Vattenkyla 2x GTX 590 och en i7 processor? Vad behövs?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av NisseG91:

Och nej, man brukar placera radiatorerna mellan olika komponenter tex: rad->cpu->rad->gpu eller liknande för att få så kallt vatten som möjligt till alla komponenter(annars kommer ju det redan uppvärmda vattnet från cpun rakt in i gpun)

Nej, det stämmer inte. Vattnet stannar inte kvar tillräckligt länge för att värmas upp mer än kanske en halv grad (om ens det) så därför är det rätt meninglöst att ha raddarna mellan komponenterna. Det räcker med att dra loopen så det blir så smidigt som möjligt, typ.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Nej, det stämmer inte. Vattnet stannar inte kvar tillräckligt länge för att värmas upp mer än kanske en halv grad (om ens det) så därför är det rätt meninglöst att ha raddarna mellan komponenterna. Det räcker med att dra loopen så det blir så smidigt som möjligt, typ.

Där har du helt rätt. Bästa sättet är att koppla så smidigt och enkelt som möjligt. Man kommer inte se några direkta temperatur förändringar om man sätter rad -> cpu -> rad -> gpu. Kommer max skilja 1 - 2 grader vilket jag tycker är mer värt än att ha en massa slang gående överallt.

Visa signatur

i7 860 @ 4 GHz | Corsair H70 | Corsair AX850 | Corsair Dominator 4GB 1600Mhz | ASUS P7P55D-E PRO | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 2-way SLI | 128 GB KINGSTON SNV425S2 | 2 x 500GB Western Digital. | Fractal Define XL

Permalänk

Kan du inte ta och sätta en radiator utanför burken? Det borde väl lösa alla platsbekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Jag sitter på ett ATi HD 4870x2 just nu som strular konstant. Bluescreen och skit på g av deras dåliga drivrutiner, så är lite bojkott från min sida där.

Nä jag kan inte allt och därför frågar jag om råd.

Hmm! Jag kan säga att ATI verkligen tog ett hopp med sina X2 kort när 5970 lanserades. Går sjukt stabilt. Du vet väl att ATI skalar bättre vid flerkortslösningar, har svårt att tänka mig att 6990 skulle vara ett undantag. Dessutom ÄR det ATI du ska köra om du har flera skärmar. Eyefinityn hos ATI är bra utvecklad. Artifacts hos mitt 5970 har varit obefintliga, även då jag körde i CF med ett 5870.
Hade ett 3870 x2 innan i en annan dator, så jag vet vad du pratar om. Men 5970 var kanon, och jag tvivlar inte på att 6990 är det

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

anledningen til att du ska behålla din 1366 plattform är at den ger dig mer bandbredd åt pci-e och ger dig om du har rätt moderkort x16 på två eller tre portar i regel, det finns även med 4x16 medans sandy bridge bara ger x16+8x och det kan du ju tänka dig hur det blir med två fermi gpu på varje kort..... bandbredden på din i7 920 på 1366 sockel är kanske inte lika snabb som en 2600k i ghz mätt men en sexkörnig i7 970 skulle bli en bättre lösning totalt då den skulle knuffa på en quad sli konfiguration betydydligt lättare än en sandy bridge i alla lägen. desutom klämmer du lätt ur 4.2 ur en 970 hursomhelst med enkel vattenkylning som en h70 och en enda 360 rad duger fint at kyla dina gpu med så slipper du göra svåra ghettomod för att det ska fungera och vara snyggt. jag håller med dig om at du ska hålla dig til märket du har god erfarenhet med och känner til på grund av det. Jag har inte direkt dårlig erfarenhet med amd men gillar nvidia själv det är alltid dom som sitter längst i mina maskiner av någon anledning.... men skit i att byta plattform tills x79 plattformen är på plats annars byter du ner dig. Sen får dom yngre förmågorna tycka om sandy bridge och jaga ghz hur dom vill, den ger bara inte tillräckligt med kräm i så tunga konfigurationer. sak samma som du försöker jämföra en fycylindrig turbomotor med en åttacylindrig motor i samma bil med samma kw så hakar du på ett tungt släp på vardera och drar upp en backe, då står den fyrcylindriga kvar för bandbredden i at det släpper in en skvätt bränsle i varje cylinder i den åttacylindriga gör den törstigare men ger enorm ökning i vridmoment eller backtagningsförmåga som det är föränklat til. En 1366 processor är mer strömtörstig och lite varmare men inte så mycket at det är värt förlusten i bandbredd du får av en sandy bridge om du ska köra quad sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

anledningen til att du ska behålla din 1366 plattform är at den ger dig mer bandbredd åt pci-e och ger dig om du har rätt moderkort x16 på två eller tre portar i regel, det finns även med 4x16 medans sandy bridge bara ger x16+8x och det kan du ju tänka dig hur det blir med två fermi gpu på varje kort..... bandbredden på din i7 920 på 1366 sockel är kanske inte lika snabb som en 2600k i ghz mätt men en sexkörnig i7 970 skulle bli en bättre lösning totalt då den skulle knuffa på en quad sli konfiguration betydydligt lättare än en sandy bridge i alla lägen. desutom klämmer du lätt ur 4.2 ur en 970 hursomhelst med enkel vattenkylning som en h70 och en enda 360 rad duger fint at kyla dina gpu med så slipper du göra svåra ghettomod för att det ska fungera och vara snyggt. jag håller med dig om at du ska hålla dig til märket du har god erfarenhet med och känner til på grund av det. Jag har inte direkt dårlig erfarenhet med amd men gillar nvidia själv det är alltid dom som sitter längst i mina maskiner av någon anledning.... men skit i att byta plattform tills x79 plattformen är på plats annars byter du ner dig. Sen får dom yngre förmågorna tycka om sandy bridge och jaga ghz hur dom vill, den ger bara inte tillräckligt med kräm i så tunga konfigurationer. sak samma som du försöker jämföra en fycylindrig turbomotor med en åttacylindrig motor i samma bil med samma kw så hakar du på ett tungt släp på vardera och drar upp en backe, då står den fyrcylindriga kvar för bandbredden i at det släpper in en skvätt bränsle i varje cylinder i den åttacylindriga gör den törstigare men ger enorm ökning i vridmoment eller backtagningsförmåga som det är föränklat til. En 1366 processor är mer strömtörstig och lite varmare men inte så mycket at det är värt förlusten i bandbredd du får av en sandy bridge om du ska köra quad sli.

Ett hädanefter legendariskt citat. Gick faktiskt också i dessa tankebanor, men klarade inte riktigt av att formulera det med din elegans! Kanon.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

anledningen til att du ska behålla din 1366 plattform är at den ger dig mer bandbredd åt pci-e och ger dig om du har rätt moderkort x16 på två eller tre portar i regel, det finns även med 4x16 medans sandy bridge bara ger x16+8x och det kan du ju tänka dig hur det blir med två fermi gpu på varje kort..... bandbredden på din i7 920 på 1366 sockel är kanske inte lika snabb som en 2600k i ghz mätt men en sexkörnig i7 970 skulle bli en bättre lösning totalt då den skulle knuffa på en quad sli konfiguration betydydligt lättare än en sandy bridge i alla lägen. desutom klämmer du lätt ur 4.2 ur en 970 hursomhelst med enkel vattenkylning som en h70 och en enda 360 rad duger fint at kyla dina gpu med så slipper du göra svåra ghettomod för att det ska fungera och vara snyggt. jag håller med dig om at du ska hålla dig til märket du har god erfarenhet med och känner til på grund av det. Jag har inte direkt dårlig erfarenhet med amd men gillar nvidia själv det är alltid dom som sitter längst i mina maskiner av någon anledning.... men skit i att byta plattform tills x79 plattformen är på plats annars byter du ner dig. Sen får dom yngre förmågorna tycka om sandy bridge och jaga ghz hur dom vill, den ger bara inte tillräckligt med kräm i så tunga konfigurationer. sak samma som du försöker jämföra en fycylindrig turbomotor med en åttacylindrig motor i samma bil med samma kw så hakar du på ett tungt släp på vardera och drar upp en backe, då står den fyrcylindriga kvar för bandbredden i at det släpper in en skvätt bränsle i varje cylinder i den åttacylindriga gör den törstigare men ger enorm ökning i vridmoment eller backtagningsförmåga som det är föränklat til. En 1366 processor är mer strömtörstig och lite varmare men inte så mycket at det är värt förlusten i bandbredd du får av en sandy bridge om du ska köra quad sli.

Kan du skriva om det där så att det går att läsa , just nu är det en gigantisk *WALL OF TEXT*

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

anledningen til att du ska behålla din 1366 plattform är at den ger dig mer bandbredd åt pci-e och ger dig om du har rätt moderkort x16 på två eller tre portar i regel, det finns även med 4x16 medans sandy bridge bara ger x16+8x och det kan du ju tänka dig hur det blir med två fermi gpu på varje kort..... bandbredden på din i7 920 på 1366 sockel är kanske inte lika snabb som en 2600k i ghz mätt men en sexkörnig i7 970 skulle bli en bättre lösning totalt då den skulle knuffa på en quad sli konfiguration betydydligt lättare än en sandy bridge i alla lägen. desutom klämmer du lätt ur 4.2 ur en 970 hursomhelst med enkel vattenkylning som en h70 och en enda 360 rad duger fint at kyla dina gpu med så slipper du göra svåra ghettomod för att det ska fungera och vara snyggt. jag håller med dig om at du ska hålla dig til märket du har god erfarenhet med och känner til på grund av det. Jag har inte direkt dårlig erfarenhet med amd men gillar nvidia själv det är alltid dom som sitter längst i mina maskiner av någon anledning.... men skit i att byta plattform tills x79 plattformen är på plats annars byter du ner dig. Sen får dom yngre förmågorna tycka om sandy bridge och jaga ghz hur dom vill, den ger bara inte tillräckligt med kräm i så tunga konfigurationer. sak samma som du försöker jämföra en fycylindrig turbomotor med en åttacylindrig motor i samma bil med samma kw så hakar du på ett tungt släp på vardera och drar upp en backe, då står den fyrcylindriga kvar för bandbredden i at det släpper in en skvätt bränsle i varje cylinder i den åttacylindriga gör den törstigare men ger enorm ökning i vridmoment eller backtagningsförmåga som det är föränklat til. En 1366 processor är mer strömtörstig och lite varmare men inte så mycket at det är värt förlusten i bandbredd du får av en sandy bridge om du ska köra quad sli.

Förutom att det krävs en svensklektion eller två, så att denna text får något som kallas för radbryt, så är detta 100% rätt. Jag tänkte själv skriva ungefär samma, men du gjorde det och gjorde det bättre än vad jag kunde/kan. Självklart ska man köra med sex kärnor på Quad-SLI (eller tri-SLI om TS väljer 3x580) istället för någon SB som går att klocka något bättre. Bra skrivet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Magenti:

Som titeln lyder, vad kommer jag att behöva för att kyla dessa?

Tänkte skaffa EVG lösningen för GTX 590 när de väl kommer ut samt uppgradera min processor från en i7 920 till en Intel Core™ i7 Hexa Processor i7-970.

All hjälp uppskattas, är väldigt ny när det gäller vattenkylning och det här blir mitt första riktiga bygge!
Jag gissar att det kommer krävas en extra stor pump med tanke på att det ska kyla 2 grafikkort men jag vill ha det så tyst som möjligt.

Sitter för närvarande på ett Cooler Master Cosmos 1000 chassi.

JAG SJÄLV tycker att du ska verkligen behålla din i7platform, dock är i7 970 32nm? Annars kanske en 980x vore bättre, alternativt 990x. Kylarsystemet kan jag tyvärr inte säg mycket om, kan inte mycket gällande dessa extrema system.

Hoppas du lägger upp ett galleri på allting sen!

Mvh Daniel

Edit:
Inte för att vara fientlig mot alla andra, men vad i h*lvete klagar ni på egentligen? Han vill bygga en sjuk dator och låt honom gör det? Istället för att bara klaga, hjälp honom? Och en i7 med 6 kärnor är nog bättre än en 32nm SB gällande 4x gpuer.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Jo det kommer bli en sjuk dator minst sagt. Kommer tvingas beställa ett extra stort chassi som har plats med 2 x 480 rad. Kan så klart lägga in bara 2 st 360 men det är lika bra att ordna 2 480 så har man rum att växa.
Har redan beställt den nya processorn tyvärr så blir ingen i7 just nu

Det kan ta en månad att få samtliga delar, specielt grafikkorten var svåra att hitta men lyckades på två ställen.

Permalänk
Medlem

Klart klokt att ha mycket kylning om du får plats utan at det blir trångt, man ser för många kommentarer om at kylning är overkill. Jag kör med 2stk dubbla 360 raddar själv i mitt chassi oavsett vad för annan hårdvara som sitter i för ögonblicket. Men fundera på en pump som ger dig inte bara hastighet men bra tryck eller lyfthöjd också då vattnet ska passera diverse trånga öppningar i blocken. Jag går ut i från at du vill ha något som inte står och skakar och tar upp hela chassit och då är det två alternativ som bjuder på skjuts. Aquastream xt ultra med många möjligheter och sensorer på temp och hastigheter och profiler (använder den själv nu) och sen är det Swiftech MCP655 den är rå kraft utan att gå till extern 220 voltpumpar den har dessutom många "heads från tredjeparts tillverkare att sätta på för att göra den snabbare eller starkare eller snyggare och så, den är lite vassare men bara manuell inställning på styrkan via ett vred på baksidan den ena är tysk precision och den andra en amerikansk v8 båda är de vassaste alternativen innan du går på 220 volt och stora dammpumpar.

Permalänk

Använder själv Koolance sedan 3 år bakåt o har straxs över 5000w kylning med 2st koolance 400 pumpar som gått i 3 år minst 10 tim/dygn.

Kan ge tips hur ja skulle löst ditt problem men hör av dig i så fall tråden här är full av tok svar. (ja bygger åt e-sport spelare)
O tex mina sli gpu är aldrig varmare än 25 - 30 grader. O kyl vattnet är just nu 17,3 grader. Använder Koolance kylvätska för det använder ja ca 2-2,5 år utan byte
Det handlar om att se en total lösning på burken slangar, kylblock , pumpar med rätt tryck o storlek på tanken o gärna ett styrkort till kylsys som styr pumpar flöde o fläktar mm. Basic köpte ja pumpar, styrkort för kylsys o haft små uppdateringar kylblock till de olika plattformarna.

Enkelt sammanfattat minst 3x 360 radiatorer mycket slang en stor tank/torn för mycket vätska gärna Koolance styrkort för enkel drift av kyl anläggningen2st 400 pumpar för lagom o bra tryck/flöde + nipplar o lite smått o gott som ska till.

Har själv http://www.mountainmods.com suveräna Extended Ascension duality lådan så ja har surf datorn o spel datorn i samma burk..
O allt får plats o kylningen luft som vatten är suverän!

Du kan kolla vad du vill ha för burk med Flash cyo picker starta den o du har 14 st burkar o modda som du vill.
Garanterat kul o bygga o inte många i Sverige har en sådan värsting burk..

PS. O till alla skriv poliser slänger i väggen det är ingen välskrivnings site. alla fattar ändå!!
om inte så frågar man vänligt o får ett förtydligande. Så lägg ner.

Permalänk
Avstängd

Tycker han ska köra på SB...har sett ett test där de körde ett HD 6990 på en 4x PCI-e slot fick 0-2% mindre prestanda Så att klaga på bandbredden är en myt

http://www.youtube.com/watch?v=rSfifE2Domo

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på minst 2st 4x120 radiatorer ståendes på högkant på chassit med fläktar mellan. Sedan en stadig pump, iofs beroende på hur restriktiva blocken är.

Permalänk
Skrivet av Gipsyboy:

anledningen til att du ska behålla din 1366 plattform är at den ger dig mer bandbredd åt pci-e och ger dig om du har rätt moderkort x16 på två eller tre portar i regel, det finns även med 4x16 medans sandy bridge bara ger x16+8x och det kan du ju tänka dig hur det blir med två fermi gpu på varje kort..... bandbredden på din i7 920 på 1366 sockel är kanske inte lika snabb som en 2600k i ghz mätt men en sexkörnig i7 970 skulle bli en bättre lösning totalt då den skulle knuffa på en quad sli konfiguration betydydligt lättare än en sandy bridge i alla lägen. desutom klämmer du lätt ur 4.2 ur en 970 hursomhelst med enkel vattenkylning som en h70 och en enda 360 rad duger fint at kyla dina gpu med så slipper du göra svåra ghettomod för att det ska fungera och vara snyggt. jag håller med dig om at du ska hålla dig til märket du har god erfarenhet med och känner til på grund av det. Jag har inte direkt dårlig erfarenhet med amd men gillar nvidia själv det är alltid dom som sitter längst i mina maskiner av någon anledning.... men skit i att byta plattform tills x79 plattformen är på plats annars byter du ner dig. Sen får dom yngre förmågorna tycka om sandy bridge och jaga ghz hur dom vill, den ger bara inte tillräckligt med kräm i så tunga konfigurationer. sak samma som du försöker jämföra en fycylindrig turbomotor med en åttacylindrig motor i samma bil med samma kw så hakar du på ett tungt släp på vardera och drar upp en backe, då står den fyrcylindriga kvar för bandbredden i at det släpper in en skvätt bränsle i varje cylinder i den åttacylindriga gör den törstigare men ger enorm ökning i vridmoment eller backtagningsförmåga som det är föränklat til. En 1366 processor är mer strömtörstig och lite varmare men inte så mycket at det är värt förlusten i bandbredd du får av en sandy bridge om du ska köra quad sli.

Fast det finns ju en 3-4 moderkort som stödjer flera x16 till SB.
T.ex. Maximus IV Extreme.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chopperstop:

O tex mina sli gpu är aldrig varmare än 25 - 30 grader. O kyl vattnet är just nu 17,3 grader.

17.3 grader på vattnet, vad fan har du för temperatur hemma?

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Tycker han ska köra på SB...har sett ett test där de körde ett HD 6990 på en 4x PCI-e slot fick 0-2% mindre prestanda Så att klaga på bandbredden är en myt

http://www.youtube.com/watch?v=rSfifE2Domo

Bandbredd är INTE en myt. Hade problem med kass prestanda ur mitt 6950 ett tag. Visade sig att PCI-porten gick i 2x, vilket gjorde att jag tappade nästan 30% prestanda.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

Jo det kommer bli en sjuk dator minst sagt. Kommer tvingas beställa ett extra stort chassi som har plats med 2 x 480 rad. Kan så klart lägga in bara 2 st 360 men det är lika bra att ordna 2 480 så har man rum att växa.
Har redan beställt den nya processorn tyvärr så blir ingen i7 just nu

Det kan ta en månad att få samtliga delar, specielt grafikkorten var svåra att hitta men lyckades på två ställen.

Du kan ju googla efter LittleDevils chassin, där får du in 3x480 + 2x 120.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering till vad jag beställt.

Att få tag i två EVGA kort visade sig vara omöjligt inom den tidsramen jag lagt så jag beställde 2st Asus 590 GTX istället och passande vattenblock för att manuellt installera det.

Så förutom korten, Asus moderkortet, processorn, 1200 W Psu och de 16GB ram som jag köpte från komplett.se beställde jag även följande:

Chassit jag har är för litet så beställde ett nytt från Mountainmods.com. 2 pumpar 3x 120.3 radiatorer med möjlighet att installera en fjärde och kommer att köra 2 loops.

2 x Swiftech MCP-355 12 volt water pump MCP355
4 x 120mm Hard drive rack (Black Wrinkle)
16 x YATE LOON 120mm Case Fan - Quad Blue LED
3 x Swiftech - MCR-320 QP
1 x Ascension CYO (Choose Your Own)
- Acrylic Color: UV Blue (+$10.00)
- Finish: Anodize Black (+$90.00)
- Motherboard Tray: EATX (SSI-EEB compliant) (+$10.00)
- Side 1: Acrylic Panels
- Side 2: Big Window Panel (+$10.00)
- Side 3: Original Panel (+$10.00)
- Back Panel Type: Standard
- Front Panel Type: Trinity
- Window Etching: None
2x EK Water Blocks EK-FC590 GTX - Nickel
1x EK Water Blocks EK-Supreme HF Full Copper universal (775/1156/13
1x XSPC Laing DDC reservoir Dual Bay 5,25" for 1 and 2 Laing pumps

Sen så glömde jag beställa fästena hah så får göra ännu en order.
Totalsumman ligger nu på runt 25-30 000 minus frakt men med moms som jag kan dra av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenti:

En liten uppdatering till vad jag beställt.

Att få tag i två EVGA kort visade sig vara omöjligt inom den tidsramen jag lagt så jag beställde 2st Asus 590 GTX istället och passande vattenblock för att manuellt installera det.

Så förutom korten, Asus moderkortet, processorn, 1200 W Psu och de 16GB ram som jag köpte från komplett.se beställde jag även följande:

Chassit jag har är för litet så beställde ett nytt från Mountainmods.com. 2 pumpar 3x 120.3 radiatorer med möjlighet att installera en fjärde och kommer att köra 2 loops.

2 x Swiftech MCP-355 12 volt water pump MCP355
4 x 120mm Hard drive rack (Black Wrinkle)
16 x YATE LOON 120mm Case Fan - Quad Blue LED
3 x Swiftech - MCR-320 QP
1 x Ascension CYO (Choose Your Own)
- Acrylic Color: UV Blue (+$10.00)
- Finish: Anodize Black (+$90.00)
- Motherboard Tray: EATX (SSI-EEB compliant) (+$10.00)
- Side 1: Acrylic Panels
- Side 2: Big Window Panel (+$10.00)
- Side 3: Original Panel (+$10.00)
- Back Panel Type: Standard
- Front Panel Type: Trinity
- Window Etching: None
2x EK Water Blocks EK-FC590 GTX - Nickel
1x EK Water Blocks EK-Supreme HF Full Copper universal (775/1156/13
1x XSPC Laing DDC reservoir Dual Bay 5,25" for 1 and 2 Laing pumps

Sen så glömde jag beställa fästena hah så får göra ännu en order.
Totalsumman ligger nu på runt 25-30 000 minus frakt men med moms som jag kan dra av.

Dom radiatorerna som jag förstått funkar bäst med snabba fläktar, kanska nått att beakta?
Annars så kommer detta bli fett du måste uppdatera med bilder och temps på vattnet och alla enheter vid både idle och full load, ska bli kul å se detta värsting bygge!

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad jag läst på om just de radiatorerna så behövs inte så snabba fläktar utan de jag har passar väldigt bra. Black ICE radiatorerna däremot kräver väldigt snabba fläktar vilket innebär ganska högt oljud. Jag valde att köra tyst med överklockningsmöjlighet.

Men testen kan ha fel och då kommer jag självklart att få köpa nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Dom radiatorerna som jag förstått funkar bäst med snabba fläktar, kanska nått att beakta?
Annars så kommer detta bli fett du måste uppdatera med bilder och temps på vattnet och alla enheter vid både idle och full load, ska bli kul å se detta värsting bygge!

Den är sämre än en pa120.3 med långsamma fläktar, men den är fortfarande bra vid lägre rpm, dock inte bästa valet.

Skulle fortfarande vilja påstå att man får mest prestanda för pengarna med en swiftech radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Den är sämre än en pa120.3 med långsamma fläktar, men den är fortfarande bra vid lägre rpm, dock inte bästa valet.

Skulle fortfarande vilja påstå att man får mest prestanda för pengarna med en swiftech radiator.

Jo men som jag skrev så funkar dom bäst med snabba fläktar.
Då är det bättre att satsa på radiatorer som är gjorda för långsamma fläktar? För det är ganska mycket hetta i det systemet du beställt och då kanske dom här 5-10 graderna gör skillnad.
Men visst, dom skalar väldigt bra så du har möjligheten och byta ut fläktarna mot snabba och få ut max av dina radiatorer om det skulle behövas.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Bandbredd är INTE en myt. Hade problem med kass prestanda ur mitt 6950 ett tag. Visade sig att PCI-porten gick i 2x, vilket gjorde att jag tappade nästan 30% prestanda.

Såg ett senare test han gjort och 4x gick inte i spel :/ men 8x gick dessutom finns det SB riggar med 16x16x8

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Jo men som jag skrev så funkar dom bäst med snabba fläktar.
Då är det bättre att satsa på radiatorer som är gjorda för långsamma fläktar? För det är ganska mycket hetta i det systemet du beställt och då kanske dom här 5-10 graderna gör skillnad.
Men visst, dom skalar väldigt bra så du har möjligheten och byta ut fläktarna mot snabba och få ut max av dina radiatorer om det skulle behövas.

Den nuvarande mcr qp serien är gjorda för långsammare fläktar, qp står för quiet power.

Och det är inte 5-10 graders skillnad i prestandan mellan en swiftech rad och en pa120.x, skillnaden är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Den nuvarande mcr qp serien är gjorda för långsammare fläktar, qp står för quiet power.

Och det är inte 5-10 graders skillnad i prestandan mellan en swiftech rad och en pa120.x, skillnaden är mindre.

Jo skillnaden kanske inte är så stor och swiftech är mycket fina rads, men om säg skillnaden är 2-4 grader per rad så växer den skillnaden ju fler du har och jag såg att du beställt 3st, men klart du inte ska avbeställa och jobba dig för den skillnaden men jag bara tänkte ut högt vad jag hade beställt.
Tror det kommer bli riktigt bra och tempsen kommer inte vara något problem

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt