Corsair HS1, Sennheiser PC 360 och Steelseries 7H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olegh:

Misstolka mig inte nu, men är det inte ganska vågat att avfärda effekten av att "spela in" lurar och högtalare så kategoriskt?

Visst, man vänjer sig. Det köper jag. Men samtidigt kommer en viss förändring av membranen till följd av användning ske. Effekterna skiljer sig rimligen beroende på konstruktion och element från att ibland vara praktiskt taget obetydliga, upp till betydligt mer än så. Åtminstone hörbara. Vad man kan säga om effekterna av inspelning hos hörlurar i allmänhet, eller dessa i synnerhet har jag däremot ingen aning om.

Håller med, det sker en tydligt mätbar förändring av resonansfrekvensen i elementet vid inspelningen (den brukar sjunka tydligt) det behöver man inte diskutera, man kan bara avläsa de uppmätta värdena, däremot behöver man ofta inte lång inspelningstid för att de flesta element ska stabilisera sig, ett par timmar brukar räcka, efter det händer ofta väldigt lite. Om lurarna har spelats på fabriken för att kontrolleras och mätas upp kan den tiden ibland vara tillräcklig så man märker ibland som slutkund ingen skillnad, men vissa element får man spela in själv,
Jag tycker dessutom att samtliga testobjekt ligger i budget eller lägre medelklass map. pris/prestanda.
Det billiga sennheiser headsetet är nog att betrakta som golvet. Av de kommentarer som skrivits här kan man även se att många inte har några referenser att jämföra mot, jag hoppas det beror på låg ålder, liten erfarenhet samt okunskap i ämnet, men att man samtidigt är villig att lära sig mera, kunskap är alltid bra att ha !
Att tex använda tonkontroller under test är helt förkastligt, då jämför man inte produkterna utan något annat, man måste jämföra rätt saker !
När man testar ska men eliminera allt utom testobjektet, vill jag använda en dsp eller peq (parametrisk equaliser) när jag spelar på mina lurar hemma så är jag ändå intresserad av hur LUREN låter, annars är det svårt att välja, rättar jag till tonkurvan med en peq så blir ju alla dåliga lurar bättre, men har man en bättre lur så slipper man korrigera, (de flesta bra mikrofoner har faktiskt inbyggda korrigeringar för tonkurvan, de kommer "fabriks eq ade" )

Jag tycker att testen var mycket bra skriven för att vara på ett datorinriktat forum, lättläst för en stor del av målgruppen av produkterna, samtidigt som vi som har musik som hobby/yrke ändå fick ut något av den. Stort tack till testredaktionen !!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brum? Jag hör inget brum i mina Corsair HS1 med USB-kort..
Dom låter dock bättre får jag för mig när jag kopplar in dom i en USB-hub med egen strömförsörjning.

och att ändra lite i equalizern är ett måste. Kommer senast från Sennheiser HD477 så jag kan väl inte anses kräsen men är väldigt nöjd med Corsair HS1. Väldigt KLART ljud och man hör minsta lilla detalj i musik och spel. Basen är inte speciellt kraftig i standardutförande men det ser jag inte som något större problem då det är lätt fixat med equalizern... detta utan att förlora mycket detaljer..

Surroundet fungerar ypperligt i film dessutom.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dima.g:

Ni skulle haft med Logitech G35 Mycket bra headset!!

Kan inte göra annat än att hålla med! Har ett par jag med, bland de bästa inköpen i mitt liv!

Skrivet av jsf:

haha jag tycker dom sitter bra och det är inget fel på ljudet heller

Jag hade ett par såna innan, slutade använda dom när jag köpte nytt. Lånade ut dom till en kompis och det visade sig att micken och högra luren slutat funka. Och när jag skulle sitta på vent/skype så funkade aldrig micken som den skulle. Nä, har både Logitech högtalare och headset numera. Kvalité rakt igenom säger jag bara!

Permalänk
Medlem

detta var en bra res. Skulle tycka det kunde vara roligt om de tog med typ creative hs-1100 Razer Carcharias Headset och logitech G35 typ.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Seriösa datorspelare köper ett par bra hörlurar och en separat mik. Inte skräp.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk

Har själv ett par Sennheiser PC 350 och de är utan tvekan de bästa gaminglurarna jag provat. Dock så håller jag på med studioprylar också, där de tyvärr inte passar perfekt :/ Lite dåligt med mid-bass faktiskt. Så 1300 kr senare är min erfarenhet (precis som Dath Vader tycker) att det nog är bäst att separera hörlurar och mic, även om micken i mina lurar är grym för gaming och skype.

Ett par lurar för halva priset hade säkert låtit lika bra, fast då utan mic. Anledningen till att jag köpte dem i första läget var att mina Sennheiserlurar för 350 spänn låtit så sjukt bra för priset. Mina px100 (typ sennheisers svar på Koss Porta Pro) sopar banan med andra i den prisklassen, men kan tyvärr inte säga detsamma om PC350 (som iofs är ett annat segment).

Jag lyssnar mest på akustisk musik och typ rock/pop och inte typ techno/hiphop så bryr mig inte om djupbasen så mycket.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Brum? Jag hör inget brum i mina Corsair HS1 med USB-kort..
Dom låter dock bättre får jag för mig när jag kopplar in dom i en USB-hub med egen strömförsörjning.

och att ändra lite i equalizern är ett måste. Kommer senast från Sennheiser HD477 så jag kan väl inte anses kräsen men är väldigt nöjd med Corsair HS1. Väldigt KLART ljud och man hör minsta lilla detalj i musik och spel. Basen är inte speciellt kraftig i standardutförande men det ser jag inte som något större problem då det är lätt fixat med equalizern... detta utan att förlora mycket detaljer..

Surroundet fungerar ypperligt i film dessutom.

håller med där, kanon hörlurar, han som recenserade har uppenbart inte använt eq´n.

Permalänk
Medlem

Har ett par HS1 sedan 3 månader tillbaka. Såklart utsattes jag för "brumljudet" som nämns, löste det faktiskt genom en kabel med krokodilklämmor i båda ändorna och kopplade chassit till ett element. Märkte detta då jag provade att jorda chassit själv genom att hålla i det och elementet, då försvann allt brumljud.
Lite brumljud fanns kvar men det kunde åtgärdas genom "low frequency protection" i mikrofonens properties (under fliken enhancements). Nu klagar inte kompisarna längre.
Förövrigt; sköna hörlurar, bra längd på sladden. Basen var som sades skrämmande dålig, blev okej när jag pillade lite i equalizern.
Kom på efter jag hade köpt dem att jag inte hade någon media hub med usb ingång på så jag får skifta mellan högtalare och lurar genom att ändra "default device" i drivrutinen.

Permalänk
Skrivet av DuZk:

Exakt! Sitter själv på ett par K518LE som i dagsläget ligger på cirka 500 spänn.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=434687
De slår allt upp till 1000+ klassen! Dock får man ju ha en bordsmic, men vafan spelar det för roll?

Jag har samma lurar och en bordsmick, tycker det är mycket bättre. DJ-lurar tenderar att ha bättre ljudåtergivning och de tål mycket mer volym än andra lurar. Win win situation!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av siXpounder:

Jag har samma lurar och en bordsmick, tycker det är mycket bättre. DJ-lurar tenderar att ha bättre ljudåtergivning och de tål mycket mer volym än andra lurar. Win win situation!

Sk dj lurar tenderar att ha hemskt dålig återgivning med framförallt dålig bas, den är ofta hemskt överdriven, men som ett arbetsredskap i ett dj bås funkar de, men de är oftast inget att ha till musiklysnning pga färgningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dima.g:

Ni skulle haft med Logitech G35 Mycket bra headset!!

Instämmer

Permalänk
Medlem

Ni skulle testat ett Astro Gaming A40 också Annars bra recension!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Kan lägga in ett tips till er som går i köptankar på ett par nya lurar. Har tidigare fluktat på QPad QH-1339 som tidigare testats här på Sweclockers (http://www.sweclockers.com/recension/6140-tre-pakostade-heads...), men har inte köpt just på grund av det mkt höga priset på närmre 3000 spänn.

Förra veckan så var jag på Media Markt i Malmö och där var priset på dom 999 kr! Tvekade inte en sekund och slog till med en gång. Bästa pris enl. Prisjakt är 2890 kr. Har nu använt dom ca en vecka och är mer än mkt nöjd. Har dock inte provat micken än.

Dom hade ett ex. kvar efter jag köpt mina. Hur det ligger till på andra Media Markt-varuhus i Sverige kan jag inte svara på eftersom varuhusen drivs separat så kan både sortiment och priser avvika. Men det kan ju vara värt att kolla upp om man är intresserad.

Permalänk

Jag har ett par Sennheiser PC-360 och måste säga att jag är grymt nöjd. Köpte dessa innan jul och jag har inget att klaga på. Det som jag är imponerad av är micken som är väldigt riktad, vilket innebär att nästan inget ljud runt omkring kommer in.
Får även jag tacka för en bra recension, men det skulle vara trevligt med lite fler modeller i testet.
Mvh Robban

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Sk dj lurar tenderar att ha hemskt dålig återgivning med framförallt dålig bas, den är ofta hemskt överdriven, men som ett arbetsredskap i ett dj bås funkar de, men de är oftast inget att ha till musiklysnning pga färgningarna.

Tenderar är inte samma som att alla låter så. Huvudsaken är att de är lättdrivna för de flesta sitter inte med hörlurförstärkare inkopplad. Lite sämre men lättdrivna lurar kommer ge klart bättre ljud än bättre män tungdrivna.

Mitt problem är att jag hatar bordsmikrofon (tenderar att flyta omkring huvudet) så jag vill ha inbyggt mic. Bra lurar med bra mic finns inte så man får kompromissa. Själv kör jag USB plantronics headset och de är helt ok. Visst inget jämfört med mina riktiga lurar men smidigt och bra nog för vanlig dator tjafs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon127948:

Tenderar är inte samma som att alla låter så. Huvudsaken är att de är lättdrivna för de flesta sitter inte med hörlurförstärkare inkopplad. Lite sämre men lättdrivna lurar kommer ge klart bättre ljud än bättre män tungdrivna.

Mitt problem är att jag hatar bordsmikrofon (tenderar att flyta omkring huvudet) så jag vill ha inbyggt mic. Bra lurar med bra mic finns inte så man får kompromissa. Själv kör jag USB plantronics headset och de är helt ok. Visst inget jämfört med mina riktiga lurar men smidigt och bra nog för vanlig dator tjafs.

Jodå det finns bra riktigt bra headset, men bra är inte billigt,
http://www.akg.com/site/powerslave,id,2,nodeid,2,pcategory,34...

http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headse...

Det här var ju roligt, ser att Beyer har släppt en serie med datorheadsets, är det någon som provat dem? jag blev riktigt nyfiken på dem, vettig prisklass också.

Visa signatur

Permalänk

Jag sitter med ett par Sennheiser pc 360. Grymt sköna lurar. Värt vart ända öre.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jodå det finns bra riktigt bra headset, men bra är inte billigt,
http://www.akg.com/site/powerslave,id,2,nodeid,2,pcategory,34...

Det här var ju roligt, ser att Beyer har släppt en serie med datorheadsets, är det någon som provat dem? jag blev riktigt nyfiken på dem, vettig prisklass också.

MMX300-lurarna är samma som QPad QH-1339-lurarna som jag nämnde i ett par poster högre upp. Står tom Beyerdynamic på väskan man fick lurarna i. Som jag skrev är jag mkt nöjd. Är ingen audiofil på något sätt men jämfört med de Sennheiser gaming-lurarna jag hade innan så är det stor skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Aha då är de nog oerhört prisvärda för en tusing, har själv dtx 100 med ett sonyericsson mw 600 som trådlöst portabelt headset både till laptop o telefon, det låter riktigt bra på musik och är oerhört praktiskt när man lätt växlar mellan olika enheter utan att dra i kablar, pluggarna låter faktisk helt anständigt även som normala hörlurar hemma, jag har akg k-701 och k-1000 och några enklare audio-technica och sennheiser också som referens, men håller annars akg 701 som den bästa "normala" luren, bättre än sennheiser större modeller, k-1000 spelar ju i en helt egen klass men den är ju som den är ( ...typ lite udda för att vara snäll) och den har inte så djup bas pga konstruktionen, men allt annat är gudomligt i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är PC 360 skapligt balanserad? Har haft två par Charcarias under ett tag och har kollat in HS1 ifall de skulle dö igen. Det jag börjat märka är att mic-bärande luren är klart tyngre än den andra vilket gör att den sluter dåligt runt högra örat. Annars verkar den vara det självklara valet.

Permalänk
Medlem

Har haft mina PC 360 ett par månader och har inte märkt något problem med att dom sitter dåligt. Tycker det är trist att inte kuddarna på headsetet är utbytbara, ljudet är klockrent dock. En nackdel som kanske inte nämns här, är att vid relativt hög volym hör folk på skype osv ljudet från lurarna och klagar...detta är för att dom är såpass öppna, det positiva är att man aldrig svettas i dom. Har märkt att ludet kan vara obalancerat på sistone dock. Ibland är ljudet högre på högra hörluren men fixar sig när man rör runt volymknappen lite. Och jag har självklart provat vända på lurarna och det är samma sida som har högre ljud. Får la se om det blir värre isf får man väl reklamera.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Headsets, suck Känns så bortkastat när man kan få riktigt bra hörlurar för samma pengar.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd

Sennheiser = dyrt = bra = <3

Jag anade redan att Sennheiser PC 360 skulle vinna det här testet
corsair ska inte syssla med ljud, steelseries ska inte syssla med ljud. visst dom kan sälja massa saker under deras namn MEN.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

inte så otippat att sennheiser skulle ta hem detta. Vill man ha bra lurar så köper man från företag som kan sin sak, inte från razer, corsair etc när det gäller ljud..
kör ett par sennheiser HD555 själv, riktigt nöjd

Kunde inte sagt det bättre själv, Exakt vad jag menade i min post.
+ jag har hd555 jag med. i början va dom lite lama sen mjuknade dom upp:)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Roligt att man kan få ett par hörlurar från exempelvis AKG som är mycket bättre än de flesta dyra "gamingheadsetten" för 400-500 spänn.

Hörlurar är inte samma sak som headset

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Jag anade redan att Sennheiser PC 360 skulle vinna det här testet
corsair ska inte syssla med ljud, steelseries ska inte syssla med ljud. visst dom kan sälja massa saker under deras namn MEN.

Det är nog inte corsair själva som utvecklat själva högtalarmembranen och micen. De har köpt in det från ett annat företag och satt in det i sina headsets. Då inte direkt svårt att göra ett headset med bra ljud, bara att köpa in högtalarna från sennheiser, men då skulle inte headsetet kosta 700kr längre...

Ungefär som att jämföra en peguot mot en prosche. "Hmmm, jag anade redan att porschen skulle vinna det här testet" Jaså du;) Sen kostar den dubbelt så mycket med!:)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vilket brum ni talar om?
Jag har ett par HS1 och upplever inget brum. Inte heller min vänner på skype hur något brum.
Ni bör nog kolla att det inte var ett måndags ex. och att ni har datorn i ett jordat utag med jord anslutet.

Ljudbilden från orginal är något tråkig, vilket är lätt fixat med equlizern. Headsetet svarar direkt på minsta ändring och att dra upp basen lite är inge problem, man förlorar inte heller mellanregistret något märkbart.

Permalänk
Medlem

Att folk tycker att Steelseries Siberia V2 är ett bra headset, är enligt mig pinsamt..
Sämre ljud när det kommer till t.ex musik får man leta efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Att folk tycker att Steelseries Siberia V2 är ett bra headset, är enligt mig pinsamt..
Sämre ljud när det kommer till t.ex musik får man leta efter.

Japp, men så är det, har man int hört skillnaden så spelar det ingen roll, dom fattar inte ändå att dom går miste om bra ljud. Låt dom hållas med sitt skräp..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft HS1 ett bra tag nu, fick byta dem efter 1 månad då kontrolldosan glappade. Antar att den fallit i golvet ett par gånger då den sitter mitt på sladden och är ganska stor. Lurarna är sköna och jag tycker ljudet är helt okej men ska jag lyssna på musik/se på film så plockar jag fram mina Sennheiser HD650 som hänger brevid