Permalänk

Gigabyte moderkort !

Tja sitter hemma på ett GA-870A-UD3 moderkort som har 1st @16x plats och 1st @4x. På inet står det att det inte går köra crossfire med detta moderkort men jag har hört annat på andra håll så jag undrar om det går att köra crossfire och om det skulle gå hur skulle det funka ? Kör med ett radeon 6870 kort förtillfället.

Tack på förhand

Länk till moderkortet Kundrecensioner av Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se

Permalänk
Medlem

Tja, jag skulle inte köra CF på det moderkortet. Vet inte heller om det funkar men gör det det så kommer nog 6870 bli ganska så handikappat av x4-hastigheten som PCI-E-portarna kommer köras i. Har ett sånt moderkort själv och om jag inte minns fel så sitter väl SATA-ingångarna bakom där någonstans så är jag misstänker att det kommer bli kämpigt om du har många hårddiskar.

Jag skulle nog iaf ha sålt iväg moderkortet och köpt ett med minst stöd för CF i x8-läge om jag skulle kört med två 6870.

Finns massa tester i hur olika hastigheter på PCI-E-platserna påverkar CF- och SLI-prestandan. Testa att "googla" vet ja

Gott nytt år!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Tja, jag skulle inte köra CF på det moderkortet. Vet inte heller om det funkar men gör det det så kommer nog 6870 bli ganska så handikappat av x4-hastigheten som PCI-E-portarna kommer köras i. Har ett sånt moderkort själv och om jag inte minns fel så sitter väl SATA-ingångarna bakom där någonstans så är jag misstänker att det kommer bli kämpigt om du har många hårddiskar.

Jag skulle nog iaf ha sålt iväg moderkortet och köpt ett med minst stöd för CF i x8-läge om jag skulle kört med två 6870.

Finns massa tester i hur olika hastigheter på PCI-E-platserna påverkar CF- och SLI-prestandan. Testa att "googla" vet ja

Gott nytt år!

Tack för svaret Gott nytt år