Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Hejsan!

Jag har börjat få problem med min dator, ibland när jag startar den får jag upp en massa konstiga artefakter på skärmen och så hinner inte windows återställa och jag tvingas starta om datorn helt. Har också fått det problemet två gånger när jag spelat L4D2 på datorn, första gången det hände så spelade jag L4D2 om det kan ha någonting med problemet att göra.

Någon som haft det problemet eller bara någon som vet en lösning? All hjälp uppskattas!

specs:

Windows 7 Home Premium 64-bit
AMD Phenom2 X6 1090T BE
Asus M4N98TD EVO SLI
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC
Fractal Design Tesla 650W 80+

Har de senaste drivrutinerna för grafikkortet

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem som dig dock inte så allvarligt. Sen installationen av win7 har datorn fryst till 4-5 sek för att sen få upp samma meddelande som du får. Har hänt 3-4 ggr hittills. Jag har börjat testa andra versioner av min grafikkortsdrivrutin för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Än så länge har det inte varit ett allt för stort problem, datorn går att använda när den väl har återställt drivrutinerna, har inte kraschat en enda gång idag t.ex. men vet inte hur det ser ut om jag skulle sitta och spela. Hoppas inte problemet blir värre innan man hittat en lösning :S

Säg gärna till om du lyckas lösa det med andra drivrutiner

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med att skärmen blir svart, några sekunder senare kommer bilden tillbaka och får då ett felmeddelande typ "Grafikkortsdrivrutinen har slutat fungera och återställts." Jag har exakt samma grafikkort, testat alla möjliga drivrutiner men inte hittat någon lösning ännu tyvärr.

Har du ett annat grafikkort som du kan testa att köra med och se om samma problem uppstår?

Permalänk
Medlem

Även jag har samma problem, och har haft rätt länge, jag har dock ett XFX 5750.
Jag får ibland även bluescreen av det, och iaf när jag körde på windows xp så står det att filen ati2dvag.dll kraschat, nvidia kort har samma problem, dock heter filen nv4_disp.dll. Det finns många olika lösningar som funkar för någon, men ingen lösning som funkar för alla. I de flesta fall verkar det vara fel på grafikkortets minne, troligtvis enda lösningen är garanti eller köpa nytt. Finns även en sweclockers tråd om problemet på ati:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/742783-ati2dvag-1...

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Vad kul att jag sprang förbi detta!

Jag är mitt uppe i en research om varför detta fenomen drabbar mig 5-10 ggr / dag.

Hittills har jag hittat en tråd på AMD / ati (eftersom det är ett hd 5850 BE från XFX som jag har) där de säger att man bör ändra lite inställningar för sitt grafikkort för att få det att fungera. Detta hjälpte inte mig alls.

(http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... - sista kommentaren som handlar om PP (PowerPlay är mycket intressant och trolgitvis det jag kommer testa här näst)

Så vad har jag för dator och när inträffar problemen för mig?
Dfi Lanparty - dfi-dk-x58-t3eh6
i7 920
Kingston ddr3 t1 2000mhz
Ocz Vertex 2 90gb
HD5850 xfx BE
Corsair 750w
Samsung 2233rz
Windows 7 64 bit Professional

Jag kollar mycket Livestream (starcraft matcher) och har firefox tabbar uppe med olika streams. Om jag sedan t.ex förstorar upp en av dem till fullscreen så händer det väldigt ofta att det blir helt grönt på alla streams samtidigt som windows säger att "Display driver stopped working and has recovered". Då är det bara att stänga mozilla och försöka igen. Alltså ca 5 gånger per dag ungefär.

Har funderat på att reklamera kortet men jag tror det är nån typ av inkompatibilitet mellan amd / firefox / samsung 2233rz & drivrutinerna.

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvdson:

Vad kul att jag sprang förbi detta!

Jag är mitt uppe i en research om varför detta fenomen drabbar mig 5-10 ggr / dag.

Hittills har jag hittat en tråd på AMD / ati (eftersom det är ett hd 5850 BE från XFX som jag har) där de säger att man bör ändra lite inställningar för sitt grafikkort för att få det att fungera. Detta hjälpte inte mig alls.

(http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid... - sista kommentaren som handlar om PP (PowerPlay är mycket intressant och trolgitvis det jag kommer testa här näst)

Så vad har jag för dator och när inträffar problemen för mig?
Dfi Lanparty - dfi-dk-x58-t3eh6
i7 920
Kingston ddr3 t1 2000mhz
Ocz Vertex 2 90gb
HD5850 xfx BE
Corsair 750w
Samsung 2233rz
Windows 7 Professional

Jag kollar mycket Livestream (starcraft matcher) och har firefox tabbar uppe med olika streams. Om jag sedan t.ex förstorar upp en av dem till fullscreen så händer det väldigt ofta att det blir helt grönt på alla streams samtidigt som windows säger att "Display driver stopped working and has recovered". Då är det bara att stänga mozilla och försöka igen. Alltså ca 5 gånger per dag ungefär.

Har funderat på att reklamera kortet men jag tror det är nån typ av inkompatibilitet mellan amd / firefox / samsung 2233rz & drivrutinerna.

Om du skulle hitta något sätt som funkar så får du gärna säga till

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Hmm, jag fick dålig FPS i SC2 så jag updaterade drivrutiner till mitt grafikkort i förrgår.
Sedan dess så får har jag fått helsvart skärm 5 gånger (i några sekunder), och sedan får jag också ett litet meddelande om att det varit fel med drivrutiner som återställts nu, och sedan funkar det utan problem igen :S

alldeles nyss fick jag bluescreen, spelade SC2 i 2 timmar utan problem ,och sedan surfade jag 5 minuter i firefox och så krascha allt..

Men jag får bra mycket bättre prestanda nu med nya drivrutiner, det är bara ibland dom verkar sluta fungera helt? :S

XFX 5870 här..

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att klocka ner mina minnen ifrån fabriksinställningarna på 1333MHz och 9-9-9-24 timings till 1066MHz och 8-8-8-20 timings och jag kunde nu för första gången, utan att felmeddelandet med att grafikkortsdrivrutinen slutat fungera och återställts, köra hela 3DMark Vantage-benchmarket.

Hoppas detta håller i sig nu, jag hör av mig hur det går

Edit: Jag läste nämligen runt på forumet och såg att någon antytt att även ifall minnena klarar Memtest86+, som mina gjort, kan de ändå ligga och förstöra. Han hade då testat att klocka ner minnena och problemet hade upphört.

Permalänk
Medlem

Jag ska ge mig på att testa detta nu då

"Someone may have mentioned this already--I haven't read all the messages in this long thread--but most of these errors are due to incompatibility between Win7 and PowerPlay. PP is ATI's power saving feature in which the GPU switches to a lower clock rate state when it's idle. It apparently takes longer for the card to switch between the idle & load states than Win7 likes. That's why the driver recovery errors.

To work around it, you need to mod the card's BIOS to disable PP. Use a tool called RBE to change the card's idle clock and voltage to be the same as the load clock and voltage. Then flash the modded BIOS using ATI WinFlash. Problem solved, or at least worked around.

~YFG"

Men jag måste säga att jag inte är helt 100 på att jag kommer klara detta, jag menar, instruktionerna ovan är inte precis helt kompletta antar jag.

Nån som har mer erfarenhet om dessa två program?

Anledningen till att jag tror att problemet beror på just PP är att för mig drabbas jag av problemet då jag t.ex suttit länge och kollat på en stream i litet format och sedan väljer att förstora till helskärm - då krävs ju mer av grafikkortet och PP aktiveras / deaktiveras.

Uppskattar verkligen all hjälp!

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvdson:

Jag ska ge mig på att testa detta nu då

"Someone may have mentioned this already--I haven't read all the messages in this long thread--but most of these errors are due to incompatibility between Win7 and PowerPlay. PP is ATI's power saving feature in which the GPU switches to a lower clock rate state when it's idle. It apparently takes longer for the card to switch between the idle & load states than Win7 likes. That's why the driver recovery errors.

To work around it, you need to mod the card's BIOS to disable PP. Use a tool called RBE to change the card's idle clock and voltage to be the same as the load clock and voltage. Then flash the modded BIOS using ATI WinFlash. Problem solved, or at least worked around.

~YFG"

Men jag måste säga att jag inte är helt 100 på att jag kommer klara detta, jag menar, instruktionerna ovan är inte precis helt kompletta antar jag.

Nån som har mer erfarenhet om dessa två program?

Anledningen till att jag tror att problemet beror på just PP är att för mig drabbas jag av problemet då jag t.ex suttit länge och kollat på en stream i litet format och sedan väljer att förstora till helskärm - då krävs ju mer av grafikkortet och PP aktiveras / deaktiveras.

Uppskattar verkligen all hjälp!

Det kan nog ligga något i det, oftast när det händer för mig är runt uppstarten av windows, och sällan eller aldrig mitt inne i en längre spelsession.
Dock hade jag detta problemet även på XP, någon som vet om powerplay funkar även på XP?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig problemet i win xp, har ett gammal ATI Radeon 2400 kort. Men tycker ju att funkade det i xp ska det funkar i 7 också :/
För mig verkar det som att frysningarna och återställningen sker väldigt ofta när jag videochattar i skype. Inget annat hänger sig dock, bara videon och grafiken, samtalet pågår under tiden utan problem.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på mitt 5970, var tvungen att tweaka upp volten för att få det att försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag plus en kollega har också dessa problem, han har ett 6870 och jag ett 5850, mitt 5850 har funkat perfekt sen dag1 i en intelrigg, satte i min amd maskin och direkt började dessa problem att uppstå...ska kolla på lite av tipsen här och prova
Har konstaterat att oftast händer detta då jag alt+tabbar ut från spel jag spelar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hade exakt samma problem på mitt 5970, var tvungen att tweaka upp volten för att få det att försvinna.

-------------
Hur mycket ställde du upp och vad?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Jag hade aldrig problemet i win xp, har ett gammal ATI Radeon 2400 kort. Men tycker ju att funkade det i xp ska det funkar i 7 också :/
För mig verkar det som att frysningarna och återställningen sker väldigt ofta när jag videochattar i skype. Inget annat hänger sig dock, bara videon och grafiken, samtalet pågår under tiden utan problem.

Själv har jag hört folk som löst problemet genom att byta TILL windows 7.
Det är väl bara att konstatera, problemet (och lösningen) är olika från person till person.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Jag ställde upp min volt från 1.1 till 1.15.

Dock ett BE, så det gick att göra med XFXOverVolt Tool.
Men det ska gå lika bra i msi afterburner.

Permalänk
Medlem

Fick helroligt grafikfel igår när jag gått ner till catalyst 10.11 för ATI. En kvart efter installationen blev skärmen helt pixlig, och alla pixlar lixom blandade sig med sin granne så jag såg knappt vad jag gjorde. Tog en 3-4 minuter innan jag hittat rätt och kunde stänga av datorn normalt. Sen funka det men då gick jag ner till 10.10 istället, som tråkigt nog ligger drygt ett år tidigare än 10.11. Denna gången såg jag till att avinstallera hela grafikkortet, innan jag drog in 10.10. Så jag inte hade någt grafikkort i enhetshanteraren och en upplösning på typ 800x600. Nu har jag bara kört några timmar efter det men inget fel hittills, peppar peppar.