Men vad fan är det för fel då? Hur ska man annars tolka det som?
Vad vill ni att jag ska göra? Säg det bara!
Säg bara inte att jag ska byta ut nätverkskabeln eller kolla så att den sitter i ordentligt och att strömmen är på, eller att kolla så att autentisering för utgående server är aktiverad, och såna banala saker. Om felet var så enkelt så hade jag redan löst detta själv utan att starta den här långa debatten. Jag tror att det här felet är betydligt mer djuprotat än någon av er här inser, Bredband2 inräknad.
Har jag kollat vilken DNS jag har?
Ja, den primära är 8.8.8.8 och den sekundära är 8.8.8.9.
Har jag provat att ange Googles publika DNS?
Ja, det har jag. Jag har normalt sett använt Googles publika DNS redan innan jag bytte från Tele2 till Bredband2. Jag fick tips om det från en medlem här på Sweclockers när jag klagade på att jag hade ett jävla lagg när jag surfade på webben men i övrigt frisk uppkoppling.
Datorn är inställd på att erhålla IP och DNS automatiskt. Men i routern är DNS adressen 8.8.8.8 för den primära och 8.8.4.4 för den sekundära. Det är den normala inställningen som jag har som standard, sedan jag fick tipset om att använda Googles publika DNS. Och det är i routern den måste ställas in, inte i datorn. I alla fall när routern är inkopplad.
Ser ni några likheter här? Bredband2 har 8.8.8.8 som primär DNS och 8.8.8.9 som sekundär DNS. Googles publika DNS är 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Lista ut det ni själva.
Men det säger mig att jag inte ens behöver testa med Googles publika DNS då Bredband2 själva använder deras DNS som standard. Men 8.8.8.9 vet jag inte vad det är för en. Kanske en ISP specifik DNS från Google? Alltså en DNS reserverad för ISP'er? Skit samma, den primära är i alla fall samma.
Har det funkat då med Googles publika DNS?
Nope! Ty, jag använde den ju några dagar tidigare när jag gjorde de första testerna som jag beskrev ovan.
Har det funkat med Bredband2's (egentligen Googles) publika DNS?
Nope! Ty, jag har ju redan testat att ansluta med nätverkskabel, utan routern inkopplad (som är inställd på Googles DNS), då får jag ju automatiskt DNS adressen från Bredband2 eftersom datorn var inställd så. Läs mina tidigare inlägg.
Har jag provat att ange 8.8.8.8 som primär och 8.8.4.4 direkt i datorn?
Japp, det har jag. Jag har idag kopplat bort routern (åter igen) och anslutit datorn med nätverkskabel rätt in i datauttaget i väggen. Sedan har jag gått in på dialogrutan Egenskaper för [nätverkets namn], öppnat dialogrutan Egenskaper för Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4). Där har jag valt Använd följande DNS-serveradresser och angett då 8.8.8.8 som primär och 8.8.4.4 som sekundär.
Har det funkat bättre då med Googles DNS inställda i datorn?
Nope! Jag ändrade porten från 2525 till 25 i Outlook för ett av Bredband2 konton och klickade på knappen Testa kontoinställningar. Den ansluter och loggar in på inkommande server men inte på den utgående. Se felmeddelandet i föregående inlägg. Så fort jag ändrade tillbaka till port 2525 så gick det hur bra som helst.
Har jag provat att ansluta via Telnet?
Japp! Jag provade att ansluta till smtp.bredband2.com på port 25 med PuTTytel. Ingen framgång där inte! Terminal-fönstret visas och den gröna prompt symbolen (markören) lyser längst upp till vänster i fönstret. Inga rubriker syns, ingen status, fönstret är bara tomt. Den stänger av sig själv efter 20 sekunder vid varje försök. Antagligen gör den timeout då.
Jag ser inget felmeddelande eftersom PuTTYtel fungerar på det sättet att om ingen anslutning etableras så gör den timeout och stänger av sig, så man får starta på nytt. Jag upprepade försöket flera gånger innan jag gav upp.
Jag provade att ansluta till smtp.bredband2.com med PuTTYtel igen, men denna gång på port 2525. Den ansluter direkt, på bråkdelen av 1 sekund! Inte nog med att jag kunde ansluta, jag kunde även autentisera och ställa ett meddelande i kö för sändning. Inga problem alls!
Notera nu att jag har gjort dessa tester med routern helt bortkopplad! Jag kopplade till och med bort strömmen på den. Bara för att försäkra mig om att den verkligen är död när jag gör testet.
Både Outlook testerna och PuTTYtel testerna är gjorda med routern helt väck! Men! Windows Firewall har varit aktiverad i alla tester! Både vid de lyckade och de misslyckade anslutningsförsöken!
Har jag provat att inaktivera Windows Firewall (brandväggen)?
Japp! Det var mitt nästa drag. Ty, jag har ju redan testat att inaktivera Windows Firewall och med routern bortkopplad. Det kan ni läsa om i tidigare inlägg. Men jag gjorde alltså ändå ett nytt test.
Angående det där om att Windows Firewall skulle ändå blockera vissa portar även om den är inaktiverad. Var har ni fått det ifrån? Har ni någon säker källa till det? Kan ni referera till skriftlig information från Microsoft eller tredje part som beskriver detta? Inte bara för att bevis att ni har rätt, utan också för att det låter väldigt intressant. Det kan ju vara intressant läsning.
Har jag provat att skapa ett undantag i Windows Firewall för Outlook?
Japp! Det var mitt nästa drag. Jag har lagt in C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\OUTLOOK.EXE i undantagslistan i Windows Firewall. Jag har försäkrat mig om att kryssrutan bredvid den är bockad.
Gick det då att ansluta till kontot via Outlook med ett undantag för Outlook i Windows Firewall?
Nope! Jag gjorde vad jag kallar för "Outlook testet", så som jag beskrev det här ovan. På port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.
Jag har sedan gjort PuTTYtel testet. Samma sak här, på port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.
Har jag provat att skapa ett undantag i Windows Firewall för port 25?
Japp! Det var mitt nästa drag. Jag har skapat två nya undantag. Jag har skapat "SMTP problem TCP" och "SMTP problem UDP". Jag har alltså skapat undantag för port 25 för både TCP och UDP trafik, bara för att försäkra mig om att trafik på den porten släpps igenom. Även om jag vet att t.ex. Telnet använder rå TCP anslutning, inte UDP. Jag har försäkrat mig om att kryssrutan bredvid båda är bockade.
Gick det då att ansluta till kontot via telnet med ett undantag för port 25 (TCP/UDP) i Windows Firewall?
Nope! Jag har gjort Outlook testet och PuTTYtel testet. På port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.
Har jag provat att inaktivera Windows Firewall?
Japp! Det var mitt nästa drag. Med routern redan bortkopplad har jag även inaktiverat Windows Firewall (åter igen) och det gick inte bättre, nej. Som om det vore oväntat...
Har jag provat att sätta IP adressen manuellt?
Japp! Det var mitt nästa drag. Med routern redan bortkopplad och Windows Firewall numera inaktiverad bestämde jag mig för att prova att sätta IP adressen manuellt.
Jag skickade ipconfig/release med Kommandotolken. IP-adressen frigjordes framgångsrikt. Sedan har jag satt IP adressen till 89.233.204.X i Egenskaper för Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) dialogen, där X är min dator då. Jag har ställt in 89.233.204.1 som standard gateway. Jag har ställt in 255.255.255.0 som nätmask. Dessa inställningar har jag haft innan, när jag fått de automatiskt.
Jag skickade ipconfig/renew med Kommandotolken. Då fick jag ett felmeddelande.
IP-konfiguration för Windows
Ett fel uppstod när gränssnittet Loopback Pseudo-Interface 1 skulle frigöras: Det går inte att hitta filen.
Åtgärden misslyckades eftersom inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden.
Jag ändrade tillbaka till att erhålla IP adressen automatiskt. Då hoppade den igång direkt. Så det går inte att ställa in IP inställningarna manuellt.
Datorn kan alltså inte själv komma och kräva den IP adressen av standard gateway, även om den dessförinnan är frigjord, utan den får den IP adress den får, som standard gateway är villig att ge den, även om det är samma IP adress som den hade tidigare. Det är lite märkligt kan man tycka.
Så det gick inte så bra alltså att ställa in IP adressen manuellt. Men det är ju ett långsökt försök ändå att försöka lösa just det här problemet på det sättet. Men jag är beredd att göra vad som helst för att vara er tillmötesgående och se till att testa verkligen allt.
Har jag provat att ansluta från annat nät?
Japp! Det var mitt sista Ess kort!
Jag bestämde mig för att använda min mobiltelefon istället för att åka runt till kompisar med datorn i bagageutrymmet. Jag har Tele2 mobilabonnemang med Mobilsurf Large. Men istället för att använda mobilen som modem så har jag valt att leta reda på en Telnet klient till Android 2.2. Lyckligtvis hittade jag flera Telnet klienter i Market.
Den första jag testade hette Telnet, version 1.0.1 från ClockworkMod. Den verkade inte fungera helt korrekt mot smtp.bredband2.com. Den kunde ansluta men det gick inte att autentisera. Den verkade inte helt spela enligt noterna så som smtp.bredband2.com servern ville att den skulle göra. Servern svarade hela tiden om att både det ena och det andra är fel. Det var fel syntax, det var fel autentiseringsmetod och allt möjligt, oavsett vad jag skrev.
Här är ett exempel från den senaste sessionen. Min inmatning är markerad med vinkelparentes (den skrev inte ut vad jag skrev, lokalt eko av, kunde inte aktiveras).
220 smtp.bredband2.com ESMTP Postfix (Ubuntu)
>set localecho
502 5.5.2 Error: command not recognized
500 5.5.2 Error: bad syntax
>set local_echo
>ehlo c-83-182-X-X-cust.tele2.se (jag har dolt IP adressen med X)
250-smtp.bredband2.com
250-POPELINING
250-SIZE 102400000
250-VRFY
250-ETRN
250-STARTTLS
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-AUTH=PLAIN LOGIN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250-DSN
>ehlo
501 Syntax: EHLO hostname
>ehlo c-89-233-204-X-cust.bredband2.com (jag har dolt IP adressen med X)
250-smtp.bredband2.com
250-POPELINING
250-SIZE 102400000
250-VRFY
250-ETRN
250-STARTTLS
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-AUTH=PLAIN LOGIN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250-DSN
>auth login
334 VXNIcm5hbWU6
535 5.7.8 Error: authentication failed:
VXNIcm5hbWU6
>(mitt username i Base64)
>auth plain login
535 5.7.8 Error: authentication failed:
VXNIcm5hbWU6
>auth plain login (följt av mitt username i Base64)
501 5.5.4 Syntax AUTH mechanism
>auth plain login (följt av mitt username och lösenord i Base64)
501 5.5.4 Syntax AUTH mechanism
>quit
221 2.0.0 Bye
Jag provade både att använda det gamla verbet HELO och det senare EHLO. Det gjorde faktiskt ingen skillnad. Men trots att den klagade på fel syntax så gick den med på att visa de utökade verben/parametrarna som ni kan se här ovan. Det är väldigt märkligt.
Vad är det för konstig Telnet server ni använder på Bredband2, som inte accepterar alla Telnet klienter riktigt?... Det är nästan som att vilken Telnet klient som man kan ansluta med och få stabil anslutning med beror på vilken typ av terminal den emulerar. Det skulle jag tro. Det känns så.
Sedan så läste jag att Telnet protokollet inte är 8-bit rent (8-bit clean). Det kan eventuellt förklara varför jag kunde autentisera mot smtp.bredband2.com med Microsoft Telnet om jag valde engelska men inte om jag valde svenska. Det är ju ett mindre under att telnettande över huvudtaget fungerar idag. Det är ju hur gammalt som helst. Telnet ingick i den den första Internet standarden, STD8 tror jag att jag läste.
Men! Telnet klienten från ClockworkMod kunde i alla fall ansluta till smtp.bredband2.com! Men återigen! Den kunde ansluta på port 2525, men inte på port 25!
Om jag försöker ansluta på port 25 i Telnet 1.0.1 från ClockworkMod så får jag följande meddelanden.
Error while connecting to server: The operation timed out
Error while receiving from server: null
Så det gick inte så bra som ni ser.
Har jag testat med en annan Telnet klient?
Japp! Jag har i det här läget valt att testa med en annan Telnet klient. Nästa Telnet klient att testa blev aTelnet Super Terminal 3.0.2 från Slobby. Den fungerade inte alls, den krävde att man ställde in värddatorn i en förvalslista först. Den kunde faktiskt ansluta efter att man gjort detta, men det gick inte att skicka några kommandon med den. Den verkade inte reagera alls på det man skrev för skrivfältet var tomt trots att man knappade, som om tangentbordet eller textinmatning inte fungerade. Eller så är den lite svårare att lära sig. Men många skrev bra omdömen om den på Market.
Jag installerade sedan Simple Telnet Client version 2.14 från Eddie Cheung. Då jävlar, då gick det mycket bättre att telnetta mot smtp.bredband2.com.
Connecting... 220 smtp.bredband2.com ESMTP Postfix (Ubuntu)
ehlo c-83-182-X-X-cust.tele2.se
250-smtp.bredband2.com
250-POPELINING
250-SIZE 102400000
250-VRFY
250-ETRN
250-STARTTLS
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-AUTH=PLAIN LOGIN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250-DSN
auth login
334 VXNIcm5hbWU6
(mitt username i Base64)
334 UGFzc3dvcmQ6
(mitt password i Base64)
235 2.7.0 Authentication successful
mail from: namn.efternamn@bredband2.com
250 2.1.0 Ok
rcpt to: namn.efternamn@gmail.com notify=success,failure
250 2.1.5 Ok
data
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
sunject: SMTP test from namn.efternamn@bredband2.com on Android
(lämnas tomt)
This is a test message. Sending from namn.efternamn@bredband2.com to namn.efternamn@gmail.com using telnet on Android. Please respond if you see this. Over!
.
250 2.0.0 Ok: queued as 97F0144D61
quit
221 2.0.0 Bye
Så där, ja! Så ska det vara!
@Bredband2: CR (Carriage Return) och LF (Line Feed) är kontrollkoder. De ska inte skrivas ut på min skärm när jag telnettar mot smtp.bredband2.com. Möjlig bug här?
Men om jag provar att ansluta till smtp.bredband2.com med Simple Telnet Client på port 25 så får jag avslag, precis som väntat.
Connecting... Connection timeout.
Jag har anslutit till servern via Telnet med en mobiltelefon med Android 2.2 operativ. Det är ju i princip en dator det också. Min andra dator var upptagen så jag kunde inte använda den. Men jag hade inte haft någon glädje av den ändå eftersom den också går genom Bredband2 nätet.
Notera jävligt noga nu att jag har anslutit till servern från ett helt annat nät! Inte från Bredband2's eget och alla länkar däremellan! Det är ett mobilt nätverk som har en IP adress som börjar på 83.182.X.X. Jag har alltså anslutit från Tele2's mobila nät, vilket också var poängen här. Bara för att demonstrera att det här problemet inte har något som helst med min dator att göra!
Kan ni hålla med om det?
Vill ni vara bussiga och hålla med för en gångs skull att det är ett uppenbart fel det här och att felet är utanför min kontroll?
Vad fan är det här alltså?... Alltså jag tror inte heller att de på Bredband2 skulle vara intresserade av att blockera port 25 på sin egen server och samtidigt gå ut med information till kunder om att de ska använda just port 25 för att läsa sin e-post från e-postklienter. Men hur fan ska man tolka det annars? Det var min teori! Var är er egen?
Okej, nu är bollen på er planhalva. Shoot!