Radeon HD 6950 kan låsas upp till 6970

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 6950 kan låsas upp till 6970

Instegsmodellen i Cayman-serien kan förvandlas till ett fullfjädrat Radeon HD 6970 med fler upplåsta streamprocessorer och högre klockfrekvenser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att sälja sin gamla HD 6870...gahhh. För nu ser det ut som om man skulle väntat på HD 6950.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att spara ca. 1000 kr. Om detta inte förhindras på något vis försvinner meningen med att skaffa HD6970 för alla som har läst denna nyhet och är villiga att flasha kortet.

Permalänk
Medlem

Haha!
Undra hur många ägare till 6970 ångrar sitt köp

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta och köpa ett HD 6950

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Nu man kan ju lika gärna plocka bort 6970 xD Detta var dock en intressant nyhet

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Haha!
Undra hur många ägare till 6970 ångrar sitt köp

haha eller hur, fatta surt xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer forumet att svämma över med förfrågningar om hur och vilka kort som gäller. Sedan visar det sig att inte all kort oavsett märke följer referensen och så är tårarna igång.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

De kanske funkar på andra grafikkort med, som är syskon med varandra. Bara att man nu vågar ta risken utan att förstöra kortet. Undrar om man kan nollställa den och börja om från noll om de går fel. Alltså de chipet som inte är skrivskyddat. För annars har man ingen större nytta av de om de går fel (vist man kan använda kortet, men man kan inte leka med de igen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade i dagsläget, ändå, köpt HD6970.

Värt att notera är att det inte heller fungerar på alla kort, på medlemmens "Flopper" ena kort blev det artefakter och på hans andra fungerade det perfekt. Och borta hos Xtremesystems har flera användare rapporterat artefakter i vissa 3D-applikationer, inte alla men visa specifika - populära - speltitlar.

Permalänk
Medlem

Vad generöst av dom!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Haha, awesome!

Permalänk
Hjälpsam

Kan bli ganska dyrt om man failar med 6950, alternativt den går sönder efter flashning. All garanti ut genom fönstret med BIOS flashningen.

Känns lite som tillbaks till ATI9800PRO->XT tiden igen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kan bli ganska dyrt om man failar med 6950, alternativt den går sönder efter flashning. All garanti ut genom fönstret med BIOS flashningen.

Känns lite som tillbaks till ATI9800PRO->XT tiden igen

Nej, bara att använda "BIOS-switchen" på grafikkortet, så återställs det till original!

Permalänk
Medlem

Hur skulle man kunna faila menar du, kortet har ju dubbla firmwares? Tror jag genast skall köpa ett par 6950.... Finns det någon tillverkare som har högre successrate?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hur skulle man kunna faila menar du, kortet har ju dubbla firmwares? Tror jag genast skall köpa ett par 6950.... Finns det någon tillverkare som har högre successrate?

Fail=det presterar inte som ett HD6970. Inte att det går i sönder, för precis som du säger kör ju kortet med dubbla-bios.

"Successrate" hittar du längst ner här AMD Radeon HD 6950 to HD 6970 Mod | techPowerUp (notera att alla kort som är inrapporterade har fungerat).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2000+:

Det andra minnet kan vara defekt för sådant händer tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Najs! Och precis när jag beställt ett 6950! Men väntar nog ett tag för att se hur det fungerar

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte. Skulle det fabrikstillverkade minnet innehållande backup-firmware/bios vara trasigt? Är inte detta lite väl långsökt? Det lär ju vara lika troligt som att man skulle strömavbrott just vid flashningen... och den risken har man ju levt med i alla år

Men OK, vi ponerar att det går åt helvete. Kortet ger numera bara svart bild. Om man lämnar in detta på garanti s.k DOA (för man gör ju detta samma dag man har köpt korten) hur kollar då butiken att man inte har försökt modifiera kortet?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det är väll som vanligt.
GPUerna testade i fabrik och har inte klarat av testerna. Då blir de 6950. Säkerligen kommer denna mod inte fungera på alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Nu förstår jag inte. Skulle det fabrikstillverkade minnet innehållande backup-firmware/bios vara trasigt? Är inte detta lite väl långsökt? Det lär ju vara lika troligt som att man skulle strömavbrott just vid flashningen... och den risken har man ju levt med i alla år

Men OK, vi ponerar att det går åt helvete. Kortet ger numera bara svart bild. Om man lämnar in detta på garanti s.k DOA (för man gör ju detta samma dag man har köpt korten) hur kollar då butiken att man inte har försökt modifiera kortet?

Inte troligt att det händer nej, när du har en backup bios. Skulle det gå åt helvete av någon anledning går det alltid blind flasha.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Har man otur så har man ett skadat chip med skadade sektorer inaktiverade, men då är det ju bara att flasha tillbaka.
Eller?

Permalänk
Medlem

Går det att göra likadant med GTX 570 tro?

Permalänk

Inget jag skulle göra med mitt kort(om jag hade ett) men helt klart najs om prestandan blir identisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är väll som vanligt.
GPUerna testade i fabrik och har inte klarat av testerna. Då blir de 6950. Säkerligen kommer denna mod inte fungera på alla kort.

Mer troligt i det här fallet att så gott som alla GPU'er klarade av testerna men de var ju tvungna att lansera ett mellansegment kort också (6950) och det kostar ju pengar/tar tid att förstöra/inaktivera de streamprocessorer som inte skall användas i 6950 korten. Därför gjorde man detta i mjukvaran ist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Det andra minnet kan vara defekt för sådant händer tyvärr.

Kan man väl testa innan man börjar mekka?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är väll som vanligt.

Yeap det tror jag med. De som låser upp sina kort riskerar nog att inte få 100% korrekta resultat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Någon som kan/har testat på någon modell som finns på t.ex. inet?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Ett enkelt sätt att spara ca. 1000 kr. Om detta inte förhindras på något vis försvinner meningen med att skaffa HD6970 för alla som har läst denna nyhet och är villiga att flasha kortet.

Ungefär som att meningen med att skaffa en phenom II x4 965 är meningslös då 955 finns och en ökning av multipliern ger en 965. Finns ändå folk inte inte orkar/vill/vågar krångla och köper det bästa direkt.

Sen förlorar de inte direkt mycket genom detta. Det är alla übernördar som ser att man kan göra dett, vilka upptar 0.0001% av marknaden.

Frågan är vem fan som vågat testa detta från början:P De borde ju tagit ett gtx570 och slängt in ett gtx580-bios för att testa med, vilket antagligen failade och pajade kortet=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jävlar vad schysst av Techpowerup att lära ut detta, Definitivt något jag skulle prova på OM jag hade ett 6950. Men jag får väl dras med mina GTX i ett tag till.
Kan dock säga att jag tycker att det är orättvist mot 6970 köparna

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III