Ny Laptop i 7000kr klassen +120GB SSD hjälp

Permalänk
Medlem

Ny Laptop i 7000kr klassen +120GB SSD hjälp

Jag skall köpa ny laptop. Jag skall ha datorn till star craft II, photoshop, HD film (till tv:n) mm. vill ha en så kraftfull datorn som möjligt för pengarna. Jag är grymt sugen på en SSD hårddisk till laptopen och jag är beredd på att lägga ytterliggare 2000kr på detta. Nu behöver jag hjälp framförallt med att hitta en bra laptop men även om den SSD disk jag kollat på pasar till den laptopen.

jag har kikat på denna disk: OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)
Har även kollat på denna laptop: HP Pavilion DV6-3065eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

sen har jag en sista fråga angående SSD. Om jag nu skulle byta ut den 640GB disken som sitter i laptopen vid köpet mot en SSD kan jag på något sätt göra den 640 disken till en extern hårddisk? eller måste jag slänga den/sälja den?

Jag är även medveten om att mellandagsrean börjar imorgon och om ni snubblar över några prisvärda laptops från och med imorgon så är jag evigt tacksam för alla tips!

mycket tacksam för svar!

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem

Den hårddisk som blir över kan du använda som extern hårddisk om du köper en adapter/skal för den.

Denna datorn har samma grafik och processor samt spräcker din budget lite men det är en väldigt bra laptop med mycket att ge, har en sån själv :). Det finns en tråd dedikerad till denna modell på notebookreview.com där skaparen av tråden just har en sån här laptop med en vertex 120gb i :). Är en intressant tråd då det genomförs bland annant en liten undersökning om överklockningsresultat, moddningar av tex t-bord så det lyser mm mm.

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Besten har även 2st kylningsenheter där en är endast för den kraftigare gpu'n. Precis som man vill ha det :).

Det enda som skulle motivera ett köp av den dyrare Acer'n är ifall kylningen på HPn du hittat är av det sämre laget, läs på och jämför så kommer du bli nöjd.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

oki jag kollade lite snabbt på den datorn du länkade, är den bättre på något sätt för jag kunde bara hitta att acern hade 4GB ram istället för HP som hade 6GB, HP:n hade dessutom 15" skärm men jag får vänta några dagar för att se vad som händer i mellandagsrean

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

oki jag kollade lite snabbt på den datorn du länkade, är den bättre på något sätt för jag kunde bara hitta att acern hade 4GB ram istället för HP som hade 6GB, HP:n hade dessutom 15" skärm men jag får vänta några dagar för att se vad som händer i mellandagsrean

Sorry, noterade även jag skillnaden i skärmstorlek men glömde nämna den. Är skärmstorleken prioriterad så är HPn klart mer lockande ;). De 6gb vs 4gb känner jag mig tveksam till ifall det är något man skullee utnyttja då tex jag har 500mb ledigt när jag spelar bc2 i full hd och jag kör med det 'mest' systemkrävande antivirusprogrammet F-secure samt att jag kör original w7 full med gosig bloatware :). Kanske vid photoshop..

Pris samt skärmen skulle få mig att välja HPn. Observera dock att värmeutveckling är ett problem för bärbara och att Acern har en exceptionell sådan för sin storlek. Hp har haft modeller med usel kylning, dv9000 tror jag det var. Så jag skulle kolla upp hur varma folk säger att deras Sådan HP du kollat ut blir innan köp.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb