Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skärm med skrapmärke på skärmytan

Hittade en skärm i elektronik-bingen i mitt soprum för massa år sen. Den saknade nätadapter men fungerar fint att drivas av datorns 12V.

Ingen jättebra sak men nu har jag behov av en andra skärm.
En sak som stör lite med denna är den har ett skrapmärke mitt på. Det syns inte när den är tänd förvisso, men det hade kunnat vara trevligt att få bort det.

Det är inte djupt så det kanske skulle gå att polera bort. Men kan man polera skärmytan?
Det sådan där typisk halvmatt finish, men jag vill ju inte att det blir grumligt.

Sandpapper är nog uteslutet, men någon autosol eller liknande?

Tacksam för tips.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Hittade en skärm i elektronik-bingen i mitt soprum för massa år sen. Den saknade nätadapter men fungerar fint att drivas av datorns 12V.

Ingen jättebra sak men nu har jag behov av en andra skärm.
En sak som stör lite med denna är den har ett skrapmärke mitt på. Det syns inte när den är tänd förvisso, men det hade kunnat vara trevligt att få bort det.

Det är inte djupt så det kanske skulle gå att polera bort. Men kan man polera skärmytan?
Det sådan där typisk halvmatt finish, men jag vill ju inte att det blir grumligt.

Sandpapper är nog uteslutet, men någon autosol eller liknande?

Tacksam för tips.

Nä, ge dig inte på nåt slipmedel el dyl, bäst löser du problemet med vattenbaserad klarlack. Maskera allt på fronten utom bildytan, rengör sen bildytan grundligt med tex isoprophylalkohol (finns bla på apotek) målartvätt etc. Lägg ner skärmen med bildytan uppåt utan lutning åt nåt håll, spraya sen på klarlack i flera tunna skikt, låt torka ordentligt mellan spayningarna. Tyngdlagen gör att lacken sas rinner ner i dina repor och efter några lager lack är dina repor försvunna, såväl "fördjupningarna" som rent utseendemässigt.
Metoden anv bla inom billackeringsbranschen för att ex vis ge slitna och väderbitna strålkastare, blinkers etc en ny fräsch look.