Permalänk

Bredband2: Konfigurera e-post i klient

Tja!

Jag pratade just med teknisk support på Bredband2 angående mina e-postkonton. De kunde inte hjälpa mig så jag vänder er till er.

Jag har skapat 3 e-postkonton på http://mail.bredband2.com/ för mindre än två timmar sedan. För varje e-postadress har jag fått ett kontonamn och lösenord. Båda utgörs av en kombination av siffror och bokstäver, så kontonamnet är inte samma som e-postadressen som hör till det kontot (så som t.ex. Google Mail eller Hotmail).

Det första jag gjorde efter att ha skapat alla tre var att skriva in inloggningsuppgifterna i ett lösenordsskyddat Excel dokument. Jag provade sedan att logga in på webmailen på http://webmail.bredband2.com/ och inloggningen lyckades för alla tre konton.

Eftersom jag använder e-postklient för att läsa e-post istället för webmailen så tog jag reda på inställningarna som Bredband2 använder för sina e-postservrar. De finns på http://www.bredband2.com/2008/02/lasa-e-posten-fran-ett-e-pos... där serveruppgifter står, fler detaljer och instruktioner för Outlook finns i ett PDF dokument (http://www.bredband2.com/wp-content/uploads/2008/12/outlook_2...).

Jag använder Outlook 2007 och det här är de inställningar jag har använt.

Inkommande serveruppgifter
Servertyp: POP
Inkommande serveradress: pop3.bredband2.com
Inkommande port: 110
Autentisering: Ja (användaruppgift)
Krypterad anslutning: Nej

Utgående serveruppgifter
Servertyp: SMTP
Utgående serveradress: smtp.bredband2.com
Utgående port: 25
Autentisering: Ja (samma som ovan)
Krypterad anslutning: Nej

Jag använder alltså pop3.bredband2.com för inkommande på port 110, smtp.bredband2.com för utgående på port 25. Det är standardportar alltså. Inkommande server kräver självklart alltid autentisering för att veta vem du är, och jag har ställt in att utgående server också kräver autentisering och ska använda samma uppgifter som den inkommande. Säker lösenordsautentisering (SPA) använder jag inte, och ska inte använda det.

Om jag testar att skicka ett testmeddelande med Outlook (knappen Testa kontoinställningar) så lyckas den logga in på inkommande server, men den kan inte skicka ut något testmeddelande.

Citat:

Skicka testmeddelande: Det går inte att ansluta till servern för utgående e-post (SMTP). Kontakta serveradministratören eller Internetleverantören (ISP) om problemet kvarstår.

Jag har dubbelkollat och trippelkollat som tokig alla inställningar. Jag har även kollat på guiden för Outlook Express i PDF format (http://www.bredband2.com/wp-content/uploads/2008/12/bb2_outlo...) som också finns på sidan jag länkat till ovan. Bara i fall de skulle kanske avslöja en detalj de kanske har missat i guiden de (Bredband2) skrev för Outlook 2007. Kanske har de missat att det inte är port 25 för utgående server? Vem vet? Guiden för Outlook 2007 är ju skriven bra länge sedan, i december 2008 enligt URL ("bredband2.com/wp-content/uploads/2008/12/"). Man kan ha ändrat något sedan dess. Men där hittade jag inga avvikelser, guiden för Outlook Express visar samma inställningar som för Outlook 2007.

De på supporten bekräftade också att det är dessa inställningar man ska använda. De sa också att de inte har några som helst fel med e-postservrarna för tillfället. De hänvisade istället till att det är mina inställningar som bara måste vara fel.

Jag gick igenom inställningarna med dem och berättade att jag tittat på guiden för Outlook 2007. Jag har förklarat att det inte är något nytt för mig, och att jag har sju e-postkonton i Outlook 2007 som fungerar utan problem. Ändå skulle de envisas med att det är fel på mina inställningar! De vägrade göra en felanmälan på det.

Men jag klandrar de inte för det, det är standardförfarande på alla supportavdelningar hos alla operatörer. Det är tack vare att många farbröder ringer in och klagar på att deras e-post inte fungerar. Det är i regel alltid som det är felinställt och att programmet heter Outlook att man blir förblindad, och kanske inte inser att "oj den här kunden kanske verkligen har något fel på sitt e-postkonto". Det vet jag eftersom jag har jobbat på teknisk support.

De på supporten bad mig kolla så att webmailen fungerar. Jag berättade att jag redan har varit inloggad där. Men jag var ändå tillmötesgående och loggade in på webmailen med ett av konton i alla fall. Jag vet hur det är med jobbiga kunder på teknisk support. Jag testade sedan att skicka ett meddelande ut till mitt Google Mail konto. Det gick att skicka ut från webmailen. Men jag fick det inte i Outlook. Jag loggade in mig på Google Mail för att hitta meddelandet, som jag misstänkte, i skräpposten där. Men det har alltså gått ut och nått fram till mottagaren. Så det fungerar med webmailen men inte med en e-postklient.

Vad kan det vara för fel? Jag misstänker att det är fel portnummer för utgående server. Jag har sällan sett att man använder standardporten 25 för utgående server. Vad tror ni?

Det skulle kunna också vara att man har ett annat login för utgående server. Men då hade jag väl fått uppgift om det?

Är det någon som har Bredband2 och använder deras e-post via klient som kan dela med sig av inställningarna?

Efter lite övertalan så har de gått med på att felanmäla detta. Jag väntar på svar. De kan inte komma och säga att det är fel inställningar i mitt program. Inte när de själva bekräftar exakt de inställningar jag har satt i programmet. Jag har frågat dem, ska det vara port 110 på inkommande? Ska det vara port 25 på utgående? Ska det vara pop3.bredband2.com på inkommande? Ska det vara smtp.bredband2.com på utgående? Ska utgående server använda autentisering eller inte? Ska utgående server använda samma login för autentisering som den inkommande? Stämmer det att ingen kryptering används? De svarade ja på alla frågorna. Ja, men vad är då felet sa jag?!

Samtidigt så fungerar mina andra konton i Outlook så jag vet att det inte är fel på Outlook. Det är bara deras konton som inte fungerar, och det är vanliga POP/SMTP konton precis som de andra, de är inte unika på något sätt, förutom då att de inte fungerar till skillnad från de andra.

Ärligt talat, jag har inte varit med om något liknande. Det här var det konstigaste jag sett.

Säg till om ni ser något uppenbart fel i inställningarna ovan. Jag har slut på idéer. Så jag tar gärna emot alla tips jag kan få. Jag vill få det här att fungera, precis som det gjort med alla andra operatörer jag varit kund hos. Kalla mig gammalmodig om ni vill men jag använder gärna operatörernas egna e-postadresser än Google Mail, Hotmail, Yahoo och liknande.

Jag blev kund hos Bredband2 i måndags 31/1. Jag ringde in idag och fick kundnummer och lösenord för att kunna registrera lite e-postadresser och så möts jag av såna här problem...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Bredband2

Hej!

Kan verifiera att uppgifterna du anger är rätt. Det är portar 110 och 25 som gäller och det ska vara autentisering på SMTP'n som använder samma inlogg som POP3.

Har förhört mig med mina kollegor på supporten och fick därigenom fram din kundprofil, då personen du pratat med kom ihåg ärendet. Vi har kört tester på en av dina adresser och det är inga problem att med den skicka via SMTP'n härifrån. Om jag förstod min kollega rätt så gick ni över att det skulle vara användarnamnet med formatet ab0000 och inte mailadressen, vilket annars är ett vanligt misstag, så det ska vara rätt. Vi har även kontrollerat din koppling, så att du inte hamnat i fel nät, men du ligger som du ska i vårt och SMTP'n går att nå utan problem från det nätet.

En logg-koll visar att inga inloggningsförsök, lyckade eller misslyckade, gjorts på SMTP'n från din ip, vilket tyder på att din klient inte ens når den. Däremot på POP3'n utan problem. Potentiellt brandväggsproblem kanske? Du skulle kunna försköa telneta smtp'n och kontrollera att du faktiskt når den.

I övrigt, med allt ovanstående i åtanke, är det väldigt svårt att föreställa sig att felet skulle ligga i tjänsten.

Permalänk
Medlem

Outlook

Sitter med ganska mycket outlook problem via jobbet. Om du får "Det går inte att ansluta till servern för utgående e-post (SMTP)" och det fungerar via webmailen kan du var säker till 99.99% att problemet ligger i outlook och inte hos bredband2. Användar fel / buggar i outlook / brandväggs inställningar är nog bra att kolla över igen.
/sorry men så hårt är det.

Permalänk

Jag har en DIR-825 router mellan datorn och vägguttaget. Kan den blockera min dator från att ansluta till SMTP servern?

Det låter inte troligt då mina övriga 6 (inte 7 som jag sa tidigare) e-postkonton i Outlook fungerar normalt. Men å andra sidan så använder de inte standardport 25 för att ansluta till SMTP. Jag vet av erfarenhet att många servrar blockerar port 25 av säkerhetsskäl.

Men jag har testat att ta bort routern och ansluta datorn rätt in i vägguttaget med en nätverkskabel, så att den får min publika IP adress istället för den privata den normalt får av routern. Det gjorde ingen skillnad!

Om det är något som blockerar min dator från att ansluta till SMTP servern så är det garanterat någon brandvägg eller router på nätverket ut mot operatören, och inte i min egen dator eller router.

Angående Telnet! Jag har installerat Telnet klienten i Windows Vista igår, eftersom den inte är installerad som standard. Jag har alltså installerat äkta Microsoft Telnet klienten och inte någon kopia från tredjepart. Men jag provade att ansluta till mail.tele2.se som är adressen till både POP och SMTP servern från Tele2. Dessa vet jag fungerar! Men det gick inte att ansluta! Jag får ett meddelande om att det inte gick att ansluta till värddator på port 25, anslutningen misslyckades.

Jag skriver så här.

set local_echo o <mail.tele2.se> 25

Ska inte det vara rätt kommando för att ansluta till mail.tele2.se på port 25? Lokal eko gör ju bara att responsen skrivs ut på skärmen.

Det kommandot hittade jag på Microsoft Technet Library, så nog är det tillförlitlig information. Men vad gör jag för fel då? Måste jag knappa in något före det? Hur ska syntaxen se ut?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har en DIR-825 router mellan datorn och vägguttaget. Kan den blockera min dator från att ansluta till SMTP servern?

Det låter inte troligt då mina övriga 6 (inte 7 som jag sa tidigare) e-postkonton i Outlook fungerar normalt. Men å andra sidan så använder de inte standardport 25 för att ansluta till SMTP. Jag vet av erfarenhet att många servrar blockerar port 25 av säkerhetsskäl.

Men jag har testat att ta bort routern och ansluta datorn rätt in i vägguttaget med en nätverkskabel, så att den får min publika IP adress istället för den privata den normalt får av routern. Det gjorde ingen skillnad!

Om det är något som blockerar min dator från att ansluta till SMTP servern så är det garanterat någon brandvägg eller router på nätverket ut mot operatören, och inte i min egen dator eller router.

Angående Telnet! Jag har installerat Telnet klienten i Windows Vista igår, eftersom den inte är installerad som standard. Jag har alltså installerat äkta Microsoft Telnet klienten och inte någon kopia från tredjepart. Men jag provade att ansluta till mail.tele2.se som är adressen till både POP och SMTP servern från Tele2. Dessa vet jag fungerar! Men det gick inte att ansluta! Jag får ett meddelande om att det inte gick att ansluta till värddator på port 25, anslutningen misslyckades.

Jag skriver så här.

set local_echo o <mail.tele2.se> 25

Ska inte det vara rätt kommando för att ansluta till mail.tele2.se på port 25? Lokal eko gör ju bara att responsen skrivs ut på skärmen.

Det kommandot hittade jag på Microsoft Technet Library, så nog är det tillförlitlig information. Men vad gör jag för fel då? Måste jag knappa in något före det? Hur ska syntaxen se ut?

starta cmd kör
telnet smtp.bredband2.com 25

vad händer? om du får timeout ändra smtp porten till 2525.

Permalänk

Jag kom just på att jag skrev port 25. Port 23 och 25 är standardportar för SMTP. Tele2 använder annan port. Det sa jag just här tidigare?!

Det ska vara port 587!

Sedan så gäller set local_echo för Windows 2000 Server, men för Windows 2003 Server eller Windows XP ska det vara set local echo (utan understreck) med stora eller små bokstäver. Då aktiveras lokalt eko.

Sedan så ska man inte ha vinkelparentes runt domännamnet.

Då gick det faktiskt bättre.

Så här långt har jag kommit.

set localecho o mail.tele2.se 587 220 mailfe06.swip.net ESMTP 5.2.19 ehlo mail.tele2.se 250-mailfe06.swip.net your name is not mail.tele2.se 250-DSN 250-SIZE 314572800 250-STARTTLS 250-AUTH LOGIN PLAIN 250-ETRN 250-TURN 250-ATRN 250-NO-SOLICITING 250-8BITMIME 250-HELP 250-PIPELINING 250-EHLO auth login 334 VXNlcm5hbWU6 (mitt kontonamn med basen 64) 334 UGFzc3dvcmQ6 (mitt lösenord med basen 64) 235 mittkontonamn@tele2.se relaying authenticated mail from:

Jag hann inte längre. Anslutningen avbröts. Fan va anslutningen bryts hela tiden! Det här var första gången på flera försök som jag ens hann till raden där det står "relaying authenticated". Oftast bryts anslutningen när jag knappar in lösenordet.

Gör den time out eller vad? För jag täntke, det tar ju tid för mig att konvertera kontonamn och lösenord till bas 64 så att den kanske gör time out. Eller så är det jag som trycker på någon otillåten kontrolltangent. Jag använde t.ex. upprepade gånger Alt och Tabb för att byta tangentlayout till engelska eftersom jag inte fick fram likhetstecknet (=) en gång när jag skrev kontonamnet. Jag antog att den engelska layouten skulle ha bättre stöd.

Är det alltid så här jobbigt att ansluta med Telnet? Är det vanligt att anslutningen bryts hela tiden på det här sättet?...

Hur som helst, jag hann som sagt inte göra hela testat med mail.tele2.se. Men det här visar ju ändå att jag kan ansluta till deras mailserver med Telnet.

Nu när jag vet vilka kommandon man ska skriva, och jag testar att göra samma sak med smtp.bredband2.com så får jag samma meddelande som tidigare.

Så här ser det ut alltså.

set localecho o smtp.bredband2.com 25 Ansluter till smtp.bredband2.com...Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porten 25: Anslutningen misslyckades.

När jag ansluter till mail.tele2.se så ansluts den i samma ögonblick som jag trycker på Enter. Det står alltså inte ens, eller man hinner inte se i alla fall det där "ansluter till...".

Man ska inte kunna ansluta till ingående server med Telnet eller? För när jag försöker ansluta till pop3.bredband2.com på port 110 så får jag ganska omgående samma meddelande.

Har ni några andra smarta idéer på hur man ska lösa det här? Och är det fel på min dator eller på nätverket hos mig eller är det här felet ute på nätet och utanför min kontroll? Hur tar man reda på det?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har själv bredband2 och kan bekräfta att dina inställningar är korrekta.
Men bara för skoj skull så testa installera en annan mailklient än Outlook och se om det fungerar då, gör det inte så måste felet ligga hos BB2.

Jag kör själv med windows live mail utan problem.

Permalänk
Bredband2

Jag förstår inte riktigt syftet med att testa mot tele2:s server, men det är inte så viktigt. Hur du testar detta, om du vill vara riktigt säker på din sak, är att du konfigurerar en annan dator med dina mailuppgifter och testar den på en annan Bredband2-koppling (om du har tillgång till sådan). Funkar den där kan du antingen ta den datorn till ditt hem och testa om det även fungerar där eller ta med din dator till kopplingen där det bevisligen fungerar. Om datorn som fungerar på annan plats inte fungerar hos dig så är det sannolikt något med kopplingen (vilket vi testat och funnit att det inte ska kunna vara) och om det inte fungerar med din dator på en koppling där det bevisligen fungerar med en annan dator, sannolikt något i datorn.

Men, som MacAllan säger, börja med att testa annan mailklient. Och har du en annan dator hemma så testa på den. Av tidigare inlägg anar jag att du är nitisk med säkerheten, vilket förvisso är bra, men det kan också innebära att du har lagt in inställningar för e-post som nu ställer till det. I det fallet lär det förstås inte göra någon skillnad att byta klient.

Permalänk
Medlem

Använd port 2525 som jag skrev tidigare så kommer det fungera.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en annan sak, har du testat utan antivirus (alternativt brandvägg) så det inte är någon av dom som bromsar, jag menar då inte router utan mjukvarubaserade.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du ska använda port 587 för utgående, är ganska vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker tjata tills du gör som jag säger, använd port 2525 så kommer det funka. Står ju klart och tydligt att du inte kan ansluta på port 25 längre upp.

Permalänk

Syftet med att testa mot Tele2:s server är ju ganska givet. Jag ville så klart konstatera först att Telnet klienten fungerar och är konfigurerad som den ska. Jag testade därför mot en server som jag vet med säkerhet att den fungerar. Det är vanlig uteslutningsmetodik alltså. Sedan så behövde jag också lära mig vilka kommandon jag skulle använda och vad jag skulle skriva och så. Innan jag går in i skarpt läge så att säga och testar mot Bredband2:s server. Det är inga konstigheter alls. Men det är inte så viktigt nu.

Ja, precis. Jag gick en stund i tankar på att installera Mozilla Thunderbird, bara för att testa liksom. För att vara säker att det inte är något fel med Outlook. Det ska jag göra faktiskt.

Nja, jag är inte helt tokig i säkerhet. Jag har förvisso en router som grundskydd mot intrång. Men någon antivirus har jag faktiskt inte installerat. Det som finns på datorn är Windows Firewall samt Windows Defender. Jag hade Kaspersky Internet Security fram till nyligen då licensen gick ut. Då jag har haft lite strul med den så har jag inte varit så sugen på att förlänga licensen.

För övrigt så anser jag att Kaspersky, F-Secure, TrendMicro, Bitdefender, Bullguard och ESET är de absolut bästa leverantörerna av s.k. Internet Security sviter (brandvägg + virus) av de ca 15 som jag har testat och utvärderat. Norton, Norman och McAfee faller helt bort för mig.

Via Bredband2 kan man få Norman, men jag tycker inte att Normans program håller riktigt måttet eller är speciellt prisvärda idag. De har visserligen gjort en hel del förbättringar de senaste 2 åren, men det både känns och fungerar som någon gammal Windows 95 programvara, fortfarande.

Jag önskar att ni på Bredband2 började erbjuda F-Secure licenser. Finska F-Secure är bäst anpassad för svenska marknaden. Då syftar jag på språkanpassningen. Inte nog med att gränssnittet finns på svenska, även hjälp och manualer är på svenska, och de till och med ger support på svenska. Där var de bland de första, jämte norska Norman. De övriga har börjat anpassa sig också, de har börjat lokalisera sina programsviter och inleda samarbeten med företag i Sverige som erbjuder support och startat nya säljkanaler. Men F-Secure har redan allt det där, och har haft det sedan ett bra tag nu.

Jag tror helt enkelt att F-Secure är ett bättre alternativ än Norman för samma eller till och med lägre pris om man låter kunden välja familjepaketet (volymlicens). Man kan även ordna med online backup från F-Secure då till en låg kostnad. Till skillnad från Diino som Bredband2 erbjuder idag med 100 GB lagrings så kan man få obegränsad lagring från F-Secure. Diino på 100 GB via Bredband2 kostar idag 59 kr/mån men hos Blixtvik får man F-Secure Online Backup med obegränsad lagring för 49 kr/mån. Så det finns nog större fördel med att välja F-Secure.

Angående det där om att konfigurera en annan dator med mina e-postkonton eller att testa min dator på en annan Bredband2-koppling, det har jag inte möjlighet till. Jag känner ingen annan i området som har Bredband2 och samma typ av koppling som jag.

Port 587 är vad jag har använt för Tele2:s server och jag vet att de har den porten eftersom jag har det inställt i Outlook. Men du menar kanske att jag ska testa att ansluta till smtp.bredband2.com med den porten? Nej, det har jag faktiskt inte provat.

Kan du (Fredrik) förklara varför jag ska använda port 2525? Ja, jag ser att det står att det inte gick att ansluta på port 25. Men det står inget om att jag ska prova med 2525 i dess ställe. Var får du det ifrån?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Windows egen brandvägg kan ha en tendens till att blockera utgående saker, så pröva stäng av den.

Sen förstår jag inte varför du har den aktiverad alls, du säger ju att du ligger bakom en router som har inbyggd fw, detta blir kaka på kaka och är inte att rekomendera.
Windows fw bör endast vara aktiverad om man kör en totalt öppen router utan någon säkerhet, säkert någon som kommer att gnälla på detta men jag vet av erfarenhet att det kan skapa problem.

Permalänk

Så här står det numera.

o mail.tele2.se 587 Ansluter till mail.tele2.se... 476 connections from your host are temporarily denied Anslutningen till värddatorn bröts. Tryck ned valfri tangent för att fortsätta....

Hihi!

Men apropå port 2525. Så här blir det nu.

o smtp.bredband2.com 2525 220 smtp.bredband2.com ESMTP Postfix (Ubuntu) ehlo 89.x.x.x (min IP adress) 250-smtp.bredband2.com 250-POPELINING 250-SIZE 102400000 250-VRFY 250-ETRN 250-STARTTLS 250-AUTH PLAIN LOGIN 250-AUTH=PLAIN LOGIN 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-8BITMIME 250-DSN

Jag når alltså smtp.bredband2.com nu med port 2525.

Jag undrar en sak, vad ska man skriva vid EHLO? Enligt Microsoft Technet Library ska man skriva sin mailserver domän.

Citat:

Type EHLO <your mail server domain>, and then press ENTER.

Vad betyder det? Vilken domän är det? Ska det vara t.ex. mail.tele2.se eller smtp.bredband2.com som i det här fallet?

Jag vet att EHLO är en ny version av HELO. Det står för Extended HELLO och ska vad jag förstår erbjuda fler funktioner.

Om ni läser längre upp så ser ni att jag har skrivit ehlo mail.tele2.se efter anslutning till servern. Då har den svarat med "your name is not mail.tele2.se". Men om jag skriver på samma sätt för Bredband2 servern så får jag antingen ett felmeddelande (felkod 500 plus nånting tror jag) eller så står det endast 250-smtp.bredband2.com.

Jag tror att det står så här när den returnerar ett fel om jag skriver ehol [min IP adress].

502 5.5.2 Error: command not recognized

Men ibland skriver den alltså bara ut 250-smtp.bredband2.com. Det verkar vara rent slumpmässigt, jag vet aldrig vad det kommer att bli förrän jag skrivit det och tryckt Enter. Jag kan även få det felet om jag skriver ehol bredband2.com.

Så vad ska man skriva vid EHLO?

Jag provade att skriva min publika IP adress istället en gång. Det var nog efter anslutning till Tele2 servern. Den svarade något med "[min IP adress] pleased to meet" ungefär. Jag läste någonstans att den ska svara just ungefär så, "pleased to meet you". Men om jag skriver min IP adress vid EHLO efter anslutning till Bredband2 servern så säger den inget speciellt, det står bara som ni kan se här ovan, 250-smtp.bredband2.com.

Sedan undrar jag en sak till. Ska man skriva sin e-postadress vid MAIL FROM? Något i stil med [namn.efternamn]@bredband2.com? Ska det vara skrivet i Base64?

Samma sak sen, vad skriver man vid RCPT TO? Är det dit man vill skicka ett meddelande så som [namn.efternamn]@gmail.com? Ska det vara skrivet i Base64?

Både Tele2 och Bredband2 servrarna accepterar RCPT TO kommandot. Det vet jag eftersom det står något i stil med "relay accepted".

Men det är alltså MAIL som är kommandot och FROM respektive TO är verbet? Ungefär som attribut och växlar vid DOS kommandon?

Men när man skriver RCPT TO kolon och så e-postadressen, då tror jag att den returnerar en felkod. Jag tror att det står att det man skrivit inte är ett kommando. Men jag är inte helt säker på det. Jag kan inte testa det nu, eftersom jag nu hela tiden får felet 502 5.5.2 Error: command not recognized vid EHOL. Så jag kommer inte längre för tillfället.

Jag har alltså aldrig kommit så långt att jag har kunnat skriva DATA, trycka på Enter, skriva ett meddelande och trycka på Enter, sätta punkt och trycka på Enter. Då ska väl meddelandet man skrivit sättas i kö för sändning till angiven mottagare?

Ska man inte kunna skicka e-post via Telnet idag? Är det beroende av mailservern? Någon som vet om det ska fungera med Bredband2 eller Tele2?

Innan jag blir blockerad hos Bredband2 också, så har jag testat att skriva portnummer 2525 i Outlook. Och då fungerade fanskapet! Jag kunde skicka alltså testmeddelandet i Outlook då. Hur förklarar ni det?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag måste bara beundra att en så kort slutsats som två rader för det egentliga problemet måste skrivas på en text motsvarande två a4:a
Bra att du iaf fick igång det iaf, men ett litet tips kan vara att hålla sig till en och samma fråga för att enklare ska få svar

Permalänk

Jag har installerat Thunderbird och fy fan vad jobbig den var att ställa in. Jag har använt flera olika e-postklienter, och även äldre versioner av Thunderbird. Men från och med version 3 tror jag att de har gjort om den så att den i första hand ska försöka att automatiskt ställa in serveruppgifter. Men det fungerar bäst på välkända mailservrar så som de från Google, Yahoo eller Microsoft.

Jag har installerat version 3.1.7 som är den senaste. När den försöker hitta rätt inställningar för mitt Bredband2 konto så misslyckas den med detta.

Citat:

Thunderbird misslyckades med att hitta inställningar för ditt e-postkonto.

Då har den använt [namn.efternamn] från min e-postadress [namn.efternamn]@bredband2.com som "Användarnamn" (kontonamn). Då är det kanske inte så konstigt om man tänker efter. Kontonamnet är inte samma som e-postadressen hos Bredband2, eller hos Tele2, eller hos någon annan ISP jag varit kund och haft e-postkonto hos. Det är ofta ett namn för sig.

Den har använt imap.bredband2.com som inkommande server och porten 143 samt TLS kryptering. Som utgående server har den försökt använda bredband2.com på port 587 och SMTP som servertyp. Men på rullgardinslistan vid rubriken Utgående har den även lagt in smtp.bredband2.com:25 (standard) men den är inte förvald, den har valt bredband2.com på port 587 istället. Kanske har den testat den andra först och konstaterat att det inte fungerat och då provat med bredband2.com på port 587 istället. Antagligen är det så. Den har inte valt någon kryptering för utgående server, vilket är korrekt.

Efter en tids letande så lyckades jag i alla fall ta bort dessa inställningar och sätta de inställningar som jag fått uppgift om från Bredband2. Sedan har jag komponerat ett nytt meddelande i Outlook som har skickats från mitt Google Mail konto med begäran på kvittens. Jag kunde hämta in detta i Thunderbird utan problem och läsa det. Men när jag valde att skicka tillbaka kvittensen på att meddelandet är mottaget, då gick det inget vidare.

Citat:

Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till SMTP-servern smtp.bredband2.com förföll. Försök igen eller kontakta din nätverksadministratör.

Jag provade att komponera ett meddelande i Thunderbird och skicka till mitt Google Mail konto. Där var det samma sak då. I princip samma meddelande dök upp.

Citat:

Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till SMTP-servern smtp.bredband2.com förföll. Försök igen eller kontakta din nätverksadministratör.

Jag la in Bredband2 kontot på nytt i Thunderbird. Den här gången ändrade jag dock utgående port till 2525. Jag testade då igen att skicka ett meddelande från Outlook med mitt Google Mail konto till Bredband2 kontot, med begäran om kvittens. Då gick det både att få in meddelandet i Thunderbird och att skicka tillbaka kvittensen på att det är mottaget. Det gick även bra att komponera ett helt nytt meddelande och skicka till Google Mail kontot som togs emot i Outlook och kvittensen skickades tillbaka.

I Thunderbird kan man inte ändra kontotyp från IMAP till POP när man väl valt det en gång. Eller rättare sagt när Thunderbird själv manat på att man ska ha den typen eftersom den automatiskt försöker ställa in saker och ting. Då får man lägga om kontot helt på nytt. Kul! Inte undra på att jag aldrig fastnade för Thunderbird.

För mig är allting helt ologiskt i Thunderbird, det finns inga fint strukturerade alternativ och inställningar som i Outlook. Det märks att Mozilla lägger mycket mer krut på Firefox än Thunderbird. Men som tur är finns det också andra fria alternativ till Outlook.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag kollade port nummer 2525 och den används som alternativ SMTP port. Men den är inte officiellt godkänd av IANA. Så jag ställer mig, och er frågan, varför fungerar port 2525 men inte 25 för SMTP servern från Bredband2?

MacAllan, du som säger att du har Bredband2. Har du också deras e-post? Fungerar då port 25 eller 2525 på din dator? Vilken använder du?

Vilken ort är du på? Jag är i Norrköping och min gateway är 89.233.204.1. Vad har du på din?

Nästa steg blir väl att åka bort till kompisen och sätta upp en provisorisk mailserver och välja att den ska använda port 25 för utgående. Sedan blir det att åka hem igen och sätta upp ett konto och ställa in det i Outlook. Bara för att se om det är just när det är port 25 som SMTP inge fungerar. Sedan kan man be kompisen ändra porten till något annat och testa igen.

Fan va dumt alltså. Det måste ju vara något som blockerar den porten. Men jag vet inte riktigt vad.

glömde smylisen :)
Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu har jag testat precis allt och lite mer än vad som kan verka rimligt att kräva av mig som kund. Som ett sista test har jag provat att...

1. Inaktivera Windows Firewall
2. Ändra utgående port till 25 i Outlook
3. Förlängt timeout till 5 minuter i Outlook (i fall svaret skulle dröja länge)

Jag behövde inte vänta länge innan jag fick samma meddelande om att det inte gick att ansluta till utgående server för e-post (SMTP).

Som ett sista steg har jag kopplat bort routern och dragit en nätverkskabel mellan datorn och vägguttaget. På så sätt har jag haft datorn helt exponerad mot Internet. Med ingen installerad brandvägg på datorn och Windows brandväggen inaktiverad, och med datorn direktuppkopplad utan router, så borde dessa misstankar om att det kan vara något hos mig som blockerar vara helt undanröjda nu.

Jag kan konstatera att det är något på nätet som är fel. Antingen ger de, dvs. ni på Bredband2 (om ni läser detta) fel information, där ni säger att det är port 25 som är utgående men att det i själva verket är någon annan port som är utgående. Om inte det, så är det garanterat något på nätet mellan mig och er som blockerar min dator från att ansluta till er mailserver. Det är utanför mitt kontrollrum.

Jag föreslår att ni slår en signal till ViaEuropa på 08 200 240. De är anledningen till att jag bytte operatör från Tele2 till Bredband2. Tele2 i deras nät fungerar inte bra. Det är skyhög hastighet, mer än man betalar för, men det är skitseg DNS och långa svarstider. Med Bredband2 blev det genast bättre men istället har jag nu problem med e-posten.

Jag kommer att använda port 2525 för alla era konton tills vidare. Jag räknar med att ni inte ska blockera denna. Då blir jag sur, jag lovar. Då byter jag operatör igen.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hur detta en går måste man nog ge ElectroGeeza credd för ambitiös felsökning Angående port 25 så se till exempel:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

OBS detta är från 2006, idag är det nog nästan alla som stoppar 25 mot annat än egen mail server i eget nät.

Permalänk

Tack Fonas!

JohanS beskrev i den tråden hur man skulle testa om operatören blockerar port 25. Han telnettade mot microsoft.com.

$ telnet microsoft.com 25 Trying 207.46.130.108... ^C$ host -t MX microsoft.com microsoft.com mail is handled by 10 mailb.microsoft.com. microsoft.com mail is handled by 10 mailc.microsoft.com. microsoft.com mail is handled by 10 maila.microsoft.com. $ telnet mailb.microsoft.com 25 Trying 131.107.1.8... Connected to mailb.microsoft.com. Escape character is '^]'. 220 IGT-IMC-03.redmond.corp.microsoft.com Microsoft ESMTP MAIL Service <Inbound SMTP Virtual Server> Sat, 24 Jun 2006 17:52:10 -0700 ^] telnet> close Connection to mailb.microsoft.com closed. $

Det verkar som att det inte går att ansluta till den längre. Men det var ju ett bra tag sedan Johan skrev (2006-06-25) detta.

Jag har emellertid lyckats skicka e-posten från både mail.tele2.se på port 587 och smtp.bredband2.com på port 2525. Jag har använt PuTTYtel (puttytel.exe) binären som enbart ansluter med telnet protokollet.

Fördelen med PuTTYtel och PuTTY i övrigt att det dels är fri programvara, och dels har den många bra funktioner. Den har t.ex. en funktion som hindrar att man tappar anslutningen. Det heter "Enable TCP keepalives (SO_KEEPALIVE option)" under Connection.

Tyvärr verkade den inte fungera för min del, trots att jag angett att den ska skicka null paket var 10 sekund för att hålla anslutningen vid liv (keepalive). Så det gällde fortfarande att skriva snabbt och vara aktiv utan längre uppehåll. Men den verkade stabilare än Microsoft Telnet i alla fall. Och jag lyckades som sagt skicka e-post från båda mailservrarna med hjälp av PuTTY.

Jag har för mig att jag använde PuTTY också för något år sedan för att låsa upp ena av mina Seagate Barracuda 7200.11 SATA diskar. Det var det där ökända problemet där en hel batch av håddiskar i denna serie påverkades pga. felande firmware. Den bara låste sig och status lampan lyste hela tiden så fort man startade datorn. Även där har PuTTY visat sig vara mycket behjälpligt program.

Liksom Seagate så verkar också Bredband2 ha samma policy. "DENY EVERYTHING", som de säger i The X Files (Arkiv X) serien. På samma sätt som Seagate förnekade in i det sista att de hade allvarliga problem med sina hårddiskar så verkar även Bredband2 förneka att de blockerar port 25. De stoppar port 25, även i det egna nätet och mot egen mailserver.

Det skulle också kunna vara ViaEuropa som stoppar den porten, de fungerar ju som någon slags medlare mellan mig och Bredband2. Jag bryr mig inte om vilket, det här är ändå utanför min kontroll. Men man ska inte spela dum och säga att det är kundens fel, det finns ju även kunder som kan datorer och som kan kontrollera om det är fel på egen utrustning. Jag har faktiskt gjort vad jag kunnat, i förrgår tog jag även och testade att sätta upp e-postkontot på en helt annan dator på samma anslutning, det var samma gamla visa.

Jag använder nu port 2525 och det fungerar hur bra som helst. Tills de väljer att blockera den också.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt märkligt att en ISP skulle blockera åtkomsten mot deras egna SMTP-server..
Det motverkar liksom hela syftet med att ha en SMTP att ge ut.

Men om det funkar på port 2525 så kör vidare på den, tror inte de skulle få för sig att blockera portar för skojs skull

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Självklart blockar inte Bredband2 sin egen SMTP.

Om de gjorde det skulle förmodligen inte du var den enda som märkte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik.:

Självklart blockar inte Bredband2 sin egen SMTP.

Om de gjorde det skulle förmodligen inte du var den enda som märkte det.

Exakt!
Det var ju det jag syftade på. Formulerade mig knasigt kanske.

Visa signatur

Permalänk
Bredband2

Precis som Fredrik och WetWilly säger så blockerar vi naturligtvis inte vår egen SMTP. Att medvetet gå ut med felaktig port till sina kunder vore tämligen kontraproduktivt, då det enbart hade genererat onödiga supportärenden. Vi hade inte haft något som helst att vinna på det, utan precis tvärtom. Allt vi gjort är lagt in ett krav på autentisering och mig veterligen har ovan beskrivna problem inte uppstått förut. Eftersom en ny utmaning är svår att motstå har detta också väckt stort intresse hos vår personal och problemet har analyserats i detalj. Därför vet vi nu med säkerhet att det från vår sida inte finns några blockar varken generellt i det nätet eller specifikt på just din koppling och att andra i det nätet når och kan logga in på vår SMTP via port 25 utan problem. Viaeuropa har också bekräftat att de inte har lagt in någon sådan spärr. Så nej, det handlar inte om att förneka, spela dum eller skylla ifrån sig, vi kan helt enkelt bara inte, på vår sida, hitta någon logisk orsak till problemet du beskriver.

Bra att du fick det att fungera på 2525 i alla fall, även om du egentligen inte ska behöva använda den. En kollega som läste tråden här påpekade att blockeringar inlagda i windows brandvägg kan ligga kvar även när den är inaktiv, så det kan vara värt en koll. I övrigt vet jag inte om det finns så mycket kvar för oss att undersöka.

Permalänk
Medlem

Hej min syster och hennes man har haft Normans brandväggsantiviruspryl på datorer via router.. Ringer de till Bahnhofs Support för problem med att skicka epost så säger
de att de auto-spärrat smtp-port 25 eftersom det är intrång på den..
Har du Normans Antivirus/Firewall så byt ut den mot t.ex Norton internet Security.
+Prova använd google dns 8.8.8.8 och 8.8.4.4 (Du kanske har en hel del Ddos-attacker) som det är nu?

Permalänk

Kan vi enas om att det här är ett fel utanför min kontroll?

Men vad fan är det för fel då? Hur ska man annars tolka det som?

Vad vill ni att jag ska göra? Säg det bara!

Säg bara inte att jag ska byta ut nätverkskabeln eller kolla så att den sitter i ordentligt och att strömmen är på, eller att kolla så att autentisering för utgående server är aktiverad, och såna banala saker. Om felet var så enkelt så hade jag redan löst detta själv utan att starta den här långa debatten. Jag tror att det här felet är betydligt mer djuprotat än någon av er här inser, Bredband2 inräknad.

Har jag kollat vilken DNS jag har?

Ja, den primära är 8.8.8.8 och den sekundära är 8.8.8.9.

Har jag provat att ange Googles publika DNS?

Ja, det har jag. Jag har normalt sett använt Googles publika DNS redan innan jag bytte från Tele2 till Bredband2. Jag fick tips om det från en medlem här på Sweclockers när jag klagade på att jag hade ett jävla lagg när jag surfade på webben men i övrigt frisk uppkoppling.

Datorn är inställd på att erhålla IP och DNS automatiskt. Men i routern är DNS adressen 8.8.8.8 för den primära och 8.8.4.4 för den sekundära. Det är den normala inställningen som jag har som standard, sedan jag fick tipset om att använda Googles publika DNS. Och det är i routern den måste ställas in, inte i datorn. I alla fall när routern är inkopplad.

Ser ni några likheter här? Bredband2 har 8.8.8.8 som primär DNS och 8.8.8.9 som sekundär DNS. Googles publika DNS är 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Lista ut det ni själva.

Men det säger mig att jag inte ens behöver testa med Googles publika DNS då Bredband2 själva använder deras DNS som standard. Men 8.8.8.9 vet jag inte vad det är för en. Kanske en ISP specifik DNS från Google? Alltså en DNS reserverad för ISP'er? Skit samma, den primära är i alla fall samma.

Har det funkat då med Googles publika DNS?

Nope! Ty, jag använde den ju några dagar tidigare när jag gjorde de första testerna som jag beskrev ovan.

Har det funkat med Bredband2's (egentligen Googles) publika DNS?

Nope! Ty, jag har ju redan testat att ansluta med nätverkskabel, utan routern inkopplad (som är inställd på Googles DNS), då får jag ju automatiskt DNS adressen från Bredband2 eftersom datorn var inställd så. Läs mina tidigare inlägg.

Har jag provat att ange 8.8.8.8 som primär och 8.8.4.4 direkt i datorn?

Japp, det har jag. Jag har idag kopplat bort routern (åter igen) och anslutit datorn med nätverkskabel rätt in i datauttaget i väggen. Sedan har jag gått in på dialogrutan Egenskaper för [nätverkets namn], öppnat dialogrutan Egenskaper för Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4). Där har jag valt Använd följande DNS-serveradresser och angett då 8.8.8.8 som primär och 8.8.4.4 som sekundär.

Har det funkat bättre då med Googles DNS inställda i datorn?

Nope! Jag ändrade porten från 2525 till 25 i Outlook för ett av Bredband2 konton och klickade på knappen Testa kontoinställningar. Den ansluter och loggar in på inkommande server men inte på den utgående. Se felmeddelandet i föregående inlägg. Så fort jag ändrade tillbaka till port 2525 så gick det hur bra som helst.

Har jag provat att ansluta via Telnet?

Japp! Jag provade att ansluta till smtp.bredband2.com på port 25 med PuTTytel. Ingen framgång där inte! Terminal-fönstret visas och den gröna prompt symbolen (markören) lyser längst upp till vänster i fönstret. Inga rubriker syns, ingen status, fönstret är bara tomt. Den stänger av sig själv efter 20 sekunder vid varje försök. Antagligen gör den timeout då.

Jag ser inget felmeddelande eftersom PuTTYtel fungerar på det sättet att om ingen anslutning etableras så gör den timeout och stänger av sig, så man får starta på nytt. Jag upprepade försöket flera gånger innan jag gav upp.

Jag provade att ansluta till smtp.bredband2.com med PuTTYtel igen, men denna gång på port 2525. Den ansluter direkt, på bråkdelen av 1 sekund! Inte nog med att jag kunde ansluta, jag kunde även autentisera och ställa ett meddelande i kö för sändning. Inga problem alls!

Notera nu att jag har gjort dessa tester med routern helt bortkopplad! Jag kopplade till och med bort strömmen på den. Bara för att försäkra mig om att den verkligen är död när jag gör testet.

Både Outlook testerna och PuTTYtel testerna är gjorda med routern helt väck! Men! Windows Firewall har varit aktiverad i alla tester! Både vid de lyckade och de misslyckade anslutningsförsöken!

Har jag provat att inaktivera Windows Firewall (brandväggen)?

Japp! Det var mitt nästa drag. Ty, jag har ju redan testat att inaktivera Windows Firewall och med routern bortkopplad. Det kan ni läsa om i tidigare inlägg. Men jag gjorde alltså ändå ett nytt test.

Angående det där om att Windows Firewall skulle ändå blockera vissa portar även om den är inaktiverad. Var har ni fått det ifrån? Har ni någon säker källa till det? Kan ni referera till skriftlig information från Microsoft eller tredje part som beskriver detta? Inte bara för att bevis att ni har rätt, utan också för att det låter väldigt intressant. Det kan ju vara intressant läsning.

Har jag provat att skapa ett undantag i Windows Firewall för Outlook?

Japp! Det var mitt nästa drag. Jag har lagt in C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\OUTLOOK.EXE i undantagslistan i Windows Firewall. Jag har försäkrat mig om att kryssrutan bredvid den är bockad.

Gick det då att ansluta till kontot via Outlook med ett undantag för Outlook i Windows Firewall?

Nope! Jag gjorde vad jag kallar för "Outlook testet", så som jag beskrev det här ovan. På port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.

Jag har sedan gjort PuTTYtel testet. Samma sak här, på port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.

Har jag provat att skapa ett undantag i Windows Firewall för port 25?

Japp! Det var mitt nästa drag. Jag har skapat två nya undantag. Jag har skapat "SMTP problem TCP" och "SMTP problem UDP". Jag har alltså skapat undantag för port 25 för både TCP och UDP trafik, bara för att försäkra mig om att trafik på den porten släpps igenom. Även om jag vet att t.ex. Telnet använder rå TCP anslutning, inte UDP. Jag har försäkrat mig om att kryssrutan bredvid båda är bockade.

Gick det då att ansluta till kontot via telnet med ett undantag för port 25 (TCP/UDP) i Windows Firewall?

Nope! Jag har gjort Outlook testet och PuTTYtel testet. På port 2525 går det att ansluta till smtp.bredband2.com men inte om jag sätter portnumret till 25.

Har jag provat att inaktivera Windows Firewall?

Japp! Det var mitt nästa drag. Med routern redan bortkopplad har jag även inaktiverat Windows Firewall (åter igen) och det gick inte bättre, nej. Som om det vore oväntat...

Har jag provat att sätta IP adressen manuellt?

Japp! Det var mitt nästa drag. Med routern redan bortkopplad och Windows Firewall numera inaktiverad bestämde jag mig för att prova att sätta IP adressen manuellt.

Jag skickade ipconfig/release med Kommandotolken. IP-adressen frigjordes framgångsrikt. Sedan har jag satt IP adressen till 89.233.204.X i Egenskaper för Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) dialogen, där X är min dator då. Jag har ställt in 89.233.204.1 som standard gateway. Jag har ställt in 255.255.255.0 som nätmask. Dessa inställningar har jag haft innan, när jag fått de automatiskt.

Jag skickade ipconfig/renew med Kommandotolken. Då fick jag ett felmeddelande.

IP-konfiguration för Windows Ett fel uppstod när gränssnittet Loopback Pseudo-Interface 1 skulle frigöras: Det går inte att hitta filen. Åtgärden misslyckades eftersom inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden.

Jag ändrade tillbaka till att erhålla IP adressen automatiskt. Då hoppade den igång direkt. Så det går inte att ställa in IP inställningarna manuellt.

Datorn kan alltså inte själv komma och kräva den IP adressen av standard gateway, även om den dessförinnan är frigjord, utan den får den IP adress den får, som standard gateway är villig att ge den, även om det är samma IP adress som den hade tidigare. Det är lite märkligt kan man tycka.

Så det gick inte så bra alltså att ställa in IP adressen manuellt. Men det är ju ett långsökt försök ändå att försöka lösa just det här problemet på det sättet. Men jag är beredd att göra vad som helst för att vara er tillmötesgående och se till att testa verkligen allt.

Har jag provat att ansluta från annat nät?

Japp! Det var mitt sista Ess kort!

Jag bestämde mig för att använda min mobiltelefon istället för att åka runt till kompisar med datorn i bagageutrymmet. Jag har Tele2 mobilabonnemang med Mobilsurf Large. Men istället för att använda mobilen som modem så har jag valt att leta reda på en Telnet klient till Android 2.2. Lyckligtvis hittade jag flera Telnet klienter i Market.

Den första jag testade hette Telnet, version 1.0.1 från ClockworkMod. Den verkade inte fungera helt korrekt mot smtp.bredband2.com. Den kunde ansluta men det gick inte att autentisera. Den verkade inte helt spela enligt noterna så som smtp.bredband2.com servern ville att den skulle göra. Servern svarade hela tiden om att både det ena och det andra är fel. Det var fel syntax, det var fel autentiseringsmetod och allt möjligt, oavsett vad jag skrev.

Här är ett exempel från den senaste sessionen. Min inmatning är markerad med vinkelparentes (den skrev inte ut vad jag skrev, lokalt eko av, kunde inte aktiveras).

220 smtp.bredband2.com ESMTP Postfix (Ubuntu) >set localecho 502 5.5.2 Error: command not recognized 500 5.5.2 Error: bad syntax >set local_echo 502 5.5.2 Error: command not recognized 500 5.5.2 Error: bad syntax >ehlo c-83-182-X-X-cust.tele2.se (jag har dolt IP adressen med X) 250-smtp.bredband2.com 250-POPELINING 250-SIZE 102400000 250-VRFY 250-ETRN 250-STARTTLS 250-AUTH PLAIN LOGIN 250-AUTH=PLAIN LOGIN 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-8BITMIME 250-DSN 500 5.5.2 Error: bad syntax >ehlo 501 Syntax: EHLO hostname 500 5.5.2 Error: bad syntax >ehlo c-89-233-204-X-cust.bredband2.com (jag har dolt IP adressen med X) 250-smtp.bredband2.com 250-POPELINING 250-SIZE 102400000 250-VRFY 250-ETRN 250-STARTTLS 250-AUTH PLAIN LOGIN 250-AUTH=PLAIN LOGIN 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-8BITMIME 250-DSN 500 5.5.2 Error: bad syntax >auth login 334 VXNIcm5hbWU6 535 5.7.8 Error: authentication failed: VXNIcm5hbWU6 >(mitt username i Base64) 502 5.5.2 Error: command not recognized 500 5.5.2 Error: bad syntax >auth plain login 535 5.7.8 Error: authentication failed: VXNIcm5hbWU6 500 5.5.2 Error: bad syntax >auth plain login (följt av mitt username i Base64) 501 5.5.4 Syntax AUTH mechanism 500 5.5.2 Error: bad syntax >auth plain login (följt av mitt username och lösenord i Base64) 501 5.5.4 Syntax AUTH mechanism 500 5.5.2 Error: bad syntax >quit 221 2.0.0 Bye

Jag provade både att använda det gamla verbet HELO och det senare EHLO. Det gjorde faktiskt ingen skillnad. Men trots att den klagade på fel syntax så gick den med på att visa de utökade verben/parametrarna som ni kan se här ovan. Det är väldigt märkligt.

Vad är det för konstig Telnet server ni använder på Bredband2, som inte accepterar alla Telnet klienter riktigt?... Det är nästan som att vilken Telnet klient som man kan ansluta med och få stabil anslutning med beror på vilken typ av terminal den emulerar. Det skulle jag tro. Det känns så.

Sedan så läste jag att Telnet protokollet inte är 8-bit rent (8-bit clean). Det kan eventuellt förklara varför jag kunde autentisera mot smtp.bredband2.com med Microsoft Telnet om jag valde engelska men inte om jag valde svenska. Det är ju ett mindre under att telnettande över huvudtaget fungerar idag. Det är ju hur gammalt som helst. Telnet ingick i den den första Internet standarden, STD8 tror jag att jag läste.

Men! Telnet klienten från ClockworkMod kunde i alla fall ansluta till smtp.bredband2.com! Men återigen! Den kunde ansluta på port 2525, men inte på port 25!

Om jag försöker ansluta på port 25 i Telnet 1.0.1 från ClockworkMod så får jag följande meddelanden.

Error while connecting to server: The operation timed out Error while receiving from server: null

Så det gick inte så bra som ni ser.

Har jag testat med en annan Telnet klient?

Japp! Jag har i det här läget valt att testa med en annan Telnet klient. Nästa Telnet klient att testa blev aTelnet Super Terminal 3.0.2 från Slobby. Den fungerade inte alls, den krävde att man ställde in värddatorn i en förvalslista först. Den kunde faktiskt ansluta efter att man gjort detta, men det gick inte att skicka några kommandon med den. Den verkade inte reagera alls på det man skrev för skrivfältet var tomt trots att man knappade, som om tangentbordet eller textinmatning inte fungerade. Eller så är den lite svårare att lära sig. Men många skrev bra omdömen om den på Market.

Jag installerade sedan Simple Telnet Client version 2.14 från Eddie Cheung. Då jävlar, då gick det mycket bättre att telnetta mot smtp.bredband2.com.

Connecting... 220 smtp.bredband2.com ESMTP Postfix (Ubuntu) ehlo c-83-182-X-X-cust.tele2.se 250-smtp.bredband2.com 250-POPELINING 250-SIZE 102400000 250-VRFY 250-ETRN 250-STARTTLS 250-AUTH PLAIN LOGIN 250-AUTH=PLAIN LOGIN 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-8BITMIME 250-DSN auth login 334 VXNIcm5hbWU6 (mitt username i Base64) 334 UGFzc3dvcmQ6 (mitt password i Base64) 235 2.7.0 Authentication successful mail from: namn.efternamn@bredband2.com 250 2.1.0 Ok rcpt to: namn.efternamn@gmail.com notify=success,failure 250 2.1.5 Ok data 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF> sunject: SMTP test from namn.efternamn@bredband2.com on Android (lämnas tomt) This is a test message. Sending from namn.efternamn@bredband2.com to namn.efternamn@gmail.com using telnet on Android. Please respond if you see this. Over! . 250 2.0.0 Ok: queued as 97F0144D61 quit 221 2.0.0 Bye

Så där, ja! Så ska det vara!

@Bredband2: CR (Carriage Return) och LF (Line Feed) är kontrollkoder. De ska inte skrivas ut på min skärm när jag telnettar mot smtp.bredband2.com. Möjlig bug här?

Men om jag provar att ansluta till smtp.bredband2.com med Simple Telnet Client på port 25 så får jag avslag, precis som väntat.

Connecting... Connection timeout.

Jag har anslutit till servern via Telnet med en mobiltelefon med Android 2.2 operativ. Det är ju i princip en dator det också. Min andra dator var upptagen så jag kunde inte använda den. Men jag hade inte haft någon glädje av den ändå eftersom den också går genom Bredband2 nätet.

Notera jävligt noga nu att jag har anslutit till servern från ett helt annat nät! Inte från Bredband2's eget och alla länkar däremellan! Det är ett mobilt nätverk som har en IP adress som börjar på 83.182.X.X. Jag har alltså anslutit från Tele2's mobila nät, vilket också var poängen här. Bara för att demonstrera att det här problemet inte har något som helst med min dator att göra!

Kan ni hålla med om det?
Vill ni vara bussiga och hålla med för en gångs skull att det är ett uppenbart fel det här och att felet är utanför min kontroll?

Vad fan är det här alltså?... Alltså jag tror inte heller att de på Bredband2 skulle vara intresserade av att blockera port 25 på sin egen server och samtidigt gå ut med information till kunder om att de ska använda just port 25 för att läsa sin e-post från e-postklienter. Men hur fan ska man tolka det annars? Det var min teori! Var är er egen?

Okej, nu är bollen på er planhalva. Shoot!

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Som sagt, det har du nog listat ut själv. Bredband2 har garanterat inga spärrar som ska spärra deras egna mailserver. Ganska logistkt imo. Sen förstår jag inte riktigt. Du skriver att det fungerar med port 2525, varför inte köra med det då?

Permalänk
Avstängd

och varför kör du med Googles DNS:er?

Använd de du blir tilldelad via DHCP istället. Jag kan nästan garantera att de ger dig snabbare svarstider än Googles.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har väll trixat hela eftermiddagen för att kunna läsa min e-post på bredband2. Provat webmail men där går inte logga in. Och från mina sidor kan man inte komma åt någon webmail utan man måste logga ut och in på deras vanliga sida och som sagt inte kommer jag in där.

Efter lösenordbyte lyckades jag äntligen komma åt posten. Men fattar fortfarande varför man inte kan läsa sin e-post från mina sidor. En liten länk, skriva i sina uppgifter och sedan kunna läsa. Kanske är raketvetenskap, vem vet?

Och att bredband2 har sina guider i pdf format är dåligt. Känns 90-tal.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers