Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Medlem

Earth 2150, sjukt jäkla bra spel!
Total Annihilation, som nämnts flera gånger tidigare.
Pharao, kul spel, tar lång tid att spela dock.
Settlers 2, awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

Om man ska lista spel från innan 2000, listan efter kan göras lång lång.

1. XCOM
Ett av de få spel jag spelat igenom flera gånger, riktig nostalgi från mitt tidiga datorspelande.
http://www.blogcdn.com/www.joystiq.com/media/2010/08/gamxcomu...

Sugen jag blev på att köpa UFO(första xcom spelade massor på amigan) såg att det fanns för ca 80:- på steam.

Diablo serien spelar jag fortfarande ibland

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Lemmings
Raptor
Vikings - Fields of conquest (Brian Vodnik)
Wolfenstein 3D
Heroes of might and magic (3:an är bäst)
Doom
Warcraft 1 och 2
Colin McRae Rally 2
Links LS
Backpacker
The Incredible Machine
Quake
Day of the Tentacle
NHL 93
1nsane
Grand Theft Auto
Ports of Call
Worms
Carmageddon
Stunts
Flatout
Pinball Fantasies
Theme Park
SimCity
Cannon Fodder
Descent
Ignition
Winter Games
Summer Games
Battle Chess
Risk

Om jag ska försöka ge mig på en lista över de jag spelat mest blir top5 så här:
1. Heroes of might and magic 3
2. Vikings - Fields of conquest
3. NHL 93
4. Flatout
5. Pinball Fantasies / The Incredible Machine

Permalänk
Medlem

Många klassiker redan nämnda men jag kunde inte se Eye of the Beholder. Minns att jag spelade det (och uppföljre) en hel del. Sedan fanns det ju spelen som dödade en del tangentbord, exempelvis Winter Games.

Permalänk

skulle säga till Folk som gillar RPG att Kolla in Silver!
Worms
Command & Conquer
MDK
jazz jack rabbit 2 finns en 1a med men aldig spelat
NHL 97
soldat
doom 1/ 2
quake
warcraft 1/ 2
Phantasmagoria 1
Silver
heros & might and magic 1 o 2 sen 3.
sonic 3D
GTA 1 och 2.
red alert.
starcraft 1/2
Nightmare Creatures 1 spela dock bara demot men gjorde det ett antal gånger.
Half life 1.
Ultima

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ultima serien

kända spel men Ändå okänt. aldrig hört folk som nämnt det jag har ingen direkt erfarenhet av det, har provat det för länge sen. Vet inte vilket av dem jag prova finns ett par, kom ingen vart var lost. men har läst om det att det ska vara en klassiker, därför vill jag ta med nämna det här. första spelet kom redan 81 sen släppte dom spel till 99. gjordes även ett Ultima online 97. finns säkert uppe idag med läste att 2007 fira dom 10 års jubileum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ådermannen:

skulle säga till Folk som gillar RPG att Kolla in Silver!

Vet inte hur länge jag leta efter silverkulan för att döda vargen men löste det tillslut.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Quakeone.com

Om man riktar in sig på multiplayerspel som man körde via ipx/direct connect så är ju Hexen,
Doom, Red Alert givna. Modem + fiber, Quake1, Starcraft, Diablo. Det var ju här online scenen exploderade och internet började bli ganska vanligt.

Hexen var jädrans kul för att det var en av dom första spelen man körde via nätverk mot varandra, samma sak med Doom. Några har säkert kört Warcraft1 via IPX eller liknande med men jag hade inte möjligheten. Red Alert var ju lite speciellt och ganska nytt på sitt område. Visst det fanns Dune men det hade väl inte något multiplayer vad jag vet och hade Dune det var det nog få som hade möjligheten.

I och med Quake och Starcraft började vi få en scen med professionella spelare där det inte finns någon gräns för hur bra man kan bli. Det är bara att träna träna och träna. Diablo var ju väldigt speciellt i sin Gothic anda, väldigt bra musik och stämning över lag vilket dom inte lyckades med i Diablo2 senare. Diablo2 blev ju mest ett hack n slash spel. Speciellt för Quake var ju att det fanns så mycket inställningar och möjligheter att skapa mods speciellt när dom släppte källkoden, onlinevärlden lever fortfarande och det finns en hel uppsjö av nya klienter. Vissa av dom klarar inte ens min dator av att köra då den är för dålig.

I fall någon skulle undra så, ja det fungerar fortfarande att spela Diablo1 på Battlenet idag men det kan va svårt att hitta någon att spela med, men helt ensam är man inte. Quake1 går utmärkt, www.quakeone.com för information om någon är sugen. (NQ) inte (QW), är idag ett lite mindre community där folk inte är lika bra som i QW av naturliga anledningar, kan va ett bra val om man bara vill testa på. Hur det ser ut i Starcraft vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är ganska dött sen SC2 kom ut.

Lär ju lägga till ett spel till på listan som kom lite senare, Civilization 3 Play the World. Det var ganska många som spelade det över nätet faktiskt trotts alla brister. Urdåligt multiplayer support, med spel som kraschar och motståndare som quittar så fort dom inte vill vara med längre. Men spelet förtjänar helt klart en plats någonstans, kom ut 2002 så det är ju relativt gammalt.

Allting är roligast i början, även om grafiken är bättre och uppkopplingarna är snabba så blir det aldrig lika roligt som första gången!

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hedersmedlem

Skyroads kan jag rekommendera! Underbart gammalt plattformsspel med grymt soundtrack! Finns att ladda ner gratis (helt lagligt) här.

Använd DOSBox för att komma igång!

Permalänk
Medlem

Ni kan rabbla upp spel bäst ni vill. Inget är i klass med Deus Ex.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Tex murphy,zork,gabriel knight,ultima spelen, Mdk, Baldurs gate(om man nu bommat det) The last express++++ går att få tag på en del på gog f.. bidde reklam det starta upp era gammburkar & kör istället

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Populus!
kommer ihåg när jag och pappa spelade det när jag var liten

Permalänk
Medlem

Motoracer 1 och 2
Wolfenstein

Permalänk

Säger bara Max Payne!

Permalänk
Medlem

Hmm läste inte allt men jag såg ingen The Lost Vikings

Sen hela Sonic the hedgehog serien finns ju till pc nu, rätt kul att jag o mina polare diskuterade just retrospel igår över lite whiskey!

Grim Fandango är ett spel som jag rätt nyligen plockade upp och körde, riktigt bra skit

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Might and magic 6 ett av dom bästa rollspel som släppts till pc enligt mej...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/MightAndMagic6B...

Edit/ Måste nog försöka hitta mina gamla ogrinal skivor till det här spelet och se om det fortfarande är lika roligt./Edit

FETTTTTTTTTTT ska fixa det jag med! Så länge sen jag spelade det!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Panzer General i synerhet orginalet spelar jag fortfarande ibland har en gammal p2 med den på

Ahh trevligt att fler har god smak vad gäller klassisk strategi, fantastiskt spel då och banne mig om det inte fortfarande håller. Plus poäng på att spelet låter en spela som tysk, det finns något lätt omoralisk kittlande i att spela bad guy. Tips kolla in PG Forever vilket är en fantastisk fin uppdatering/remake av den gamla klassikern, original spelets mekanik, grafiken och känslan är densamma som i originalet. Uppdaterat är dock hårdvarustödet, UI och en annan massa godsaker. www.pgforever.info

Några andra gamla spel som jag tyckte mycket om var Fallout 1 och 2, dom nya (dvs allt efter dessa två) lär jag inte ens att titta på.

Incubation var ett bra och bitvis mycket svårt strategispel (mission packet var nästan omöjligt).
Intro och lite gameplay från spelet http://www.youtube.com/watch?v=4vVybhpQ5J4
End credit låt taget från soundtracket komplett med rap (det finns 2 versioner), mycket bättre än vad jag kom ihåg måste nog leta i gömmorna efter spelet:) http://www.youtube.com/watch?v=0Jn6xN-dvl0

UFO Enemy Unknown har jag sett nämnas tidigare och ja det var ett fantastiskt bra spel, tyvärr var uppföljarna inte alls av samma klass.
LBA som någon någon nämnde var också mycket bra.

Sist ett till spel som låter en spela som bad guy, Tie Fighter med medföljande addons var av extremt hög klass. Hur kan man från Lucas Arts sida låta en sådan här juvel ligga och samla damm, detta är ett spel som fullkomningen skriker om en remake.

Edit: Ett spel som jag inte tror jag sett nämnas i tråden är Descent, det var för sin tid ett totalt unikt (?) spel och var också ett av de allra första riktiga 3D spelen på marknaden. Spelet hade 8 player multiplayer över lan och det var riktigt kul att köra co-op.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

*nostalgitårar*

glömt namnen på många då bara var 8 bast då jag började men drar de som dyker upp i skallen !

carmagedon 2
starcraft
heroes of might and magic 3
commandos
lemmings
atlantis (klick-pussel spel, 6!! skivor)
duke nukem 3d
quake 1 & 2
age of empires 1 & 2
cs 1.5
warcraft 3
no one lives forever
max payne
codename 47 (tänk ursprunget till battlefield heroes, flyg flygplan, kör pansarvagn osv osv!!)
mulle meck bygger bilar
rainbow six
Deltaforce 1-3 (inte för att de var bra, var beroende av 3an online..)
worms 1 & 2
diablo 2
GTA (spelar än ibland, lan'a i 1an utan att hetsa upp er.. I dare you!)
unreal tournament (+goty när den kom ut)
rollercoaster tycoon
Shogo
nhl 96-98
serious sam
fps-spel som var först med MÅÅNGA hitboxes på gubbarna, faschinerande att kunna skjuta av handen på någon och sen paja glasögonen, kommer inte på namnet.. spelades mycket

grim fandango, deus ex och en hög till ville jag spela, men hade för klen dator.. t.ex inget dx9 kort
Glömt mer än ett spel i den där listan, relativt nytt spel som jag kan rekommendera i MP är borderlands !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

Det här spelet är riktigt grymt, minns fortvarande hur jag nötte de som 13 åring på min 486dx dator tror jag det var, det var härliga tider de

http://pics.mobygames.com/images/covers/large/1231836038-00.j...

Klassiskt!
Och vilket krångel det var att få MP att fungera Men kul var det. Hagelbössa och blodbad!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Listan;

Safecracker
Jedi Knight
Star Wars - The Phantom Menace
Kong (har inte hittat några spår av spelet idag men det var ett point & click spel som utspelades i en jungel)
E.V.O - Search for Eden (Iof Snes men behövdes nämnas)
DX Ball
Minröj
Earthworm Jim
Jazz Jackrabbit

Detta var typ de första spelen jag körde. Har även försökt hitta Safecracker igen, men har inte lyckats så bra med detta tyvärr. Fyll på!

Permalänk
Medlem

Det främsta bland alla spel Planescape Torment så klart, andra är Beneath a steel sky, Syndicate samt Crusader - No remorse och Crusader - No regret som var mycket avancerade för sin tid, de som inte spelat dem borde skämmas!

Synd att detta klassiska spel inte fått den uppmärksamhet det förtjänar:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

....epic grejer.

Allvarligt talat; var det *bara* jag som minns/kommer ihåg gamla Solo Flight (C64) RoboCop, Hostages och Stunt car racer ...? xD

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja, minns

zack mckracken
maniac mansion
Monkey Island
arkanoid
Bomb Jack
Bubble bobble
Outrun
Defender of the crown
Barbarian
Test drive
Last ninja

Oj, skulle kunna fortsätta i evigheter... vilka tider det var

Permalänk
Medlem

Ja fan det var verkligen brutalt, kommer ihåg när man senare i spelet blev "infekterad" av Elexis Sinclaire och blev som hulken

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jepp

Permalänk
Medlem

Mina favoriter är följande i rankad ordning:

Heroes of Might and Magic III (det spel jag spelat mest timmar och då nästan uteslutande hotseat)
Counter Strike (började lana detta vid beta 7)
Jagged Alliance 2 (Den bästa singelplayer upplevelsen jag haft i något spel. Massor av prylar, vapen, relationer och världen att utforska)
Master of orion 2 (Tyvärr var det förbannat segt att lana, men påminner mycket om homm fast i rymden)
Rainbow 6: Raven Shield (spelade detta både i single och multiplayer)
Swat 3 (spelade detta mycket singeplay)
Splinter cell (grymt bra grafik när det kom och skilde sig stort från alla andra skjutspel i dess smygmoment)

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osan:

Allvarligt talat; var det *bara* jag som minns/kommer ihåg gamla Solo Flight (C64) RoboCop, Hostages och Stunt car racer ...? xD

Självklart spelat stunt car racer, men var några år senare efter att det släptes.

Hittade just igen ett av mina favoritspel: Lost Patrol. Jag kunde aldrig riktigt slita mig från det. Spelade det på min Amiga.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Retrospel? Ah! Här är några gamla godingar!

Walker

North & South

Supercars II

It Came From The Desert

Moonstone

Wings

Sedan finns det ju massor av andra härliga gamla godingar också, fast då till PC/SNES.. Orkar inte lista alla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Duke Nukem 3D
Command & Conquer First Decade
Moonstone
Heroes of Might and Magic II & III
Half-Life
The Settlers I & II
Mafia
Warcraft 1 & 2
Worms 1, 2, Armageddon, World Party
Grim Fandango
Blood
System Shock 2
Unreal & UT
Starcraft & Brood War
Grand Theft Auto 1, 2
Max Payne 1 & 2
Aliens Versus Predator 1 & 2
Operation Flashpoint Cold War Crisis
Codename Eagle
The Operative: No One Lives Forever 1 & 2
Monkey Island 1 & 2
Carmageddon 1 & 2
Doom 1 & 2
Interstate '76
Star Wars Dark Forces & Jedi Knight II
Wolfenstein 3D
Rollcage 1 & 2
Sam & Max Hit the Road
Heretic & Hexen
Soldier of Fortune
Hitman: Codename 47
Tribes 2
Quake 1-3
Call of Duty
Total Annihilation
Maniac Mansion: Day of the Tentacle
etc
.
.
.
Många jag nämnt finns att köpa billigt på www.gog.com, inget drm, funkar i xp, vista, win7

Permalänk
Medlem

dra mig baklänges ! det där hade jag helt glömt bort ! spelade igenom hela storyn ! (inte många spel jag varvat i singelplayer..)

Visa signatur