Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk

Homeworld! De överlägset bästa rymdstrategispelen som gjorts. Grym story och stämning.

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte gammal nog, för att fått uppleva de äldsta spelen
Men kommer ihåg några favoriter från när man va liten:

Till NES
Super Mario Bros 1, och 3

Till SNES
Mario Cart, herregud va roligt de va att spela med polarna

Till PC
Quake
Red Alert
Heroes of Might and Magic 2 och 3, så härliga ljud i 2an, t.ex när vampyren attackerar: BLÖÄH! haha charmigt
Colin McRae rally 1, 2, satan va ja å bror min pressade sträcktider!
Warcraft 3
CS 1,6

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Total Annihilation. Tidernas bästa RTS spel. Jag och min bror fick prova det hos min morbror i nätverk för över 10 år sedan. Jag spelar det än idag

Quake fick mig att fastna för FPS. Efterföljaren Quake 2 spelades massor i Co-operative.

Soldie of Fortune. Här man lite äldre... 15 år eller så. Skjuta av ben och armar på fiender, det var tider de! Meningslöst och våldsamt. Grymt.

Half-Life. Det enda som har överträffat detta FPS är Half-Life 2!

Permalänk
Medlem

Discworld Noir.

Klassas det som retro? Det är ju ändå 12 år gammalt...

Underbart spel. Lös gåtan. Samtidigt underhålls du av Discworlds fantastiska humor och hårdkokta Noir-kommentarer.

Jag vet inte hur lätt det är att få tag i längre, men hittar du det på tradera - slå till!

Permalänk
Medlem

Soulreaver, inte så gammalt kanske men bra story!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Interstate '76 !

Ha... det hade jag helt glömt bort... grymt lir!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt igår som jag och brorsan kopplade in vårt gamla Amiga 500. Dessvärre fick nätdelen för sig att dö idag

Hur som helst, det vi hann med var i alla fall:
Cannon Fodder 2
Indy Heat
Lemmings
Lotus 2
Road Rash
Superfrog

Sen finns det även en massa andra gamla klassiker till Amiga 500 som Mortal Combat, Nitro, övriga Lemmings-spel, Walker, Alien Breed, osv.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Inte pc men det är fortfarande kul att starta sneset ibland och spela mario bros eller mario kart

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hedersmedlem

Transport Tycoon / TTD / OpenTTD är ett av få spel som jag verkligen fastnat för.

Worms får man inte glömma, det var grymt kul när det kom och är det säkert fortfarande.

Ett annat spel som jag lagt många timmar på är Detroit. Företagssimulator/strategi där man ska bygga och sälja bilar.

Maxis simulatorspel har rullat en och annan timma också. Sim City, Sim Tower, Sim Farm.

Ports of Call var en annan höjdare. Det gick många timmar framför 386an med det spelet

Red Alert och C&C var andra finfina spel. Efterföljarna höll inte alls samma klass.

Starcraft har säkert ingen missat. Ettan var bra, tvåan är ännu bättre

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bomberman
Worms
Forsaken
Warcraft 2

Permalänk
Medlem

Syndicat eller vad det heter som fanns till Amiga.. Lite GTA över det hela...

Port of call....
CM 97
Pinball dreams & fantasy

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Transport Tycoon / TTD / OpenTTD är ett av få spel som jag verkligen fastnat för.

Worms får man inte glömma, det var grymt kul när det kom och är det säkert fortfarande.

Word. TTD är ett av de bästa spelen genom tiderna enl. min mening.. Har det fortfarande installerat på netbooken (funkar numera även under linux!) och det är perfekt för att slå ihjäl X antal timmar på bussresor o liknande! Missa inte musiken för allt i världen
Även worms är ju underbart.. Precis som klassikerna Diablo II och Baldurs Gate för oss som gillar rollspel..

Permalänk

Lego racers, lego rock raiders och warcraft 2 <3
(ja, 2 är mindre än 3 )

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Det var faktiskt igår som jag och brorsan kopplade in vårt gamla Amiga 500. Dessvärre fick nätdelen för sig att dö idag

Kollat så att säkringen i nätagget inte har gått? Jag hade det problemet på min 500, så jag bytte till en större säkring och sen dess funkade den klockrent

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk

Gillade Descent mycket när jag var liten på 386an eller vad de var för burk.. sjutk roligt spel som är svårt och man hoppade höggt ibland

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Någon borde göra en uppföljare på Heimdall =)

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Red Alert 1/2
Doom (3)
Age of Empires 2
CS 1.5 (nej inte 1.6)
Battlefield 1942, Vietnam (Dessa på lan...priceless)
Half Life
Mulle Meck bygger bilar
NHL 96
Settlers IV

Och sist men definitivt inte minst, ett spel som jag totalt spelade söner vid 6-9års ålder
Tiberian Sun!

Vissa kanske inte direkt klassas som retro men är ändå mina favoriter från min barndom <3

Permalänk

Zelda: the ocarina of time på nintendo 64 är det roligaste spelet jag har spelat i hela mitt liv, finns inget som slår att varva det

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Apropå Descent, var det nån som spelade Forsaken?

Har fortfarande kvar mitt till N64. Men det var svårt som fan så jag har aldrig klarat det :).

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Bilspel:
Ignition
Underbart att spela två, svenskt kultspel.

Ignition <3

Vill också i förbifarten nämna Destruction derby 2 och Need for Speed 2

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Spelade Uplink en del när det kom. Är ju ganska nytt iofs men ändå rätt kul.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Grymma spel jag spelade när jag var liten (inte jättegamla, men jag är å andra sidan inte så gammal ):

Till dator:
Star Wars: Battlefront 2
The Sims
Sim City 3000
Red Alert 2
Spore
Heroes of Might and Magic (3 och 5)

Till GameCube:
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Sagan om Konungens Återkomst

Ett spel jag har upptäckt på senare tider och spelat med en DOS-emulator (DOSBOX) är 3DPitfall. Det är typ som Tetris, men man har djup också. På så sätt kan man vrida på sakerna och placera dem i 3 dimensioner.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

-Myst

Dock så fick jag fasansfulla tankar om att bli lämnad ensam på en sådan ö när jag var mindre :).

Permalänk

Vad är skillnaden mellan varva och klara? Är varva nåt ord som nån random unge bara kom på och alla följde efter?
Jag tänker att man klarar ett spel för andra gången är varva = man har gjort ett varv.

Permalänk
Medlem

Obegripligt att ingen nämnt Arcanum , lika bra som TES serien men steampunk

andra klassiker

Syndicate
Populos
Panzer General
Wings
Apache

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Dungeon Keeper! Givetvis på Italienska så att det blir riktigt ondskefullt.
Men är det redan retro? Om det är det så är Total Annihilation värt att nämnas, I mittt tycke fortfarande det bästa RTSet, Starcraft... pytt.
No One Lives forever och Outlaws är i sin tur de bästa FPSen som släppts.
PS. Jag har alltid rätt

TA är inte retro. Det har jag spelat och spelar fortfarande sedan det kom ut! Dock med några pauser på ett år eller så i bland.

Många bra Retro spel som nämns här, jag vill lägga till Moonstone. Det är doc till AMiga.
http://www.youtube.com/watch?v=y1lbCWqiqyk

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

När man klarat av spelet och man börjar om så har man varvat, en del spel, typ rymdskjutare så börjar om man om på senaste banan alt efter näst sista bossen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Grymma spel jag spelade när jag var liten (inte jättegamla, men jag är å andra sidan inte så gammal ):

Till dator:
Star Wars: Battlefront 2
The Sims
Sim City 3000
Red Alert 2
Spore
Heroes of Might and Magic (3 och 5)

Till GameCube:
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Sagan om Konungens Återkomst

Ett spel jag har upptäckt på senare tider och spelat med en DOS-emulator (DOSBOX) är 3DPitfall. Det är typ som Tetris, men man har djup också. På så sätt kan man vrida på sakerna och placera dem i 3 dimensioner.

altså hadde lovat mig själv att inte klaga men spore är för fan 3 år gammalt någon jävla ordning får det ändå vara

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk

Marathon 2 - ett helt underbart spel. Så många timmar av spelande...goda minnen.

Escape Velocity

De andra spel från min barndom.
Myst (orginal)
Fallout 1
Civilization 2
Simcity 2000
Half Life

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."