Permalänk
Medlem

Just precis. iochmed att Symbian Foundation upplöstes i sin gamla form slopade man också Symbian^4 som varumärke.

Angående Qt så har nu Nokia fått upp sin Site där man kan läsa mer: Qt - A cross-platform application and UI framework

Qt is a cross-platform application and UI framework. Using Qt, you can write web-enabled applications once and deploy them across desktop, mobile and embedded operating systems without rewriting the source code.

Platforms: Embedded Linux, Mac OSX, Windows, Linux/X11, Windows Mobile, Windows CE, Symbian, Maemo and MeeGo.

Qt is the de-facto development framework for Nokia Symbian and Maemo/MeeGo devices. Learn more about Qt for Nokia.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att skaffa mig en Nokia N8. Kan man lita till 100% (99%) på att webbläsaren, UI:t osv. kommer att få en relativt omfattande uppdatering inom en snar framtid? går det att bekräfta med källa eller liknande? tror att det är många som undrar det och det känns svårt att hitta ett säkert besked på den här frågan i dagsläget...

Permalänk
Hedersmedlem

Nokia har bekräftat att uppdateringen kommer i början av 2011 samt att gränssnittet kommer uppgraderas helt någon gång nästa år. Nokia N8 får stor uppdatering i februari - Mobil.se

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av JB92:

Jag är inne på att skaffa mig en Nokia N8. Kan man lita till 100% (99%) på att webbläsaren, UI:t osv. kommer att få en relativt omfattande uppdatering inom en snar framtid? går det att bekräfta med källa eller liknande? tror att det är många som undrar det och det känns svårt att hitta ett säkert besked på den här frågan i dagsläget...

Senior Manager Gunther Kottzieper shared some of Nokia’s plans for 2011 at the International Mobile Internet Conference in Beijing on Tuesday. According to Kottzieper, first quarter of 2011 will include more than 50 enhancements to Symbian, including an updated browser with a more intuitive user interface. The second and third quarter will bring “a new look and feel for the UI. The fourth quarter will introduce more powerful CPU and graphics processors and last but not least, a “true zoom camera.”

Symbian UI Overhaul & Phones with Optical Zoom Expected Next Year

Jag har också sett någon "läckt" genomgång av ändringarn på youtube, men hittar den inte. Qwery för stående, splitscreen input, swype osv visade man där. Den här gamla videon visar lite iallafall.

YouTube - Nokia N8 New Internet Browser and Improved Swiping - N8FanClub.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Brukar läsa inlägg på My Nokia blog. Där finns en person som kallar sig "Alex68" med var det verkar kontakter med personer som arbetar åt Nokia. Enligt honom så har de testkört symbian med Qt gränssnitt och det gav visst bra med prestandaökning åt operativet. Qt gränssnitt är att vänta 2011 i alla fall, nuvarande gränssnitt tror jag kallas "Avkon".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Frugan vill ha N8, men har för mig att jag läste någonstans att nya exemplar ska vara förbättrade(kan ha läste fel), någon som hört något liknande? Eller vågar man köpa den nu? Har hört att det ska vara lite problem med den, någon som vet vilka de vanligaste problemen är?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Frugan vill ha N8, men har för mig att jag läste någonstans att nya exemplar ska vara förbättrade(kan ha läste fel), någon som hört något liknande? Eller vågar man köpa den nu? Har hört att det ska vara lite problem med den, någon som vet vilka de vanligaste problemen är?

Var väl en liten del som slog av o inte ville starta, men de som haft felet har fått dem utbytt direkt, enligt nokia var det inte många, jag har haft min sen telia släppte första av alla och den funkar klockrent så du kan lugnt inhandla en!
Om det är nåt annat måste jag ha missat det?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om skyddplast till displayen? Är detta nödvändigt när den har ett "Gorilla" skärm/glas.
För övrigt nöjd med min N8

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Efter en dryg månads användande så är det väl lite tidigt att uttala sig om glaset, men än så länge är det inte minsta antydan till repor, ser ut som dagen den kom ur lådan. Då är jag ändå rätt slarvig och tänker inte på hur jag lägger den, petar med skitiga fingrar, bär den i samma ficka som nyckelknippan etc.

En smart sak är att skärmen har en pytteliten kant runt glaset som skyddar skärmen om man lägger den med glas sidan nedåt också.
Känner ingen anledning alls att skaffa skyddsplast än så länge iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Vad säger ni om skyddplast till displayen? Är detta nödvändigt när den har ett "Gorilla" skärm/glas.
För övrigt nöjd med min N8

Har haft telefonen sen Nokia släppte den. Körde med skyddsplast i början men tröttnade rätt fort på skiten. Känns bara klibbig & jobbig att använda med plasten på. Displayen är helt repfri trots flitigt användande i ur & skur.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Angående webbläsaren, jag kör Opera 10.1 och den levererar ju. Hur mkt resurser ska Nokia lägga på att utveckla webbläsaren när det finns andra som gör det uppenbarligen bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Har haft telefonen sen Nokia släppte den. Körde med skyddsplast i början men tröttnade rätt fort på skiten. Känns bara klibbig & jobbig att använda med plasten på. Displayen är helt repfri trots flitigt användande i ur & skur.

Samma har - jag var bland de första att få den i Sverige för ett par månader sedan och har inte använt något displayskydd eller fodral alls. Den ser fortfarande ut som ny (förutom ett litet märke på ett hörn efter att jag dragit den i asfalten rätt våldsamt..), både skärmen, kameraglaset och huset.

Permalänk
Medlem

hm, okej, har känslan av att det blir lite annan känsla på touchen också med skyddsplast.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

hm, okej, har känslan av att det blir lite annan känsla på touchen också med skyddsplast.

Som att äta kola med pappret på

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Som att äta kola med pappret på

Fail! :D.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Nu har Nokia släppt uppdatering PR1.1 till Nokia N8.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Anonymous FTW;10769635]Nu har Nokia släppt uppdatering PR1.1 till Nokia N8.[/QUOTE]

PR 1.1 (firmware 13.016) now available for the Nokia N8

The first outright firmware update (version 13.016) , also known as PR 1.1, is now available for the Nokia N8, too (the previous firmware was 11.012). The update, which is 7MB in size, is available OTA (over the air) and can be downloaded using the 'SW update' application. Updates include updates to Web and Quickoffice (gains editing facilities as standard), plus upgrades and patches for email and Music player and fixes for a lot of miscellaneous issues. There's also support for landscape mode in the dialler (call) application. Full changelog below.

PR 1.1 is a relatively minor firmware updates in terms of new user interface features (the big 2.0 is the one with the new browser, overlaid keyboards and portrait qwerty option), but this does offer a significant functionality and performance top-up.

Changelog:

  • Web updated to 7.2.8.10

  • Quickoffice updated to 6.4.166, editing functions now enabled on the N8 (i.e. don't have to pay to upgrade), improved zooming functions

  • Adobe Reader updated to 2.5.653

  • Big update to Nokia Email; performance improved; 'unread emails' flag added to homescreen widget; meeting requests can be accepted directly from email invitations; maps integration, which means people can view the meeting location on the map when the address is mentioned in the location field in the invite

  • General performance improvements

  • Dialler now works in landscape mode

  • Previous performance updates are rolled in and, in the full (Ovi Suite-installed, >100MB) image, there's the facility to provide a better working starting point than hard resetting a PR 1.0 device

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Så om man köpt telefon hos telia kan man uppdatera när?

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

Så om man köpt telefon hos telia kan man uppdatera när?

Undrar jag med :/ Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapust:

Hur ser framtiden ut med Nokia N8? Tydligen skulle 5800 vara en lur där de skulle strömma in uppdateringar, men en kompis ägde en sådan och så var de ICKE!

Skojar du? Jag äger en 5800. Den har uppdaterats många gånger och blivit mycket snabbare och bättre med varje uppdatering! Jag har varit ganska imponerad av hur mycket nokia har uppdaterat 5800an.

Några exempel på vad jag fått på uppdateringarna:

- Snabbare UI
- Kinetisk scrolling
- OVI maps med gratis navigering
- Snabbare webbläsare
- Mer responsiv touchskärm

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Så om man köpt telefon hos telia kan man uppdatera när?

Ja som vanligt ska operatörerna ta sig en titt på programvaran först; operator-specific variants will follow soon.

http://conversations.nokia.com/2011/02/04/software-update-1-1-for-new-symbian-devices/

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Skojar du? Jag äger en 5800. Den har uppdaterats många gånger och blivit mycket snabbare och bättre med varje uppdatering! Jag har varit ganska imponerad av hur mycket nokia har uppdaterat 5800an.

Några exempel på vad jag fått på uppdateringarna:

- Snabbare UI
- Kinetisk scrolling
- OVI maps med gratis navigering
- Snabbare webbläsare
- Mer responsiv touchskärm

Symbianbloggen har skrivit en liten krönika om 5800ans uppdateringar och vad man kan vänta sig från N8. Nokia 5800 fick till och med sin CPU uppklockad i en uppdatering, då den var nedklockad vid leverans.

Nokia N8:s processor är även den nedklockad från default hastighet, så vem vet kanske får den också högre klockning framöver.

5800 fick sin senaste uppdatering 2011-01-19.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

inte läst hela tråden, men vart lite prat om apps, för dom som tycker det är kul har Ovi store gått från ca 30.000 apps till över 400.000 på bara ett par månader. så visst kommer det apps för dom som vill ha dom. Och även apps som tas fram till meego kommer ju funka under symbian så länge hårdvaran tillåter med tanke på att dom kör QT.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

inte läst hela tråden, men vart lite prat om apps, för dom som tycker det är kul har Ovi store gått från ca 30.000 apps till över 400.000 på bara ett par månader. så visst kommer det apps för dom som vill ha dom. Och även apps som tas fram till meego kommer ju funka under symbian så länge hårdvaran tillåter med tanke på att dom kör QT.

Där har du fel... just nu har dom "bara" 30 000 appar, men om alla programmerare som tillverkar appar till iPhone och android portar sina program till QT så att nokia kan ta del av dom så kan detta ske på några månader, att det blir så pass många som just 400 000 st men ännu har ju inte detta skett, däremot har apparna ökat med 5000 på runt 2 månader så det är nog den normala takten som det ökar med.

Edit: källa: http://nokiasaga.com/porting-android-and-iphone-applications-...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Skrivet av 'para[Z:

ite;10772195']Där har du fel... just nu har dom "bara" 30 000 appar, men om alla programmerare som tillverkar appar till iPhone och android portar sina program till QT så att nokia kan ta del av dom så kan detta ske på några månader, att det blir så pass många som just 400 000 st men ännu har ju inte detta skett, däremot har apparna ökat med 5000 på runt 2 månader så det är nog den normala takten som det ökar med.

Han kanske tänkte på att 400000 utvecklare anmält sig hos Forum Nokia för att utveckla appar till just Nokia? Nokia ska ju godkänna alla appar som läggs upp på OVI så det finns väl en gräns på hur fort apparna kan lanseras. De har lovat lansera inskickade appar inom visst antal arbetsdagar, men sist jag läste om det så låg de efter på grund av apptillströmmningen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'para[Z:

ite;10772195']Där har du fel... just nu har dom "bara" 30 000 appar, men om alla programmerare som tillverkar appar till iPhone och android portar sina program till QT så att nokia kan ta del av dom så kan detta ske på några månader, att det blir så pass många som just 400 000 st men ännu har ju inte detta skett, däremot har apparna ökat med 5000 på runt 2 månader så det är nog den normala takten som det ökar med.

Jag missuppfatta nog det jag läste då,. uppfatta det som om att det i skrivandets stund fanns så många,. jag är inte så appkåt så har ingen direkt koll på det hela.

Har någon här fått sin pr 1.1 än ? sitter på tre och har inte fått den ännu =/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Har inte heller fått nån;-(

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så är det väl ganska slut med deras operativsystem.
http://www.engadget.com/2011/02/08/nokia-ceo-stephen-elop-ral...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Skrivet av Sockan:

Om detta är sant så är det väl ganska slut med deras operativsystem.
http://www.engadget.com/2011/02/08/nokia-ceo-stephen-elop-ral...

Knappast att de överger Symbian och MeeGo. Däremot skulle de kunna lansera WP7 mobiler i USA där Nokia är liten idag.

En kille som heter Tomi Ahonen är skeptisk till äktheten av utskicket och har i länken här förklarat varför

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

För dem som undrar så finns det ett ''Jailbreak'' för N8 som heter H2O men tänker inte länka för är inte säker om det bryter mot forumets regler eller inte, så ni får ta och använda google istället

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks