AM3 moderkort med DDR3 - Asus M4A89TD PRO USB3 890GX AM3 - Bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

AM3 moderkort med DDR3 - Asus M4A89TD PRO USB3 890GX AM3 - Bra/dåligt?

Hej!

Jag letar efter ett nytt Asus moderkort som klarar att köra DDR3 minnen och resten av prylarna i min signatur då nuvarande bräda+minnen inte låter mitt system att prestera vad det egentligen kan. Då jag har stort förtroende för Asus så har jag letat upp ett Asus M4A89TD PRO USB3 890FX AM3 efter en del research. Jag tycker det ser bra ut, har bra specs osv - men jag skulle bara vilja veta om det är lika bra som det verkar vara.

Jag tänkte att jag måste kolla med er som har erfarenheter av detta kortet innan jag lägger researchen åt sidan och skickar efter ett. Jag har tittat på "kundrecensioner" på diverse olika hemsidor och överlag verkar brädan vara stabil. Jag tänkte bara ifall det likt Crosshair 5 formula har några speciella återkommande fel/defekter (i det fallet överhettande nordbrygga) Jag vill verkligen minimera risken för returärenden för sådana har jag fått nog av sedan 10 månader tillbaks.
Jag skulle också gärna vilja veta hur varm nordbryggan blir under olika förhållanden då den delar kylare med VRM:en.

Jag kommer inte överklocka mina komponenter med mitt eventuella M4A89, utan jag är bara ute efter ett driftsäkert, modernt kort som är byggt för att hålla länge - och jag är mycket säker på att jag hittat precis rätt. Det finns ju kort som klarar att klockas hårdare och på så vis är bättre byggda, men som sagt, det är något som jag inte tänker hålla på med. =]

/X/

Det sitter ett 890FX i detta - inte ett 890 GX!
Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Funderar också på detta moderkort så det ska bli intressant att höra vad folk säger. Jag kollar på MSI-korten också då jag gillar deras 1sec OC funktion.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Letar fan också efter ett moderkort. Hoppas att det är lugnt att jag lånar tråden lite
Letar ba efter en så billig AM3 bräda som möjligt med stöd för CF, någon som har några förslag? USB 3.0 skulle också vara trevligt men inget måste. Helst inte några moderkort med integrerade grafikkretsar osv. heller, men fan finns det inget annat så kör på.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Hej!

Jag letar efter ett nytt Asus moderkort som klarar att köra DDR3 minnen och resten av prylarna i min signatur då nuvarande bräda+minnen inte låter mitt system att prestera vad det egentligen kan. Då jag har stort förtroende för Asus så har jag letat upp ett Asus M4A89TD PRO USB3 890FX AM3 efter en del research. Jag tycker det ser bra ut, har bra specs osv - men jag skulle bara vilja veta om det är lika bra som det verkar vara.

Jag tänkte att jag måste kolla med er som har erfarenheter av detta kortet innan jag lägger researchen åt sidan och skickar efter ett. Jag har tittat på "kundrecensioner" på diverse olika hemsidor och överlag verkar brädan vara stabil. Jag tänkte bara ifall det likt Crosshair 5 formula har några speciella återkommande fel/defekter (i det fallet överhettande nordbrygga) Jag vill verkligen minimera risken för returärenden för sådana har jag fått nog av sedan 10 månader tillbaks.
Jag skulle också gärna vilja veta hur varm nordbryggan blir under olika förhållanden då den delar kylare med VRM:en.

Jag kommer inte överklocka mina komponenter med mitt eventuella M4A89, utan jag är bara ute efter ett driftsäkert, modernt kort som är byggt för att hålla länge - och jag är mycket säker på att jag hittat precis rätt. Det finns ju kort som klarar att klockas hårdare och på så vis är bättre byggda, men som sagt, det är något som jag inte tänker hålla på med. =]

/X/

jag har det mobot i min dator och jag är nöjd, kör en Phenom II 555 som är upplåst till x3 (ostabil x4)
och klockad till 3,9 ghz, minnena 1600 8,8,8,24 (är egentligen cl 9 minnen) Nordbrygga 2450 mhz.

jag har kört en del stress test och spelar mycket, jag har inga problem alls med överhettad NB, blir inte varmare än 45 C (vad jag har sett, blir dock ej varmare understres test) jag har ett CM Centurian 5 II med orginalfläktar och ingen extra kylning, processorfläkten är en CM 212+ så den tillför ingen extra kylning till mobot.

EDIT: SORRY, JAG HAR GTD KORTET, INTE TD. Mitt kort har GX kretsen, inte FX (läste fel, låter dock detta stå kvar)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

jag har det mobot i min dator och jag är nöjd, kör en Phenom II 555 som är upplåst till x3 (ostabil x4)
och klockad till 3,9 ghz, minnena 1600 8,8,8,24 (är egentligen cl 9 minnen) Nordbrygga 2450 mhz.

jag har kört en del stress test och spelar mycket, jag har inga problem alls med överhettad NB, blir inte varmare än 45 C (vad jag har sett, blir dock ej varmare understres test) jag har ett CM Centurian 5 II med orginalfläktar och ingen extra kylning, processorfläkten är en CM 212+ så den tillför ingen extra kylning till mobot.

EDIT: SORRY, JAG HAR GTD KORTET, INTE TD. Mitt kort har GX kretsen, inte FX (läste fel, låter dock detta stå kvar)

Tack för ett kalasbra svar!! Detta säger det mesta! =D

Inga problem! GTD kortet är faktiskt det jag är mest intresserad av nu pga ett antal orsaker! Bra att du inte tog bort det du skrev!

GTD är billigare, och har i övrigt mycket gemensamt med TD - men som jag ser har det en viktig skillnad - TD med FX kretsen har full bandbredd - alltså X16 - på varje kort vid körning i Crossfire med två kort. GTD har 16X på ena porten med ett kort men halva farten - 8X - vid Crossfire. (detta står på Amd's hemsida) Crossfire är dock något som jag inte behöver nu eller kommer behöva i framtiden. Därför blir det ett GTD med USB3 som det ser ut nu och fetare minnen istället för fullfjädrad crossfire.

Kul att kylarna fungerade så bra! Hoppas att luftcirkulationen i mitt chassie är tillräcklig för att hålla tempen lika låg som din! Den lär ju idla i minusgrader om det fläktar på.. (lawl!..)

---Nu byter jag ämne för en kortis---

Idag hittade jag 4st Corsair Dominator stickor på 8GB totalt och latency på 7-7-7-20-2T, 1333Mhz, som ska passa rätt i GTD't och gå efter utlovad hastighets-specifikation utan någon tweaking alls enligt Corsairs' minnesguide. Det enda man behöver göra är att ställa spänningen till 1.65V på stickorna.

GTD'n ska enligt dens QVL också kunna tillgodogöra sig så låga latencies (från A-data bland annat dock) - och därför borde jag slippa en flaskhals. (Jag vill inte skaffa mig minnen som jag måste över/under klocka för att de ska funka som de ska!). Dominator är rätt grymma stickor att överklocka som jag förstått, men de ska vara snabba nog för mig och dessutom är driftsäkerhet hårdvaluta för mig och min rigg.

http://www2.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=...

http://www.corsair.com/cmd8gx3m4a1333c7.html

Men först vill jag veta ifall jag tänkt rätt med minnena - Ni som kan detta med minnen lite bättre än mig - detta ovanstående ska väl vara det man behöver veta för att vara säker på att man slipper flaskhalsar och kompabilitetsproblem?

Har någon erfarenheter av Dominator stickor? Jag hade varit ytterst tacksam ifall man kan få lite user-feedback på dessa =]

Utöver prestandan är dem svarta och har gröna kylfenor, det är riktigt ballt òwÓ

Mvh!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

jag har det mobot i min dator och jag är nöjd, kör en Phenom II 555 som är upplåst till x3 (ostabil x4)
och klockad till 3,9 ghz, minnena 1600 8,8,8,24 (är egentligen cl 9 minnen) Nordbrygga 2450 mhz.

jag har kört en del stress test och spelar mycket, jag har inga problem alls med överhettad NB, blir inte varmare än 45 C (vad jag har sett, blir dock ej varmare understres test) jag har ett CM Centurian 5 II med orginalfläktar och ingen extra kylning, processorfläkten är en CM 212+ så den tillför ingen extra kylning till mobot.

EDIT: SORRY, JAG HAR GTD KORTET, INTE TD. Mitt kort har GX kretsen, inte FX (läste fel, låter dock detta stå kvar)

Har en liten fråga bara.
Jag har oxå M4A89GTD Pro/USB3 brädan. Vart ser du NB tempen, vilket program??

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Har en liten fråga bara.
Jag har oxå M4A89GTD Pro/USB3 brädan. Vart ser du NB tempen, vilket program??

I Asus PC probe ska du kunna se NB temp, bland annat =]

Du hittar det här, under fliken "Download" på mitten av sidan http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=eCWbkolMf0DOW0IV&temple...

Välj operativ och kolla under "Utilities" efter PC probe.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

I Asus PC probe ska du kunna se NB temp, bland annat =]

Du hittar det här, under fliken "Download" på mitten av sidan http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=eCWbkolMf0DOW0IV&temple...

Välj operativ och kolla under "Utilities" efter PC probe.

Enda tempen jag hittade i Asus Probe var Processor och moderkort. Ingen NB temp

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Enda tempen jag hittade i Asus Probe var Processor och moderkort. Ingen NB temp

Meh! Skumt!... Har du provat everest ultimate eller speedfan?

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Meh! Skumt!... Har du provat everest ultimate eller speedfan?

Jepp, hittar inte det där heller.

Därför undrar jag vart p_stman ser NB tempen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jepp, hittar inte det där heller.

Därför undrar jag vart p_stman ser NB tempen.

Men... Det här är ju jätteskumt... Ser du den inte i BIOS heller?...

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xstreamz:

Men... Det här är ju jätteskumt... Ser du den inte i BIOS heller?...

Inte där heller. På mitt MSI 790GX PLatinum kunde jag se NB tempen i Everset. Men det är väl olika sensorer på moderkorten.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S