Permalänk

IDE Koppling

Hej jag ska koppla in min floppy, hårddisk, cd läsare, cd brännare och jag undrar om cd läsaren och cd brännaren kan dela på en ide kabel så slipper man ta upp två ide slots samt om floppyn och hårddisken kan dela?. Jo och ljudkabeln ifrån cd läsaren ska ju in på ljudkortet men vart ska sätta ljudkabeln ifrån brännaren? Mitt moderkort har en Cd audio in och en Auxiliary line in. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Visst, CD-läsare och CD-brännare kan sitta på samma kabel. Enda fallet när det inte är bra om man kopierar direkt från läsaren till brännaren (och om brännaren är snabb).

Floppyn ska ju inte sitta på IDE-bussen, den har ju ett eget uttag!!

Vad gäller ljudkablarna så har du ju redan svarat på frågan själv..

Permalänk

Nån som vet vad Auxiliary line in är för nåt?, står inte i manualen...

Permalänk
Medlem

Auxiliary = typ övriga tillbehör
dvs du kan koppla in vad du vill där...

Permalänk

Ah ok, nu är det så att jag fick med två sladdar till moderkortet, en för floppyn och en för ide, ide'n har först system delen sen har den en master och slave del, dom hade jag tänkt att använda till mina cd läsare, floppyn har ju också en system del samt floppy delen och ett till uttag, då behöver jag en sladd till hd'n uppenbarligen, hittade en av mina gamla sladdar och tänkte koppla in den, fast den är ju inte blå vid system änden utan svart, tros den att gå att använda utan att jag pajar hdn?

Permalänk
Hedersmedlem

Använd den 80-trådiga kablel till HDD och den 40-trådiga till CD-ROM:arna.

Kör HDDn ensam som master på primary IDE, brännaren som master på secondary IDE och CD-ROM:en som slave på secondary IDE. Kom ihåg att sätta jumprarna rätt på alla enheter, så att de som ska vara master är master och de (den) som ska vara slave är slave.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |