Lite hjälp med min rigg. (Budget 10-12k)

Permalänk

Lite hjälp med min rigg. (Budget 10-12k)

Jag håller på att välja ut delar till en ny rigg. Här är delarna jag har hittills:
Mobo: Gigabyte GA-P67A-UD4, Socket-1155
PSU: Corsair HX 750W PSU
GPU: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 eller XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5
Minne: Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT, CL9,
Hårddisk: Western Digital Caviar® Black 2TB
CPU: i5 2500k eller i7 2600k
Ge förlag på sätt att förbättra burken så att jag får mer för pengarna. Är i7 värt den extra slanten?
Skulle också vara tacksam för råd på bra burk!
Waiting for your responses.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/355996/2011-04-09

Något sånt hade jag kört på. Sen längre fram kan man slänga in ett 570 till och köra SLI.

EDIT: Kan ju skippa SSD om du känner för det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Jo, SSD var lite dyr för så lite GB. Grafikkortet var lite att ta i också tycker jag. Jag skrev 12k för att ge utrymme åt burken. Jag vill gärna att det håller sig under 11k inkl. burk.
Borde ha gjort en bättre titel....
Hur bra tror du att GPUn som jag valt ut klarar sig med att köra dagens spel?

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

Jo, SSD var lite dyr för så lite GB. Grafikkortet var lite att ta i också tycker jag. Jag skrev 12k för att ge utrymme åt burken. Jag vill gärna att det håller sig under 11k inkl. burk.
Borde ha gjort en bättre titel....
Hur bra tror du att GPUn som jag valt ut klarar sig med att köra dagens spel?

Ja den GPUn du har valt har inga problem med att klara dagens spel.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

goodie. Jag kommer nog att arbeta en del med videos och bilder i framtiden så borde ajg ta i7 eller i5? Är multithreading värt pengarna?

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis en beställning på en sån här combo.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=886108...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/334576/2011-03-31

Tror den kommer funka kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

goodie. Jag kommer nog att arbeta en del med videos och bilder i framtiden så borde ajg ta i7 eller i5? Är multithreading värt pengarna?

det är väl upp till dig I detta fall handlar det väl om hur mycket "en del" är, vilken typ av video- och bildbehandling det handlar om, och hur mycket pengar du till förfogande. blir det t.ex. bara lite Pinnacle Studio och Photoshop.....nä då är inte 2600K värt pengarna. Blir det tyngre än så, då börjar det bli värt pengarna. Beroende också på, som sagt, hur mycket du har att slösa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

kommer nog att försöka göra lite videos till youtube, har precis fixat min profil där lite.
Väntar på svar för bra sätt att spela in när man spelar SC2.
Kommer mest att använda photoshop och kanske adobe för videos om datorn kommer att ha det.
Förutom det så kommer jag att spela spel som minecraft och starcraft. Och Crysis snart+ protal 2.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem

jag tycker själv att "THEBADGUY"s förslag är jättebra, det skulle jag själv ha tagit, men du skrev förut att du tyckte att SSD'en var lite dyr, då är det ju bara att ta bort den. då har du en asbra dator.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/356333/2011-04-09

om du vill ha annat chassi är det ju bara att lägga till

Permalänk

Måste välja mellan i5 och i7

enda problemet (prosmässigt) med hans rigg förutom SSD-disken var GPUn. 3000 kr är lite dyrt tyvärr. Min första GPU som jag valde i början var på det priset, men jag insåg att jag behövde skära ner på den. Skärmen är en 1920x1080 LED skärm om det påverkar grafikkortsval.
Såg nu att om jag tar i5 så kan jag ta fina graffekortet.
Så det som bestämmer detta är; ska jag ta i7 eller i5?

kollade närmare på priset
Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

enda problemet (prosmässigt) med hans rigg förutom SSD-disken var GPUn. 3000 kr är lite dyrt tyvärr. Min första GPU som jag valde i början var på det priset, men jag insåg att jag behövde skära ner på den. Skärmen är en 1920x1080 LED skärm om det påverkar grafikkortsval.
Såg nu att om jag tar i5 så kan jag ta fina graffekortet.
Så det som bestämmer detta är; ska jag ta i7 eller i5?

I5:an räcker långt. Och dom är även SJUKT lätt överklockade. Med den processor kylaren jag la till så kan du gå till 3.8-4.0 ghz utan större bekymmer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Efter att ha sett att XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 inte verkar finnas längre tog jag Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC

måste ha blivit fel i copy paste.....
Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

Efter att ha sett att XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 inte verkar finnas längre tog jag Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC

kan du länka hela datorn nu så kan man få se på den

Permalänk
Permalänk
Medlem

ok, men nu har du ju en dator på 8,8k utan chassi, enligt titeln så står det ju 10-12k, du kan ju få bättre grafikkort för kanske ett lakan till, och säg att du vill ha en fractal design chassi också för ca 800 så blir det ju 10,6 tusen med ett bättre grafikkort (gtx 570 t.ex)

Permalänk

ja, som sagt ca 9k, men jag måste välja emellan i7 eller bättre GPU. Eller, måste och måste; lite roligt vill man ha.

typeo
Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

ja, som sagt ca 9k, men jag måste välja emellan i7 eller bättre GPU. Eller, måste och måste; lite roligt vill man ha.

ok, men själv tycker jag att du ska köra på i5:an och sedan ett gtx 570

Permalänk

Massor med personliga åsikter men ingen som har sagt att du inte ska köpa 3x2gb minne, SNB ska ha dualslot alltså 2/4 stickor inte 3/6.
http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Det ser ut som du fått många svar men slänger in mitt tips här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/356622/2011-04-09
Du kan kasta SSD'n åt helvete, la bara in den för jag kände för det och för att visa att om du sparar lite till får du en trevlig dator. Om du sparar ytterligare 1500kr så kastar du in ett n580gtx så är alla problem lösta;)

Lycka till!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

mmm, kan vänta till sommarjobbet, blir 2k extra (japp, jag är inte så gammal). Kan jag ta graffekortet och i7. Ok, ska leta efter en 2x4GB då.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk

tror jag ska det där uppgraderingspaketet: http://www.inet.se/artikel/v100006/uppgraderingspaket-intel-c....
Får kanske vänta tills suni/juli så att jag kan betala mellanskillnaden mellan billigt GPU och Dyrare GPU.

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfestedOne557:

tror jag ska det där uppgraderingspaketet: http://www.inet.se/artikel/v100006/uppgraderingspaket-intel-c....
Får kanske vänta tills suni/juli så att jag kan betala mellanskillnaden mellan billigt GPU och Dyrare GPU.

ah suni blir en bra månad att köpa i

Permalänk

NOOOOOOOO, a typeo!
Anyhow, riggen ser ganska bra ut. Om någon har några bra idéer på förbättring utan att priset går upp i skyarna så skriv något!

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.