Permalänk
Medlem

Ska köpa AM3 Moderkort + Processor

Tja , Är ute efter en rätt nice billig AMD Black Edition processor och moderkort AM3 då jag kör DDR3 minnen från Corsair och inte ska byta minnen ...
hur som helst

Har en fråga någon som vet att de bor i Örebro eller handlat där i någon bra butik som säljer Dator komponenter billigt, jag vet att multitech data är rätt ok , men deras Quad från AMD är lite för högt prissatt än vad Pricerunner.se's lägsta priser är på ...

Och det jag hittat kostade rätt lite men det var kassa prytlar AM3 Moderkort från GIGABYTE :
MultiTech DATA AB - IT-fackhandeln 019/123400 / GIGABYTE Gigabyte GA-MA74GMT-S2 µATX, AM3
men tyckte den sög för att den verkar inte ha Core Unlocker för AMD Black Editions

Sen hittade jag denna AMD:n " som var okej , bara att det står Black box , undrar om det är Black Edition och inte bara själva boxen som är svart ... för finns ju lila färgade boxar har jag sett ..
MultiTech DATA AB - IT-fackhandeln 019/123400 / AMD Phenom II X2 550 Black Box

och min budget ligger på 1300 kronor exakt inte ett öre högre ska betalas för att få tag i lite stuff
och ni som vet kan gärna skriva var man kan sälja sitt gamla gear " i Örebro "
då jag bara kommer hit till Örebro 2 gånger " Sommarn och Vintern " om året och annars är utomlands " jobbar på UBISOFT i Frankrike "

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Får jag föreslå Inet.se? De står för snabba leveranser, bra service och mycket bra priser.

Budget
Mellanklass
Prestanda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

Jumdude slog huvudet på spiken! Jag tycker personligen att mellanpaketet ser riktigt bra ut (eftersom jag vet att det fungerar super), men även budgetpaketet är helt ok. Om du nu har 81 kr extra att lägga ut dvs?

Vad gäller budgetpaketet måste du flasha bios på moderkortet till v1.3 eller högre för att kunna låsa upp kärnor vilket är ett måste att iaf testa. Du får i princip en dubbelt så kraftfull processor om det lyckas. Ta det lugnt även med överklockningen på moderkortet då det har en hel del att önskas gällande kylning, speciellt om det gäller nordbryggan som verkar vara helt utan kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Såg nu att du hade en budget, byt ut PH2 x2 mot en Athlon2 X3 och håll tummarna att du kan låsa upp den till en phenom x4 B45

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Skrivet av Jumdude:

Såg nu att du hade en budget, byt ut PH2 x2 mot en Athlon2 X3 och håll tummarna att du kan låsa upp den till en phenom x4 B45

En Athlon går väl ändå inte att låsa upp til en Phenom, eller?

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Såg nu att du hade en budget, byt ut PH2 x2 mot en Athlon2 X3 och håll tummarna att du kan låsa upp den till en phenom x4 B45

Dvs om man också har en jäkla tur att få en x3:a med en deneb-kärna, annars blir man utan en L3-cache vilket gör processorn en aning slö gentemot en Phenom 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Dvs om man också har en jäkla tur att få en x3:a med en deneb-kärna, annars blir man utan en L3-cache vilket gör processorn en aning slö gentemot en Phenom 2.

Yep. En athlon x3 är ändå bra prestanda om han inte kan lägga ut mer än 1300kr för både mobo och propp. Så det är en win-win situation oavsett tur eller otur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Yep. En athlon x3 är ändå bra prestanda om han inte kan lägga ut mer än 1300kr för både mobo och propp. Så det är en win-win situation oavsett tur eller otur.

Nu äre så att jag ska lira COD BOPS på högsta grafik/settings utan lagg ...
och jag köpte AMD Phenom II x2 555 Black Edition idag och har unlockat den 1 gånger från x2 till x3 vilket verkar vara max för denna ... ligger på 59+ och det är väl rätt ok för en ny processor ......
och jag åkte in till " Örebro's Universitet " och där har de en butik " www.multitech.se/ där jag köpte ett moderkort för 573 " ASUS M4A78LT-M , och sen bar det av till Net-on-Net för att chansa om de hade någon billig Phenom ii x2 och det hade dem , en vanlig kostade 799 och jag fick den för 669 kr " Fyndvaror " för retur lämnad vara ...
så jag sitter nu här med stuffet ,
btw , Jag kan inte ha min dator stående , den måste ligga för att starta osv .
Jag har tappat en mobo skruv är det felet ? " för att fästa mobo:T i datorn "
/ Compaqo The Noob

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Nu äre så att jag ska lira COD BOPS på högsta grafik/settings utan lagg ...
och jag köpte AMD Phenom II x2 555 Black Edition idag och har unlockat den 1 gånger från x2 till x3 vilket verkar vara max för denna ... ligger på 59+ och det är väl rätt ok för en ny processor ......
och jag åkte in till " Örebro's Universitet " och där har de en butik " www.multitech.se/ där jag köpte ett moderkort för 573 " ASUS M4A78LT-M , och sen bar det av till Net-on-Net för att chansa om de hade någon billig Phenom ii x2 och det hade dem , en vanlig kostade 799 och jag fick den för 669 kr " Fyndvaror " för retur lämnad vara ...
så jag sitter nu här med stuffet ,
btw , Jag kan inte ha min dator stående , den måste ligga för att starta osv .
Jag har tappat en mobo skruv är det felet ? " för att fästa mobo:T i datorn "
/ Compaqo The Noob

Well, jag vet inte riktigt systemkraven för att kunna köra bops på maxad grafik utan lagg, men det är ett nytt spel och att säga "jag ska lira det nyaste spelet på högsta settings för 1300kr" betyder att du mer eller mindre inte har en aning om varför det finns dyra delar, och billiga delar. Är du mer mån om att spelet ska flyta under extrema förhållanden får du givetvis lägga ut mer pengar. Smakar det så kostar det.

Jag har faktiskt ingen aning varför du inte kan starta datorn stående, det låter väldigt knasigt. Jag tror nog inte det ska ha något att göra med att du har tappat en skruv. Prova tryck i alla atx kontakter ordentligt, kan vara det. Annars har jag ingen aning.

JUSTE! Eftersom du låste upp proppen så kan du behöva höja vcore. Jag tror det är det som strular lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Well, jag vet inte riktigt systemkraven för att kunna köra bops på maxad grafik utan lagg, men det är ett nytt spel och att säga "jag ska lira det nyaste spelet på högsta settings för 1300kr" betyder att du mer eller mindre inte har en aning om varför det finns dyra delar, och billiga delar. Är du mer mån om att spelet ska flyta under extrema förhållanden får du givetvis lägga ut mer pengar. Smakar det så kostar det.

Jag har faktiskt ingen aning varför du inte kan starta datorn stående, det låter väldigt knasigt. Jag tror nog inte det ska ha något att göra med att du har tappat en skruv. Prova tryck i alla atx kontakter ordentligt, kan vara det. Annars har jag ingen aning.

JUSTE! Eftersom du låste upp proppen så kan du behöva höja vcore. Jag tror det är det som strular lite.

Okej , men kravet för Call Of Duty Black OPS är
Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD " Första Phenom Serien " Phenom X3 8750 eller bättre
Jag köpte ju AMD Phenom II x2 som är nyare än AMD Phenom x3
och Hårddisk behövs 12Gb har 320
Shader 3.0 och ett Nvidia Geforce 8600GT / ATI Radeon X1950"256MB" eller bättre, har ATI Radeon HD 5450 1GB
och 2GB ram , har 4GB ram ...
och sen behövs XP/Vista/7 och jag har XP för tillfället " glömt min Windows 7 skiva hemma "
så det problem jag har är väl
Värmen @ Stock CPU cooler,

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Okej , men kravet för Call Of Duty Black OPS är
Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD " Första Phenom Serien " Phenom X3 8750 eller bättre
Jag köpte ju AMD Phenom II x2 som är nyare än AMD Phenom x3
och Hårddisk behövs 12Gb har 320
Shader 3.0 och ett Nvidia Geforce 8600GT / ATI Radeon X1950"256MB" eller bättre, har ATI Radeon HD 5450 1GB
och 2GB ram , har 4GB ram ...
och sen behövs XP/Vista/7 och jag har XP för tillfället " glömt min Windows 7 skiva hemma "
så det problem jag har är väl
Värmen @ Stock CPU cooler,

Det är vad som behövs för att kunna spela det alls, inte för att maxa det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Glöm att maxa det med ett radeon 5450.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

krävs nog ett lite bättre grafikkort än 5450 för att maxa blackops.

Permalänk

Kolla på recommended system req istället. Sen får du tänka att du behöver något bättre än det för att kunna maxa det också

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

Recommended System Requirements
OS: Windows XP/Vista/7
Processor: Intel Core 2 Duo @ 3.0 GHz / AMD Phenom II X3 @ 2.8 GHz
Memory: 3 Gb
Hard Drive: 12 Gb free
Video Memory: 1 Gb
Video Card: nVidia GeForce 9800 / ATI Radeon HD 4850
Sound Card: DirectX Compatible
Network: Broadband Internet Connection for Online Multiplayer
DirectX: 9.0c
Keyboard
Mouse
DVD Rom Drive

Om du har låst upp processorn till en Phenom II X3 så klarar du de rekomenderade systemkraven förutom grafikkortet. Nu går det inte riktigt att visa så här. Men HD5450 har 80 Stream Processing Units, medan 4870 som är rekomenderat har 800.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Okej , men kravet för Call Of Duty Black OPS är
Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD " Första Phenom Serien " Phenom X3 8750 eller bättre
Jag köpte ju AMD Phenom II x2 som är nyare än AMD Phenom x3
och Hårddisk behövs 12Gb har 320
Shader 3.0 och ett Nvidia Geforce 8600GT / ATI Radeon X1950"256MB" eller bättre, har ATI Radeon HD 5450 1GB
och 2GB ram , har 4GB ram ...
och sen behövs XP/Vista/7 och jag har XP för tillfället " glömt min Windows 7 skiva hemma "
så det problem jag har är väl
Värmen @ Stock CPU cooler,

Precis, det är KRAVEN för att över huvud taget kunna spela, har du sämre går det alltså inte att spela alls. Och det är alltså kraven för att spela med lägsta grafikinställningar. Men om du har ett 5450 och en phenom x2 kan du ju bara drömma om att maxa bops, sry men det är sant. Du kommer kunna spela det men du kommer långt ifrån att kunna maxa det utan att det laggar tillräckligt mycket för att det ska vara ospelbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Nu äre så att jag ska lira COD BOPS på högsta grafik/settings utan lagg ...
och jag köpte AMD Phenom II x2 555 Black Edition idag och har unlockat den 1 gånger från x2 till x3 vilket verkar vara max för denna ... ligger på 59+ och det är väl rätt ok för en ny processor ......
och jag åkte in till " Örebro's Universitet " och där har de en butik " www.multitech.se/ där jag köpte ett moderkort för 573 " ASUS M4A78LT-M , och sen bar det av till Net-on-Net för att chansa om de hade någon billig Phenom ii x2 och det hade dem , en vanlig kostade 799 och jag fick den för 669 kr " Fyndvaror " för retur lämnad vara ...
så jag sitter nu här med stuffet ,
btw , Jag kan inte ha min dator stående , den måste ligga för att starta osv .
Jag har tappat en mobo skruv är det felet ? " för att fästa mobo:T i datorn "
/ Compaqo The Noob

jag har låst upp min till X4 utan problem o jag ligger på 59+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av compaqo:

då jag bara kommer hit till Örebro 2 gånger " Sommarn och Vintern " om året och annars är utomlands " jobbar på UBISOFT i Frankrike "

Du jobbar i spelindustrin och kan inte mer om vad som krävs för att spela dem?

Som andra nämnt så behövs en hel del bättre prylar för att BOPS skall rinna smooth, framförallt grafikkortsmässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du jobbar i spelindustrin och kan inte mer om vad som krävs för att spela dem?

Som andra nämnt så behövs en hel del bättre prylar för att BOPS skall rinna smooth, framförallt grafikkortsmässigt.

Jag vet vad som krävs för att klara spel av Ubisoft , då Ubisoft satsar på Nvidia PhysX och inte ATI/AMD Vision
och de flesta nya spel som exempel Far Cry 3 kommer köra på en motor som är designad med hjälp av PhysX och inget annat då PhysX är väldigt underskattat tror jag att efter Far Cry 3 kommer alla framtida spel exempel Call Of Duty Modern Warfare 3 kommer att ha PhysX och att COD kommer lämna sitt gamla alternativ att alla cod ska gå att köra på 256MB grafikkort

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Jag vet vad som krävs för att klara spel av Ubisoft , då Ubisoft satsar på Nvidia PhysX och inte ATI/AMD Vision
och de flesta nya spel som exempel Far Cry 3 kommer köra på en motor som är designad med hjälp av PhysX och inget annat då PhysX är väldigt underskattat tror jag att efter Far Cry 3 kommer alla framtida spel exempel Call Of Duty Modern Warfare 3 kommer att ha PhysX och att COD kommer lämna sitt gamla alternativ att alla cod ska gå att köra på 256MB grafikkort

Det skulle vara som att säga att alla spel som kommer produceras efter 2011 endast ska kunna köras på intel processorer tack vare att deras dyraste modeller har bäst prestanda i jämf med amds motsvarighet.

såå.. Dunia Engine är alltså designad med hjälp av nividias PhysX teknik? ooooookej, källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Det skulle vara som att säga att alla spel som kommer produceras efter 2011 endast ska kunna köras på intel processorer tack vare att deras dyraste modeller har bäst prestanda i jämf med amds motsvarighet.

såå.. Dunia Engine är alltså designad med hjälp av nividias PhysX teknik? ooooookej, källa?

Ja antagligen för att man är 100% vetande inom Ubisoft ... och jag kan inte ge källor det skulle vara olagligt att avslöja mer än så kan väl säga att de använder PhysX + Stream Cores i Nvidias Grafikkort varför ? ...
Nvidia It's meant to be played ...

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Jag har tappat en mobo skruv är det felet ? " för att fästa mobo:T i datorn "

Varför inte ta ur skruven då? Kan ju vara det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Ja antagligen för att man är 100% vetande inom Ubisoft ... och jag kan inte ge källor det skulle vara olagligt att avslöja mer än så kan väl säga att de använder PhysX + Stream Cores i Nvidias Grafikkort varför ? ...
Nvidia It's meant to be played ...

sååå.. du sitter och hävdar att de ska använda Nvidias physx istället för Havok?

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2009100716164...

Dessutom

Skrivet av compaqo:

kan väl säga att de använder PhysX + Stream Cores i Nvidias Grafikkort varför ?

Vad menar du med den meningen? Ja Nividas grafikkort är de enda som har stöd för PhysX (för att nvidia köpte upp APEX och är som många företag, älskar smålådor och stänga in sina produkter i dem så att ingen annan kan ha samma "funktioner" m.m.) Och streamprocessorer har väl alla grafikkort?

dessutom för att vara 100% vetande inom ubisoft måste man fan nästan vara jäääkligt högt uppsatt för att ha tillgång till information om alla de olika brancherna. -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

dessutom för att vara 100% vetande inom ubisoft måste man fan nästan vara jäääkligt högt uppsatt för att ha tillgång till information om alla de olika brancherna. -.-

Jag är bara en så kallad Game tester som testar efter att spelet blivit klart innan allmänheten får testa... och de saker jag fått reda på är vad för motor som används, vad för sorts grafikkort man behöver och jag behöver ett nVIDIA GeForce med PhysX då de byggt motorn med phys effekter och lite sånt
och sen min lön som ligger på 30k papp i månaden är väl bara & snacka om...
men men, nu slutar jag gäst använda detta login namnet av min kusin så hejdå !
och gör en egen istället

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord