Gigabyte 560 SOC SLI vs 570

Permalänk

Gigabyte 560 SOC SLI vs 570

Är på gång med en ny dator men kan inte bestämma mig vilket grafikkort.
Jag planerar att köra SLI senare men är osäker om det kommer gå bra med två stycken 560 SOC eller kommer det bli för varmt med Windforce kylaren? Är det istället ett bättre val att köpa två stycken 570's?

Med ett kort kan jag bara se fördelar med att använda GB's 560 SOC, det är billigare, tystare, presterar exakt lika bra som 570 (i spel) och kallare - men hur blir det om man ska köra SLI?

Chassit jag ska använda är ett Fractal Design XL med en sidofläkt som utblås med 560 SOC (eller inblås om jag väljer 570).
Tack!

.
Permalänk
Medlem

Men du kan även överklocka GTX 570 så att den presterar bättre. Tystare och svalare kommer en 560 gtx inte vara i sli. Jag skulle nog rekomenderat en 570 med radialfläkt.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Skrivet av UNIX1337:

Men du kan även överklocka GTX 570 så att den presterar bättre. Tystare och svalare kommer en 560 gtx inte vara i sli. Jag skulle nog rekomenderat en 570 med radialfläkt.

Sant, blir nog ett 570 eftersom det kommer fungera mycket bättre i SLI, även om jag kommer köra med ett kort i säkert 1 år eller lite längre ändå.
Med 570 SLI, är det bäst med sidofläkten som inblås då?

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt lite och det verkar som 570 överklockar jättedåligt och den riskerar att gå sönder om man ökar volten...

Angående sidofläkten har jag ingen aning. Men jag tror att det är bättre att ha som inblås eftersom du har ett utblås bak och ett i toppen. Annars kan du alltid testa dig fram.

Bra chassi val!

Visa signatur

Permalänk

Har inte kollat något speciellt på hur bra 570 klockar, men har sett att om man ökar volten så kan kortet gå sönder så det kommer jag inte göra, men antagligen kommer jag öka några MHz utan att röra volten, kommer även försöka få upp CPU'n (i7-2600K) till omkring 5GHz så det kommer rulla på fint!

Ja chassit verkar trevligt. Har personligen inte arbetat med ett tidigare Fractal Design chassi men kollat lite på R3 också, men jag gillar Fulltower mer eftersom man helt enkelt får mer utrymme att jobba med, så FD XL ser jag fram emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Har inte kollat något speciellt på hur bra 570 klockar, men har sett att om man ökar volten så kan kortet gå sönder så det kommer jag inte göra, men antagligen kommer jag öka några MHz utan att röra volten, kommer även försöka få upp CPU'n (i7-2600K) till omkring 5GHz så det kommer rulla på fint!

Ja chassit verkar trevligt. Har personligen inte arbetat med ett tidigare Fractal Design chassi men kollat lite på R3 också, men jag gillar Fulltower mer eftersom man helt enkelt får mer utrymme att jobba med, så FD XL ser jag fram emot

Med lite tur når du 800mhz utan voltökning. Jag tror inte du behöver köra i7an 5 ghz- Även om det är möjligt så känns det som att pusha gränserna lite. 4.5 ghz räcker nog gott och väl. Eller vet du vad, låt volten bestämma XD

Fractal design chassin är riktigt snygga. De kanske inte kyler bäst men de är väldigt tysta. Därför känns det lite konstigt att köra in två stycken 560 soc som i full belastning kommer låta jättehögt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av UNIX1337:

Med lite tur når du 800mhz utan voltökning. Jag tror inte du behöver köra i7an 5 ghz- Även om det är möjligt så känns det som att pusha gränserna lite. 4.5 ghz räcker nog gott och väl. Eller vet du vad, låt volten bestämma XD

Fractal design chassin är riktigt snygga. De kanske inte kyler bäst men de är väldigt tysta. Därför känns det lite konstigt att köra in två stycken 560 soc som i full belastning kommer låta jättehögt.

Haha Ska kolla upp lite 570 överklockningar imorgon så får man se hur mycket man kan gå utan att höja volten och hur mycket FPS det faktiskt kommer ge.

Angående CPU så tycker jag att 5GHz är "målet" för en i7-2600K, ungefär som 4GHz var "målet" för processorerna "förut". Får se hur långt man kan komma, finns ju flera guider på hur man får upp den till 5GHz också, sett mycket folk på andra forum som kör den stabilt 24/7 i 5GHz, men vi får se helt enkelt. Alla processorer klockar ju inte lika bra.

Jag tror inte att SOC korten kommer låta mycket under belastning. Ej stock kylare som ex. Windforce, låter ju mycket mindre och kyler mycket bättre, iaf om man kör single card. Jag vet inte hur det är med SLI men det är ju många som faktiskt kör Gigabytes 460 OC och SOC modeller i SLI och det ska ju fungera bra. Antagligen likadant med 560 SOC som det är för 460, men ett kort med radialkylare än nog bättre för SLI eftersom värmen skickas ut i bak istället för att "vispas" runt inne i datorn.
Lutar åt ett 570 helt klart.

Permalänk
Medlem

De här med trasiga 570 kort, Jag har läst en del jag med om det. Vad jag förstår de som så är de själva matningen av strömmen som pajar, Och när jag läste ännu mer så vad jag förstår så har referens design 4 faser och de klara inte trycket av ökad voltage. Mitt kort har 6 faser. Jag är inte jätte insatt i de dära men jag har inte hittat nån som brännt de kortet jag har. (Gainward 570 GLH GS)
Har oxå läst att man INTE ska klocka minnena.

Men jag har kört mitt kort på 1.07mv@900core 2000mem utan problem, Men eftersom kortet bli lite varmare och då behöver kylas mer så låter fläktarna för mycke för min del. Och behöver inte den extra prestandan de ger, Endast märkbar i metro 2033 och crysis tex.

Jag var oxå inne på 560 SLI med SOC korten. Men läste lite och bestämde mig för ett 570 då de lilla extra minnet alltid kan vara bra å ha

Skillde inte mer än 300 kr från 560 SOC till 570 GLH GS så då var köpet rätt givet.

Kolla Kompletts 1337 erbj idag. Kanske dyker upp nåt Grafik kort till bra pris.