Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Du märker knappt någon skillnad på ledegenskaperna om du inte ligger på något riktigt brutalt i kurvorna. Jag känner ingen större skillnad, bara lite, lite tendens till att lyfta ytterskidan i svängarna när man svänger i högre hastigheter. Kan säga att jag väger runt 60-70 strecket, och hade problem med att få den att stanna kvar i burkningen, men nu är det inge som helst problem, kan åka rakt fram på en skida i princip hur länge som helst, och svänga är ju ännu lättare. Tror du kan skruva dän alla stag samt stötdämparen på en sida, då kanske du får utrymme nog för att rycka lös krängningshämmaren, men min gick ju av av sig självt...
Ser ut så här:
___/""""""""""\___ med den längre biten inuti buken, det är just böjarna är lite småkrångliga att få ur då hålen i buken är ganska så små, sen är det ju nökigt med stötdämparen också. Men helt klart värt det. Om jag nu får ordning på skotern innan helgen och har tid att åka (är ledig, men har en massa annat att göra, men KANSKE!) så ska du få prova min!

Jo, vore ju kanon om man kunde få prova din och känna hur det blir. Vi får väl höras vid innan helgen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, antar att jag får träna lite teknik då... Jag kan ju få upp skotern på ena skidan men den har en tendens att vilja ramla tillbaka på båda skidorna direkt.

Stående körställning är viktigt, du får en mycket högre tyngdpunkt vilket gör att du behöver mindre rörelser för att påverka skotern. Och sen är det lite mentalt med, man skall helt enkelt svänga fel väg i det lösa. Vill du mot höger svänger du skidorna vänster, normalt så lutar man ju du mot insidan av kurvan på hårt underlag men här följer du med utåt och skotern svänger vackert i lössnön. Det att du får upp den på en skida och den vill falla tillbaka är troligen det att du knycker upp den på en skida, och undermedvetet gillar man inte knyckiga rörelser och justerar gärna sig själv ner tillbaks, men då man svänger fel så går allting mycket mjukare och det är lättare att vara med på svängarna då man ganska mycket ställer hur mycket man lutar skotern med skidorna. Träna att åka både åt höger och vänster och i cirklar så man vänjer sig åt båda hållen, börja inte med att åka mot vänster som många anser är lättare utan vänj dig vid båda från börja blir lössnöåkning en dans istället för i vissa fall en pina

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Stående körställning är viktigt, du får en mycket högre tyngdpunkt vilket gör att du behöver mindre rörelser för att påverka skotern. Och sen är det lite mentalt med, man skall helt enkelt svänga fel väg i det lösa. Vill du mot höger svänger du skidorna vänster, normalt så lutar man ju du mot insidan av kurvan på hårt underlag men här följer du med utåt och skotern svänger vackert i lössnön. Det att du får upp den på en skida och den vill falla tillbaka är troligen det att du knycker upp den på en skida, och undermedvetet gillar man inte knyckiga rörelser och justerar gärna sig själv ner tillbaks, men då man svänger fel så går allting mycket mjukare och det är lättare att vara med på svängarna då man ganska mycket ställer hur mycket man lutar skotern med skidorna. Träna att åka både åt höger och vänster och i cirklar så man vänjer sig åt båda hållen, börja inte med att åka mot vänster som många anser är lättare utan vänj dig vid båda från börja blir lössnöåkning en dans istället för i vissa fall en pina

Tack för tipsen. Står alltid när jag kör skoter (om det inte är på väg eller väldigt platt led/sjö). Ska testa i helgen då jag ska ta och leka runt lite grann på myrarna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lycka till! Lär falla av ett par gånger, men var inte rädd gasen iaf

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Lycka till! Lär falla av ett par gånger, men var inte rädd gasen iaf

Jo, det får ju inte vara allt för lätt att lära sig. Och det är ju mjuksnö så det är ju som att landa på en kudde bara. Och gasen är ju nyckeln till framgång, haha

Edit: Det syns lite grann att högra trailingarmen är lite krökt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, det får ju inte vara allt för lätt att lära sig. Och det är ju mjuksnö så det är ju som att landa på en kudde bara. Och gasen är ju nyckeln till framgång, haha

Edit: Det syns lite grann att högra trailingarmen är lite krökt.

Bra med ett stort öppet platt orört område så man har gott om utrymme, då gör det inget om man ramlar av, bara att hämta skotern en bit bort. Jag lärde mig också ganska så nyligen. Första stegen vid Vargen, finslipade vid Säterdammarna.

Och skotrar ska vara lite tuktade, annars syns det ju inte att dom används!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Sorry för dubbelpost, men tycker detta var värt det!
Har gjort en liten skoterfilm! Klippte ihop säsongens videoklipp och fyllde ut med lite äldre grejer, synkade till musik och upp på youtube. Riktigt fet!
http://www.youtube.com/watch?v=qm4o_93riVQ

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Sorry för dubbelpost, men tycker detta var värt det!
Har gjort en liten skoterfilm! Klippte ihop säsongens videoklipp och fyllde ut med lite äldre grejer, synkade till musik och upp på youtube. Riktigt fet!
Sorry för dubbelpost, men tycker detta var värt det!
Har gjort en liten skoterfilm! Klippte ihop säsongens videoklipp och fyllde ut med lite äldre grejer, synkade till musik och upp på youtube. Riktigt fet!
http://www.youtube.com/watch?v=qm4o_93riVQ

Riktigt nice det där!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Blev ett par mil idag med farsan. For ner till byn via vargen, leden var som en puckelpist och inte kul alls. Tankade min skoter där, sedan for vi via trumvallen hem som är kanske dubbelt så långt som över vargen. Det var ett tag efter trumvallen då det var sällan man låg under 100 i backen upp, hehe. Riktigt dålig sikt för man blev snöblind och det var snörök från farsan som körde före. Därför blev det lungt på hemvägen (relativt lungt).
Körde på rullen uppför en backe också, härlig känsla

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Det här med att sälja skoter är ju svårare än jag trodde, ingen har ens kommit och kollat på den ännu.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Det här med att sälja skoter är ju svårare än jag trodde, ingen har ens kommit och kollat på den ännu.

För högt pris kanske?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

För högt pris kanske?

njaa det tror jag inte, billigast på blocket :S

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Råder samtliga att hålla sig borta från Skidoo Renegade rotax 800... Polarns skar igår. En polare till honom köpte en likadan i Januari, även hans motor skar. Bara så ni vet

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Råder samtliga att hålla sig borta från Skidoo Renegade rotax 800... Polarns skar igår. En polare till honom köpte en likadan i Januari, även hans motor skar. Bara så ni vet

Skrotax 800 tycker jag man hör mest skit om överlag. Även om det säljs mest så skär ju eller så är det nåt annat skit med varannan skoter.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är väl Polaris som brukar skära ofta. Deras nationaldag är ju på skärtorsdagen
Skämt åsido, min och farsans Polaris går underbart. Dock inte på asfalt för stannar man på asfalt sitter man nästan fast

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Råder samtliga att hålla sig borta från Skidoo Renegade rotax 800... Polarns skar igår. En polare till honom köpte en likadan i Januari, även hans motor skar. Bara så ni vet

Hade en kompis som köpte en sådan (-06) inför förra säsongen. 300 mil hade den gått. Första repan halvvägs til destinationen så gick vevstaken genom blocket, ingenting gick att rädda tydligen, ingen försäkring täcker motorhaverier, bara att skaffa ny motor för ~30k... Sålde den direkt sen och skaffade en Polaris! Den går än.

Försökte mecka till min skoter i fredags, men det gick inte. var tydligen nån sorts rulle i korset som hade hamnat snett och skavts sönder, inget jag vågar mig på själv. Så den står i Hede hos mekanikern. Lånade min fasters Fusion 900 istället på Lördagen, efter 8 mil så föll kabelhärvan till batteriet ner i startkransen på primärvariatorn och slet den i tre delar = obalans i variatorn = bogsering.

Åkte en annorlunda väg, Vemdalen - Hedlanda - Vemhån - Holmvallen - Björnrike - Vemdalen. Skotern gick dock sönder tre km ovanför Vemhån, och fick bli bogserad av farsans Yamaha... Det var fjärde gången jag fick haveri denna säsong, och andra gången jag inte kunde ta mig hem för egen maskin. Kan dock rekommendera turen, åkte från statiol vid 9:30, och efter Hedlanda så var leden riktigt fin, relativt okänd sträckning över fjället mellan Björnrike och Sånfjället. Holmvallen är en riktig pärla också, grymma kolbullar! (Åkte bakpå farsans skoter upp dit innan vi tog ner Fusionen)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Hade en kompis som köpte en sådan (-06) inför förra säsongen. 300 mil hade den gått. Första repan halvvägs til destinationen så gick vevstaken genom blocket, ingenting gick att rädda tydligen, ingen försäkring täcker motorhaverier, bara att skaffa ny motor för ~30k... Sålde den direkt sen och skaffade en Polaris! Den går än.

Försökte mecka till min skoter i fredags, men det gick inte. var tydligen nån sorts rulle i korset som hade hamnat snett och skavts sönder, inget jag vågar mig på själv. Så den står i Hede hos mekanikern. Lånade min fasters Fusion 900 istället på Lördagen, efter 8 mil så föll kabelhärvan till batteriet ner i startkransen på primärvariatorn och slet den i tre delar = obalans i variatorn = bogsering.

Åkte en annorlunda väg, Vemdalen - Hedlanda - Vemhån - Holmvallen - Björnrike - Vemdalen. Skotern gick dock sönder tre km ovanför Vemhån, och fick bli bogserad av farsans Yamaha... Det var fjärde gången jag fick haveri denna säsong, och andra gången jag inte kunde ta mig hem för egen maskin. Kan dock rekommendera turen, åkte från statiol vid 9:30, och efter Hedlanda så var leden riktigt fin, relativt okänd sträckning över fjället mellan Björnrike och Sånfjället. Holmvallen är en riktig pärla också, grymma kolbullar! (Åkte bakpå farsans skoter upp dit innan vi tog ner Fusionen)

Kanske något man får prova nästa gång. Ripfjället till byn över vargen är ju dock inte att rekommendera, hehe

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Hade en kompis som köpte en sådan (-06) inför förra säsongen. 300 mil hade den gått. Första repan halvvägs til destinationen så gick vevstaken genom blocket, ingenting gick att rädda tydligen, ingen försäkring täcker motorhaverier, bara att skaffa ny motor för ~30k... Sålde den direkt sen och skaffade en Polaris! Den går än.

Samma sak som hände för polarn och hans polare om jag inte mins heeelt åt hel... Dock så renoverade den MP, som polarns polare kallas, sin och den går idag. Minns dock inte hur mycket som behövdes bytas samt vad han fick betala. Vet bara att han fick ett riktigt bra pris för det var någon han känner. Men jag kan tänka mig att försäkringsbolagen inte är så pigga på att byta motor i den nej

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Har kört lite i Vemdalen idag. Det var väldigt smörigt (och guppigt för den delen) på lederna. Utanför leden så är det ingen bärighet.
Testade farsans skoter idag lite grann också. Den går jämnare men inte lika pigg som min tycker jag. Och inte lika bra körställning. Kör man på leden och trycker på gasen händer det inte så mycket, det gör det med min. Dessutom var den inte lika kul på leden. Med min skoter så ligger nästan all tyngd på rullen så man kan göra små korrigeringar med styret men så kunde man inte göra med farsans.
I lössnön så var det annorlunda. Min skoter skönk ner och när man tröck på gasen så hände det inte så mycket utan att man sjönk ner mer och det gick inte mycket snabbare framåt. Med farsans så for man iväg med bra fart och lyftes som upp ur snön. Mycket mycket piggare i snön än på leden jämfört med min skoter.

Jag har ju en Polaris Edge 600 från 02
Han har en Polaris Switchback 600 från 05.

Dessutom har han en Liberty-motor men inte jag. Vad innebär det? Minns att det var en kompis som frågade om jag hade Liberty-motor eller ej.

Och jag testade på lite hillclimbing idag med min också. Var egentligen bara en liten kulle uppe på fjället kanske 10-15m så det gick ju fint för båda skotrarna. Men det var rätt så kul bara luta sig framåt och full gas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Sorry för dubbelpost, men tycker detta var värt det!
Har gjort en liten skoterfilm! Klippte ihop säsongens videoklipp och fyllde ut med lite äldre grejer, synkade till musik och upp på youtube. Riktigt fet!
http://www.youtube.com/watch?v=qm4o_93riVQ

heh, "riktigt fet" vet jag nu inte riktigt... an A for effort om inte annat.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad för gulfärg det är på t.ex trailingarmen på en Polaris Edge 02? Se bild i inlägg #245.
Som det går att se på bilden så är ena trailingarmen lite krökt och ska bytas ut. Har en extra arm här hemma men den måste målas om (röd för nuvarande).

Bilden tagen ikväll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Om det är någon som vill fynda så är ni välkommen hem till mig.
http://www.blocket.se/overtornea/Skidoo_mxz600xp_sdi__08_3849...
65k

Frågan är ju om man ska spara pengarna till nästa år när man har tid med skoter :S

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Tro tusan att han får tungt att andas.. Ta det lugnt där ute på skoteråken!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Kan väl bidra lite med en fastkörning från i julas

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kan väl bidra lite med en fastkörning från i julas

http://i.imgur.com/xrDf1.jpg

Ser mysigt ut!

Min skoter har stått för det mesta oanvänd i garaget, skiten läcker kylarvätska. Har också bytt den sneda trailingarmen nu, ser lite bättre ut när det är symmetriskt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Tro tusan att han får tungt att andas.. Ta det lugnt där ute på skoteråken!

http://www.youtube.com/watch?v=Rgd01qJjnR0&feature=player_emb...

Wow! Pudret ser ju fantastiskt ut! Läste inte rubriken så blev en överraskning när det släppte. Räcker ju med att se att snön har släppt på ställen i offpisten för att man skall få sig en tankeställare men det här är ännu bättre

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har åkt 65 km hittils i vinter, jäkla Dagmar som såg till att jag har haft jobb över öronen.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Har åkt 65 km hittils i vinter, jäkla Dagmar som såg till att jag har haft jobb över öronen.

Du har ju hunnit åka mer än mig iaf...
Min skoter har stått i garaget tills jag bytte trailingarm. Körde lite då och märkte att den läcker massor av kylarvätska så sedan har den stått på gårn' sen dess. Idag så körde jag upp den på släpet och på tisdag så ska en mekaniker kolla på den...
Aja, har ju hela påsklovet kvar, brukar ju vara underbart väder då

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja nu är skotern fixad och var och körde med den idag uppe i fjällen en sväng. Men jag märkte tidigt att den inte gick riktigt som den skulle. Det var som att ibland så ville den inte gå. Det kunde vara när man ligger på 50-60km/h och ska gasa mer och den bara brölar och det går inte snabbare oavsett om man trycker på mer gas. Det kan vara när man ska köra iväg efter att ha stått still eller när man är ute och leker i djupsnön. Det kan sitta i kanske 15 sekunder och ibland bara en sekund. Ljudet är annorlunda också. När den går som den ska så låter den ganska ljust men när den inte går som den ska så brölar den och låter mörkare.
Det är en Polaris Edge 600 från 2002. En mekaniker har nyligen bytt drev och kedja samt rensat några avgasventiler. Motorn såg bra ut i övrigt sa han. Vad tror ni att det kan vara? Tändstift som är dåligt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Får väl ta och posta en till "fastkörning" (var bara att slita ner skidan) från förra veckan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10