Köpte en ny hårddisk och kopplade in för ett par dagar sen. En IBM 120 gig 7200 varvare. Dock stör jag mig väldigt på den för det låter precis som en mygga sitter fast i den. Den surrar till någon sekund och sedan är det vanlig ljudnivå ett par timmar och så surrar den till igen.
Blir galen. Drar hem något testprogram från IBM, men är det någon som vet vad felet kan vara? Har svårt att tro att den har kraschat.
/Björkis
Jag har också köpt ny hd av samma typ som du införskaffat.
Min låter exakt som du beskriver. Surrar till lite då och då, oftast sker det dock då man idlar.
Jag mailade IBM Support om det här problemet och de sa att det här ljudet kommer från IBMs nya "Idle Time Function" som de har tagit efter från IBMs SCSI diskar. De säger att det är huvudena som snabbt scannar igenom disken för att försäkra sig om att disken inte har något fel och det här sparar sig i form av S.M.A.R.T. analys på disken.
Jag blir själv lite småorolig då jag hör ljudet för man tror ju att den ska rasa men tydligen så ska det inte innebära att något är dåligt med disken utan fungerar bara som någon form av kontroll som jag beskrev enligt ovan.
Jag vet ännu ingen som jag har pratat med som inte har hört det här ljudet. Vore dock trevligt att höra någon som inte har hört det här ljudet från sin disk. För då verkar det ju lite konstigt.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.