Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk

Hade bara PC när jag var liten så jag missade en massa bra spel. Men man hade otroligt kul framför 386:an och sen PIII @450MHz. Har säkert glömt några...

Age of Empires
Airfix dogfighter
Commander Keen (mest 1 & 4)
DOOM 1 & 2
Duke Nukem 3D
Empire Earth
Half-Life (inkl. Opposing force och Blue Shift)
IL-2 Sturmovik
Jazz Jackrabbit 1 & 2
Lemmings
Quake 2
Raptor: Call of the shadows
SkiFree
The Incredible Machine
Warcraft 1 & 2
Wolfenstein 3D

Ett par jag inte sett nämnas förut i tråden:
Jane's WWII Fighters
Jeff Wayne's War of the Worlds (Vad arg man blev då en marsian kom och fullständigt massakrerade alla ens stridsvagnar)
Stellar 7 (var tvungen att kolla upp det igen http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_7 )

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Ojoj vilka minnen som kommer tillbaka! Härlig tråd

Men ni har ju missat en riktig klassiker, nämligen Warhammer Dark Omen! Det har man tillbringat många timmar med. Skulle gärna se detta spel i en nytappning!

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Tekken 1-3 ser iaf jag som ren kult.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Ingen har nämnt
Elvira: Mistress of the dark
Elvira: Jaws of cerberus

Sedan var ju Oil Imperium en höjdare.

På senare år är det egentligen bara ett spel som intresserat mig och det var gamla Vampire: Bloodlines, helt suvveränt spel, om än något buggigt...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Letade lite i lådan där jag hade gamla spel, hittade
Future Cop (Satan vad roligt det var att köra mot varandra, det var rätt "coolt" att man kunde både flyga och vandra omkring i multiplayer)
Bild:http://mechazone.eu/media/classic/futurecop.jpg

Liberation Day ( Mer som det första grand strategy spelet jag tyckte om)
Bild: http://cdn.medialib.computerandvideogames.com/screens/screens...

Och helt enkelt Blood, har inte kört det så mycket men det var jävligt kul.

EDIT: Farcry 1 är inte så gammalt men har glömts bort, det var ett spel som hade ganska intressant story

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

soldier of fortune och postal2

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

sedan är ju även transport tycoon deluxe ett riktigt guldkorn jag växte upp med.

Haha detta har jag å lirat LÄNGE, även än idag så spelar jag det.
http://www.openttd.org/en/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Septerra core.

Rats roligt freeware.
Sink Sub. --||--.
Hunter --||--.
Tribes körde bara multiplayer demon. den var/är grym.

Jagged Alliance 1an. lärde mig ryska av Ivan.
Destruction derby.

Stugan: väldigt liten förstod inte mycket.

Permalänk
Inaktiv

Oil Imperium var ett spel jag spelade mycket. Var riktigt beroendeframkallande.

Permalänk

Total Annihilation!!
Transport tycoon.
Island, tror jag det heter, typ som sim city fast soliga öar
Starcraft + broodwar. kommer ihåg första gången jag spelade online=) och råkade ut för en som använde fusk
Minns ett spel ungefär som raptor, call of shadows fast med en stridsvagn. från 80/tidigt 90tal.
Settlers.
Age of empires 1 och 2.
Inte jätteretro men iaf 10 år gammalt är Empire Earth.
Worms.
Gta 1
Säkert glömt något.

Permalänk
Inaktiv

Rick Dangerous
Stunt Car Racing
Gauntlet
James Pond II
Sim City Classic

Fan vad jag ångrar att jag sålde Amigan.

Permalänk
Medlem

Panzer general
Red Alert
Jagged Alliance II
Steel Panters
Spy Vs spy
Pirates
Defender of the Crown
Poplus
Railroad Tycoon 2

Visa signatur

R

Permalänk
Medlem

En guldklimp från 90-talet.

En till, från 3D Realms.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är meningen med er som bara postar en lista på spel och inget mer? DÅ kan man lika gärna gå in på random wiki och lista spel efter årtal.

Berätta gärna VARFÖR ni tycker att de är så bra. Varför ska vi som inte spelat dom bry oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Total Annihilation!!
.

Trodde aldrig någon skulle nämna Börjar lite igen för 1 månad sen

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Microprose

Microprose....de var för mig kungen när det gäller simulatorer. Det jag lade ner mest tid var utan tvekan Red Storm Rising (baserat på Tom Clancys bok). Sjukt roligt och galet tidskrävande på en c64:a med bandspelare, tre 60 min band och ibland skulle det bra laddas ett par varv.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk

Instämmer, Total Annhilation är antagligen det bästa RTS genom tiderna.
Monkey Island serien verkar inte nämnts här än, det kan jag rekommendera.

Permalänk

Ni vet väl att man kan köra total annhilation mot varandra än idag? Finns en liten grupp människor som gör det på nätverket Gameranger, det var mitt absoluta första spel, gud vad det var bra.
annars är de gamla Command & conquer spelen asbra. Ett annat gammalt guldkorn är Metal Fatigue, ganska okänt med det var skit bra.
Btw: jag har slutat köra total annhilation nuförtiden och kör mer supreme commander idag, gjort av samma personer.

Permalänk
Medlem

Syndicate (sjukt kul spel)
Commander Keen (alltid kul att hoppa sönder fiender)
Worms
Heroes of might and magic I&II

Ruskigt roliga spel

Permalänk

Jag skulle nog säga:

Redline - Bästa bilspelet, lite grand som carmageddon meets quaranteene. förutom taxiupppdragen
sacrifice- tokskönt fps/fantasy spel som var grymt att linka på.. "DESECRATED" ... fantastiskt
viet cong - riktigt bra fps som de gick finfint att köra 1vs1 på
big red racing - grymt skoj bilspel
carmageddon - no comment
shadow warrior - för kaststjärnor är fortfarande kickass
doom - när man fortfarande körte seriel cabel mellan datorerna.
rise of the triad - herregud vilket spel
diablo - its where it all started.
deathrallty- som supercars till amigan fast mycket hårdare.
nord-vs-syd - kniva hjäl kompisen på tåget för ett givet psykbryt. (oemotståndligt)
descent - herregud vilket bra spel! många timmar framför det.
f22 lightening - grymt bra 1vs1 flygsimulator
!! ONE MUST FALL 2097. !!
http://www.youtube.com/watch?v=15bvpznQP5M
!!

*edited : descent, och f22 L.

Permalänk
Medlem

AQ2 och Gloom, moddar till Q2. Oräkneliga timmar har spenderats i dessa spel!

Permalänk
Medlem

Kommer någon ihåg Sanitarium som kom ut 97, bra med mkt känsla? Tror det var PcGamer som sa att det var pc-spelens "SEVEN".
Alla spel tillsammans ger en fin lista men ett spel som jag inte vet riktigt vad det heter är ett där man är i en futuristisk värld med rymdskepp och allt.
Man jagar är röd Djävul som är tjock och så har man vapen som i första Half-Live, kom ut i samma veva som Unreal tournament. Man tar död på honom i något som liknar ett gladiator spel men det är FPS. Tacksam för hjälp

Permalänk

Hellfire

Dock så rekommenderar jag sega mega drive-versionen före pc:n

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Oil Imperium var ett spel jag spelade mycket. Var riktigt beroendeframkallande.

Det var ju så kul! Grafiken var ju helt rå..tycker med at Ports Of Call var kul..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 16GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V | Asus R9 280 | Corsair 750w | PNY 900gb ssd | Windows 10 64bit | LG oled 24" |

Permalänk
Medlem

Red Alert
Quake 2
Mafia

Permalänk

någon som spelat redlince racer?
också ett av de spel jag tycker grafiken e oooh yeaah
trots det är från 1997

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Den som inte kört X-COM: Enemy Unknown bör ju göra så genast.

Japp, X-com är lätt det bästa spel som gjorts, men jag skulle också vilja tipsa om Jagged Alliance 2... det är också riktigt, riktigt, riktigt bra och håller än...

Om det vill sig väl, så kommer 3:an inom ett år... men det där har man ju hört förr...

Men om vi ska tala riktig nostalgi, så måste man nämna c64-spel som; ghost n goblins, commando, IK+, Barbarian, green baret, spyhunter, samanta fox strippoker, paperboy, ninja gaiden, (alla är säkert inte c64, men det är nostalgi)

Ja, ni som vet vad det här är för spel kan säkert fylla på med ännu fler nostalgitrippar

Permalänk
Medlem

Hade tre favoriter när jag var yngre:
Diablo
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
Carmaggedon

Permalänk

Här är några av dom bästa retro spelen enligt mig

pc:
Fallout 1 & 2 är ett spel som spelas om ofta
diablo 1 med hellfire expansion
Pizza Tycoon tyvär har det inte kommit någon bra efterföljare med samma känsla
Carmageddon 1 & 2
Quarentine tyvär kan jag inte spela det längre då jag inte har någon så dålig dator
Colonization
Civilization
Day of the Tentacle

playstation
Suikoden 1&2 Bland dom bästa rpgn som släppts

snes:
Secret of Mana
Rock n roll racing
Super Mario World

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen de gamla, stora spelkartongerna.

Visa signatur

åhoj