Uppgradera gammal Dell-dator

Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal Dell-dator

Hej alla (Fetstilat det viktiga)
Som ni ser är jag ny här. Fick en rekommendation av någon butik att fråga här, eftersom knappt något visste.

Frågan är sådan att jag vill uppgradera grafikkortet i min 5 åriga stenålders-dator (Dell Dimension 9150/XPS 400)

Processor: Pentium 4 3.0GHz 1kärnig med hyper-threading (1 kärna, 2 trådar)
RAM: 3GB DDR2 533MHz (2x512MB, 2x1GB)
PSU: Standard Dell 375W (Model.No L375P-00, DELL P/N: P8401)
Moderkort: Dell YC523

Mer om PSU:n, detta står på den:

Citat:

Model.No L375P-00
DELL P/N: P8401
DC output 375W

+5V 22AMP max
+3.3V 17AMP max
+5V FP 2AMP max
+12VA 18 AMP max
+12VB 18 AMP max
Combined power on +3.3V and +5V rails not exceed 150W
Combined power on +12VA and +12BV rails not exceed 360W
Max continous total DC output power shall not exceed 375W

Mer om moderkortet finns lagom pålitligt här: Länk

Denna datorn är gammal, jag vet, och jag vet också att jag egentligen bör köpa en ny dator. Men tanken är att denna ska leva i något år till, alltså vill jag sätta i ett billigt grafikkort.
Nuvarande grafikkort: ATI Radeon x300 SE 128MB

Så jag har idag ringt ett 10:tal butiker och frågat ifall Gigabyte Radeon HD5450 kommer att fungera i datorn, och inte fått något svar som stämmer med något annat alla har sagt olika.
Men det är inte strömmen som är problemet, enligt Dells forum så ska PSU:n räcka till, problemet kan vara versionen av PCI-express.

På mitt moderkort från 2005 sitter en PCI-Express 1.0a x16 utgång, där mitt nuvarande grafikkort sitter. De flesta grafikkort idag är ju 2.0 eller 2.1 - och ingen har kunnat svara hur bra detta kommer att fungera.

Kontaktade sist dell support chatt. Fick svar att han själv kör med ett 2.0 kort i 1.0-porten, så det ska fungera. Men när jag ändå uppgraderar så ska jag uppgradera på riktigt, så att jag köper ett bättre kort än HD5450..

Så frågor:
Hur kompatibelt är PCIe 2.0/2.1 med 1.0a?
Vilket grafikkort skulle ni rekommendera som skulle ge mig en liten "boost" i prestanda men fortfarande fungera?

Länk till ny tråd på Dells forum

Tackar stort till den som orkar läsa och svara!
//M

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

Du gör det nog bäst i att uppdatera hela datorn. Märkesdatorer är inte direkt uppgraderingsvänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Du gör det nog bäst i att uppdatera hela datorn. Märkesdatorer är inte direkt uppgraderingsvänliga.

Jo, jag har hört det. Som sagt är detta bara en liten uppgradering. 500-600kr grafikkort är trots allt mindre pengar är 8000 kr till dator.
Lite överraskande så ska denna datorn, Dimension 9150/XPS400 vara nästan helt kompatibel med alla uppgraderingar.
Jag kan byta nätagreggat, jag kan byta RAM, CD, HDD etc. Detta har jag både märkt och Dell support har sagt, så jag brukar vänta med att säga att det är en Dell.
Det (enda?) jag ska undvika är grafikkort som kräver extra ström från nätagreggatet, eftersom detta nätagreggat inte har en sådan utgång...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Jo, jag har hört det. Som sagt är detta bara en liten uppgradering. 500-600kr grafikkort är trots allt mindre pengar är 8000 kr till dator.
Lite överraskande så ska denna datorn, Dimension 9150/XPS400 vara nästan helt kompatibel med alla uppgraderingar.
Jag kan byta nätagreggat, jag kan byta RAM, CD, HDD etc. Detta har jag både märkt och Dell support har sagt, så jag brukar vänta med att säga att det är en Dell.
Det (enda?) jag ska undvika är grafikkort som kräver extra ström från nätagreggatet, eftersom detta nätagreggat inte har en sådan utgång...

RAM, CD/DVD, HDD, nätagg och diverse instickskort går att byta på dom flesta märkesdatorer, problemet är moderkortet och CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

RAM, CD/DVD, HDD, nätagg och diverse instickskort går att byta på dom flesta märkesdatorer, problemet är moderkortet och CPUn

Jo, jag sitter fast med min processor, den går inte att göra mycket åt.
Men som sagt så ska inte grafikkortet vara något större problem att byta (Förutom problemet jag har med att PCIe 1.0 är gammalt)

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mattedatten:

Jo, jag sitter fast med min processor, den går inte att göra mycket åt.
Men som sagt så ska inte grafikkortet vara något större problem att byta (Förutom problemet jag har med att PCIe 1.0 är gammalt)

Bortsett från att oavsett en enkelkärnig P4 kommer att flaska sönder spelen oavsett vilket grafikkort du byter till - visst.

Alla moderna spel kör minst tvåkärnigt och de flesta nya kräver tre eller fyrkärnigt för att fungera bra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Skulle inte gå alls att sätta in den GPUn, skulle flaskhalsa med så gammalt Mobo och långsamma RAM.

Permalänk
Medlem

Tänker också på cpun, den bör ju bli en jäkla flaskghals hur som helst? Som nämnts innan. Precis, riktigt snabba minnen idag, vad snurrar dom på i för Hz?

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Skrivet av wasted:

Tänker också på cpun, den bör ju bli en jäkla flaskghals hur som helst? Som nämnts innan. Precis, riktigt snabba minnen idag, vad snurrar dom på i för Hz?

1600000 Hz

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lullebulle:

1600000 Hz

Hehe, nej, 1.600.000.000 Hz - 1600 MHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Hehe, nej, 1.600.000.000 Hz - 1600 MHz.

Oj, jag glömde kHz