SSD i RAID på Asus Sabertooth

Permalänk
Medlem

SSD i RAID på Asus Sabertooth

Tjena

Har en fråga jag tänkte någon med djupare förståelse för det här än jag kan svara på.

Håller på och ska sätta ihop en ny dator med ett Asus Sabertooth P67 och två Corsair F40 SSD's jag tänkte koppla ihop i RAID 0. Min fråga gäller huruvida det spelar någon roll i vilka portar jag pluggar in diskarna?

Det finns som kanske är bekant åtta Sata-portar på moderkortet, vara fyra Sata300 och fyra Sata600, där två av 600-portarna styrs av en separat kontroller-krets som jag förstått det.

Min fråga alltså, var ska jag plugga in diskarna? Spelar det någon roll vilka portar jag väljer eller kvittar det?

Permalänk
Medlem

nope inga problem om du bara ska köra 2 diskar. Själv använder jag dom svarta SATA2 portarna. aktivera intel raid i UEFI starta om. tryck ctrl + l sätt upp vilka diskar du ska använda Klart. Allt står i manualen annars.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Intel® P67(B3) Express Chipset
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (brown)
4 xSATA 3Gb/s ports (black)
Intel® Rapid Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller
2 xSATA 6Gb/s ports (gray)

Undvik Marvell - kör på dom 2 bruna portarna som har en intelkrets och RAID.

Finns liksom ingen anledning att sätta dina snabbaste diskar på de slöaste portarna?

Permalänk
Medlem

Som sagt spelar ingen roll. F40 är SATA II så du lär inte få något mer av att sätta dom på bruna portarna. Kan vara bra om du köper nya SSD att ha dom 2 bruna portarna lediga. Bifogar bild på 3 st 500gig i raid 0 med WD Blue.

http://img716.imageshack.us/i/raid0wdblue500gigx3.jpg/

Corsair Force Series F40 Specifications:
•Maximum sequential read speed 280MB/second
•Maximum sequential write speed 270 MB/second
•Latest generation SandForce controller and MLC NAND flash for fast performance
•Capacity Reviewed: 40GB advertised (48GB Flash, 37.2GB Formatted)
•Internal SATA II connectivity
•TRIM support (O/S support required)
•No moving parts for increased durability and reliability and quieter operations over standard hard disk drives
•Decreased power usage for increased notebook or netbook battery life
•2.5" form factor
•Included 2.5" to 3.5" bracket
•Three year warranty

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Ok, så att han "kanske" i framtiden ska köpa fler SSD's och köra i RAID är skälet att inte använda de bruna portarna?

Köper han snabbare grejer om ett par år så lär han väl ändå ominstallera OS, och då spelar det noll roll om han byter plats på grejerna.

Skälet att inte köra på marvellkontrollen:

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för input grabbar. Nu har det slutat så att jag kör en ensam 40-giggare tills vidare, men det kan komma att ändras inom en snar framtid.

Tack så väldigt mycket för länken Åsa-Nisse. Det var precis såna saker jag funderade över.