerar utmärkt.

Jag tror även att Microsoft har en plan med Multitaskingen, just nu så vill de att utvecklare ska lära sig att hitta alternativa lösningar, som i slutändan kommer att vara mer resurssnåla => längre batteritid.

Sen tror jag att det som kommer att förhindra Windows Phone 7 mest är att alla telefoner är ganska dyra än så länge. Å andra sidan så har det inte förhindrat Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis. Det största problemet med WP7 idag är att Marketplace tenderar att krascha, så att man måste starta om telefonen för att komma åt Marketplace eller Zune igen. Vilket iofs inte tar mer än 30 sekunder, men är fortfarande vaäldigt irriterande. Jag vet inte hur välspritt problemet är men förhoppningsvis så kommer de att fixa det i updaten.
I övrigt så tycker jag att allt fungerar utmärkt.

Jag tror även att Microsoft har en plan med Multitaskingen, just nu så vill de att utvecklare ska lära sig att hitta alternativa lösningar, som i slutändan kommer att vara mer resurssnåla => längre batteritid.

Sen tror jag att det som kommer att förhindra Windows Phone 7 mest är att alla telefoner är ganska dyra än så länge. Å andra sidan så har det inte förhindrat Apple

Det som hindrar mig för tillfället att ens köpa en W7P är just att Marketplace inte fungerar som det ska än i Sverige. Samt att ingen av telefonerna har en minneskapacitet över 8GB och ingen plats för minneskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis. Det största problemet med WP7 idag är att Marketplace tenderar att krascha, så att man måste starta om telefonen för att komma åt Marketplace eller Zune igen. Vilket iofs inte tar mer än 30 sekunder, men är fortfarande vaäldigt irriterande. Jag vet inte hur välspritt problemet är men förhoppningsvis så kommer de att fixa det i updaten.
I övrigt så tycker jag att allt fungerar utmärkt.

Jag tror även att Microsoft har en plan med Multitaskingen, just nu så vill de att utvecklare ska lära sig att hitta alternativa lösningar, som i slutändan kommer att vara mer resurssnåla => längre batteritid.

Sen tror jag att det som kommer att förhindra Windows Phone 7 mest är att alla telefoner är ganska dyra än så länge. Å andra sidan så har det inte förhindrat Apple

Det där med att marketplace krashar är faktiskt det enda problemet jag haft med min Omnia 7, i övrigt har allt fungerat fullt tillfredsställande.

Och jo det finns visst WP7 mobiler med mer än 8GB minne, LG optimus har 16 samt omnia 7 finns också i en 16GB version dock ej i sverige. Tror nån eller några av HTC modellerna också har 16GB.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det där med att marketplace krashar är faktiskt det enda problemet jag haft med min Omnia 7, i övrigt har allt fungerat fullt tillfredsställande.

Och jo det finns visst WP7 mobiler med mer än 8GB minne, LG optimus har 16 samt omnia 7 finns också i en 16GB version dock ej i sverige. Tror nån eller några av HTC modellerna också har 16GB.

Har faktiskt inte sett någon HTC med W7P som även har 16GB. Samsungen vet jag har 16GB, men finns det inte i Sverige eller någonstans i Europa så är det inte särskilt intressant. Blir det en LG så blir det Optimus 2X isf, såvida Samsung inte släpper lite riktiga specs och ett ev. releasedatum på sin Galaxy S2.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Har faktiskt inte sett någon HTC med W7P som även har 16GB. Samsungen vet jag har 16GB, men finns det inte i Sverige eller någonstans i Europa så är det inte särskilt intressant. Blir det en LG så blir det Optimus 2X isf, såvida Samsung inte släpper lite riktiga specs och ett ev. releasedatum på sin Galaxy S2.

Omnia 7 har 16 GB i Tyskland och är jättelätt att få tag på som svensk (ej operatörslåst) och vad jag har fattat det som har både HTC Mozart och HTC Trophy microSD-kort inbyggt som går att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Omnia 7 har 16 GB i Tyskland och är jättelätt att få tag på som svensk (ej operatörslåst) och vad jag har fattat det som har både HTC Mozart och HTC Trophy microSD-kort inbyggt som går att byta.

Från de reveiews jag läste, så var minneskretsarna ("minneskorten"), fastlödade, och platsen för externa minneskort sitter även otillgänglig och skulle man nu komma åt den så riskerade man att få loss sladden till antennen.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Från de reveiews jag läste, så var minneskretsarna ("minneskorten"), fastlödade, och platsen för externa minneskort sitter även otillgänglig och skulle man nu komma åt den så riskerade man att få loss sladden till antennen.

Det finns guider till hur man byter kort utan att ens bryta "Warranty"-klistermärket så hemskt avancerat är det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det där med att marketplace krashar är faktiskt det enda problemet jag haft med min Omnia 7, i övrigt har allt fungerat fullt tillfredsställande.

Kraschar, menar du då att "Loading..." verkar hamna i någon evighetsloop (sedan blir man utslängd tror jag). Har märkt av detta själv men tror det har med att marketplace är överbelastat eller liknande. För vad jag gör är att när jag märker att Marketplace tar lång tid på sig så hoppar jag ut tillbaka till home screen direkt och försöker igen med marketplace. Oftast fungerar det inom 2-3 försök.

Tror underliggande felet kan vara att vi laddar ner marketplace från USA server och vid hög belastning blir det svårare att komma åt servern "over there".

Edit: Och anledningen att jag tror att det är överbelastat är för att det bara är på sistone jag har märkt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Det finns guider till hur man byter kort utan att ens bryta "Warranty"-klistermärket så hemskt avancerat är det nog inte.

Det är ju just det som är grejen, du MÅSTE "modda" telefonen för att kunna utöka minnet, vilket känns j*vligt löjligt.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Det är ju just det som är grejen, du MÅSTE "modda" telefonen för att kunna utöka minnet, vilket känns j*vligt löjligt.

Så kan det vara. Hursomhelst så är det lätt att få tag på Omnia 7 med 16 GB om du skulle vilja ha det. Är inte OS:et viktigare än lagringsutrymmet eller varför tittar man annars på WP7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Så kan det vara. Hursomhelst så är det lätt att få tag på Omnia 7 med 16 GB om du skulle vilja ha det. Är inte OS:et viktigare än lagringsutrymmet eller varför tittar man annars på WP7?

WP7 är intressant, om det kombineras med en vettig mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det som hindrar mig för tillfället att ens köpa en W7P är just att Marketplace inte fungerar som det ska än i Sverige. Samt att ingen av telefonerna har en minneskapacitet över 8GB och ingen plats för minneskort.

LG Optimus 7 16GB.. Samsung Omnia 7 ifrån Tyskland som går att importera olåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

LG Optimus 7 16GB.. Samsung Omnia 7 ifrån Tyskland som går att importera olåst.

Samsungen är ju helt klart vettigast, med tanke på Super AMOLED-skärmen. Står mellan Omnia 7 och LG Optimus 2X för tillfället. Skulle dock vilja veta vad Samsung planerat för Galaxy S2 innan man bestämmer sig helt.

Så det är mer eller mindre WP7 vs. Android 2.3 (Gingerbread).

Permalänk
Medlem

mm, men det finns ju nackdelar med att SAMOLED skärmar gör texter mindre tydliga än vad LCD gör.
Sen ger LCD naturligare färger, AMOLED gör det bara vackert och med starkare färger.

LG's egna appstore är även något man skulle vilja ha, än så länge är apparna som lg släppt väldigt bra.

Permalänk

Nu har jag bara sett tjejens samoled Desire och den är inte rolig att surfa med..
Och sjukt överdrivna färger men härlig svärta...

Dock kanske de nya samoled är bättre