Permalänk
Medlem

W7 64-bit ramminnet går upp till 90%

Har precis skaffat mig sandy bridge med 2500K och 2x2GB RAM och har installerat windows 7 64-bit.. Bara det att 3 ggr nu sen igår så har det hänt medan jag installerat saker som tagit en längre tid att ramminnena gått upp i 90% användning och går inte ner till normal nivå när det är klart heller. Inte heller märkt av någonting i aktivitetshanteraren som tar extra mycket ram, kanske missat det eller om det inte finns med, men omstart är det enda som får det att fungera igen.
Någon som har tips på vad det kan vara?

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Vila i frid

Windows 7 använder minnet för cache. Helt normalt. Det är "tillgänglig minne" som är intressant i Aktivitetshanteraren under fliken Prestanda.

Permalänk
Medlem

Så att det laggar sönder även när installationen är klar och jag knappt kan göra något utan måste starta om är helt normalt? stod ju fysiskt minne: 90% och så stannade det..
Ligger normalt på runt 30% och använder då 1.3GB.. De här 3 gångerna låg det alltså på 90% med lagg och använde cirka 3.5GB RAM

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Vila i frid

Du lär förklara lite bättre vad som händer och inte händer om du vill ha några relevanta svar. Ta skärmskott på aktivitetshanterarens prestandaflik och resursövervakaren med expanderad minneslista sorterad på "dedikerat".

Om du inte redan visste det - när du har installerat ett program skrivs det våldsamt mycket till katalogen \windows\syswow64 och det kan ta flera minuter innan operativet har lugnat ned sig. Klaga isf till Ballmer.

Permalänk
Medlem

Titta i taskmanagern.. under Physical Memory.
Vad säger den när du säger "90%"?

Total: ?
Cached: ?
Available: ?
Free: ?

Windows 7 kommer allokera så mycket den kan vilket gör att "Free" blir väldigt lågt.. men det är inge farligt.
Bara normalt. (Har själv 8GB ram, och 1.3GB free efter några timmars körning.. utan att jag kör några tunga program/spel.)

Permalänk
Medlem

Har du stängt av växlingsfilen? Isf kan det kanske vara en anledning till att minnet fylls upp så snabbt. Det kan ju även vara en ide att uppgradera till 8 GB, minne är ju så sjukt billigt nu för tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vad som drar minne, det kan ju vara nån läcka http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/dd535533

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tog ingen print dom gångerna det hänt och det har inte hänt någon mer gång än så länge, men om det händer ska jag ta reda på mer om vad som händer

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

du råkar inte ha µtorrent på i bakgrunden?

mitt windows 7 får för sig att cacha all sådan trafik nämligen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Eller kör virtuell cd/DVD enhet, om du installerar från en sådan går det åt våldsamt mycket minne, men bara unmonta volymen så går det ner till normalt direkt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

du råkar inte ha µtorrent på i bakgrunden?

mitt windows 7 får för sig att cacha all sådan trafik nämligen.

Det är på som standard i µTorrent.

Filerna som oftast laddas upp läggs i ram-minnet för att man ska slippa läsa direkt från disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det är på som standard i µTorrent.

Filerna som oftast laddas upp läggs i ram-minnet för att man ska slippa läsa direkt från disken.

vilket nästan bara är användbart om filerna har total storlek som är mindre än ledigt ramminne.

har en cache för µtorrent på 1 gig som används för skriv och läs (mestadels skriv) , utöver det så cache'ar mitt windows all trafik om jag inte bockar för disable windows caching of disk read/writes , under avancerat / disk cache i µtorrent.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Devildoll:

har en cache för µtorrent på 1 gig som används för skriv och läs (mestadels skriv)

Den är ett väldigt slöasande med 1 GB cache för utorrent. Optimalt för min dator blev:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den är ett väldigt slöasande med 1 GB cache för utorrent. Optimalt för min dator blev:

mja , det är dynamiskt , inte så att 1 gig är reserverat hela tiden , endast när det behövs.

för tillfället är 2,8 MB allokerat. men när man tankar våldsamt så kan upp emot 2-300 MB allokeras , då den skriver i bursts istället för konstant.

fast nu har vi nog slunkit iväg lite väl djupt i villovägar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det var daemon tools som spökade.. varje gång jag installerade spel så gick ramminnet upp till 95% o jag kunde i stort sett inte göra nåt, unmountade o ramminnet gick ner som det skulle.. finns inget sätt att fixa det på?

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

Det var daemon tools som spökade.. varje gång jag installerade spel så gick ramminnet upp till 95% o jag kunde i stort sett inte göra nåt, unmountade o ramminnet gick ner som det skulle.. finns inget sätt att fixa det på?

Funkar fint för mig på w7 ultimate x64.
Använder Daemon Tools Lite version 4.35.5.68

Permalänk

SLuta använd deamon tools och kör med power iso fungerar mycket bättre och inget krångel med att det käkar upp ramminnet

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Tack, poweriso verkar funka än så länge

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk

Hoppas det fungerar bättre.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Hej
Lånar tråden lite.
Jag har en nyköpt (2 veckor sedan) asus ultrbook ux32vd med w7 hp.
Den ligger ständigt på en minnesanvändning ca68% och uppåt! (4gb ramminne är installerat)
Även efter en omstart. Gjorde en systemåterställning nyligt och avinstallerade diverse förinstallerade program. Fortfarande samma sak. Minnesanvändningen går ibland över 80%. Det är väl inte normalt? Känns lite laggigt i vissa situationer då mycket ram används.
Kan bifoga bilder från aktivitetshanteraren senare vid behov.
Funderar på om jag ska gå in till butiken och höra vad dom säger, eventuellt lämna tillbaka den.
Tacksam för svar.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Hej
Lånar tråden lite.
Jag har en nyköpt (2 veckor sedan) asus ultrbook ux32vd med w7 hp.
Den ligger ständigt på en minnesanvändning ca68% och uppåt! (4gb ramminne är installerat)
Även efter en omstart. Gjorde en systemåterställning nyligt och avinstallerade diverse förinstallerade program. Fortfarande samma sak. Minnesanvändningen går ibland över 80%. Det är väl inte normalt? Känns lite laggigt i vissa situationer då mycket ram används.
Kan bifoga bilder från aktivitetshanteraren senare vid behov.
Funderar på om jag ska gå in till butiken och höra vad dom säger, eventuellt lämna tillbaka den.
Tacksam för svar.

Som sagt tidigare i forumet, kolla vad som tar så mycket minne. Du kan lite lätt gå in i "Resource Monitor"
Först gå in i Task manager och sedan klicka på performance...längst nere i högra hörnet av task manager ligger resource monitor, klicka på knappen. Klicka så du ser alla program som tar minne. Genom att klicka på knappen till höger om "Memory".

Klicka sedan på "working set"

Kolla vilket program som tar mest minne (För mig är det webläsaren som tar ca 300mb och jag kör Waterfox vilket är en 64-bits webläsare (ish-moddat firefox) Efter det är det skype....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Som sagt tidigare i forumet, kolla vad som tar så mycket minne. Du kan lite lätt gå in i "Resource Monitor"
Först gå in i Task manager och sedan klicka på performance...längst nere i högra hörnet av task manager ligger resource monitor, klicka på knappen. Klicka så du ser alla program som tar minne. Genom att klicka på knappen till höger om "Memory".

Klicka sedan på "working set"

Kolla vilket program som tar mest minne (För mig är det webläsaren som tar ca 300mb och jag kör Waterfox vilket är en 64-bits webläsare (ish-moddat firefox) Efter det är det skype....

Så här ser det ut för mig

kolla här för bild https://docs.google.com/file/d/0B5zKh8nQtEZrQ3lpenAtamJsZ2c/e...

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Normalt med andra ord, du har flera program öppnade.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Normalt med andra ord, du har flera program öppnade.

De program jag öppnat och använder just nu. Inte mycket. Är alla andra en massa bakgrundprocesser?

https://docs.google.com/file/d/0B5zKh8nQtEZrczJGTjBNeVpxdms/e...

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

De program jag öppnat och använder just nu. Inte mycket. Är alla andra en massa bakgrundprocesser?

https://docs.google.com/file/d/0B5zKh8nQtEZrczJGTjBNeVpxdms/e...

Ja, märkesdatorer kommer förinstallerade med en massa skit.
Skulle du stänga ner Chrome, Word och de andra programmen du har uppe skulle du säkert trilla ner på 40-50% användning vilket är normalt...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förbrukar mer än 4Gbyte bara på webläsarna och de som tror att chrome är så minnessnål ska nog tänka om, firefox har ca 300 flikar uppe och chrome 15 men lägger man ihop dess minnesanvändnnig så blir det rätt stort, och som tidigare nämnts så är det bra ju mer minne som win nyttjar, desto snabbare går datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kollade in "WINWORD.exe" lite...är inte 100, men tror att det kan vara en trojan. (Kolla först så det inte är Microsoft Office, dvs gå in i msconfig & markera ut autostart på alla office program) För du har vell Microsoft office?

Edit: På grund av att din dator andvänder så mycket ram, är jag rädd för att du har en trojan i ditt system...
Kolla lite källor här:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/606913-...
http://my.brandeis.edu/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0000Ox

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Kollade in "WINWORD.exe" lite...är inte 100, men tror att det kan vara en trojan. (Kolla först så det inte är Microsoft Office, dvs gå in i msconfig & markera ut autostart på alla office program) För du har vell Microsoft office?

Edit: På grund av att din dator andvänder så mycket ram, är jag rädd för att du har en trojan i ditt system...

Ungefär lika stor chans att chrome.exe är en trojan, den har ju massor av processer öppnade! Då måste det vara en trojan, installera om datorn nu.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Ungefär lika stor chans att chrome.exe är en trojan, den har ju massor av processer öppnade! Då måste det vara en trojan, installera om datorn nu.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/606913-...
http://my.brandeis.edu/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0000Ox

Finns möjligheter?
Med tanke på att den tar en jäkla massor av ram minne!
Trojaner = En till använder på datorn...
EDIT : http://www.processlibrary.com/directory/files/winword/25713/#...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/606913-...
http://my.brandeis.edu/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0000Ox

Finns möjligheter?
Med tanke på att den tar en jäkla massor av ram minne!
Trojaner = En till använder på datorn...

Om du kollar på skärmdumpen så ser du att TS använder Word och att det är igång.