Ny grym dator, ändå problem med spel.

Permalänk

Ny grym dator, ändå problem med spel.

Min första post här på clockers:

Har precis införskaffat en Vaio från webhallen.
http://www.webhallen.com/hardvara/129679-sony_vaio_vpcf13z8e-...

Med 8GB ram, Intel Core i7 740QM samt det reko kortet GeForce GT 425M tänkte jag att det skulle bli en fröjd att få dominera på CoD.
Så blev inte fallet. Både black ops och Battlefield BC2 hackar och det känns som att man som spelare rör sig i kola. Detta även fast jag sänker grafiken.
Har sökt genom datorn med avast efter virus utan att hitta något samt uppdaterat drivrutinerna.
Sitter för övrigt på ett comhem large 12-25 Mbit/s.
Snälla clockers, vad ska jag göra för att få plöja på Jungle igen?

Permalänk
Medlem

du borde kunna lira bc2, på lägsta inställningar... funkar inte det ?

Permalänk
Avstängd

Är GT 425M ett bra grafikkort? Låter inte som det...

Permalänk
Medlem

köp inte sony vaio, det är typ som mac, lite för pengar =). Har du testat att ominstallera?

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort presterar ungefär i paritet med ett Radeon HD 4670 till en stationär dator.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Försöka spela modernare lir i 1920x1080 med det grafikkortet kan du nog glömma. Googlar man lite snabbt rekommenderas betydligt lägre upplösningar för att det ska fungera vettigt. Grafikkort kontra skärmupplösning på den datorn är inte gjort för spelande. T om ett GTX580 får jobba ibland i den upplösningen och det är väl iaf 5-6ggr så snabbt, troligen mer. Endast 96 shaders och DDR3-minnen gör inte GT425M till en raket direkt.

"The gaming performance of the GT 425M is sufficient for medium detail settings in modern games like Battlefield Bad Company 2. Less demanding games should run in high detail settings. The best resolution to choose is about 1360x768 due to the limited performance."

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-Geforce-GT-425M.34152.0.h...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

för dåligt grafikkort... och ett jävla överpris för den hårdvaran...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden kan den kosta 16k med ett GT 425M i (som absolut inte borde köras i 1920x1080 när man spelar)?! För 16k borde du kunna få en bärbar speldator med antingen GTX460 eller HD5870 och uppåt?

http://www.webhallen.com/hardvara/116238-msi_gt663r-414ne-cor...

http://www.webhallen.com/hardvara/127620-asus_g73sw-91055v-co...

http://www.webhallen.com/hardvara/129260-msi_gx660-622ne-core...

Citat:

Snälla clockers, vad ska jag göra för att få plöja på Jungle igen?

Utnytta din ångerrätt pga av att du inte alls får den spel upplevelsen du förväntat dig av datorn, tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Hur i hela friden kan den kosta 16k med ett GT 425M i?! För 16k borde du kunna få en bärbar speldator med antingen GTX460 eller HD5870 och uppåt?

i sli eller cf dessutom. med en i7!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Utnytta din ångerrätt pga av att du inte alls får den spel upplevelsen du förväntat dig av datorn, tyvärr.

Ångerrätten har inte ett smack med den förväntade spelupplevelsen att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ångerrätten har inte ett smack med den förväntade spelupplevelsen att göra.

Du förväntar kanske dig att spelen ska flyta på bra? Då kan du ju passa på att utnyttja din 14dagars ångerrätt pga det eftersom du är missnöjd och ångrar ditt köp?

Givetvis behöver du inte uppge någon särskild anledning att ånga ditt köp.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Du förväntar kanske dig att spelen ska flyta på bra? Då kan du ju passa på att utnyttja din 14dagars ångerrätt pga det eftersom du är missnöjd och ångrar ditt köp?

Givetvis behöver du inte uppge någon särskild anledning att ånga ditt köp.

OM han köpt datorn på distans (internet), OM han kan lämna tillbaka datorn i "väsentligen oförändrat skick" och OM 14 dagar inte har passerat sedan han fick datorn så är det en bra idé, ja. Ledsen om jag fick en flipp men jag är allergisk mot folk som förenklar juridiken i råd till andra. Ditt inlägg såg för mig ut som att han hade rätt att ångra köpet för att han var missnöjd men så enkelt är det ju inte. Ledsen om jag missförstod.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

OM han köpt datorn på distans (internet), OM han kan lämna tillbaka datorn i "väsentligen oförändrat skick" och OM 14 dagar inte har passerat sedan han fick datorn så är det en bra idé, ja. Ledsen om jag fick en flipp men jag är allergisk mot folk som förenklar juridiken i råd till andra. Ditt inlägg såg för mig ut som att han hade rätt att ångra köpet för att han var missnöjd men så enkelt är det ju inte. Ledsen om jag missförstod.

Ja precis det gäller ju att villkoren stämmer annars går det inte. Läste igenom igen och insåg att det kanske var lite dåligt formulerat och kan misstolkas. Men efter dem 3 senaste inläggen nu så tror jag att han förstår iaf, hehe.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Ja precis det gäller ju att villkoren stämmer annars går det inte. Läste igenom igen och insåg att det kanske var lite dåligt formulerat och kan misstolkas. Men efter dem 3 senaste inläggen nu så tror jag att han förstår iaf, hehe.

No worries

Trådskaparen: Ledsen, du tror att du köpt en bra speldator men det har du inte. Din dator presterar troligtvis helt normalt. Vi vet inte var/när/hur du köpt den men om det finns någon sportslig chans så går tillbaka med datorn. För 16k finns det betydligt bättre speldatorer, t.ex Asus g73 och g53, MSI eller konfigurerade byggen från exempelvis deviltech.de och liknande sidor.

Visa signatur

Permalänk

Jag måste flika in här och säga att min gamla "värsting" från HP med Geforce GT 130m klarar av Black Ops på low/medium utan extrema problem med fps runt 30-40

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

10k för mycket i ram låter trevligt.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Jag måste flika in här och säga att min gamla "värsting" från HP med Geforce GT 130m klarar av Black Ops på low/medium utan extrema problem med fps runt 30-40

black ops kräver inte mycket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fritjof92:

Var det i samma upplösning som TS dator, dvs 1920x1080?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som referens kan man ju tillägga att denna dator för halva priset presterar bättre i spel, visserligen en ACER, but still: http://www.webhallen.com/hardvara/123425-msi_gt660-473ne-core...

Denna är väl mer vettig för din prisklass, lägg resten på ett sparkonto eller ngt VETTIGT
http://www.webhallen.com/hardvara/128348-asus_g73sw-tz060v-i7...

Permalänk
Medlem

Denna hade inte varit helt fel, bra GPU cpu kunde varit lite bättre men verkligen inget att klaga på.

http://www.inet.se/artikel/1969792/msi-gx660-radeon-hd-5870

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Var det i samma upplösning som TS dator, dvs 1920x1080?

japp

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Trådskaparen: Ledsen, du tror att du köpt en bra speldator men det har du inte. Din dator presterar troligtvis helt normalt. Vi vet inte var/när/hur du köpt den men om det finns någon sportslig chans så går tillbaka med datorn. För 16k finns det betydligt bättre speldatorer, t.ex Asus g73 och g53, MSI eller konfigurerade byggen från exempelvis deviltech.de och liknande sidor.

Satan vad besviken jag blir! Då har man lärt sig att ju mer man pungar ut inte spelar någon roll när det gäller datorköp.
Jag ska verkligen försöka byta denna dator most en, exempelvis http://www.webhallen.com/hardvara/128348-asus_g73sw-tz060v-i7...
Tack för hjälpen samtliga!
Förövrigt gjorde webhallen reklam för datorn som "Sonys nya 3d dator". Vilket den självklart inte är...

Permalänk
Skrivet av harran123:

Satan vad besviken jag blir! Då har man lärt sig att ju mer man pungar ut inte spelar någon roll när det gäller datorköp.
Jag ska verkligen försöka byta denna dator most en, exempelvis http://www.webhallen.com/hardvara/128348-asus_g73sw-tz060v-i7...
Förövrigt gjorde webhallen reklam för datorn som "Sonys nya 3d dator". Vilket den självklart inte är...

Att datorn klarar 3D betyder inte att den kommer prestera bra i spel. Man kan aldrig lita på reklamen, ska man inhandla något så ska man fråga här i köpråds forumet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harran123:

Ja, det är ett betydligt bättre val. När det gäller spel så är grafikkortet det absolut viktigaste. Idag är de vanligaste prestandakorten i bärbara gtx460M och HD5870M. På gång in är gtx560m och HD6970M men det dröjer nog lite till innan de kommer ut på marknaden. Mer ovanliga är gtx470M och gtx485M men dom är bra. Med din budget borde du kunna hitta en dator med i7 2630qm som processor, om inte hade jag personligen hellre valt en tvåkärnig sandy bridge processor framför den fyrkärniga som sitter i Sonyn. Sen är det ju som vanligt så att man får titta på andra saker som skiljer alla modeller åt som är väldigt individuella, t.ex. blank/matt skärm, upplyst tangentbord, ljudkvalitet, upplösning på skärmen, specifika krav på utgångar, extra hårddiskplatser, 3D osv osv.

För att jämföra grafik och cpu-presanda så är den här sidan väldigt bra:

http://www.notebookcheck.net/

Nästan längst upp i mittenspalten ser du två länkar till cpu- respektive gputabeller över prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Ja, det är ett betydligt bättre val. När det gäller spel så är grafikkortet det absolut viktigaste. Idag är de vanligaste prestandakorten i bärbara gtx460M och HD5870M. På gång in är gtx560m och HD6970M men det dröjer nog lite till innan de kommer ut på marknaden. Mer ovanliga är gtx470M och gtx485M men dom är bra. Med din budget borde du kunna hitta en dator med i7 2630qm som processor, om inte hade jag personligen hellre valt en tvåkärnig sandy bridge processor framför den fyrkärniga som sitter i Sonyn. Sen är det ju som vanligt så att man får titta på andra saker som skiljer alla modeller åt som är väldigt individuella, t.ex. blank/matt skärm, upplyst tangentbord, ljudkvalitet, upplösning på skärmen, specifika krav på utgångar, extra hårddiskplatser, 3D osv osv.

Nästan längst upp i mittenspalten ser du två länkar till cpu- respektive gputabeller över prestanda.

Tack för hjälpen! Jag ska gå förbi Webhallen idag med datorn. Har kvar kartong och alla manualer. Datorn är annars i princip oanvänd. Jag hoppas på det bästa! Tack än en gång!

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Jag tror nog att Asus o MSI kommer satsa på 6870 när det gäller ATI då 6970 kräver sin kylning och storlek, men GTX 560 kommer att finnas som alternativ. Har vi tur så kanske 6950m kan komma på normala spel laptopar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Jag tror nog att Asus o MSI kommer satsa på 6870 när det gäller ATI då 6970 kräver sin kylning och storlek, men GTX 560 kommer att finnas som alternativ. Har vi tur så kanske 6950m kan komma på normala spel laptopar.

Du kan ha rätt i det. Synd, för det ser ut att bli väldans prisvärt.

Visa signatur