Corsair HS1, Sennheiser PC 360 och Steelseries 7H

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Underbart

Har själv HS1 sen ett halvår tillbaks och är supernöjd, dock så har dem börjat glappa där kabeln går in i kåpan och då jag funderat på PC 360 så är den här recensionen perfekt timing

Det jag själv är intresserad av är dock om Sennheiser lurarna är sköna om man har glasögon vilket gör HS1 helt perfekta i mina ögon, hade varit kul att veta men kanske nån i tråden som har ett par och använder glasögon kunde vara snäll och svara på

Jag sitter med Sennheiser HD555 som flera andra och jag har glasögon. Jag skulle helt klart välja Sennheiser PC 360 om jag skulle köpa ett headset. Mina lurar kan jag ha på mig under flera timmar i sträck utan det minsta obehag.

Visa signatur

Intel Core i7-4770
ASUS Strix GTX 970 OC Edition
16 Gb Ram
Win 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Musikälskare

Kör själv med Sennheiser HD 595 + extern Logitech USB mic

Funkar perfa

EDIT: Lurarna har hållt kanske 4-5år, galen kvalitet (spelat trummor med dom/rest/datorn etc.)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

HS1 all the way

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Fatal1ty?

*Ryser*
Sitter ju på öronen ist för runtom och är pyttesmå ju!

och? har ett par små sennheiser som sitter på, mycket skönare än kåpor :s

Permalänk
Skrivet av polander_66:

Jag sitter med Sennheiser HD555 som flera andra och jag har glasögon. Jag skulle helt klart välja Sennheiser PC 360 om jag skulle köpa ett headset. Mina lurar kan jag ha på mig under flera timmar i sträck utan det minsta obehag.

Tackar för infon, då vet jag vad det blir nästa gång

Permalänk
Medlem

Jag har PC-360. Har inte hunnit testa det så mycket än, men överlag är de väldigt sköna och mycket bra ljud/mic. Priset e ganska högt, ja. I början kan de sitta lite hårt, men det går över, snart märker man inte dem och kan nog lätt sitta 24 timmar. De är öppna så att man hör lagom mycket in. Volymknappen är väldigt användbar som sitter på ena luren! All in all ett headset som jag kommer att njuta av tills det går sönder =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så 360 har ingen jobbig och irriterande klump på sladden?
Jag måste ha ett par. Jag är trött så in i "#¤&&# på dessa satans volymkontroller m.m. som alltid ska hänga precis där man inte kan ha dem i knät eller fästa dem i byxorna eller för den delen fästa dem i tröjan utan att ha en halv kabelhärva runt huvudet. Det enda de gör är att hänga och fastna i saker och dra i lurarna när man rör på huvudet.

Det har inte g35 heller

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

och? har ett par små sennheiser som sitter på, mycket skönare än kåpor :s

Dom ska ju sitta runt öronen, inte -på- öronen.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd

Är HS1 Analoga lika dåliga som USb modellen :P? Eller är Carcharias att föredra framför dem :O?
Musiken är inte så viktig, vill bara ha ett headset för gaming och som har en mic, kanske lite musik iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chainzaw:

Är HS1 Analoga lika dåliga som USb modellen :P? Eller är Carcharias att föredra framför dem :O?
Musiken är inte så viktig, vill bara ha ett headset för gaming och som har en mic, kanske lite musik iaf

Analoga beror ju mestadels på ditt ljudkort...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är HS1 Analoga lika dåliga som USb modellen :P?

HS1 är inte dåliga, men recensenten verkade inte gilla dom och ställer höga krav på sina hörlurar.

Skrivet av chainzaw:

Musiken är inte så viktig, vill bara ha ett headset för gaming och som har en mic, kanske lite musik iaf

Då kommer du nog inte bli missnöjd med HS1, de fungerar utmärkt att spela med (spelar mycket Bad Company 2 och jag tycker ljudet är utmärkt).

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Analoga beror ju mestadels på ditt ljudkort...

Ja det vet jag, utgår då från ett bra ljudkort, som t.ex. Asus Xonar DX - kostar ju endast 550 kr billigast från en affär som verkar seriös och bra.

Permalänk
Medlem

Hade velat se G35 och G930, annars var recensionen intressant.

Vet helt klart vilket headset det blir ifall mina Siberia v2 skulle dö en vacker dag.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Bra review, håller med om att HS1 brummar, skulle inte rekommendera dessa lurar till någon.

Blir nog ett par sennheiser framöver!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Haha jag har Sennheiser PC 350 och när man läser recensionen får man uppfattningen att 350 inte är något alls att hänga i granen. Men det är de kanske inte mot 360 Hoppas isf att mina går sönder snart...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Testade ni lurarna rätt ur lådan eller spelade ni in dem några timmar först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Den mic:en är inte mycket att hänga i granen. ( Eller jo det är väl det enda den duger till )

Tsss, struntprat, den är precis lika bra som vilken mic inbyggd i ett headset som helst (iaf av de ca 20 modeller jag testat). Har använt min i ca två år till MMO och FPS och kunde inte vara mer nöjd. Placeringen eliminerar alla S-ljud och folk i andra änden hör mig klart och tydligt och artikulerat. Den är dessutom rätt bra på att inte plocka upp omgivningsljud när man pratar. Tycker man att ZM-MIC1 är dålig som talmikrofon har man nog gjort nått fel.

Underbara tillsammans med mina AKG K518 DJ till spel/videokommunikation/samtal.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så 360 har ingen jobbig och irriterande klump på sladden?
Jag måste ha ett par. Jag är trött så in i "#¤&&# på dessa satans volymkontroller m.m. som alltid ska hänga precis där man inte kan ha dem i knät eller fästa dem i byxorna eller för den delen fästa dem i tröjan utan att ha en halv kabelhärva runt huvudet. Det enda de gör är att hänga och fastna i saker och dra i lurarna när man rör på huvudet.

Stämmer bra, äger själv ett par PC360. Volymkontrollen sitter på högra kåpan, mycket smart.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Har testat de flesta stora lurar. Men blir alltid nöjdast när jag tar på mig lätta luftiga porta pro

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ni skulle inte kunna fixa ett test med Logitech G930? Står i valet och kvalet mellan G930 och Sennheiser PC360, trådlöst eller inte trådlöst; hur stor är skillnaden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zuljin:

Testade ni lurarna rätt ur lådan eller spelade ni in dem några timmar först?

Man behöver inte "spela in" lurar eller högtalare Det är din hörsel som anpassar sig, lurarna låter likadant hela tiden. Jag brukar jämföra det med att gå in i ett rum med färgad belysning; det tar ett tag att vänja sig.

Jag gjorde flera olika lyssningstester -- både att sitta långa sessioner med ett par för att vänja mig, men också att snabbt byta fram och tillbaks mellan recensionslurarna och ett antal olika favoritlurar jag använt genom åren för att få ett "färskt" intryck. Eftersom jag testade i studion kunde jag också jämföra med mina Genelec-monitorer, för att få en bild över vilka frekvenser som var under- och överrepresenterade i de olika hörlurarna.

Jag vill påpeka en sak om "föregångaren" Sennheiser PC-350 som kanske inte framgår om man inte läst min tidigare recension av dem: Jag gillar dem fortfarande, och använder dem dagligen. De dämpar omgivningsljud betydligt mer än PC-360, och ibland är det skönt att slippa det värsta basmullret som ändå inte tillför särskilt mycket information till spelandet. De är dock inga "skönlyssningslurar" på det sättet PC-360 är, vilket är varför man kan tänkas föredra den senare modellen om man är lite av en allätare.

Permalänk
Medlem

Har haft ett par SteelSeries SteelSound 7H (ej USB) sedan oktober förra året och jag kan verkligen inte rekommendera dem. Förutom allt som stämmer i recensionen så finns det små problem här och där, till exempel att kabeln har något tyg material som skaver mot tröjan/stolen vilket gör att det låter fruktansvärt illa i den luren kabeln går in i. Dessutom har jag haft problem med mikrofonen från första dagen då den är av dålig kvalité.
Det enda positiva är att de sitter ganska skönt, även efter långa pass och att mikrofonen är utdragbar.

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teetow:

Man behöver inte "spela in" lurar eller högtalare Det är din hörsel som anpassar sig, lurarna låter likadant hela tiden. Jag brukar jämföra det med att gå in i ett rum med färgad belysning; det tar ett tag att vänja sig.

Jag gjorde flera olika lyssningstester -- både att sitta långa sessioner med ett par för att vänja mig, men också att snabbt byta fram och tillbaks mellan recensionslurarna och ett antal olika favoritlurar jag använt genom åren för att få ett "färskt" intryck. Eftersom jag testade i studion kunde jag också jämföra med mina Genelec-monitorer, för att få en bild över vilka frekvenser som var under- och överrepresenterade i de olika hörlurarna.

Jag vill påpeka en sak om "föregångaren" Sennheiser PC-350 som kanske inte framgår om man inte läst min tidigare recension av dem: Jag gillar dem fortfarande, och använder dem dagligen. De dämpar omgivningsljud betydligt mer än PC-360, och ibland är det skönt att slippa det värsta basmullret som ändå inte tillför särskilt mycket information till spelandet. De är dock inga "skönlyssningslurar" på det sättet PC-360 är, vilket är varför man kan tänkas föredra den senare modellen om man är lite av en allätare.

Misstolka mig inte nu, men är det inte ganska vågat att avfärda effekten av att "spela in" lurar och högtalare så kategoriskt?

Visst, man vänjer sig. Det köper jag. Men samtidigt kommer en viss förändring av membranen till följd av användning ske. Effekterna skiljer sig rimligen beroende på konstruktion och element från att ibland vara praktiskt taget obetydliga, upp till betydligt mer än så. Åtminstone hörbara. Vad man kan säga om effekterna av inspelning hos hörlurar i allmänhet, eller dessa i synnerhet har jag däremot ingen aning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arrogant:

Jag äger själv ett par Steelseries 7H och kan inte annat än att hålla med i recensionen som är mycket träffsäker. Dock skulle jag vilja flika in ett ytterliggare minus med headsetet. Och det är att modellen tycks vara extremt glappbenägen! Mitt första par tappade ljudet frekvent på högra kupan då micro-usb kontakten glappade. Jag fick detta par bytt av Maxfps och är nu inne på mitt andra par; som också glappar. Detta dock efter lite mer än en månad. Det blir till att skicka in detta också! Helt värdelöst med den här typen av micro-usb kontakt!

Undvik 7H!

Samma här. Tappade ljudet på ena hörluren på mitt första par. På mitt andra par glappar usbkontakten rejält, och det gör så att micen brusar ordentligt. Kör med HD555 och en Zalmanmic så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Jag tycker att headseten tävlar i lite olika kategorier. Det vore ju konstigt om ett headset som kostar drygt 80% mer än ett annat INTE vinner ett sånt här test.
Utöver det var det skoj med hörlurstester, definitivt något som inte många tar sig an. Vore super om ni kunde utöka med fler tester av populära lurar i varierande prisklasser, t.ex. Creatives lurar (bl.a. Fatal1ty-lurarna), Steelseries och kanske även Plantronics Gamecom-serie. Jag hade gärna också sett ordentliga utvärderingar av hållbarhet (tappa dem några gånger, kör över sladden med en stol fem gånger vad vet jag) och deras förmåga att utestänga ljud från omgivningen - det måste ju finnas någon mer än jag som har andra människor i huset som får för sig att göra högljudda saker när man sitter vid datorn?

Hmm jag föredrar mina moddade 300:- lurar framför mina 1600:- lurar för normal användning. Pris är inte alltid samma som kvalitet, helst inte om man tänker använda ett normalt ljudkort utan hörlursförstärkare eller kanske koppla lurarna till telefonen. Inte ens high-end ljudkort till PC brukar ha tillräckligt bra ljudkvalitet för att använda dyra audiofillurar. Men ett klart ljud från bas till diskant är mer viktigt än man kanske kan tro för speländamål, kraftig bas eller diskant verkar uttröttande och gör det svårt att positionera ljud.

Generellt: köp inte lurar från någon tillverkare som vill verka häftig/hipp/specialdesignade för gamerz, köp från tillverkare som kan ljuddesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Det har inte g35 heller

Må så vara men USB-headet måste ju vara om möjligt ännu sämre än att ha en sladd dragandes i örat
USB = Fullständigt oanvändbart till 360.

Skrivet av Exabyte:

Stämmer bra, äger själv ett par PC360. Volymkontrollen sitter på högra kåpan, mycket smart.

De vet jag ju vad nästa headset blir
Fungerar volum-ratten bra?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Misstolka mig inte nu, men är det inte ganska vågat att avfärda effekten av att "spela in" lurar och högtalare så kategoriskt?

Visst, man vänjer sig. Det köper jag. Men samtidigt kommer en viss förändring av membranen till följd av användning ske. Effekterna skiljer sig rimligen beroende på konstruktion och element från att ibland vara praktiskt taget obetydliga, upp till betydligt mer än så. Åtminstone hörbara. Vad man kan säga om effekterna av inspelning hos hörlurar i allmänhet, eller dessa i synnerhet har jag däremot ingen aning om.

Indeed. Det kommer alltid nån effekt efter en viss tid. "Break In" perioden varierar mycket också från element till element. Sedan gissar jag att de fick ett test exemplar som troligtvis hade används.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag vill se lite mer tester av hörlurar, dock går jag gärna upp lite i prisklass! Vill ha lite mer av allt om man säger så!
Bra bas, klar diskant och ett fint mellanregister! Dom ska sitta bra och bekvämt! Helst ska dom sluta bra också, för att slippa höra ljud omkring!
Inget USB! Antar att guld pläterat är typ standard?

Dom ska passa bra till både spel, film & musik!
Tack

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Skit gött med recensioner!
Måste säga att det är as bra med sådana hörlur recensioner eftersom ljud är väldigt viktigt inom gaming FPS spel..

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Dom har tagit 2 hörlurar i 750kr-klassen, och sen helt plötsligt ett par lurar i 1300kr-klassen, rätt meningslöst att sätta dom här lurarna mot varandra när dom inte ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Derp