Permalänk

Eee, en pånyttfödelse

Tänkte ge en liten guide på hur man uppgraderar en Eee (i alla fall min modell, 1001PX) med en ny hårddisk och en ramsticka.

Detta behövs:
Asus eee (1001PX)
Skruvmejslar, små sådana
Hårddisk (Crucial C-300 64GB)
Minnessticka (2GB)
Tålamod
Stadiga händer

Ni får en beskrivning genom bilderna!

PS. Min SSD är där på alla bilder, gjorde guiden lite i efterhand! (Ja, det är en 13.37 disk från Komplett)

Eee, en pånyttfödelse

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Vad är det man uppgraderar? Hårddisken?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Vad är det man uppgraderar? Hårddisken?

Bytte ram och hårddisk

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!

Permalänk
Medlem

Märkte du någon större skillnad då av uppgraderingarna?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Shit vilken operation för att byta hårddisk !

Permalänk
Skrivet av REPTiL3:

Märkte du någon större skillnad då av uppgraderingarna?

Nog är den lite snabbare i uppstarterna men min CPU flaskar datorn rätt ordentligt och det har den alltid gjort Gjorde detta på skoj, visste inte vad jag skulle göra av SSD'n och har en annan laptop jag inte använder som hade 2x2gb ram (nu har den 2x1 + 1x1)

Skrivet av Can0n:

Shit vilken operation för att byta hårddisk !

Var det seriöst menat? Det tog sin lilla tid i alla fall!

Visa signatur

Permalänk

Koolt. Men mkt skruvande...

Permalänk
Skrivet av typewriter:

Koolt. Men mkt skruvande...

Mjo men skoj var det och snabbare är den! Det är en smäll man får ta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gjorde samma sak med min Aspire One(första modellen, a110). Den hade iofs redan SSD, men en totalt värdelös sådan på 1.8 tum, 8GB och med ZIF-anslutning. Den hade likvärdig prestanda som ett dassigt USB-minne, så jag bytte den till en "riktig" 1.8" ZIF som jag dock inte minns märket på.

tidigare gick inte windows xp att köra alls(datorn levererades förinstallerad med en bantad Linux-dist), datorn kunde då stanna upp helt i 10-20 sekunder t.ex när webbläsaren ville cachea men fick vänta på hårddisken. Nu kör den win7 utan problem och vill minnas att disken fick 6.2 i windows-poäng. Tror dock att atom-processorn trottlar lite med sina 2.2 poäng

Helt klart värd uppgradering iaf.